منبع پایان نامه ارشد با موضوع تجارت سیار، مصرف‌کننده، عوامل بازدارنده، ابعاد کیفیت خدمات

دانلود پایان نامه ارشد

باید آنها را بپذیرند. فراوانی این استانداردها به صورت مانعی در تجارت سیار عمل می‌کند.
امنیت: از دیگر عواملی که باعث می‌شود کاربران کمتر معاملات آنلاین انجام دهند، مباحث امنیتی در تجارت سیار است. به خاطر اینکه تجارت سیار نوپاست، در زمینه فراهم کردن امنیت معاملات سیار بررسیهای لازم انجام نگرفته است.
فرهنگ و رفتار مصرف‌کننده (کاربر): اختلافات فرهنگی و رفتار مصرف‌کنندگان در کشورهای مختلف ممکن است در بعضی از کشورها، تجارت سیار را با محدودیت مواجه کند. مثلاً در آمریکا که مردم عادت دارند کامپیوترهای قابل حمل با خود داشته باشند، استفاده از وسایل سیار کوچک به منظور انجام تجارت سیار برای آنها خوشایند نیست. ولی در ژاپن از آنجا که مردم به اتاقها و اداره‌ها کوچک عادت کرده‌اند، استفاده از وسایل سیار کوچک برای تجارت خیلی کاربرد دارد و مردم با آغوش باز آنها را به کار می‌برند
تحقق پذیری : تحقق‌پذیری یکی از ابعاد کیفیت خدمات آنلاین است که بر رضایتمندی مشتریان تأثیر قابل توجهی‌دارد. در تجارت سیار این احتمال وجود دارد که نتوان بر مسائل مرتبط با تحقق‌پذیری اعمال وعده داده شده، فائق آمد. مثلاً ممکن است خدمات و تحویل محصول به دست مصرف‌کننده زیاد طول بکشد.
صفحه نمایش کوچک وسایل سیار: از آنجا که صفحه نمایش وسایل سیار کوچک است، این وسایل در نمایش دادن اطلاعات، کاربران را با مشکل مواجه می‌کنند. در جوامعی که افراد انتظارات فزاینده‌ای از تکنولوژی و کاربردهای آن دارند، ضعف وسایل سیار باعث خواهد شد که کاربران کمتر درگیر تجارت سیار شوند(زینلو و دیگران، 2010)41
2-2-9-1به طور کلی می‌توان گفت که دیگر عوامل بازدارنده درتجارت سیار عبارتند از:
سرعت بارگذاری پایین، صفحه و حافظه کوچک و محدودیت قدرت پردازش وسایل سیار، توان گرافیکی پایین وسایل سیار، مشکل بودن کار با وسایل سیار، هزینه بالا، ردیابی طاقت‌فرسا، دشواری تایپ، خدمات غیرقابل اعتماد، توان مصرفی بالای مودم‌های رادیویی و سرعت انتقال پایین داده‌ها در وسایل سیار.
هرچند توسعه تجارت سيار با محدوديت‌هايي نظير استانداردهاي چندگانه، محدوديت‌ باندهاي ارتباطي، محدوديت‌ عملياتي، اندازه‌هاي محدود صفحه نمايش و ساير محدوديت‌هاي فيزيكي در ابزارهاي سيار روبرو است، ليكن تجارت سيار همزمان با توسعه قابليت‌هاي ابزارهاي سيار، نرم‌افزارهاي كاربردي، استانداردسازي شبكه‌ها و سازگار شدن اين ابزارها با فرهنگ‌هاي مختلف جوامع بشري، رشدي فزاينده را تجربه مي‌كند. ضريب نفوذ ابزارهاي سيار بالاتر از هر فن‌آوري ديگري است و اين مسئله تجارت سيار را به شكل انقلابي جهاني درآورده است( وانگ و دیگران، 2005)42.
2-2-10 مهمترین عوامل موفقیت تجارت سیار
 جنبه هاي فني و سازماني 
در بسياري از موارد بقاي يک فعالیت تجارت سیار علاوه بر محصولات آن بر داشتن تيم مديريت شايسته ، خدمات پس از فروش خوب ، ساختار تجاري سازمان يافته ، زيرساخت شبکه و يک سايت وب ايمن با طراحي خوب نيز بستگي دارد. فعالیت سیاری که مي خواهد موفق شود بايد به دو دسته از عوامل توجه کند عوامل فني و سازماني و عوامل مرتبط با مشتري.  
2-2-10-1 عوامل زير مي توانند موجب موفقيت تجاري شرکت ها در تجارت سیار گردند:
• تحليل و مطالعه کافي بازار. تجارت سیار از برنامه ريزي تجاري خوب و قوانين پايه عرضه و تقاضا مستثني نيست. شکست تجاري در تجارت سیار همانقدر واقعي است که در ديگر قالب هاي تجارت. 
• يک تيم مديريت خوب و مسلح به راهبرد فناوري اطلاعات.راهبرد فناوري اطلاعات شرکت بايد بخشي از فرآيند طراحي مجدد تجاري باشد. 
• ايجاد روشي ايمن و ساده براي انجام تراکنش توسط مشتريان.کارت هاي اعتباري با در اختيار داشتن 90 درصد از سهم خريد هاي اينترنتي ، محبوب ترين وسيله پرداخت آنلاين به حساب مي آيند.در گذشته شماره کارت اعتباري از طريق دروازه هاي پرداخت مستقل ميان خريدار و فروشنده رد و بدل مي شد و امروزه نيز اکثر شرکت هاي کوچک و تجارت هاي خانگي از همين روش استفاده مي کنند. بيشتر بازرگانان نيز تراکنشهاي کارت اعتباري را از طريق نظامي که بوسيله بانک هاي تجاري و شرکت هاي کارت اعتباري تدارک ديده شده ، پردازش مي کنند. 
• فراهم آوردن قابليت اطمينان و امنيت.سرورهاي موازي ، افزونگي سخت افزار ، فناوري هاي ايمن از خطا ، رمزنگاري (پنهان سازي) اطلاعات و ديواره هاي آتش مي توانند به اين نيازها پاسخ دهند. 
• فراهم کردن يک ديد( 360 درجه اي ) از ارتباط مشتري و کسب اطمينان از اينکه تمام کارمندان ، مشتريان و شرکا ديدي کامل و مشترک از مشتري دارند.البته مشتريان از تجربه داشتن “برادر بزرگ” (تحت نظارت بودن) استقبال نخواهند کرد. 
• ساخت يک مدل کاري مناسب از لحاظ تجاري. 
• مهندسي يک زنجيره ارزش الکترونيک متمرکز بر تعداد محدودي از صلاحيت هاي مرکزي.(فروشگاه هاي سیار در صورت برنامه ريزي مناسب مي توانند بصورت تخصصي يا عمومي به فعاليت بپردازند.) 
• استفاده از جديدترين فناوري ها و همگامي با تغييرات فناوري.(اما بايد به خاطر داشت که مباني تجارت با فناوري هاي جديد تغييري نمي کنند.) 
• گوش به زنگ و آماده بودن براي پاسخ هر چه سريعتر به تغييراتي که در محيط هاي فيزيکي ، اجتماعي و اقتصادي رخ مي دهد. 
• تهيه يک وب سايت جذاب.کاربرد با سليقه رنگ ، گرافيک ، انيميشن ، عکس ، فونت و مقاديري فضاي خالي ميان عناصر مي توانند ما را در اين زمينه ياري دهند. 
• موثر کردن فرآيندهاي تجاري با استفاده از مهندسي مجدد و فناوري هاي اطلاعاتي. 
• ايجاد شناختي کامل از محصولات يا خدمات ارائه شده که بايد علاوه بر اطلاعات کامل محصول شامل انتخاب کننده ها و پيشنهادگرهاي مناسب نيز باشد. 
• فروشندگان تجارت سیار ، بطور طبيعي بايد کارهاي معمول تجاري سنتي از قبيل ارائه اطلاعات صادقانه در مورد محصولات و در دسترس بودن آنها ، ارسال مطمئن ، و رسيدگي موثر و سريع به شکايات را نيز انجام دهند.يک ويژگي منحصر بفرد  محيط اينترنت اينست که مشتريان به اطلاعات بسيار بيشتري از فروشنده نسبت به وضعيت تجارت سنتي دسترسي دارند.(البته مشتريان مي توانند بصورت آنلاين در مورد فروشگاه هاي سنتي تحقيق کنند و در مواردي هم اين کار را مي کنند ، پس اين تمايز هميشه بر قرار نيست( دعائی و همکارانش ، 1386)

جنبه هاي مربوط به مشتري 
 يک سازمان تجارت سیار موفق بايد علاوه بر موارد فوق تجربه خريد لذت بخشي براي مشتريانش فراهم آورد.عوامل بسياري در اين مسئله نقش دارند که برخي از آنها عبارتند از :
• فراهم آوردن ارزش براي مشتريان.فروشندگان مي توانند مانند تجارت غير سیار با پيشنهاد قيمت هاي رقابتي براي يک کالا يا يک سري کالا مشتريان بالقوه را جذب کنند و به اين هدف برسند. 
• فراهم آوردن خدمات و کارآيي.فراهم آوردن يک تجربه خريد کاربرپسند و علاقه مندانه مانند آنچه فروشندگان عادي (غير سیار) انجام مي دهند مي تواند در پيمودن بخشي از راه دستيابي به اين هدف موثر باشد. 
• ايجاد انگيزه خريد و بازگشت مجدد خريداران.براي اين هدف مي توان از روش هايي چون کوپن ، پيشنهادات ويژه و تخفيف استفاده کرد.وب سايت هاي به هم مرتبط43و برنامه هاي همکاري 44 نيز مي توانند در اين امر ما را ياري کنند. 
• ايجاد توجه شخصي.وب سايت هاي شخصي سازي شده ، پيشنهادات خريد ، و پيشنهادات ويژه شخصي مي توانند تا حدودي جايگزين تعمالات انساني رو در رو که در فروشگاههاي سنتي وجود دارد شوند. 
• ايجاد مفهوم جامعه.اتاقهاي گفتگو ، تالارهاي بحث ، و برنامه هاي وفاداري (که گاهي اوقات برنامه هاي وابستگي45نيز ناميده مي شوند) مي توانند در اين راستا مفيد باشند. 
• تصاحب تمام تجربه مشتري.جاسوس هاي اينترنتي با انجام تمام تماسهاي کاربر به عنوان بخشي از تجربه کلي از آن محافظت مي کنند ، تجربه اي که با نام شرکت مترادف مي شود. 
• فراهم کردن امکان کمک کاربران به خودشان.تدارک سايت هاي خودباوري که بدون کمک ديگران به راحتي قابل استفاده باشند مي تواند در اين زمينه مفيد باشد.اين مسئله ايجاب مي کند که تمام اطلاعات محصول ، پيشنهاد محصولات جايگزين ، و انتخابگرهاي تدارکات و لوازم يدکي در دسترس باشند. 
• کمک به مشتريان در مصرف.جاسوسهاي الکترونيک و دايرکتوريهاي فروش آنلاين مي توانند چنين کمکي را از طريق اطلاعات رقابتي گسترده و امکانات مناسب جستجو فراهم کنند.فراهم کردن اطلاعات مولفه و توصيه هاي ايمني مي تواند جاسوس هاي الکترونيک را در شناخت نحوه مصرف مشتريان ياري دهند( ثقفی و دیگران، 1389).
استفاده از سیستمهای پیشنهادگر 
حتما تا کنون برايتان پيش آمده که به توصيه دوستان يا آشنايان کتابي را بخريد يا به يک موسيقي گوش دهيد. اين شيوه تبليغ زباني باعث تجديد چاپ کتاب ها ، پرفروش شدن آلبوم هاي موسيقي و خلاصه موفقيت محصولات بسياري شده است.دليل اصلي اين تاثير در اعتماد و شناختي است که گيرنده پيام به فرستنده آن دارد.اعتمادي بسيار قوي تر از آنچه نسبت به راديو ، تلويزيون ، نشريات و ساير رسانه ها وجود دارد.
از طرف ديگر خيلي ها بدون راهنمايي و مشورت با فروشنده نمي توانند خريد کنند. آنها بايد حتما قيمت ها و کالاها را مقايسه کنند ، پيشنهاد فروشنده را بشنوند و با همراهشان هم مشورت کنند تا بتوانند براي خريد تصميم بگيرند.کاملا روشن است که عملیات مورد انجام در تجارت های سیار بطور بالقوه چنين قابليتي را ندارند. هر چه اين تجارتها و فعالیتها بزرگتر هم باشند وضعيت براي خريدار مبهم تر و انتخاب از ميان چندين و چند کالا مشکل تر مي شو و بايد براي آن چاره اي انديشيده شود.
بياييد ببينيم يک فروشنده چگونه به خريدار در فرآيند خريد کمک مي کند؛ احتمالا فروشنده از شما در مورد کالايي که مي خواهيد ، مشخصات آن ، قيمت مطلوب و ساير اولويت هايتان سوال مي کند.اگر بار اولي نباشد که به فروشگاه مي رويد احتمالا با خصوصيات اخلاقي و سلايق شما نيز تا حدودي آشنايي دارد. 
علاوه بر اين فروشنده نسبت به موجودي فروشگاه اطلاعات نسبتا کاملي در اختيار دارد.يک فروشنده ي ماهر با تلفيق اين اطلاعات است که مي تواند راهنماي خريدار باشد. فکر مي کنم کار تا حدودي ساده شد. ما در يک تجارت سیار تقريبا تمام اين اطلاعات را در اختيار داريم يا مي توانيم بدست آوريم. تنها کاري که لازم است انجام دهيم ساخت يک فروشنده مجازي است تا فرآيند فروشي را که در بالا ذکر شد بطور خودکار براي مشتري انجام دهد. و اين همان چيزي است که به ان سيستم هاي پيشنهادگر در تجارت سیار مي گوييم.
 همانطور که تا کنون فهميده ايد طراحي و پياده سازي چنين سيستمي شامل دو گام به ظاهر مستقل (ولي کاملا مرتبط) است. گام نخست ، که سيستم در آن بايد به جمع آوري داده هاي کاربران بپردازد و گام دوم که با تجزيه و تحليل داده هاي گام نخست فهرستي از محصولات مرتبط با نياز هاي کاربر تهيه و به وي ارائه مي شود.در ادامه اين بخش بطور خلاصه در باره هر يک از اين دو مرحله صحبت خواهيم کرد.( مبینی دهکردی، 1392).
گام نخست ؛ جمع آوري داده هاي کاربران
اطلاعاتي که سيستم از کاربران بدست مي آورد هم از لحاظ نوع و هم از لحاظ نحوه بدست آمدن متفاوتند.گيل و گارسيا(١) در تحقيق خود اين اطلاعات را به سه گونه زير تقسيم بندي کرده اند:
الف)داده هاي صريح:داده هايي که مستقيما بوسيله کاربر براي سيستم تعريف مي شود مثل داده هاي مربوط به نام ، شغل ، آدرس و … خريدار
ب)داده هاي ضمني:داده هايي که از تعامل کاربر با سايت بدست مي آيند مثل سابقه گشت . گذار و خريد هاي قبلي کاربر
ج)داده هاي مرکب:داده هايي که با استفاده از تکنيک هاي مفهومي و از ترکيب داده هاي صريح و ضمني بدست مي آيند.
گام دوم : توليد پيشنهاد با استفاده از داده هاي موجود
رويکرد هاي متفاوتي در تجزيه و تحليل داده ها و توليد پيشنهاد مناسب وجود دارد که در زير بطور خلاصه به آنها اشاره مي کنم.
الف)سيستم هاي غربال هميارانه :اين الگوريتم بر پايه اين فرض اساسي استوار است:کساني که در کذشته با هم توافق داشته اند به احتمال زياد در آينده نيز توافق

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع تجارت سیار، تجارت الکترونیک، تلفن همراه، تجارت الکترونیکی Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع تجارت سیار، تلفن همراه، انتظارات مشتریان، تجارت الکترونیک