منبع پایان نامه ارشد با موضوع تجارت سیار، تلفن همراه، کیفیت خدمات، رضایتمندی

دانلود پایان نامه ارشد

با حداقل دخالت عامل انسانی کاهش می‌دهد.
افزایش پاسخگویی: در تجارت سیار میزان پاسخگویی به نیازهای کاربران افزایش می‌یابد و از این طریق میزان رضایتمندی آنها افزایش می‌یابد. پاسخگویی از ابعاد کیفیت خدمات آنلاین است که تأثیر زیادی را بر رضایتمندی مشتریان دارد که تجارت سیار در این زمینه دارای مزیت است.
تسریع در عملیات: مصرف کنندگان در حال حرکت، کار ، مسافرت، تجمع و خرید می‌توانند تجارت را انجام دهند.
ایجاد ارتباط شبکه: استفاده‌کنندگان می‌توانند در موقعیت‌های مختلف با همدیگر ارتباط برقرار نموده و بازاریاب‌ها می‌توانند از این شیوه دسترسی برای گسترش تولیدات و ارایه پیشنهادهای مطابق با انتظارات مشتریان استفاده کنند.
عمومیت بخشی: با گسترش فناوری‌های مکان‌یابی از قبیل سیستم‌های مکان‌یابی جهانی شرکت‌ها می‌توانند استفاده‌کنندگان را در همه جا شناسایی کنند و کالاهاو خدمات خود را در محل‌های آن‌ها معرفی نمایند.
قابلیت حمل داده‌ها: مصرف‌کنندگان می‌توانند از فایل‌های تولیدات،آدرس شرکتها، اطلاعات مربوط به رستوران‌ها و هتل‌ها، حساب‌های بانکی، جزئیات کارت‌های اعتباری و پرداختی و امنیت اطلاعات و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز استفاده نمایند(ضیائی پرور، 1390).
2-2-6 کاربرد های تجارت سیار:
تحقیقات نشان می دهد تجارت سیار در 4 زمینه کاربرد دارد که عبارتند از:
استفاده از وسایل سیار به منظور جستجوی اطلاعات دراینترنت؛
استفاده از وسایل سیار برای انتقال پول بین مشتری و شرکت؛ خدمات مبتنی بر مکان از قبیل دریافت تبلیغات شخصی
استفاده از وسایل سیار برای کارهای ضروری وسرگرمی.(بویلینگن، 2004)28 فناوریهای تشخیص موقعیت مکانی29امروزه به عنوان راهبرد توسعه فروش و مدیریت ارتباط مصرف کننده30و تجارت شرکت با مشتری 31 و شرکت با نماینده فروش32مورد استفاده قرار می گیرند.در صورت نزدیکی مصرف کننده به یکی از شعبات فروش کالا و خدمات، فروشنده قادر به گذاشتن پیغام برای مصرف کننده یا خریدار خواهد بود.کمک های اضطراری نیز از جمله کاربردهای فناوری بی سیم وتجارت سیار است( خانی و همکاران، 1391).
فناوریهای تعیین موقعیت مکانی : یکی از کاربردهای این گونه فناوریها، تعیین موقعیت مکانی مشتری نسبت به نزدیکترین مرکز فروش یا نمایندگی با توجه به مختصات مثلثاتی است.موقعیت مشتری با محاسبه زاویه تلفن همراه مشتری، از حداقل دو نقطه ثابت دورتر به دست می آید.این اطلاعات به مرکز امداد و خدمات 33 به صورت کد مختصات 34و یا مختصات طول و عرض جغرافیایی کاربرارسال می شود و کد مختصات توسط دستورالعمل های گام به گام به صورت نقشه راهنما، برای مشتری فرستاده میشود.
.تجارت، تبلیغات و پیامهای بازرگانی بی سیم : تجارت الکترونیک و تجارت به کمک تلفن همراه در کنار تجارت سنتی، یکی از مؤثرترین سیاست گذاری های تجاری محسوب میشود. اساس این تجارت برجذب مشتری های جدید و مراجعات بعدی آنها استوار است.به همین دلیل شرکت های ارائه کننده کالا و خدمات باید در کنار توسعه خدمات آنلاین 35خود، مراکز ارائه خدمات بی سیم را نیز توسعه دهند.تجارت بی سیم جزو انواع مدلهای Push یا Pull و یا ترکیب آنها طبقه بندی می شود. در استراتژی نوع Pull، کاربر اطلاعات خاصی را برای مشاهده در PDA خود به طور همزمان درخواست کرده و در استراتژی نوع Push ارائه دهنده کالا و خدمات، اطلاعات مورد نظر خود را درزمان مناسب برای کاربر ارسال می کند بدون درخواست مستقیم مشتری.تبلیغات موفق بی سیم نیازمند آن است که ارائه دهندگان کالا و خدمات و نیز شرکت های تبلیغاتی مشتری های خود را در زمان مناسب به مکان مناسب هدایت کنند.
سرویس اس.ام.اس 36: سرویس پیام کوتاه سرویسی است که درآن پیامها با طول حداکثر۱۶۰ حرف ارسال می شوند. به دلیل محدودیتهای گرافیکی، پیامهای کوتاه باید جذاب، گیرا و موثر باشند.در این موارد کوپن های الکترونیکی37 یکی از مؤثرترین ابزارهای جذب مشتری محسوب می شود.
روشهای پرداخت پول به صورت بی سیم : یکی از دلایل موفقیت تجارت بی سیم، قابلیت پرداخت پول از طریق این فناوری است.پرداخت پول با ابزارهای بی سیم 38 ضرورتاً بایستی امن و معتبر باشد.تنوع ابزارهای بی سیم و فقدان ارتباط متقابل در این نوع پرداخت ها و عدم توسعه شرکت های پرداخت بی سیم، در حال حاضر عمده ترین دلایل عدم توسعه تجارت بی سیم محسوب می شود.
امنیت و اینترنت بی سیم : دسترسی بلا درنگ به موقعیت مکانی مشتری و خواستهای او در خرید و فروش و نیز استفاده از اینترنت، مسائل امنیتی پیچیده ای را پیش رو نهاده است. قوانین امنیتی امروزه مورد پذیرش واقع شده اند.در این زمینه، کاربر قبل از انجام هر کاری باید هویت و موقعیت خود را جهت انجام امور تجاری و استفاده از اینترنت بی سیم، تایید کند.تعدادی از مراکز ارائه دهنده خدمات بی سیم، ورودیهای امنیتی دوتایی39 را به ابزارهای بی سیم اضافه کرده اند( مبینی دهکردی و همکاران، 1392)
2-2-6-1 کاربردهای دیگر تجارت سیار به صورت مختصربیان می شود
بانکداری سیار: انجام عملیات مالی از طریق شبکه‌های بی‌سیم. عملیات بانکی، کارگزای و پرداخت وجوه از طریق تلفن همراه مثل :خرید سهام از بورس اوراق بهادار
خرید سیار :خرید یک کالا، خدمت یا اطلاعات از طریق تلفن همراه. پرداخت بهای خرید نیز می‌تواند از طریق سیستم‌های پرداخت سیار انجام شود. خرید یک نوشیدنی از ماشین فروش هوشمند.
جستجوی محل فروش: جستجو در شبکه‌های خرید الکترونیکی به منظور یافتن محل دقیق فروش یک کالا یا خدمت با ویژگی‌های خاص. خصوصاً برای کالاهایی که خرید آنلاین آن میسر نیست یا مشتری قصد مقابسه قیمت در سایر فروشگاه‌ها را داشته باشد، مفید است. جستجوی محل فروش یک اتومبیل با مدل، رنگ و تجهیزات جنبی دلخواه
  بازیها و سرگرمی‌های سیار: خرید و دریافت انواع بازیها و سرگرمی‌هایی که بوسیله ابزار سیار قابل استفاده‌اند. خرید یا به صورت مستقیم و یا از طریق پرداخت هزینه اشتراک انجام می‌شود. بازی‌ها،‌ آهنگ‌های زنگ و کاغذ دیواری صفحه تلفن همراه
حراج‌های سیار :خرید و فروش کالاها در یک حراجی از طریق تلفن همراه. از این طریق امکان شرکت در یک حراج اینترنتی از شبکه سیار ایجاد می شود. رقابت بر سر خرید یک تابلو نقاشی از داخل یک هواپیمای در حال پرواز
مدیریت سیار انبار: کاهش هزینه‌های انبارداری از طریق مدیریت بی‌سیم شبکه توزیع و انبار. از طریق هدایت انبارهای سیار که بر کامیون‌های باری قرار دارند انجام می‌شود. یک مرکز توزیع که سفارش فروشگاه‌ها را از طریق نزدیکترین کامیون سیار خود تامین می‌کند(جاودان و فتحیان ، 1386)
  مدیریت خدمات کنشگر40: کوششی در جهت بهبود کیفیت خدمات از طریق ابزارهای سیار و شبکه بی‌سیم قسمت‌هایی از یک فرآیند اداری می‌تواند به جای مراجعه حضوری مشتری از طریق شبکه سیار انجام شود. کارشناس اداره بیمه به جای حضور در محل،‌ صحنه حادثه را از طریق دوربین سیار ملاحظه کرده و پرداخت خسارت را تأیید می‌کند.
دفتر کار سیار: مدیریت دفتر کار از طریق تلفن همراه .حتی دفتر کار می‌تواند فقط یک محیط مجازی در شبکه سیار باشد. مدیری که از داخل یک کنفرانس یا یک هواپیما و یا در ترافیک، دفتر کار و کارکنان خود را مدیریت می‌کند.
آموزش از طریق تلفن همراه: ارائه حمایت‌های آموزشی برای کاربران سیار. به خصوص در مناطقی که امکان ارتباط ثابت وجود ندارد با یک شبکه سیار ماهواره‌ای امکان آموزش از راه دور ایجاد می شود. شرکت یک دانش‌آموز در کلاس درس با استفاده از امکانات صوتی و تصویری ابزارهای سیار
پایگاه‌های اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی بی‌سیم: ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی به منظور ذخیره اطلاعات و یا ارائه آن به صورت یک خدمت. از این طریق کاربران می‌توانند در هر مکانی تنها با استفاده از یک شبکه. موبایلی به اطلاعات پایگاه دسترسی داشته باشند. دریافت اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی وضع هوا در چند روز آینده از طریق تلفن همراه
کاربردهای تجارت سیار در جدول زیر خلاصه شده است: (نجفی،1387)
طبقه
جزئیات
توضیحات
مثال
بانکداری سیار
انجام عملیات مالی از طریق شبکه‌های بی‌سیم
عملیات بانکی، کارگزای و پرداخت وجوه از طریق تلفن همراه
خرید سهام از بورس اوراق بهادار
خرید سیار
خرید یک کالا، خدمت یا اطلاعات از طریق تلفن همراه
پرداخت بهای خرید نیز می‌تواند از طریق سیستم‌های پرداخت سیار انجام شود.
خرید یک نوشیدنی از ماشین فروش هوشمند.
جستجوی محل فروش
جستجو در شبکه‌های خرید الکترونیکی به منظور یافتن محل دقیق فروش یک کالا یا خدمت با ویژگی‌های خاص
خصوصاً برای کالاهایی که خرید آنلاین آن میسر نیست یا مشتری قصد مقابسه قیمت در سایر فروشگاه‌ها را داشته باشد، مفید است.

جستجوی محل فروش یک اتومبیل با مدل، رنگ و تجهیزات جنبی دلخواه
بازیها و سرگرمی‌های سیار
خرید و دریافت انواع بازیها و سرگرمی‌هایی که بوسیله ابزار سیار قابل استفاده‌اند.
خرید یا به صورت مستقیم و یا از طریق
پرداخت هزینه اشتراک انجام می‌شود.

بازی‌ها،‌ آهنگ‌های زنگ و کاغذ دیواری صفحه تلفن همراه
حراج‌های سیار
خرید و فروش کالاها در یک حراجی از طریق تلفن همراه
از این طریق امکان شرکت در یک حراج اینترنتی از شبکه سیار ایجاد می شود.
رقابت بر سر خرید یک تابلو نقاشی از داخل یک هواپیمای در حال پرواز
مدیریت سیار انبار
کاهش هزینه‌های انبارداری از طریق مدیریت بی‌سیم شبکه توزیع و انبار
از طریق هدایت انبارهای سیار که بر کامیون‌های باری قرار دارند انجام می‌شود.
یک مرکز توزیع که سفارش فروشگاه‌ها را از طریق نزدیکترین کامیون سیار خود تامین می‌کند.
مدیریت خدمات کنشگر
کوششی در جهت بهبود کیفیت خدمات از طریق ابزارهای سیار و شبکه بی‌سیم
قسمت‌هایی از یک فرآیند اداری می‌تواند به جای مراجعه حضوری مشتری از طریق شبکه سیار انجام شود.
کارشناس اداره بیمه به جای حضور در محل،‌ صحنه حادثه را از طریق دوربین سیار ملاحظه کرده و پرداخت خسارت را تأیید می‌کند.
دفتر کار سیار
مدیریت دفتر کار از طریق تلفن همراه
حتی دفتر کار می‌تواند فقط یک محیط مجازی در شبکه سیار باشد.
مدیری که از داخل یک کنفرانس یا یک هواپیما و یا در ترافیک، دفتر کار و کارکنان خود را مدیریت می‌کند.

2-2-7 تجارت سیار در بانکداری :
راحت بودن برای کاربر: تجارت سیار از طریق توانمند کردن مشتریان برای دستیابی به خدمات و شیوه‌های جدید پرداخت، راحتی بیشتری را برای آنها به ارمغان می‌آورد.
هزینه عملیاتی پایین: ارائه خدمات سیار هزینه‌های عملیاتی را از طریق دستیابی به خدمات بانکی با حداقل دخالت عامل انسانی کاهش می‌دهد.
افزایش پاسخگویی: در تجارت سیار میزان پاسخگویی به نیازهای کاربران افزایش می‌یابد و از این طریق میزان رضایتمندی آنها افزایش می‌یابد. پاسخگویی از ابعاد کیفیت خدمات آنلاین است که تأثیر زیادی را بر رضایتمندی مشتریان دارد که تجارت سیار در این زمینه دارای مزیت است(دعائی و همکاران، 1386)
2-2-8 عوامل زیر باعث توسعه تجارت سیار شده‌اند
توسعه روندهای اجتماعی، توسعه تکنولوژی‌های جدید، عوامل اقتصادی (بویلینگن، 2004) ایده‌های جدید و توانایی برقراری ارتباطات شخصی و نیاز به انجام تجارت در هر مکان و زمانی از جمله روندهای اجتماعی هستند که بر گسترش تجارت سیار نقش دارند. از جمله عوامل اقتصادی تأثیرگذار بر گسترش تجارت سیار می‌توان محتوی جذاب، هزینه پایین، قیمت منطقی خدمات سیار، عوامل تقاضا و جایگزینها را نام برد(معادنژاد،1385).
2-2-9 عوامل بازدارنده و محدودیتهای تجارت سیار
با وجود اینکه تجارت سیار مزایای زیادی برای تولیدکنندگان، ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات و مشتریان دارد، ولی باید دانست که تکنولوژی‌ها و وسایل سیار دارای محدودیتهایی هستند که به صورت عاملی بازدارنده بر سر راه تجارت سیار عمل می‌کنند. این عوامل عبارتند از:
استانداردهای مختلف تکنولوژی: از آنجا که تکنولوژی بسرعت در حال پیشرفت است، کاربران نیز با استانداردهای مختلفی مواجهند که در تجارت سیار

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع تجارت سیار، تجارت الکترونیک، تلفن همراه، تجارت الکترونیکی Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع تجارت سیار، تلفن همراه، انتظارات مشتریان، تجارت الکترونیک