منبع پایان نامه ارشد با موضوع تجارت سیار، تجارت الکترونیک، تلفن همراه، تجارت الکترونیکی

دانلود پایان نامه ارشد

) ادامه یافت ، دوره اینترنت است .
دوره سوم که از سال (2000) شروع شده است و تاسال (2014) ادامه یافت ، دوره تکنولوژی و اینترنت سیار است که باعث شکل‌گیری تجارت سیار شده است(بیگتین، 2014).
پیدایش تجارت سیار : یکی از بزرگترین موانع رشد تجارت الکترونیک پردازش های رایانه ای بود ، بطوری که لازم بود برای انجام امور به سراغ رایانه برویم ، تمام رایانه ها از طریق کابل ها به یکدیگر ، شبکه ها و سرور ها متصل بودند . این وضعیت باعث محدودیت در استفاده از کامپپیوتر ها شده بود و استفاده از آنها را در هنگام جا به جایی و حرکت با سختی و دشواری همراه کرده بود و در نهایت روند استفاده از تجارت الکترونیکی را خصوصاً برای کسانی که در سفر بودند دچار اختلال می کرد.راه حل اول، کوچک ساختن کامپیوترها به حدی بود که حمل و نقل آن آسان باشد . در ابتدا رایانه های لب تاپ 22تولید شد و به دنبال آن کامپیوتر های کوچکتری نظیرPDA ها و … پدید آمدند . که به این رایانه های قابل حمل ابزارهای سیار می گویند و به مرور زمان بر قدرت ، سرعت و حافظه این وسایل افزوده شد . و پس از مدتی این ابزار ها به تکنولوژی ها ی ارتباطی بی سیم مجهز شد و فرایند دسترسی این ابزارها به شبکه های بی سیم ، اینترنت و اینترانت فراهم گردید و این ترکیب همچنین برقراری ارتباط مستقیم بین وسایل سیار با هم را بوجود آورد . این نوآوری موجب انقلابی در شیوه استفاده از کامپیوتر گشت و به طبع آن تجارت الکترونیکی را دچار تحولی عظیم ساخت . این پدیده موجب شد که یکی از موانع بزرگ توسعه تجارت الکترونیکی که همان عدم انعطاف نسبت به مکان بود و پیچیدگی های شبکه ای مخصوص خود را داشت از بین برود . تجارت سیار با شکل گیری خود موج جدیدی از تبادلات الکترونیکی را بوجود آورد که اینک روز به روز بر توانایی ها و قابلیت های آن افزوده می شود . نسل های ارتباطی شبکه های گسترده بی سیم : موفقیت تجارت سیار به قابلیت های سیستم های ارتباطی بی سیم بستگی دارد ، که این قابلیت ها روز به روز در حال افزایش است . در حالت کلی برای فناوری های ارتباطی سیار چهار نسل متفاوت را قائلند که در ذیل به مرور آنها می پردازیم(چینگمون و دیگران، 2011).
1G: این فناوری که اولین نسل فناوری های بی سیم است ، مبتنی بر فن آوری های آنالوگ بوده و از آن در فاصله سالهای( 1979 تا 1992) بهره برداری می شد و بیشتر جهت انتقال صوت از آن استفاده می شده است .
G2: نسل دوم از تکنولوژی های دیجیتال بی سیم است که همکنون نیز در بسیاری از کشور ها نظیر کشورمان از آن استفاده می شود 2G مبتنی بر فناوری امواج رادیویی دیجیتال است و اساسا فعالیت ها در آن به صورت متنی است. به سیستم مورد استفاده این نسل اصطلاحا شبکه جهانی سیار23 می گویند.
G3: نسل سوم فناوری های دیجیتال بی سیم که استفاده های چند رسانه ای از ابزار سیار را از قبیل انتقال و پخش فیلم های کوتاه فراهم می آورد. این نسل در سال (2001)در ژاپن ، در سال (2002) در اروپا و در سال (2003) در آمریکا به کار گرفته شد .
4G: انتظار میرود که این فناوری نسل چهارم باشد و بین سالهای( 2006 تا 2010 میلادی) بشر این فناوری را که امکان نمایش چند رسانه ای با سرعت بیشتر را فراهم می کند بکار گیرد . پروژه های آزمایشی این فن آوری از سال( 2003) در ژاپن آغاز شده است( چیتگمون و دیگران،2011).
2-2-2 دلایل اهمیت تجارت سیار
اما در مورد اهمیت موضوع تجارت سیار و ضرورت بررسی آن از زوایای مختلف می توان به موارد گسترده ای اشاره کرد . آنچه که مسلم است رشد سریع و روز افزون تجارت سیار در کشور های پیشرفته و مزیت های رقابتی حاصل از آن به مفهوم آن است که کشور های در حال توسعه نظیر کشورمان باید به سرعت در استراتژی ها و سیاست های تجاری و بازرگانی خود تجدیدنظر اساسی بعمل آورند . شاید اهمیت این مسئله از این جهت بسیار مشخص باشد که عدم بکارگیری شیوه های نوین تجارت همچون تجارت الکترونیک و سیار موقعیت رقابتی کشور های درحال توسعه همچون کشورمان را حداقل به میزان صرفه جویی که می تواند در انجام مبادلات سیار صورت پذیرد تضعیف خواهد کرد . و از طرف دیگر این کندی ناشی از عدم بهره گیری صحیح و سریع از تجارت الکترونیک و تجارت سیار به معنی کندی در انجام معاملات و از دست رفتن فرصت های لحظه ای و زودگذر در تجارت جهانی است ( لفورت و دیگران،2005) همچنین با گسترش شیوه های دیجیتالی در مبادلات کشور های پیشرفته ، شیوه های سنتی و کاغذی و دستی رفته رفته منسوخ می گردد و در عمل امکان انجام معادلات و مبادلات در این کشور ها از طریق روش های سنتی از میان خواهد رفت که این امر منجر به منزوی شدن در عرصه تجارت جهانی برای کشور هایی خواهد بود که از تجارت سنتی استفاده می کنند . گذشته از موارد فوق ، گسترش تکنولوژی اطلاعات و فن آوری ارتباطات در زمینه های مختلف از جمله تجارت ، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و در رشد تولید کشورها ایفا می کند که این مسئله خود نیز بر ضرورت و اهمیت پدیده هایی همچون تجارت سیار تأکید دارد( ماهاتاننکون، 2005)24.
2-2-2-1 از دیگر دلایل اهمیت تجارت سیار می توان به موارد زیر اشاره کرد
تعداد پایانه های همراه دردسترس بیشتر ازپایانه های کاربران کامپیوتربوده واز رشد سریع تری برخوردار است.
ارتباط کاربران با پایانه هابیشتر است پایانه ها وارائه خدمات یک ترکیب مناسب وشخصی رانشان می دهند.
 قابل دسترس درهرزمان ومکان می باشد.
 کارکنان راقادر به دسترسی اطلاعات درهرکجا وتصمیم گیری فوری بدون محدودیت به میز ویا کامپیوترمی سازد.
تجارت سیار باعث حذف بسیاری از کارهای وقت گیر می شود( بوبلینگن، 2004)25.
2-2-3 ویژگی های تجارت سیار
تجارت سیار با تکیه بر پردازش رایانه ای سیار دو مشخصه و ویژگی اصلی دارد که آن را از سایر انواع پردازش رایانه ای متمایز می سازد :
قابلیت حمل و نقل : پردازش رایانه ای سیار و تجارت سیار بر این اصل استوارند که کاربر ، وسیله سیار خود را همیشه همراه دارد . قابلیت حمل و نقل بر سبک بودن وسیله سیار دلالت دارد . بنابراین کاربران می توانند در صورت اتصال به شبکه بی سیم باسایر سیستم ها به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنند
دسترسی گسترده : در پردازش رایانه ای سیار و تجارت سیار افراد همیشه در دسترس هستند . البته کاربران می توانند ساعات و یا پیغامهای خاصی را مسدود کنند ، ولی بطور کلی هنگامی که کاربران وسیله سیار را حمل می کنند ، دسترسی سریع شبکه ای به آنان به سهولت امکان پذیر می باشد .
این دو ویژگی خاص ابزارهای سیار مرز های زمانی و مکانی را از بین می برد و موجب ایجاد مزایای فراوان همراه با ارزش افزوده می شود( جوکیس و دیگران، 2001)26.
مزایای عمده تجارت سیار  
مزایای فراوان تجارت سیارسبب شده كه نه‌ تنها كشورهای توسعه یافته بلكه كشورهای در حال توسعه نیز از آن به عنوان ابزاری برای رقابت در عرصه داخلی و بین‌المللی استفاده نمایند. نبود راهبرد تجارت سیارنتیجه‌ای جز انزوا درعرصه اقتصاد جهانی بدنبال نخواهد داشت. گسترش روزافزون حجم تجارت سیاردر جهان، بكارگیری آن توسط بنگاه‌های اقتصادی و پذیرش تدریجی آن از سوی مصرف‌كنندگان بیانگر مزایای بالقوه تجارت سیاردر عرصه‌های اقتصادی و تجاری است. بنابراین راهی جز تلاش مستمر برای استفاده از آن در فعالیت‌های اقتصادی متصور نیست(ماهاتاننکون،2005).
مشتریان همواره علاقمند به استفاده از روشهای ساده، سریع، شخصی، امن و قابل استفاده در هر مکان و زمان هستند و دستگاه‌های سیار بدلیل راحتی استفاده، بلادرنگ بودن، عدم نیاز به پول نقد جانشین خوبی می‌باشند. البته نباید ریسک ها و مشکلات امنیتی خاص این محیط را نادیده گرفت. تحقیقات تجربی نشان می‌دهد كه موفقیت تجارت سیاردر كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پیشرو بخاطر شرایط مناسب بسترهای الكترونیكی در این كشورها است. بسترهای الكترونیكی شامل فرصت‌های مبتنی بر اینترنت، كیفیت زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، فعالیت‌های دولت و درجه تسهیل تجاری است. دسترسی افراد و تجار به ابزارهای ارتباطاتی با كیفیت برتر و هزینه‌های پایین، یكی از بسترهای مهم تجارت سیاراست. رونق بكارگیری ابزارهای ارتباطات در عرصه اقتصادی در گرو محیط تجاری مناسب از قبیل ثبات سیاسی، مقررات مالیاتی، درجه بازبودن تجارت و سرمایه‌گذاری است. پذیرش تجار و مصرف‌كنندگان در كنار زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی از قبیل نیروی انسانی ماهر و سواد الكترونیكی از سایر پیش شرط‌های گسترش تجارت سیارمحسوب می‌شود. چشم‌انداز ارتباطات سیار حاكی از آن است كه تجارت سیار به احتمال بسیار زیاد یكی از اصلی‌ترین عوامل زمینه‌ساز تبادل داده‌های دیجیتالی در بسیاری از كشورهای در حال توسعه خواهد بود(ماهاتاننکون،2005).
محيط قانوني و سياسي شامل قوانين اينترنتي، آسان بودن ايجاد كسب و كارهاي جديد، حمايت از دارائي‌هاي شخصي و مالكيت فكري و سرمايه‌گذاري و حمايت‌هاي دولت از زيرساخت‌هاي فناوري براي توسعه و ترويج تجارت سیارحياتي است.
بنابراين براي توسعه تجارت سیاربه مجموعه اقدامات اساسي در زمينه‌هاي زيرساخت‌ فني، مسائل قانوني ومقرراتي، آگاه‌سازي و آموزش و تحصيل، حمايت از بخش خصوصي و حمايت‌هاي دولتي نياز است تا شرايط براي فعاليت‌ فعالان اقتصادي يعني مصرف‌كنندگان و بنگاه‌ها كه نقش محوري در بكارگيري تجارت الكترونيكي دارند، فراهم شود. در صورتي كه در تجارت الكترونيكي با توجه به استفاده از رايانه‌ها و شبكه خط مستقيم چنين مزايايي وجود ندارد. تجارت الكترونيكي نياز به زيرساختارها و تجهيزات گران قيمت دارد. هزينه‌هاي زيرساخت‌ها در تجارت سيار نسبت به تجارت الكترونيكي پايين است، امروزه ارتباطات از طريق اينترنت و تلفن همراه نقش مهمي در همگرايي دارد. در بيشتر كشورهاي توسعه يافته، مشتريان از تلفن همراه براي خريد از مغازه‌هاي خرده‌فروشي، همچنين براي ارتباط با بانك‌ها و رزرو كردن در مسافرت‌ها، ديدن ورزش‌‌‌ها و برنامه‌هاي خبري  و جستجوي شبكه استفاده مي‌كنند( وانگ ،2005).
مزایای عمده تجارت سیار
بر این اساس سه منشأ مزیت، برای تجارت سیار قابل بیان است:
* مزایای استفاده از گوشی تلفن همراه
* مزایای حاصل از کاربردهای تجارت سیار
* مزیت استفاده از اینترنت از طریق گوشی‌های تلفن همراه
2-2-5-1 از دیگر مزایای عمده تجارت سیار می‌توان موارد زیر را نام برد
راحتی27: یعنی اینکه در تجارت سیار افراد از لحاظ زمانی و مکانی محدودیت ندارند و براحتی می‌توانند فعالیتهای تجاری انجام دهند که این عامل در نهایت باعث وفاداری آنها خواهد شد(ماهاتا ننکون، 2005)
قابلیت دسترسی بالا: از آنجا که وسایل سیار قابلیت دسترسی بالایی دارند، پس می‌توان گفت که در حین سفر و در جاهای دیگر نیز می‌توان معاملات تجاری انجام داد.
مکان مرکزی: یعنی اینکه با توجه به قابلیت حمل آسان وسایل سیار، با استفاده از سیستم‌های موقعیت یابی جهانی می‌توان مکانی را که کاربر در آنجاست شناسایی کرد و از این طریق خدمات بهتری را به او ارائه داد.
مشتری پسند‌سازی: تلفن‌ها و وسایل سیار نسبت به کامپیوترهای شخصی قدرت نفوذ بالاتری دارند. بنابراین ارائه دهندگان تجارت سیار می‌توانند به طور خلاقتر عمل کنند و خدمات متناسب با هر یک از مشتریان به آنها ارائه دهند.
بهبود فرایند تصمیم‌گیری:  جمع‌آوری اطلاعات یکی از مهمترین پیش‌شرط‌ها برای اتخاذ تصمیم درست است. تکنولوژی‌های سیار می‌توانند کانال های مؤثری را برای جمع‌آوری اطلاعات در اختیار مدیران قرار دهند تا از این طریق اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری کنند و تصمیم‌ بهتری اتخاذ کنند. بنابراین می‌توان گفت که درتجارت سیار فرایند تصمیم‌گیری بهتر انجام می‌گیرد.
2-2-5-2 مزایای تجارت سیار در بانکداری
راحت بودن برای کاربر: تجارت سیار از طریق توانمند کردن مشتریان برای دستیابی به خدمات و شیوه‌های جدید پرداخت، راحتی بیشتری را برای آنها به ارمغان می‌آورد.
هزینه عملیاتی پایین: ارائه خدمات سیار هزینه‌های عملیاتی را از طریق دستیابی به خدمات بانکی

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع تجارت سیار، توسعه تجارت سیار، تجارت الکترونیک، مبانی نظری Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع تجارت سیار، مصرف‌کننده، عوامل بازدارنده، ابعاد کیفیت خدمات