منبع پایان نامه ارشد با موضوع اوقات فراغت، انفورماتیک، عام و خاص

دانلود پایان نامه ارشد

بایستی نسبت به تغییرات درجه حرارت هوا و رطوبت بند عایق گردند. در این رابطه علاوه بر عایق کاری دیوارها به وسیله مواد خنثی کننده با متخاخل ، بهتر است تحقیقاتی میز در زمینه قابلیت جذب کننندگی مواد ساختمانی و سطح دیواره هایی که در پشت فضاهای نمایش قرار دارند انجام پذیرد تا بتوان درجه حرارت و رطوبت محیط نمایش آثار را ثابت نگه داشت .
2-12-7-1- کفپوش ها
انتخاب کفپوش برای یک نمایشگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار است . عمده تلاش های فیزیکی یک بازدید کننده دقیق در جلو و عقب رفتن و ایستادن می باشد ، از اینرو می توان گفت کفپوش ها ، بر تمرکز بازدید کننده تاثیر دارد . افزون بر این رنگها و ترکیب کف باید متناسب با آثار به نمایش گذاشته شده باشد . معمولا صحبت از این می شود که کف دیوارها تیره باشد و قابلیت بازتابی آنها به حدود 30 درصد برسد . این مواد از آن رو تفکر می شود که مثلا کف مرمرین سفید قابلیت بازتابی 50 درصد را دارد و نور را در نقاشی ها بویژه آنهایی که دارای رنگ های تیره می باشند ، منعکس ساخته و سبب خلل در دید می گردد. همین مورد در شیشه های جلو قفسه ها نیز صادق است. دو نکته دیگر نیز به هنگام انتخاب کفپوش باید در نظر گرفته شود: یکی دوام (مقاومت در برابر سائیدگی بر اثر کثرت استفاده یا خط به وجود آمدن گرد و غبار که به اشیاء زیان می رساند)و دیگر شرایط نگهداری(آسانی، سودمندی، هزینه تمیز کردن و زمان لازم برای این امر) .

• انواع کفپوش ها
کفهای بتنی: سطح یکدست، شطرنجی، موزائیک کوچک و غیره. این کف پوشها از نظر اقتصادی با صرفه ترین و در عین حال معمولی ترین و ساده ترین نوع می باشند، نگهداری آنها نیز ساده بوده و رطوبت جذب نمی کنند، سخت و با سر و صدا هستند و به خاطر وجود بتن، بویژه اگر سیمان مصرفی دارای رنگ روشن باشد، ظاهری ناخوشایند خواهد داشت. این کف پوشها برای اتاقهای نمایشگاه مناسب نمی باشد و تنها می توان در بخشهایی از نمایشگاه که بروی همگان گشوده نیست از آن استفاده نمود .
سنگ: این مصالح بسیار مناسب می باشند ولی بیشتر برای موفقیت های ویژه بکار می روند. در نمایشگاه هایی که امکانات مالی اجازه می دهد، هزینه باید به نسبت تعدیل گردد، به ویژه زمانی که بخواهیم این مصالح را از نظر دوام با یکدیگر مواد مقایسه کنیم، سنگهای مرمر براقی و بازتابی دارند، ولی زیبایی و ارزش تزئینی آنها این عیوب را جبان می نمایند. به خاطر این ویژگی نوع سخت آن در پلکان، راهرو و بخشهای مشابه و نوع دیگر آن با رنگهای یکدست برای جلب بیشتر در گالری های نمایش مورد استفاده قرار می گیرند.
کاشی(سفال): این کف پوشها در اشکال و ابعاد مختلف و نمونه های گوناگون (مربع، سبک پارک و….) ساخته می شوند. نوع خوب پخته شده آن رنگ ملایم قرمز مایل به قهوه ای دارد و می تواند هر رنگی را که به آن داده می شود، متناسب با نمایشگاه به خوبی جذب نماید. مقرون به صرفه می باشند، نگهداری آ نگهداری دقت می خواهد، اما این امر مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اگر مرتب واکس زده شوند یا صیقل های ترکیبی روی آن مالیده شود، در عین اینکه این گروه غباری جذب نمی کنند، سالها دوام خواهند داشت.
چوب: در کیفیتها و برشهای گوناگون ساخته می شود. اگر در بتن خوب کار گذاشته شود، در عین سختی، تولید صدا نخواهد کرد. نگهداری آن مشکل است، و الکل آن را درخشان و لغزنده می کند، ولی روغن جلای ترکیبی مناسبی است و آ«را در شرایط خوبی نگه خواهد داشت.
به خاطر ویژگی هایی که دارد، برای اتاق های نمایش بیار مناسب قابل استفاده می باشد. رنگ خوش آیند دارد. راه رفتن بروی آن نرم و راحت است. در کشورهایی که چوب کمیاب است و واردات آن عمدتا از نوع گران می باشد، هزینه این گونه کف پوشها از حد معمول بیشتر خواهد بود(حسی که صدای چوب به انسان القا می کند بسیار جالب می باشد).
چوب پنبه: این کف پوشها در بی صداترین، نرم ترین و ارتجاعی ترین انواع بوده، مستلزم مراقبت و توجه بسیار است. از ظرافت ویژه ای برخوردار بوده، به آسانی چرک شده حتی اگر مرتب هم صیقل شود، خیلی زود دچار سائیدگی می گردد. از این رو بهتر است در محلهایی از کتابخانه که رفت و آمد محدود و سکوت لازمه آن است، به کار رود.(بوی چوب پنبه بسیار جالب می باشد).
لاستیک: تنها به خاطر خاصیت ارتجاعی و نرمی، برای اتاقهای نمایش مناسب است بطور کلی کف پشهای لاستیکی هیچ گونه امتیازی که جبران هزینه آنرا بنماید، ندارد. نگهداری آن در شرایط مناسب بسیار دشوار می باشد. به آسانی براق شده و وقتی تر می شود لغزنده می گردد. لاستیک پس از مدتی ناخوشایند شده، بوی ناپسند خواهد داشت. افزون بر تمامی این ها برای نقره، زیان آور بوده، و به طور کلی تمامی اشیاء(از جمله تابلوهای غیر براق) و فلزات بر اثر تصاعد تدریجی بخارات سولفور (هیدروژن سولفوره) از آن تیره خواهد شد .
لینولئوم: موارد استفاده زیاد دارد و مقرون به صرفه می باشد. ظاهر خوشایند، سطح صاف، بی صدایی و هزینه مناسب لینولئوم آنرا قابل استفاده در حتی پر بیننده ترین نمایشگاه کرده است .
آجر قیری: نسبتا پرداخت پذیر است، نگهداری آن آسان بوده و قابلیت رنگ پذیری بسیار دارد. از ویژگی های آن می توان از قبلیت استفاده در پی زیرزمین در شرایط مطلوب خام برد. ضد آتش و مقاوم در برابر خرابی تدریجی است.
ورنس پلاستیکی: چندین نوع ورنی که از وزنیهای ترکیبی ساخته شده. چندی است وارد بازار گردیده اند. این رونس ها شامل چند لایه است که در بتن نرم قرار گرفته اند. ظاهری بسیار شبیه لینولئوم دارند، اما ارزانتر و شرایط نگهداری آن آسانتر است، واکس صیقل دهنده برای آن مناسب است و پوششی سخت است و قادر به پذیرفتن هر رنگی می باشد .
توجه: چوب پنبه، لاستیک، ورنی پلاستیکی را نمی توان در نمایشگاه هایی که توسط شبکه هایی که در کف گرو می شوند، مورد استفاده قرار داد. نخستین محدودیت اساسی که نمی توان آنرا ساده انگاشت، حفظ تمامی جنبه های معماری و تزئینی چنین بنایی می باشد .( امینی 74 – 1373 ، موزه هنرهای معاصر قزوین ، ص 23)

2-12-8-1- تجهیزات و فضاهای جنبی نمایشگاه
سایر فضاهای خدماتی نمایشگاه عبارتند از: پیش فضای ورودی، انبارهای آثار نمایشی، ورودی خدماتی به نمایشگاه و سرویس بهداشتی.
در نمایشگاه باید ورودی بین فضای آن مشخص باشد، ورودی نمایشگاه برای جلب و تشویق بازدیدکنندگان می تواند موثر باشد. شروع و ختم نمایشگاه بهتر است در فضای وسیعی اتفاق بیفتد که همان پیش فضای نمایشگاه است. بازدیدکنندگان می توانند در این فضا استراحت نموده و از محل اطلاعات بلیط و بروشور تهیه کننده و یا از بخش فروش، پوستر، کارت خریداری نمایند .

2-12-2- سالن کنفرانس
برای اتاقهای کنفرانس و مراکز، باید نور خوب در نظر گرفته شود تا با تغییرات تدریجی آ« در ساعات روز و همچنین با تغییر فصول، اتاقها از روحیات متنوع ، گوناگونی برخوردار گردند. این امر تا حدودی از یکنواختی احتمالی بحث ها و ایجاد کسالت در شنودگان خواهد کاست. در این صورت نور طبیعی که بوسیله نورگیرها و پنجره ها و بالکن تامین می گردد، سبب می شود ساعات تنفس و استراحت های کوتاهی که لازمه هر بحث و مذاکره ای است، در همان محیط صورت گیرد و از ورود و خروج و اتلاف وقت حاضرین ممانعت به عمل آید .

2-12-3- بخش سمعی و بصری
این بخش به عنوان یک فضای آموزشی و اطلاع رسانی می تواند در کنار سالن چند منظوره با کتابخانه فعالیت داشته باشد .
تهیه و تنظیم کاست ها و نوارهای آموزشی و ویدیویی و صوتی و تصویری در زمینه های مختلف هنری و فنی هنری هدف اصلی این بخش است. همچنین این بخش می تواند در تهیه برنامه هایی برای اوقات فراغت و کارهای هنری و فوق برنامه هنر دوستان و هنرمندان در تمام اوقات فعالیت داشته باشند .
وسایل سمعی، بصری مورد نیاز این بخش نظیر دستگاهها، نوار ویدیوئی، اسلاید و پرده های رولی و… در اتاقی از نزدیکی فضای نمایش فیلم و اسلاید، نور و صدا نگهداری می گردد .
اقسام مختلف سیستم های سمعی بصری که موجودند عبارتند از انواع اسلاید، فیلم، عکس، پوستر، نوار صوتی، نوار ویدیوئی و مدل یا ماکت .
از انواع پیشرفته و جالبتر این سیستم ها که امروزه در دنیا متداول می باشد ، می توان به موارد زیر اشاره کرد .
• هموگرافی : تصویر سه بعدی از طریق اشعه لیزر .
• استیروسکوپی : تصویر سه بعدی از طریق عینک پلاریزیه .
• سیستم ماکرو ( پلانتازیم ) ، سینمایی یا صفحه کرومی است .
• ویدیئو پروژکتور : دستگاهی است که به جای تلوزیون عمل نموده ، با این تفاوت که تصاویر آن روی پرده انداخته می شود .
• اسلاید : اسلاید امروزه ، پیشرفت زیادی نموده و تکنیک های متکبرانه در این زمینه بکار گرفته می شود .
در مرکز قسمتی جهت انجام فعالیت های تکثیر ، تایپ ، صحافی و . … نیز در نظر گرفته شده است که آماده ارائه هر گونه خدمات مفید برای هنر دوستان و افراد استفاده کننده از مرکز می باشد . انبار نیز در این قسمت محل نگهداری مواد مصرفی چون کاغذ ، داروهای چاپ گیر و مقوا و دیگر وسایل و تجهیزات می باشد .

2-12-4- بخش انفورماتیک
این بخش یکی دیگر از فضاهای کمک آموزشی و اطلاع رسانی مرکز می تواند در زمینه های مختلف اطلاعاتی بصورت عام و خاص ، طراحی و دیگر فعالیت ها در اختیار عمومی استفاده کنندگان باشد . با توجه به نقش روز افزون کامپیوتر در علوم و فنون توجه به این نکته آموزش و نحوه استفاده از توانایی های کامپیوتر در زمینه های هنری و فنی از مهمترین هدفهای این بخش می باشد که مراجعه کنندگان می توانند ضمن فراگیری این دانش در پیشبرد و ارائه هر چه بیشتر و بهتر پروژه های خود از آن استفاده نمایند .
2-12-5 – تالارهای کنفرانس و سخنرانی
در این تالار ها نمایش تصویری و حتی در مواردی نمایش صفحه ای برگزار می شود . ظرفیت تالارها معمولا بین 70 تا 150 نفر می باشد . کف تالارها نیز در بیشتر موارد و دارای شیب پله ای است تا دید افراد دچار مشکل نگردد . میزان شیب کف تالار بستگی به موضوعی دارد که افراد می بایست دید مناسب به آن داشته باشند ، مثل سخنرانی یا استاد ، پرده نمایش یا میز تشریح یا آزمایش ، فاصله و ابعاد این موضوعات همچنین فواصل بین ردیف ها ، تعیین کننده میزان شیب کف تالار خواهد بود .
ارقام زیر حداقل ابعاد پیشنهادی برای عوض صندلی ها و ردیف ها و مسیرهای عبوری را بدست می دهد :
پهنای صندلی با زیر دستی : cm 50
پهنای صندلی بدون زیر دستی :cm 45
فاصله پشت ردیف هایی که دارای پشتی هستند : cm 80
فاصله پشت ردیف هایی که فاقد پشتی هستند : cm 65
حداقل پهنای مسیر عبوری : cm 100

• فضای جانبی
سرویس های بهداشتی به پیش بینی اینگونه امکانات به تفکیک جنسیت تماشاگران به شرح زیر می باشد :
در نمایشگگاه ها برای برادران پیش بینی 2 مستراح و 2 دستشویی برای 75 نفر اول و یک مستراح و یک دستشویی برای 50 نفر بعدی ضروری است . برای زنان نیز لازم است تا 2 مستراح و 3 دستشویی برای 50 نفر اول و یک مستراح و یک دستشویی برای 25 نفر بعدی پیش بینی شود .
سرویس بهداشتی کارکنان : با توجه به نوع فعالیت کارکنان بخشی از اینگونه امکانات معمولا در حمل کار و فعالیت آنها پیش بینی می شود برای سایر کارکنان و خدمه نیز لازم است تا به ازاء هر 15 نفر یک مستراح و یک دستشویی پیش بینی شود . این تسهیلات برای مردان و زنان به یک اندازه است و بری هر 15 نفر بعد باید یک دستشویی اضافه شود .
همچنین لازم است تا در مجاورت سرویشهای بهداشتی مخصوص کارکنان و تماشاگران فضایی به مساحت 2 – 5/1 متر مربع جهت نگهداری دستشویی وسائل نظافت نیز پیش بینی شود . برای معلولین ، سرویس های بهداشتی برای استفاده آنها طراحی شود . از جمله باید فضائی را برای ویلچر پیش بینی کرد و نرده هایی را به گونه ای طراحی کرد که از روی صندلی قابل دسترسی باشد . یک مورد از چنین دستشویی ها برای خانمها یا آقایان کافی خواهد بود .
اتاق برق و کنترل : برق سالن از خارج تامین می شود ولی یک مولد اضطراری که بتواند نور

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع معماری موزه، نورپردازی، معماری سنتی Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع فضاهای عمومی، کتابخانه های تخصصی، فضاهای داخلی