منبع پایان نامه ارشد با موضوع انتقال مالکیت، علامه طباطبائی، توزیع مجدد درآمد

دانلود پایان نامه ارشد

و پیشینه، مفاهیم و انواع روشهاي خصوصیسازي، تاریخچه و ارتباط آن با
اشتغالزایی در صنعت ورزش، تئوريهاي مرتبط با اشتغال و همچنین پیشینه تحقیق بررسی
خواهد شد.
2- : مفاهیم خصوصیسازي 2
فریدمن 5: ((خصوصیسازي را معرف اصلاحاتی که توزیع مجدد درآمد را ضروري میسازد و
باعث تغییر در الگوي اشتغال میشود)) معرفی میکند.
فرانک لیوسی 6: ((خصوصیسازي را انتقال منابع و فعالیتهاي اقتصادي از بخش عمومی به
بخش خصوصی و بهعنوان یک سیاست دولتی)) میداند.
تامپسون 7: ((واژه خصوصیسازي روشهاي مختلف و متعددي براي تغییر رابطه بین دولت و
بخش خصوصی را شامل میشود و شامل فروش داراییهاي متعلق به دولت، حذف ظوابط
محدود کننده و واگذاري تولید و خدمات دولتی به بخش خصوصی میگردد)).
٥ Fridman, 1995
٦ Frank livesey, 2005
٧ Thampson, 2000
14
دیکشنري اقتصادي آکسفورد: ((خصوصیسازي را به صورت انتفال مالکیت و کنترل دارائیها
یا مدیریت آنها که قبلاً در اختیار بخش دولتی بود به بخشخصوصی، که این اموال میتواند
متعلق به دولت مرکزي یا مراکز دولتی منطقهاي باشند)) تعریف میکند.
دیکشنري مکمیلان: ((خصوصیسازي را میتوان به طیف وسیعی از سیاستها از فروش
اموال دولتی تا واگذاري خدمات بخش عمومی مانند جمعآوري زباله به بخش خصوصی
اطلاق کرد. همچنین انتقال مالکیت صنایع ملی را بهطوري که حداقل 50 % سهام صنایع ملی به
بخشخصوصی واگذار شود)) تعریف میکند.
رحیمی بروجردي، علیرضا: ((خصوصیسازي در شکل ظاهري عبارت از فرآیندي است که
میتوان وظایف و تأسیسات بخش دولتی را در هر سطحی به بخش خصوصی انتقال داد. اما
در مفهوم حقیقی به اشاعه فرهنگی در کلیه سطوح جامعه اطلاق میشود که دستگاه قانون-
گذاري، قضائیه، مجموعه تمام آحاد یک کشور ((باور)) کنند که ((کار مردم)) را باید به ((مردم))
واگذاشت، یعنی مردم بدون دخالت دولت قادر به انجام وظیفه و مسئولیتهاي مربوط به
جامعه خود هستند و هیچ نهادي نمیتواند آنها را از مسئولیتشان باز دارد)).
اخباري، محمد: ((خصوصیسازي در شکل کامل آن عبارت است از انتقال دائمی مالکیت و
کنترل شرکت از دولت به بخش خصوصی که با فروش دارائیهاي شرکت همراه است. با
توجه به این موضوع؛ فروش سهام، تغییر مدیریت، اجاره دادن، واگذاري امتیاز فروش
محصولات و بهرهبرداري، نمونههایی از خصوصیسازي جزئی بهشمار میروند)).
کاشف، میرمحمد: ((در ورزش، خصوصیسازي، ایجاد شرایط لازم در جهت تعمیم و گسترش
تربیتبدنی در کشور با استفاده از سرمایهگذاري بخشخصوصی میباشد)).
3- : روشهاي خصوصیسازي 2
به طور کلی خصوصیسازي به دو شیوه انجام میگیرد:
1-3-2 : خصوصیسازي بدون انتقال مالکیت
روش خصوصیسازي بدون انتقال مالکیت به دو دسته تقسیم میگردد:
15
الف: قراردادهاي مدیریتی: مدیران مجرب و کاردان در قبال دریافت کارمزد، اداره شرکت را
بهعهده میگیرند.
ب: قراردادهاي اجاره: اجاره گیرنده کلیه خطرات تجاري واحد را در طول مدت اجاره می-
پذیرد و در هر شرایطی در پایان دوره اجاره، شرکت به دولت واگذار میشود(صنعتیزاده،
.(1375
2-3- : خصوصیسازي با انتقال مالکیت 2
روش خصوصیسازي با انتقال مالکیت شامل عرضه سهام به عموم مردم، عرضه کلی یا جزئی
مالکیت شرکتهاي دولتی به بخش خصوصی، فروش دارائیهاي واحد دولتی، فروش واحد-
هاي دولتی به کارکنان یا مدیران یا ترکیبی از دو یا چند مورد از موارد ذکر شده میباشد.
-1 عرضه سهام واحدهاي دولتی به عموم مردم
در این روش، دولت تمام یا قسمت قابل توجهی از سهام خود را در واحدهاي دولتی که تمام
یا قسمتی از سهام آنها به دولت تعلق دارد، به عموم مردم میفروشد. هنگامی که دولت فقط
مقداري از سهام را عرضه میکند، شرکتی که در نهایت به وجود میآید یک شرکت مختلط
دولتی- خصوصی خواهد بود. این عمل دولت میتواند بهعنوان سیاستی در جهت حضور در
تصمیمگیريهاي شرکت یا بهعنوان اولین قدم در جهت خصوصیکردن تلقی شود(کمیجانی،
.(1357
عرضه سهام هنگامی صورت میگیرد که شروط زیر برقرار باشند:
الف- واحد از نظر اندازه بزرگ باشد و سابقه درآمدي قابل قبولی داشته باشد یا بتوان آن را
چنان آماده کرد که از نظر مالی وضعیت مطلوبی داشته باشد.
ب- مجموعه کاملی از اطلاعات مالی – مدیریتی و غیره از واحد در دسترس باشد و بتوان آن
را چنان آماده کرد که از نظر مالی وضعیت مطلوبی داشته باشد.
پ- وجود نقدینگی در بازار قابل ملاحضه باشد.
ت- بازار پیشرفته در زمینه معاملات اوراق بهادار وجود داشته باشد یا بتوان ساختار مورد نیاز
براي این مورد را ایجاد و مالکیت غیر مستقیم واحدهاي تولیدي را تشویق نمود.
16
مهمترین مزیت عرضه عمومی سهام، گسترش مالکیت و نیز گسترش دامنه جمعآوري منابع در
جهت سرمایهگذاري مورد نظر میباشد. به این دلایل، این روش از لحاظ سیاسی نیز بیشتر
مورد پسند دولتها بوده است.
در بهکارگیري این روش، به برخی نکات نیز باید توجه نمود. اولاً اگر واحد دولتی در زمان
عرضه سهام از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، پیش از عرضه سهام بهتر است ساختار آن
مورد بازسازي قرار گیرد و به حالت مطلوبی برسد. سپس بقیه شرکت بهصورت عمومی عرضه
شود. ثانیاً اگر هدف دولت دستیابی به گسترش مالکیت است، باید انگیزهها و مشوقهاي لازم
در جهت دستیابی به هدف فوق بهکار گرفته شود. وگرنه ممکن است یک گروه سرمایهگذار
خاص، کنترل شرکت را در اختیار بگیرد. ثالثاً بدون وجود بازار سرمایه مناسب، عرضه عمومی
سهام در جهت بهکارگیري سرمایههاي عمومی جواب مثبت نخواهد داشت.
-2 عرضه سهام شرکتهاي دولتی بهصورت کلی یا جزئی به بخش خصوصی
در این روش، بخش دولتی تمام یا قسمتی از سهام متعلق به خود را در شرکتی که سهام یا
بخشی از سهام آن تحت مالکیت دولت است را به شخص یا گروه از پیش تعیین شدهاي در
بخش خصوصی میفروشد. روش واگذاري عمدتاً به دو صورت اعمال میشود:
الف: فروش سهام از طریق مزایده و رقابت بین شرکت کنندگان در مزایده که از قبل مورد
ارزیابی قرار گرفتهاند.
ب: فروش سهام شرکت از طریق مذاکره مستقیم، پس از بررسی خریداران بالقوه
در این زمینه قوانین زیادي و در کشورهاي مختلف جهت انتخاب خریداران یا روش مذاکره
وضع شده است. استفاده از این روش هنگامی که شرکت دولتی عملکرد خوبی نداشته باشد،
مناسبتر است. بهخصوص هنگامی که نیاز به استفاده از مدیریتهاي قوي در زمینه مسائل
مالی، بازرگانی و صنعتی باشد. همچنین هنگامی که بورس اوراق بهادار وجود نداشته باشد یا
ضعیف باشد یا هنگامی که شرکت دولتی مورد نظر کوچک باشد، این روش مناسب میباشد.
واگذاري شرکتهاي دولتی با این روش سادهتر از عرضه عمومی سهام است و مسائل حقوقی
کمتري دنبال دارد. ضمناً واگذاري با سرعت و سهولت بیشتري انجام میشود. موضوع مهمی
که باید مورد توجه قرار گیرد این است که پس از واگذاري، خریدار جدید قصد اوراق کردن و
17
فروش ماشینآلات شرکت و تعطیلی آن را نداشته باشد. دولت در این زمینه باید مقررات و
شیوهاي در جهت تداوم فعالیت در زمان مدیریت بخش خصوصی وضع کند.
شرکتهایی که به این نحو واگذار میشوند، غالباً به تجدید ساختار مالی و تشکیلاتی احتیاج
دارند. همچنین نگرانی از بیکار شدن کاگران وجود دارد. بهمنظور دستیابی دولت به اهداف از
پیشتعیین شده، مقررات خاصی جهت هدایت مسائل مرتبط با قیمتگذاري، انتخاب خریدار
و تعیین چارچوب برگزاري مزایده، مورد نیاز است. یکی از نکات منفی این روش این است
که ممکن است انتقاداتی در زمینه گزینش خریدار بهوجود آید. این موضوع بهخصوص زمانی
بروز میکند که تعداد متقاضیان زیاد بوده و فروش نامناسب، سبب توزیع نامناسب ثروت در
کشور گردد. مشکلی که در این روش مشهودتر است، تعیین قیمت فروش میباشد.
-3 فروش دارائیهاي واحدهاي دولتی به مردم
در این روش به جاي عرضه سهام شرکت، دارائیهاي آن به فروش میرسد. فروش دارائیها
میتواند از طریق مزایده یا از طریق مذاکره مستقیم باشد. داراییها ممکن است شامل بخشی
باشد که شرکت به آن احتیاج ندارد و با هدف کوچک شدن شرکت صورت میگیرد و یا
فروش کل داراییهاي شرکت باشد. معمولاً خریدار یک فرد یا گروه خاص میباشد. مهمترین
مشکل در این روش، حل مشکلات مربوط به بدهیهاي شرکت است.
-4 تجدید سازمان و تفکیک واحدهاي دولتی بهمنظور خصوصیکردن
در این روش، شرکت مورد نظر به چند قسمت تفکیک میشود و قطعات جدا شده، با هویتی
مستقل در معرض فروش قرار میگیرند. حسن این کار این است که دولت را قادر میسازد که
در مورد قطعات تفکیک شده، از شیوههاي مختلف واگذاري استفاده کند. هر چند، موضوعات
کلی مانند اشتغال و مسائل کارگري نیز در این روش باید مورد ملاحضه قرار گیرد.
-5 سرمایهگذاري جدید بخش خصوصی در واحدهاي دولتی
گاهی دولت جهت بازسازي و توسعه واحدهاي خود نیاز به سرمایهگذاري جدید دارد. در
صورتی که دولت توان مالی لازم را در اختیار نداشته باشد یا بخواهد از منابع بخش خصوصی
در این زمینه استفاده کند، میتواند سرمایه بخش خصوصی را وارد شرکت کند. مزیت این
روش این است که دولت مالکیت سهام را از دست نمیدهد و فقط مالکیت او در شرکت به
18
تدریج رقیق میشود. روش واگذاري به این نحو خواهد بود که شرکت دولتی از طریق افزایش
سرمایه، سرمایه خصوصی را جذب میکند و شرکت حاصله یک شرکت مختلط دولتی-
خصوصی خواهد بود. سرمایه جدید را میتوان از طریق عرضه سهام در بورس یا عرضه
خصوصی بدست آورد.
-6 فروش واحدهاي دولتی به مدیریت و کارکنان
منظور از فروش واحد به مدیریت، کنترل سهام شرکت به وسیله گروه کوچکی از مدیران
شرکت است. استفاده از این روش در کشورهاي در حال توسعه چندان موسوم نمیباشد، ولی
در کشورهاي توسعهیافته شکل جديتري دارد و یکی از روشهاي مهم خصوصیکردن
شرکتهاي دولتی محسوب میشود(داوري نیکو، سیامک، مطالعه تطبیقی برنامه خصوصی-
سازي جمهوري اسلامی ایران و شیلی با تکیه بر مبناي نظري و روشهاي شناخته شده
واگذاري، رساله کارشناسیارشد به راهنمایی احمد شاهرکنی، دانشکده اقتصاد علامه طباطبائی،
( 1374 ، صفحه 72
روش واگذاري معمولاً به این شکل است که ابتدا شرکتی براي خرید واحد اولیه بوجود میآید
و مدیریت و کارکنان واحد، سهام این شرکت جدید را میخرند. سپس شرکت جدید،
واحدهاي دولتی را میخرد و شرکت دولتی در عمل به خصوصی تبدیل میشود. میتوان براي
کمک به کارکنان براي خرید شرکت، وام به آنها پرداخت کرد. فروش شرکت به مدیریت و
کارکنان، وسیلهاي است جهت انتقال مالکیت به مدیران و کارکنانی که ثروت محدودي دارند.
استفاده از این روش، انگیزههاي افزایش بهرهوري را در کارکنان تشدید میکند. ضمن آنکه
نگرانی ناشی از بیکار شدن کارکنان منتفی میشود.
-7 واگذاري واحدهاي دولتی در چاچوب قراردادهاي مدیریتی و اجاره توسط بخش
خصوصی
اجاره شرکت دولتی و قرارداد مدیریتی، روشهایی هستند که از طریق آنها مدیریت،
تکنولوژي و مهارتهاي بخش خصوصی وارد شرکت دولتی میشود. این عمل در چارچوب
قراردادي انجام میشود که مدت اجراي آن مشخص است. در این روش انتقال مالکیت
صورت نمیگیرد و صرفاً خصوصیسازي مدیریت و در نتیجه بالا رفتن کارایی شرکت دولتی
انجام خواهد شد. این روش معمولاً بهعنوان حرکت اولیه در جهت خصوصیسازي کامل تلقی
19
شده و به این لحاظ اقدامی موقتی در جهت دستیابی شرکت به سطح مطلوب سودآوري و
کارایی محسوب میشود.
قراردادهاي مدیریتی هزینه جدیدي به دولت تحمیل میکند که طبعاً باید افزایش سودآوري
واحد جبران شود، ضمن آنکه بدهی شرکت دولتی کماکان جزء تعهدات دولت باقی میماند.
در این قراردادهاي مدیریتی، نکته اصلی اعتبار، مهارت و جدیت طرف قرارداد در جهت اداره
.( واحد است که باید مورد بررسی قرار گیرد(داورينیکو، 1374
این روش به خصوص در مواردي که دولت تمایل ندارد مالکیت شرکت را از دست بدهد یا
موانع قانونی، اجنماعی و فرهنگی در مقابل آن قرار دارد مناسب است. بهعنوان مثال، طبق اصل
چهل و چهارم قانون اساسی ایران، مالکیت بسیاري از واحدهاي بزرگ باید تحت اختیار دولت
باشد. از جمله مواردي که در این روش مورد اشاره قرار میگیرد این است که خصوصیسازي
بهصورت انتقال

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع تسهیلات بانک، اماکن ورزشی، تسهیلات بانکی Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع اجتماعی و فرهنگی، برنامه اول توسعه، برنامه سوم توسعه