منبع پایان نامه ارشد با موضوع آیات و روایات، کودکان و نوجوان، کودکان و نوجوانان، باورهای دینی

دانلود پایان نامه ارشد

جمجمه و انواع فرورفتگی و پارگی باعث اختلال در دستگاه اعصاب و مغز فرد می شود. بنابراین قمه زنی دربین کودکان و نوجوانان می تواند تعادل روحی روانی و امنیت مردم و افرادحساس جامعه را نیز برهم زند و مزاحمت هایی برای نوامیس ایجاد کرد .زدن قمه در روحیه افراد از جمله کسانی که شاهد این کار هستند مثل کودکان تاثیرات زیان باری برروحیه آنان وارد خواهد کرد .برخی از اطفال و کودکان حتی نوجوانان با دیدن این صحنه های موهن دچار ترس و اضطراب شده و موجب اختلالات گوارشی و حتی خواب می شود حال اگر کودک و یا نوجوانی در حین انجام مراسم قمه زنی توسط قمه زنها به این مسئله به عنوان یک کار فرهنگی و مذهبی بنگرد ممکن است از دین و مذهب گریزان شود وضربات جبران ناپذیری بر چهره مظلوم مکتب شیعی زند».( مسائلی،1386،73)
متاسفانه برخی افراد ساده لوح قمه زنی را با توجه به مخالفت های علما و افراد تحصیل کرده دارای رنگ مذهبی یا شبه مذهب قلمداد می کنند و به آن به عنوان یک پدیده وجریان نوبه قصد قربت به آن می نگرد همان گونه که پیشتر به آن اشاره شد قمه زنی بر روی فرد و اجتماع به عنوان بدعتی جدید در دین و مذهب نه تنها تاثیر منفی شدید می گذارد بلکه باعث سوء استفاده دشمنان دین و مذهب می شود. افراد قمه زن هم به خود آسیب می زنند هم به دین و اجتماع. به نظرنگارنده، پیشنهاد می گردد افراد قمه زن به جای انجام این فعل حرام با مراجعه به بانک انتقال خون با اهدای خون خویش نیاز نیازمندان را برآورده کرده تا ضمن انجام این عمل خداپسندانه و مستحب رضایت خداوند سبحان را رقم زنند.
3-4-4- آسانی دین:
با عنایت به دقت وتوجه ویژه دین مبین اسلام در می یابیم که اساس و پایه ی دین بر سهولت و آسانی و جلوگیری از هرگونه آزار و اذیت برای هر فرد مکلف بناگذاشته شده است. با کمی تامل و انصاف وتحقیق در امور قرآنی از چارچوب کلی حاکم فقط بر موضوعات دینی سخن به میان آورده است. می بینیم که آیات و روایات متعددی بر سهولت و ساده گیری دین سخن گفته اند و سخت گیری در دین توسط خداوند متعال و بزرگان نفی شده است. برای نمونه برخی ازآیات و روایات را جهت پاسخگویی به یاوه گویان قمه زن که راه سخت را جهت خود سازی و فراهم نمودن رضای خدا و اولیای او در پیش گرفته اند ذکر می کنم:
1 .«وَجَاهِدُواْ فىِ اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَئكُمْ وَ مَاجَعَلَ عَلَيْكمُ‏ْ فىِ الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّائكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِن قَبْلُ وَ فىِ هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكمُ‏ْ وَ تَكُونُواْ شهَدَاءَ عَلىَ النَّاسِ فَأَقِيمُواْ الصَّلَوةَ وَ ءَاتُواْ الزَّكَوةَ وَ اعْتَصِمُواْ بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاكمُ‏ْ فَنِعْمَ الْمَوْلىَ‏ وَ نِعْمَ النَّصِير»=و حق جهاد در راه او را (با دشمنان دين و با نفس امّاره) به جاى آريد (و در طلب رضاى او به قدر طاقت بكوشيد) او شما را برگزيده (و به دين خود سرافراز كرده) و در مقام تكليف بر شما مشقت و رنج ننهاده (و اين آيين اسلام) مانند آيين پدر شما ابراهيم (خليل است)، او (خدا) شما امت را پيش از اين (در صحف او) و در اين قرآن مسلمان ناميده تا اين رسول بر شما و شما بر ساير خلق گواه (خداپرستى) باشيد، پس نماز به پا داريد و زكات بدهيد و به خدا (و كتاب او) متوسل شويد، كه او مولى (و پادشاه و نگهبان و حافظ و ناصر) شماست و نيكو مولى و نيكو ناصرى است. ( 78/ حج)
2. «شهَرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْءَانُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَ بَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى‏ وَ الْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشهَّرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلىَ‏ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَ لِتُكَبرُّواْ اللَّهَ عَلىَ‏ مَا هَدَاكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُون»=ماه رمضان ماهى است كه قرآن در آن نازل شده براى هدايت بشر و براى راهنمايى و امتياز حق از باطل، پس هر كه دريابد ماه رمضان را بايد آن را روزه بدارد، و هر كه ناخوش يا در سفر باشد (به شماره آنچه روزه خورده است) از ماهاى ديگر روزه دارد، كه خداوند براى شما حكم را آسان خواسته و تكليف را مشكل نگرفته، و خواسته تا اينكه عدد روزه را تكميل كرده و خدا را به عظمت ياد كنيد كه شما را هدايت فرمود، باشد كه (از اين نعمت بزرگ) سپاسگزار شويد.( 185/ بقره)
3 . «يُرِيدُ اللَّهُ أَن يخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الْانسَنُ ضَعِيفًا»= خدا مى‏خواهد كار بر شما آسان كند، كه انسان ضعيف خلق شده است.( 28/ نساء).
در ادامه پیامبر گرامی اسلام می فرماید:
1 . «ای مردم !همانا دین خدا آسان است.»(محمدی ری شهری،میزان الحکمه،1382، 2/951)
2 . «در اسلام ضرر و زیان رساندن به خود و دیگری ممنوع است ،زیرا اسلام بر خیر مسلمانان می افزاید و شری به او نمی رساند.»(حر عاملی،1367، 26/14)
پس با توجه به آیات و روایات فوق به این نتیجه می رسیم که هیچ سختی در دین رواج ندارد و دین اسلام در همه حال شرایطرا برای همه افراد تحت هر شرایطی آسان و هدف مند دانسته است. پس بر اساس مبانی دینی هدف توجیه گران وسیله و ابزار نیست وتنها با استفاده از روش ها و ابزار های موجود و مشروع است که اقامه مجالس ومراسمات عزاداری عبادت شمرده می شود و این محافل را به اهداف بی نظیرکربلا و نهضت آن نزدیک می کند. اعمال قمه زنی نه تنها عبادت محسوب نمی شود بلکه از گناهان به حساب می آید. پس برابر تحقیقات و بررسی های به عمل آمده مشخص می گرددکه بکار بردن انواع شمشیر و قمه و زنجیرهای تیغ دار و… در مراسمات و عزاداری های ائمه – علیه السلام – حرام قطعی بوده است که اکثر علمای شیعه بر حرام بودن آن در هر مقطع زمانی فتوا داده اند.
3-5- پاسخ به شبهات قمه زنی:
3-5-1- تعیین موضوعات مطابق با شأن فقیه و مجتهد نیست:
«یکی دیگر از شبهاتی که مدعیان قمه زنی مطرح می کنند این است که فقط بیان حکم در شان مجتهد وفقیه نمی باشد و باید اصل حکم راصادر نمایید و مکلف خود موضوع را تشخیص می دهد اما در برداشت های مختلف اثبات کردیم که عمل قمه زنی بدعت وموجب وهن مذهب می باشد لذا در جواب این کوته فکران باید گفت موضوعات فقهی دو دسته اند که یک دسته احتیاج به نظر مجتهد ندارد و با مشخصات ظاهری پی به خوب یا بد بودن آن می بریم، مثل تشخیص آب از شراب اما دسته دیگری وجود داردکه مکلف به تنهایی قادر به استنباط و دریافت موضوعات آن نمی شود و می بایست به مجتهد یا فقیه مراجعه نمود در غیر این صورت بسیاری از اعمال موجب وهن مذهب می شود و تشخیص آن کار هر کسی نیست. لذا تشخیص موضوعات عامه چه آنهایی که به ممالک اسلامی سود برساند وچه آنهایی که ضرر بزنند برپیکره دین ومذهب بر عهده فقیه وحاکم اسلامی است و این تصمیمات موجب جلوگیری از وهن واقدامات خود سرانه مثل قمه زنی میشود.»(مسائلی،1386،100)
3-5-2- جایز بودن اعمال قمه زنی در گذشته:
درهر شرایطی که از مدعیان بدعت قمه زنی می گویند قمه زنی فعلی حرام می باشد وموجب وهن مذهب می شود و باید از آن دوری کرد آنها در جواب می گویند این کار در گذشته وجود داشته و کسی مخالف آن نبوده است که در این جا ضرورت دارد به سخنان مفسر قرآن کریم در این باره اشاره کنم که می فرماید:
« … مراجع در قدیم گفتند که قمه زدن جایز است …مراجع قدیم اجازه دادند ، ولی شما می دانید تلویزیون اروپا دوازده بار قمه زدن ایرانی ها را نشان داده و بعد یک دکتر روانشناس آن جا نشسته گفته شیعه ها یک مرضی دارند نظیر خودکشی، خود آزاری، خود آزار، خودشان را آزار می دهند، خودزنی، خودشان را می زنند، شیعه ها یک مرضی روانی دارندبه نام خود آزاری، ببینید، هی قمه زدن شما را نشان داده و این روانشناس هم نشسته تحلیل چپکی کرده و اروپا به ریش شیعه خندیده. شما این جور سوال کن ای مراجع تقلید اجازه می دهید جوری عزاداری کنم که اروپا به شیعه بخندد؟ هیچ مرجعی اجازه نمی دهد. سوال شماچپکی است. سوال کردی آی مرجع تقلید اجازه می دهی چند قطره خون؟ می گوید جایز است. شما بگو اجازه می دهی جوری عزاداری کنم که اروپا به شیعه بخندد؟هیچ مرجعی اجازه نمیدهد.»(مسائلی،1386،105)
از این رو فتنه انگیزی و اقدامات متحجرانه و جاهلان خشک اندیش بابهره گیری از احساسات مذهبی و اعتقادی عامه مردم همراه با اظهار نظر های مخالف با فضای جهل آمیز یک جامعه دینی و مسلمان نوعی خودکشی و بد نامی به حساب می آید لذا تسلیم این خواسته های جهل آمیز جامعه ی عوام و نداشتن برنامه ی خاص وموضوع هدف مند در چنین جوَ حاکم باعث کم رنگ شدن اصول و مبانی اعتقادی و ارزشها و باورهای دینی، تحریف و تغییر مفاهیم و سر انجام رواج و شیوع خرافات و انحرافات و بدعت های نوین و همچنین فاصله گرفتن از دین و معارف ناب آن می شود البته کسانی که در دین پیرو انحرافات، خرافات و بدعت می باشند افراد کم اعتقاد و سبک مغز هستند که به فرجام کار نمی اندیشند وبه مسایل دینی پایبند نیستند ومطابق هوی وهوس خویش دست به این کارهای سخیف و ناپسند می زنند.جالب تر این که در مسائل دینی خود را صاحب نظر می دانند وچنان روبه توجیهات غلط و تعصبی می آورندکه گویی دردریای لا منتهای علم وعرفان خدایی غرق شده اند.
3-5-3- مسخره کردن دیگران موجب حرمت اعمال نمی شود:
یکی دیگر از ایراداتی که می توان بر قمه زنان وارد کرد این است که قمه زنان ادعا دارند کسانی که جرأت استفاده از قمه را ندارند واین عمل را مورد سخره قرار دهند نظر آنان برای حرام بودن شرط نیست به این معنا که انجام مسائل دینی ولو بدعت آمیز اگر مورد سخره ی دشمنان دینی و غیر مسلمین نیز واقع شود باعث تحریم حکم و موضوع نمی شود.زیرا آنان حجاب زنان ودختران مسلمان را نوعی محدودیت و باعث مسخره گی میدانند.لازم است در پاسخ به این شبهه به نکات زیز توجه کنیم:
الف. «چنانچه قبلادر بحث های گذشته تذکر دادیم قمه زنی ذاتا با مفاهیم دینی مغایرت دارد به عبارت دیگر قمه زنی از نظر شرعی حرام قطعی است.
ب. بین مسخره کردن اصل اسلام یعنی واجبات و محرمات با تمسخر امور مباح و فردی تفاوت زیادی است. در انجام واجبات و ترک محرمات چون از برنامه های اصلی و اعتقادی دین است می بایست محکم در موضع خود اعلام نظر کنیم و بر عقیده خویش تاکید ورزیم ودر صورت نیاز آنها را امر و نهی کنیم و در غیر این صورت با تمسخر کنندگان با شدت برخورد نماییم چنانچه در امور مباح این جور نیست.
پ. موضوع وهن بودن قمه زنی تنها به مسخرکنندگی اهل کتاب و کفار ختم نمی شود بلکه تاثیرات سوئی که قمه زنی بر اعتقادات و افکار افراد اعم از مسلمانان و غیر مسلمانان، می گذارد را شامل می شود مثلا آسیب رسانیدن به بدن را هیچ مکتبی توصیه نمی کند.
ت. در پایان هر شخص مسلمان اعم از زن و مرد می بایست از ارزشهای دین اسلام حمایت کند در غیر این صورت دشمنان دین با ایجاد انحرافات و بد عت های نوین دردین باعث اختلاف و شکاف در دین شده و در نهایتا منجر به سست شدن اعتقادات مردم می شود.» (مسائلی،1386،107)
3-5-4- قمه زنی نوعی حجامت است:
برخی از دلائل منحرفین و قائل به قمه زنی را بیان کردیم لیکن با توجه به اینکه دردین حجامت امری مستحب می باشد اعلام داشته اند که قمه زنی نوعی حجامت است و چون حجامت حرام نمی باشد قمه زنی حرام نیست وبا این شبهه قصد پاسخگویی به سوالات خویش و جامعه را دارنددر پاسخ باید گفت بین حجامت و قمه زنی تفاوت بسیاری وجود دارد در حجامت معمولا فرد فاعل دارای تخصص و تجربه می باشد و با استفاده از ابزارهای پزشکی اقدام به این کار می کنند وبا تجربه خود با مکش خون در زیر قسمتی از پوست با تیغ خراشی کوچک ایجاد کرده و سپس خون خارج شده و بعد از چند ساعت بعد ازحجامت زخم شروع به خوب شدن می کند ولی زخم هایی که بر اثر قمه زنی بوجود می آید معولا با بخیه و مداوا خوب می شود و درکوچکترین سهل انگاری ممکن است خونریزی و یا عفونت کند که در این صورت عوارض زیادی خواهد داشت .اگر هدف افراد ار

پایان نامه
Previous Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع امام حسین، جامعه اسلامی، حقوق شهروندی، فرهنگ اسلامی Next Entries منبع پایان نامه ارشد با موضوع امام حسین، امر به معروف، نهی از منکر، تعالیم اسلام