منبع مقاله درمورد پوشش خبری، سفارت انگلیس، نظام سرمایه داری، اولویت بندی

دانلود پایان نامه ارشد

هواشناسی ، مرد هستند و بندرت از گویندگان زن به عنوان گوینده اصلی استفاده می شود و تنها در بخش اعلام وضعیت هوا از کارشناسان زن نیز زیاد بهره گرفته می شود. در یک هفته آماری مورد مطالعه نیز تنها یک مورد در تاریخ پنج شنبه 17/9/90 گویندگی اصلی را خانم صادق زاده برعهده داشت.
ب- تعداد :
تعداد گویندگان حاضردراستودیو بخش های خبری موردمطالعه درشبکه یک سیما ، بطور ثابت سه نفر شامل گوینده اصلی ، گوینده خبرهای ورزشی و کارشناس هواشناسی است .
ج- پوشش :
نوع پوشش گویندگان رسمی است . پوشش گویندگان مرد ، کت و شلوار و معمولا به رنگ خاکستری روشن است و پوشش گویندگان زن نیز چادر مشکی با روسری به رنگ روشن ویا مانتو و مقنعه با رنگهای قهوه ای یا تیره است . در مناسبت های مذهبی مانند ایام شهادت یا محرم و… نیز رنگ پیراهن مجریان مشکی و ته ریش درصورت آنان نمایان است.
د- لحن بیان و حالات چهره :
لحن بیان گویندگان اصلی کاملا رسمی و جملات به صورت کتابی بیان می شود . اما گوینده خبرهای ورزشی و کارشناس هواشناسی با لحنی محاورهای اخبار ورزشی و وضعیت هوا را اعلام می کنند .
حالات چهره گویندگان اصلی اغلبا جدی و خنثی است اما گوینده خبرهای ورزشی و یا کارشناس هواشناسی معمولا چهره ای انعطاف پذیرتر ولبخند به لب دارند و با همان چهره و لحن نیز بخش مخصوص به خود را اجرا می کنند .
در هنگام خواندن برخی اخبار نیز با توجه به متن خبر، چهره گویندگان حالات خاصی را به خود میگیرد . مثلا حالت تعجب که با بالابردن ابرو و بزرگ شدن اندازه چشم نود پیدا می کند و یا حالت تاسف که با نزدیک شدن ابروها وچشمها به هم و جمع شدن دهان نشان داده می شود.
2- اتاق خبر ، شبکه من وتو 1
1-2- فضا ودکور
الف- رنگ آمیزی :
رنگهای استفاده شده در رنگ آمیزی دیوارها آبی و قرمز و کف پوشی خاکستری رنگ اتاق را مزین کرده است . رنگ آمیزی ها ودکوراسیون اتاق بسیار ساده است و حقیقتا نمی توان نام استودیو را برای آن بکار برد و همان اتق خب نامی کاملا متناسب برای آن است .
ب- نورپردازی :
نور پردازی در اتاق خبر بصورت کاملا ساده و معمولی و با استفاده از نور سفید لامپها و مهتابی های معمولی است .
ج- لوازم و تجهیزات :
چندین دستگاه کامپیوتر که جلوی خبرنگارهاست ، تعدادی میز و صندلی چوبی معمولی ، یک نقشه دیواری جهان ، یک وایت برد ( مهمترین عناوین خبری و نام خبرنگاران حاضر در همان بخش خبری بر روی آن با ماژیک درج شده ) و دو پنجره کرکره دار که بر روی آنها چندین نسخه از روزنامه های مهم نصب شده اند ، تمامی لوازم فضای محدود اتاق خبر را تشکیل می دهند.
2-2- نمای تصاویر
نماهای تصاویر معمولا نمای بسته خبرنگاران حاضر در استودیو در هنگام خواندن خبرها و گاهی نمای کلی تری از افراد حاضر در اتاق خبر است.

3-2-گویندگان خبر
الف- جنسیت :
بیشتر گویندگان اتاق خبر را برخلاف شبکه یک سیما ، خانمها شامل می شوند. معمولا در هر بخش خبری یک یا دو مرد و سه یا چهارخانم خبرنگار حضور دارند.
ب- تعداد :
بطورمتوسط تعداد افراد حاضردرهربخش خبری اتاق خبر، شامل 5 نفر خبرنگار جوان در محدوده سنی 30 سال می شود که بطورغیررسمی وبصورت دایره وار گرد هم نشسته و به بحث و تشریح خبرها می پردازند. یکی از خبرنگاران حاضر درهر بخش خبری به عنوان مجری و گرداننده بحث نیز ایفای نقش می کند.
ج- پوشش :
خبرنگاران زن اتاق خبر بدون پوشش اسلامی با لباسهای غیر رسمی و با رنگهای شاد ( زرد ، آبی ، قرمز ، سفید و…) و مردان نیز با لباس غیر رسمی حضور پیدا می کنند.
د- لحن بیان و حالات چهره :
لحن خبرنگاران اتاق خبری محاوره ای است و هر یک از خبرنگاران از روی برگه هایی که در دست دارد و یا از روی کامپیوتری که درروبروی خود دارند خبرهای مخصوص به خود را با لحن محاوره ای بیان و در مورد آن با گرداننده بحث که نقش مجری را نیز ایفا میکند و خود نیز یکی از خبرنگاران است به بحث و تبادل اطلاعات می پردازند.
حالات چهره خبرنگاران اتاق خبر در حالت عادی خنثی و حتی سرد است و گاهی در هنگام خواندن اخبار و بحث در مورد خبر به تناسب محتوای متن خبر حالات خاصی از قبیل تعجب یا استهزا ، درچهره آنها ظهور پیدا می کند .

5-4- خلاصه ای از مهمترین یافته های تحقیق
تعداد کل خبرهایی که در یک هفته آماری از شنبه 7/8/90 تا پنج شنبه 17/9/90 در بخشهای خبری 14 و 21 شبکه یک سیما به آنها پرداخته شده ، در مجموع 261 عنوان خبر است . از این تعداد سهم اخبار خارجی 127خبر و اخبار داخلی 134 عنوان خبری است. در مجموع از کل اخبار دو بخش خبری شبکه یک در این یک هفته ، به تفکیک 152 خبر اصلی ( عناوین اصلی و عناوین خبری مهم با موضوعات فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، علمی و حوادث ) ، 61 خبر کوتاه و 30 خبر ورزشی بودند. برطبق تفکیک اخبار مشخص شد که تقریبا بطور برابر به اخبار داخلی و خارجی پرداخته شده است .
در شبکه من وتو (1) هم به 57 عنوان خبری در این هفته پرداخته شد که نکته جالب اینجاست که از این تعداد 47 خبر بطور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به ایران است که با توجه به اهداف سیاستی و مدیریتی این شبکه ، چندان هم عجیب بنظر نمی رسد. 10 خبر نیز متعلق به سایر کشورهاست و نکته جالت دیگر اینست که از این تعداد خبر هم ، 4 خبر مربوط به سوریه است . تقریبا بطور کامل حجم اخبار این شبکه را اخبار سیاسی تشکیل می دهد و تنها یک مورد خبر غیر سیاسی مشاهده شد که مربوط به خبر موفقیت تیم ملی وزنه برداری ایران در مسابقات جهانی پاریس است . خبر وزنه برداری تنها خبر مثبت ، از جانب شبکه من و تو (1) درباره ایران است.
از مجموع 308 عنوان خبری دوشبکه ، تنها 16 خبر مشترک با یک موضوع بین دو شبکه وجود داشت. به جز خبر وزنه برداری ، هر کدام از دو شبکه حتی در اخبار مشترک هم با دیدگاه و زاویه ای متفاوت و مخالف یکدیگر به اخبار نگریسته و به آن پرداخته بودند.
دربخش های خبری شبکه یک سیما ، به غیر از موارد محدودی نظیر پرونده فساد بزرگ بانکی و اخراج سفیر و کارکنان سفارت انگلیس و حمله به سفارت این کشور ، به اخبار تنش زا که از شبکه من وتو مطرح شده اند پرداخته نشده است.
همچنین از سوی شبکه من وتو (1) هم اخبار ی که به نوعی به سود ایران و یا اخباری که درباره موفقیت های ایران است ، پوشش داده نشده است. از این جمله می توان به خبر بسیار مهم سالم نشاندن هواپیمای جاسوسی و فوق سری آمریکا درخاک ایران توسط متخصصان نظامی وامنیتی ایران اشاره نمود. مهمترین اخبار خارجی که شبکه یک برروی آنها بیشترین مانور را داد ، مربوط به جنبش 99درصدی ، اعتراضات به نظام سرمایه داری در اروپا ، اعتصاب بزرگ در انگلیس و انقلاب های اسلامی است.
بیشترین عناصر خبری بکار رفته در اخبار دو بخش خبری شبکه یک در یک هفته آماری ، به ترتیب عنصر “چه” با 325 ، عنصر “کجا “با 167 ، عنصر “که” با 136 ، عنصر “چگونه” با 83 ، عنصر “چرا” با 65 و در آخر هم عنصر خبری “کی” با 62 بارقرار دارد.
در بخش خبری شبکه من وتو (1) نیز به ترتیب عنصر خبری “چه” با 89 ، عنصرخبری “که” با 45 ، عنصرخبری “چرا” 34 ، عنصر خبری “کجا” 29 ، عنصرخبری “چگونه” 21 و درآخر نیز عنصر خبری “کی” با تنها 9 بار تکرار قرار دارند.
با یک مقایسه سطحی مشخص می شود که در هر دوشبکه ، عنصر خبری “کی” چندان برجسته نشده است . این مساله بخصوص در اخبار شبکه من و تو ( 1 ) بیشترمشهود است . همچنین به عناصر خبری “چرا” و “چگونه” در بیشتر موارد بخصوص در تیترها آنچنان توجه نشده و در بسیاری موارد علل و چگونگی بروز حوادث و جریانات چندان برای مخاطبان شفاف سازی نشده و نکات ابهام زیادی دراین زمینه ها باقی مانده است. بنظر دوشبکه بیشتر از اینکه به علل و چگونگی اهمیت بدهند ، تنها اخبار را بطور سطحی بازگو و از آن رد می شوند!

6-4- پاسخ به سوالات تحقیق
1- کدام اصل یا اصول خبری و اطلاع رسانی ،در اخبار دو شبکه مذکور بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است؟
با در نظر داشتن چهار اصل خبری یا همان صفات اصلی خبر یعنی تازگی ، جالب بودن، اهمیت و صحت یا عینیت اخبار و همچنین عناصر اصلی بدنه خبر یعنی همان عناصر ششگانه ( که ، چه ، کی ، کجا ، چرا و چگونه) می توان نمود آن را در اخبار بررسی شده دو شبکه بدین صورت برشمرد که از بین چهار اصل خبری ، شبکه یک سیما بیشترین توجه را به ترتیب به اهمیت ، تازگی ، صحت یا عینیت و جالب بودن کرده است . بطور کلی چیدمان اخبار بخشهای خبری شبکه یک بدین صورت است که ابتدا مهمترین اخبار با درنظر گرفتن سیاستهای نظام و شبکه و نیاز های خبری جامعه ، با اولویت بندی های خاص ( اخبار مربوط به مقامات مذهبی و سیاسی ، اهمیت بین المللی و… ) در ابتدای خبرها و تحت عنوان عناوین اصلی اخبار بیان می شوند.
اولویت بعدی با اصل تازگی خبری است که این تازگی در برخی موارد با اهمیت تداخل دارد یعنی اینکه برخی اخبار به دلیل تازگی دارای اهمیت می شوند. معمولا تازه ترین اخبار در بخش خبری ساعت 14 عنوان می شوند و بخش خبری 21 بطور عمده تکرار اخبار بخشهای خبری قبلی است و بندرت اخبار مربوط به رویدادهایی که در طول فاصله بین بخش های خبری اتفاق افتاده اند نیز در بخش خبری 21 گنجانده می شوند. البته این خبرها بیشتر مربوط به خبرهای ورزشی می شود.
سومین اصل مورد توجه در چیدمان اخبار شبکه یک ، صحت یا عینیت اخبار است. این اصل را نیز نمی توان بطور کامل جدا از دو اصل قبلی دانست . در واقع تنها با مقایسه یک خبر از چندین منبع خبری متفاوت می توان تا حدود زیادی دانست که یک خبر تا چه حد عینیت دارد. در این پژوهش چون دو شبکه مورد مقایسه قرار گرفته اند و تعداد اخبار مشترک در این دو شبکه اندک است نمی توان اظهار نظر درستی درباره عینیت اخبار ارائه داد.
اصل جذابیت، با توجه به جو موجود در سازمان های خبری ، متاسفانه امروزه کمتر مورد توجه قرار می گیرد یا حداقل تحت نفوذ سه اصل دیگر کمتر به چشم می آید. جذابیت نیز با سه اصل دیگر تاحدودی همپوشانی و رابطه نزدیک دارد و درواقع نمی توان چهار اصل را بدرستی از هم تفکیک نمود اما در اخبار مختلف یک اصل از دیگر اصول بیشتر نمود ظاهری دارد و در چینش اخبار مورد توجه قرارگرفته است .
2- پوشش خبری موضوعات مختلف دراخبار تلویزیونی دو شبکه چگونه است؟
درمقایسه پوشش خبری دوشبکه در اخبار مشترک ، مشخص گردید که هر یک از دو شبکه اخبار را با درنظر گرفتن نیازهای خبری خود و جامعه هدفشان و همچنین سیاستهای کاری و جو سیاسی موجود ، به نحوی متفاوت پوشش می دهند. به عنوان مثال آن قسمت از اخبار را که به مصلحت سیاستهای شبکه نباشد یا با معیارهای مذکور همخوانی نداشته باشد را فیلتر کرده یا قسمتهایی را که بیشتر مورد نظرشان است از روشهای مختلف برجسته می کنند. شبکه یک سیما در ارائه اخبار از گزارشهای متعددخبری تصویری و مصاحبه ( مستقیم و غیرمستقیم ) با کارشناسان و مسئولین درپوشش اخبار خود بهره بسیار می گیرد . در اکثر مناطق جهان دفاتر خبری و خبرنگاران مقیم و اعزامی ، اخبار روز را در کمترین زمان ممکن مخابره و مستقیم گزارش می کنند . بیشترگزارشهای خبری داخلی و خارجی شبکه یک با صدا همراه است و در بطن آنها مصاحبه نیز گنجانده شده است .
در مقایسه شبکه من و تو (1) نیز که ازسوی دولت انگلیس حمایت می شود در سراسر مناطق نمایندگان خبری یا خبرنگاران رسمی و غیر رسمی دارند که اخبار را برای این شبکه همراه با گزارش های تصویری مخابره می کنند . اخبار این شبکه معمولا با مصاحبه همراه نیست و در بسیاری موارد نیز از تصاویرآرشیوی استفاده می شود و گزارشها نیز بدون صدا همراه با توضیحات نوشتاری بر روی تصاویر است. این شبکه نیز اخبار را به گونه ای که با اهداف و سیاستهایشان مغایرتی نداشته باشد پوشش و انعکاس می دهند.
3- نحوه ارائه اخبار واستفاده از تکنیکها وتکنولوژیها جدید در ساخت و پردازش و ارائه اطلاعات و موضوعات خبری ، در شبکه های یک سیما و من و تو (1) ، چگونه است ؟
همانطور که در تحلیل و مقایسه امکانات دو

پایان نامه
Previous Entries منبع مقاله درمورد سازمان ملل، سفارت انگلیس، اتحادیه اروپا، نورپردازی Next Entries منبع مقاله درمورد برجسته سازی، نشانه شناسی، تحلیل محتوا، مقایسه تطبیقی