منبع مقاله درمورد نفت و گاز

دانلود پایان نامه ارشد

ن اينکه وضعيّت جغرافيائى و طبيعى کشورها هم در ايجاد آن موثّر است و به‌علت مزاياى نسبتاً زيادى که در سيستم حمل و نقل زمينى کشورها دارد و نقاط مختلف کشور را به‌هم وصل مى‌نمايند بيشتر دولت‌ها تلاش مى‌نمايند تا شبکه راه‌آهن سراسرى در داخل کشور خود ايجاد نمايند و بلکه با شبکه بين‌المللى يا راه‌آهن بين‌المللى نيز متّصل يا مرتبط باشند.( وايزبرگ :1362،32)

2-2-1-2-1-8-2-1 مزاياى راه‌آهن

2-2-1-2-1-8-2-2 مزاياى راه‌آهن از بُعد حجم کالا و تناژ بار وتعداد مسافر و نوع کالا:
?. حمل مسافر از نقاط مختلف کشور به مرکز پرجمعيّت وشهرهاى زيارتى و سياحتى و تاريخى به وسيله واگن‌هاى مسافرى
?. انتقال کارگران به مناطق صنعتى و کارخانه‌ها وکارهاى توليدى
?. حمل مواد اوليه و محصولات به کارخانه‌ها و مناطق مختلف به وسيله واگن‌هاى بارى
?. حمل ميوه و تره‌بار و گل با واگن‌هاى سردخانه‌اى و داراى حرارت متعادل و مناسب
?. حمل موادّ گوشتى به‌وسيله واگن‌هاى مخصوص براى گوشت و مرغ و ماهى‌هاى يخ‌زده و منجمد و حفظ و نگهدارى آن براى مدت‌هاى طولانى
?. حمل قطعات و لوازم يدکى اتومبيل و ماشين‌هاى صنعتى و اتومبيل‌هاى سوارى
?. حمل انواع کالاهاى تجارى و غيرتجارى از نقاط مختلف
?. حمل انواع حيوانات زنده مانند گوسفند و گاو و اسب و طيور با واگن‌هاى مخصوص
?. حمل موادّ سوختى و نفت و گاز به مقدار زياد وقابل توجه با قطارهاى مخصوص و غيره

2-2-1-2-1-8-2-3 مزاياى راه‌آهن از نظر عامل زمان:
?. زمان حرکت قطارها نسبتاً دقيق است و ساعت ورود وخروج قطارها اعم از مسافربرى يا بارى و يا قطارهاى نفت‌کش و غيره حساب شده و منظم مى‌باشد
?. ضريب اطمينان مسافرت با قطار با حمل انواع محموله‌هاى مختلف نسبتاً خوب است.
?. در تمام طول ساعات شبانه‌روز امکان حمل و نقل ومسافرت با قطار وجود دارد و وسايل خواب و استراحت نسبتاً فراهم است.
?. در تمام فصول سال مسافرت و حمل و نقل با قطار به سادگى و راحتى امکان‌پذير است.
?. هزينه مسافرت و نرخ حمل و نقل با قطار نسبتاً مناسب مى‌باشد

2-2-1-2-1-8-3 حمل و نقل تركيبي، راهي براي ارتقاي شبكه هاي ريلي
بخش حمل و نقل از جمله بخش هاي زيربنايي اقتصاد هر كشور است. اين بخش يكي از شاخص هاي مهم سطح توسعه يافتگي به حساب مي آيد. به عبارت ديگر حمل ونقل ريلي است كه انقلاب صنعتي روي آن حركت مي كند و در يك جمله صنعت حمل ونقل نيروي محركه توسعه اقتصادي و اجتماعي هر كشوري است Meyer: 1981 ,99)).

2-2-1-2-1-9 سيستم هاي نوين حمل و نقل در جهان
پارك شاتل يك وسيله نقليه هدايت شونده خودكار با ظرفيت پايين است كه مسافران را حمل مي كند. در اين سيستم حمل و نقل نيازي به استفاده از راننده نيست و به جاي آن يك كامپيوتر و سيستم ناوبري الكترونيكي وظيفه هدايت را بر عهده دارد. البته حمل كننده ها و وسايل نقليه در مسيرهاي كوتاه قبلاً در كشورهاي مختلف جهان مورد استفاده قرار گرفته اند. با اين حال همگي آنها به صورت مكانيكي بوده اند در حالي كه پارك شاتل كاملاً به صورت الكترونيكي عمل مي كند و بر سطح خيابان حركت مي كند و نيازي به ايجاد تاسيسات يا شبكه خاصي ندارد. اين سيستم ابتكاري حمل مسافر براي مسيرهاي كوتاه بسيار ايده آل و در واقع مكمل سيستم حمل و نقل عمومي است كه براي حمل و نقل عابرين پياده كه مجبورند مسافت زيادي را از ايستگاه هاي اتوبوس يا مترو و پاركينگ ها به مراكز خريد، پارك هاي تفريحي، مراكز اداري، تجاري و فرودگاه ها طي كنند بسيار مناسب است. اين شيوه در توسعه حمل و نقل در مسيرهاي كوتاه بسيار موثر و كارآمد است. از اين شيوه مي توان در كنار شبكه هاي حمل و نقل عمومي پيچيده يا ساده استفاده كرد. همچنين مي توان در شهرك هاي تجاري و صنعتي و مناطق مسكوني تا مراكز خريد از اين وسيله حمل و نقل استفاده كرد. سيستم هاي حمل و نقل عمومي براي مسيرهاي كوتاه و توقف هاي زياد مناسب نيست. در حال حاضر جهت استفاده در مسيرهاي كوتاه به كار گرفته نمي شود كه از جمله مشكلات آن مي توان به موارد زير اشاره كرد(Gunn: 2000 , 45).

1- مراجعه به ايستگاه هاي حمل و نقل عمومي و انتظار براي سوار شدن كه اغلب زمان بر است.
2- پياده روي زياد بين ايستگاه ها و انحراف نسبي از مسير
3- حجم كم وسايل نقليه عمومي و زمان انتظار زياد
از اين رو از پارك شاتل مي توان به عنوان بهترين گزينه در مسيرهاي كوتاه استفاده كرد. اين سيستم حمل و نقل از دو نوع سيستم كنترل پيشرفته استفاده مي كند:
1- تكنولوژي فراگ
2- سيستم ناظر كامپيوتري سوپر فراگ
تكنولوژي فراگ از يك سيستم ناوبري هدايتگر تشكيل شده كه به وسيله نقليه اجازه مي دهد به صورت كاملاً خودكار به حركت درآيد. Frog مخفف كلمه Free Ranging on grid است و در بعضي از وسايل نقليه خودكار كه از اين سيستم استفاده مي كنند، نصب شده است. تكنولوژي فراگ مشخصاً در چهار قسمت مورد استفاده قرار مي گيرد.
1- صنعت: حمل و نقل اتوماتيك قطعات يا كالاي ساخته شده در كارخانه هايي كه داراي محصولات مختلفند.
2-حمل كالا: حمل و نقل اتوماتيك تقسيم يا بارگيري كالاهاي بسته بندي شده.
3-تفريحي: حركت در مراكز تفريحي در مسيرهاي مختلف بدون نياز به ريل.
4-انتقال دهنده مسافر: شيوه هاي جايگزين و مكمل حمل و نقل عمومي
وسايل نقليه كوچك مجهز به اين دستگاه در فضاي داخل كارخانه ها و در فضاي بزرگ تر همچون بنادر بارگيري كشتيراني مورد استفاده قرار مي گيرند.در هر وسيله نقليه مجهز به تكنولوژي فراگ يك كامپيوتر تعبيه شده كه داراي نقشه الكترونيكي منطقه است و براي حركت از آن استفاده مي كند. استفاده از اين نقشه وسيله نقليه را قادر مي سازد تا مسيرش را از نقطه A به نقطه B برنامه ريزي كند. محل آغاز به كار وسيله نقليه نيز مشخص است(شاهرخي : 1380 ، 65).

سوپرفراگ (1) سيستم ناظر كامپيوتري
سيستم ناظر كامپيوتري به وسيله دستگاه بيسيم با خودرو در ارتباط بوده و كليدهاي درخواست مسير و چراغ هاي راهنمايي را كنترل مي كند و در واقع واحد كنترل مركزي است.
سوپرفراگ درخواست مسافر براي سوارشدن به خودرو را دريافت كرده و زمان حركت خودرو به سمت نقطه مذكور را بررسي مي كند. اين سيستم به شيوه موثري مديريت شده و مسافت بين خودروي فاقد مسافر و محل اعلام درخواست و فواصل ايستگاه ها را محاسبه مي كند. همچنين چگونگي حضور خودروها و سرويس دهي را به صورت نمايش گرافيكي مشخص كرده، آن را ثبت و نگهداري مي كند.
هر خودرو با استفاده از كامپيوتر درون خود مسير را مشخص و آن را ثبت مي كند. تنظيم مسير برنامه ريزي شده و مورد تقاضا، عكس العمل خودرو با ساير خودروها و وضعيت ترافيك خيابان توسط دستگاه فراگ ساير خودروها انجام مي شود. كنترل ترافيك خيابان بر عهده سيستم ناظر كامپيوتري (سوپرفراگ) است. استفاده از سطح زمين در مقايسه با ساير سيستم هاي حمل و نقل كه نياز به تاسيسات زيربنايي دارد بسيار بهينه و كم هزينه است، ضمن اينكه انجام پروژه بسيار آسان خواهد بود كه تنها نيازمند يك مسير آسفالت به عرض 5/2 متر است.
اين مسير همچون تراموا يا قطارهاي شهري نيازي به جداسازي كامل ندارد و به وسيله يك حصار ساده يك متري يا استفاده از گياهاني همچون شمشاد مي توان اطراف آن را محصور كرد، در صورتي كه اكثر سيستم هاي حمل و نقل ديگر به علت جلوگيري از حوادث ناشي از برخورد نيازمند جداسازي كامل از خيابان هستند. پارك شاتل داراي چهار چرخ لاستيكي است. حركت خودرو به وسيله يك موتور الكتريكي صورت مي گيرد كه نيروي حركتي آن توسط باتري هاي قابل شارژ تامين مي شود. پارك شاتل 10 نفر گنجايش دارد كه شش نفر نشسته و چهار نفر ايستاده است. ورود و خروج به داخل خودرو بسيار راحت است و داراي فضاي مناسبي است. اين وسيله نقليه براي معلولاني كه از ويلچر استفاده مي كنند بهينه سازي شده و به راحتي مي توانند داخل خودرو شوند.داخل خودرو يك صفحه كنترل وجود دارد كه مسافران مي توانند مسير خود را مشخص كنند ، و هنگام توقف در مسير نام محل روي تابلوي نمايشگر مشخص مي شود.

(1)superfrog
حداكثر وزن مجاز خودرو 800 كيلوگرم است كه توسط سنسورها اندازه گيري مي شود. در صورت سوار شدن بيش از وزن مجاز پيغام اخطار شنيده شده و خودرو حركت نمي كند. سنسوري نيز در محل درها تعبيه شده و ورود و خروج مسافر را كنترل مي كند و تا زماني كه درها كاملاً بسته نشده، حركت نمي كند. در داخل خودرو دوربين و وسايل ارتباطي با مركز كنترل نصب شده است. اين دوربين جهت حفظ امنيت داخل خودرو است و هر نوع اختلال و بي نظمي را سريعاً نشان مي دهد و در صورت نياز مسافران مي توانند با مركز كنترل تماس بگيرند. پارك شاتل داراي سيستم بازدارنده خطر و مجهز به سنسورهاي حساس و هوشمند است. اين سنسورها جهت حركت خودرو و مسير پيش رو را اسكن مي كند و در صورتي كه كوچك ترين مانعي را شناسايي كند از سرعت كاسته و كاملاً متوقف مي شود. براي ايمني بيشتر اين سيستم، در صورت حس خطر خودرو سريعاً متوقف مي شود. همچنين كليدهاي توقف اضطراري نيز در داخل و خارج خودرو قرار گرفته كه مسافران در موارد خاص مي توانند از آن استفاده كنند. براي بررسي موقعيت، محاسبه و تنظيم در زمان مورد نياز تعدادي آهنربا در نقاطي مشخص در سطح مسير تعبيه شده و خودرو موقعيت آهنربا را به وسيله خط كش آهنربايي محاسبه مي كند. وضعيت هر خودرو، اوضاع چراغ هاي راهنمايي و تمامي پيغام ها كنترل مي شود و هر گونه نقص فني سريعاً به واحد كنترل مركزي گزارش داده مي شود. اپراتورهاي مركزي به راحتي مي توانند، وضعيت خودرو را مشاهده كنند. توسعه مسيرها، استفاده از مسيرهاي جانشين و همچنين جابه جايي ايستگاه ها و اضافه كردن آن در اين سيستم به آساني انجام مي شود.پارك شاتل سيستم حمل و نقل مكملي است كه در كشورهاي مختلف مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر نيز در كشور هلند در خطوط مختلف مشغول سرويس دهي است (معيني جزني : 1388، 54).

در نوع ديگر دسته بندي،حمل و نقل را به دو نوع حمل و نقل عمومي و حمل و نقل نيمه عمومي تقسيم بندي مي کنند.

2-2-1-2-1-10 حمل و نقل عمومي
حمل و نقل عمومي، تمامي سيستم هاي حمل و نقلي را دربرمي گيرد كه داراي مشخصه هاي زير باشند:
– مسافران در ماشين مالكيتي خودشان سفر نكنند.
– سفر به صورت جمعي انجام شود نه انحصاري. به همين علت است كه در بسياري از كشورها، تاكسي را جزو حمل و نقل عمومي محسوب نمي نمايند. در ايران نيز بتدريج اين اتفاق در حال شكل گيري است.
حمل و نقل عمومي معمولا به سيستم هاي ريلي و اتوبوسي اطلاق مي گردد. البته در يك تعريف فراگيرتر، هواپيماي مسافري و كشتي مسافري نيز جزو حمل و نقل عمومي محسوب مي گردد.

2-2-1-2-1-11 حمل و نقل نيمه عمومي
سيستم حمل و نقل خاصي است كه مشخصات آن مشابه حمل و نقل عمومي باشد، اما ظرفيت آن كمتر باشد مثلا ميني بوس و ون جزو حمل و نقل نيمه عمومي (1) مي باشند.
در اكثر كشورها حمل و نقل نيمه عمومي از مسيرها و برنامه زمان بندي خاصي تبعيت نمي كند و در سطح شهر گردش مي كند. تاكسي هايي كه به صورت مشاركتي مورد استفاده قرار مي گيرند، جزو اين سيستم محسوب مي گردند. البته در كشورهاي بسياري تاكسي از وسيله حمل و نقل نيمه عمومي نيز خارج شده و به عنوان حمل ونقل لوكس محسوب مي گردد.

2-2-1-2-2 مديريت تقاضاي سفر
مديريت حرکت يا همان مديريت تقاضاي سفرDTM در صدد ايجاد تغييردر رفتارهاي ترافيکي به منظور افزايش کارايي سيستم حمل ونقل مي باشد.
جدول زير فهرستي از استراتژيهاي مديريت تقاضاي سفر را نشان مي دهد. اين استراتژيها منجر به تغيير يا تبديل نوع سفرها مي گردد؛ تغيير شيوه سفر (از رانندگي به پياده روي، دوچرخه سواري، همپيمايي، حمل ونقل عمومي و…) مقصد (کم کردن فاصله مراکز ارائه خدمات)، زمان (تغيير تقاضاي سفر از ساعات اوج به ساعاتي ديگر) و سفرهاي تکراري (ادغام سفرها و پرهيز از سفرهايي که بدون حضور فيزيکي فرد و از راه دور قابل انجام مي باشد).
1)paratransit)
افزايش دسترسي به خدمات (به عنوان مثال واقع شدن خدمات در نزديکي مناطق

پایان نامه
Previous Entries منبع مقاله درمورد وسايل، نقليه، راه‌هاى Next Entries منبع مقاله درمورد انتقال اطلاعات، مدل جاذبه