منبع مقاله درباره مواد مخدر، مصرف کنندگان، مراسم مذهبی، آسیبهای اجتماعی

دانلود پایان نامه ارشد

نحوه عمل افراد دارد. توجه به این نکته ضروری است که حتی مصرف یک نوبت اکستازی می تواند به مرگ ناگهانی فرد منجر شود.
– مطالعات انجام شده در بسیاری از نقاط جهان حکایت از آن دارد که مصرف روان گردان و مخدر در رانندگی منجر به بروز تصادف مرگبار بسیاری شده است. زیرا توهم حاصله در نتیجه مصرف اکستازی به حدی است که سبب ایجاد اعتماد بنفس کاذب در راننده می شود تا اندازه ای که فرد تصور می کند از تسلط بیش از حد و کامل بر اتومبیل برخوردار است. بنابراین شروع به کارهای جنون آمیز و خطرناکی مثل سبقتهای غیر مجاز، سرعت های وحشتناک و حرکت در مسیرهای ممنوع میکند. مصرف مقادیر اکستازی منجر به بروز توهم خصوصاً توهم بینایی در فرد میشود. چنین توهمی گاهی به قدری است که فرد متوجه حرکت اتومبیل نیست و به هوای اینکه توقف کرده در اتومبیل را باز میکند تا پیاده شود. بسیار دیده میشود برخی از جوانان جان خود را در نتیجه این موارد از دست دادهاند و علاوه بر اتومبیل خود منجر به انحراف سایر خودروهای عبوری و برخورد با آنها شدهاند. در اثر توهمات شنوایی و بینایی و دیگر حواس ناشی از مصرف اکستازی مصرف کنندگان در حین رانندگی بدون اینکه متوجه خطرات بشوند دست به کارهایی میزنند، مثلاً پنجره را باز کرده و به پایین میپرند یا اینکه خود را از ماشینی که به سرعت در حال حرکت است به پایین پرت میکنند. این افراد چیزهایی که واقعیت ندارد، میبینند و میشنوند.
افراد بعد از ترک این مواد دچار بازگشت خطرات توهمی و ناراحت کننده میشوند و در صورت استفاده مکرر از این قرص ها، پس از مدت کوتاهی به طرز دردناکی جان میسپارند. همچنین استفاده از این قرص ها با ایجاد اعتماد به نفس کاذب و توهم، فرد را وادار به انجام کارهای خطرناک از قبیل پرتاب کردن از ارتفاع یا رفتارهای دیوانه وار در حین رانندگی می کند. با یک جمع بندی کلی دربارۀ رفتارهای رانندگی پس از مصرف اکستازی، می توان اذعان داشت که مصرف کنندگان بعد از استفاده از هوشیاری کامل برخوردار نیستند در حالی که رانندگی از جمله اعمالی است که به هوشیاری کامل نیازمند بوده و راننده باید توجه و تمرکز کامل نسبت به رویدادهای اطراف خود داشته باشد ( بریری، 1387، ص 128 ).

2-6- مستی و مسمومیت ناشی از استعمال مواد مخدر
امروزه مشروبات الکلی و مواد مخدر، در زمرهی بلایای شخصی و اجتماعی شناخته میشوند؛ به گونهای که استعمال آنها، زیان بار ترین نتایج و ضررهای ممکن را از حیث سلامت شخصی و آسیبهای اجتماعی را به دنبال دارد و در موارد بسیاری، زمینه ساز وقوع جرائم هولناک است. به همین دلیل، دولتها در چارچوب کیفری داخلی و نیز پیمانها و مقررات بین المللی، در جهت مبارزه با این معضل تلاش میکنند.
همچنانکه استعمال مواد تخمیری، تقطیری (الکی) در عنای علمی و کنونی ریشه در گذشتهای بسیار دور بشر دارد، استفاده از مواد تخدیری (مخدر) نیز- به عنوان جانشینهای شیمیایی مؤثر بر عملکرد جسمی و روانی انسان – به عصر حجر در گذشتههای دور باز میگردد.
آثار به جای مانده از مصریان قدیم (3500سال پیش از میلاد مسیح)، موضوع استفاده از تریاک در مراسم مذهبی را به اثبات میرساند. در قرن شانزدهم پیش از میلاد مسیح، برخی کتب مرجع مصریان، تریاک را در زمرهی داروهای دردکش یا مسکن درد برشمردهاند. قبایل بومی آمریکای جنوبی، نسبت به استعمال کوکائین از حداقل پنج هزار سال قبل نامبردار شدهاند.
از گذشتههای دور، مردم گیاهان خاصی را به منظور تخمیر یا تخدیر و به تعبیری تحصیل حالت مستی یا نشئگی، در کنار مقاصد مذهبی، دارویی و نیز اقتصادی کشت و پرورش میدادهاند. تا قرن نوزدهم میلادی، اصولاً دو نوع از مواد ترکیبی تریاک که از شیرهی خشخاش به دست میآیند، مورد توجه بوده است و نام مورفین و کودئین به خود گرفتند. صرفنظر از خواص اعتیاد آور این مواد، پزشکان آنها را برای درمان تنوع عظیمی از بیماریهای انسانی به کار میبرند.
بعدها مواد و مشتقات دیگری از تریاک وارد بازار گردید که آثار آنها به اعتیاد ایجاد حالت اعتیاد آور، به مراتب شدیدتر بوده است. در سال 1898، کمپانی بایر در آلمان، داروی افیونی و آرامش بخشی با فرض جانشین غیر اعتیاد آور برای مورفین و کودئین معرفی نمود ؛ این ماده با نام تجاری هروئین وارد بازار گردید. امروزه ثابت شده است که این ماده از حیث اثر به مراتب از مورفین اعتیاد آورتر است.
با گذشت زمان و در نتیجهی گسترش مصرف محصولات مواد مخدر، دولتها قوانین متعددی را در جهت محدودیت خرید، فروش و هر گونه انتقال و قاچاق تریاک و مشتقات آن مقرر کردند و حتی پیمانهایی در سطح بین المللی و در جهت مبارزه با این پدیدهی شوم منعقد شد. اگر چه، این واقعیت غیر قابل کتمان است که ایجاد محدودیتهای قانونی در این ارتباط، انگیزههای مادی سوداگران مرگ را در این زمینه- با توجه به گسترش زمینهی استقبال از این مواد از سوی برخی افراد-افزایش داد.
استفادهی گسترده از کوکائین تا اواخر دههی هشتاد میلادی بوده است. به تدریج مادهای همچون کراک- که از پودر کوکائین ارزانتر است – با توجه به سرعت و میزان تأثیر گذاری زیاد، وارد بازار گردید. بدیهی است معتادان همواره در پی جستجوی راههای نوینی برای حصول حالت اعتیادند؛ لذا در سال 1989م. وقتی که ترکیبی از کراک و هروئین – که کرانک نامیده میشود- وارد بازار شد مورد استقبال شدید واقع گردید.
امروزه، داروهای توهمزا و اعتیاد آور دیگری نیز ساخته شدهاند که یک تزریق از آنها، افراد عاقل را مجنون میکند و باعث چنان خیالات موهومی شده که فرد، حتی هویت خود را فراموش کرده و از جهان حقیقی خارج میشودو واقعیت را به خود رؤیایی و آن هم، رؤیای دلخواه میبیند. این داروها را مولد روان پریشی نیز میگویند؛ چون علاوه بر ایجاد توهمات، موجب قطع تماس با واقعیات نیز میشوند. بیش از صد نوع توهم زای طبیعی کلاسیک، عبارتند از سیلوسبین که از نوعی قارچ به دست میآید و مسکالین که از کاکتوس پیوت استخراج میشود. توهم زای کلاسیک مصنوعی که شناخته شده ترین آن ال. اس.دی است، اثرات سوئی بر افراد میگذارد و تأثیرآن به حدی شدید است که با یک بار استعمال، ممکن است تا ماهها خیالات موهوم در انسان به وجود آورد. این داروها، اثرات قابل ملاحظهی بالینی مثل اضطراب یا افسردگی شدید، ترس از دیوانه شدن، اختلال در قضاوت و در عملکردهای شغلی و اجتماعی و اندیشه پردازی پارانوئید را در جریان مصرف یا کمی مصرف پس از آن به همراه دارد. از جمله علائم دیگر مصرف، ایجاد حالت تحریکی یا تهاجمی شدید است که میتواند باعث دیگرکشی یا خودکشی گردد (گودرزی و کیانی، 1389، ص 126).

2-7- نگاهی اجمالی به دلالت حرمت استعمال مواد مخدر
مواد مخدر در زمان صدر اسلام شناخته شده نبودند و در نتیجه در مورد آن سئوالی از ائمه معصومین ( ع ) نشده است تا حکم خاص آن بیان شود. زیرا غالب روایات منقول از ائمه اطهار (ع) در پاسخ به سئوالاتی ارائه شده اند که در عصر آنان مطرح بوده است.
فقهای معاصر در ابواب اطعمه و اشربه و مکاسب محرّمه اشاره به حکم فقهی مواد مخدر و دلایل و مستندات آن نمودهاند. قواعد عمومی فقه و عمومات و اطلاقات کتاب و سنت بیانگر این مطلب هستند که اولاً استعمال مواد مخدری که ضرر فاحش دارند حرام است، مگر آنکه ضرورت و اضطرار پزشکی آن را اقتضا کند. ثانیاً خرید و فروش آنها هم باطل است مگر آنکه به قصد بکارگیری آن مواد در امور منافع عقلایی حلال باشد که آنهم تحت نظارت مسئولان دولتی صورت بگیرد.
قائلین به این نظریه برای اثبات نظر خود به چند دلیل عمده تمسک کرده اند :
دلیل اول : تنقیح مناط قطعی حرمت مسکرات :
از ادلۀ حرمت مسکرات بدست می آید که مسکرات تنها به عنوان مسکر حرام نیستند، بلکه علت حرمت آنها آثار و نتایج سوئی است که بر فرد و جامعه از نظر جسمی و روحی میگذارند. مرحوم آیت الله بروجردی ( رحمه الله علیه ) در ملاقات با رئیس سازمان جهانی مبارزه با الکل فرمودهاند: «علت حرام بودن شرب خمر، مسکر بودن و زوال عقل است و وقتی زایل شد، تکلیف هم ساقط میشود و انسان به مرحله حیوانی سقوط میکند»
در این آثار بعینه و بلکه شدیدتر در مواد مخدر هم وجود دارد. از این استعمال آنها نیز مانند استعمال مسکرات حرام است. مرحوم شهید مطهری در این باره می فرماید :
«در زمان شارع تریاک و اعتیاد به آن وجود نداشته است و ما در داله نقلیه دلیل خاصی درباره تریاک نداریم اما به دلایل حسی و تجربی زیان ها و مفاسد اعتیاد به تریاک محرز شده است. پس در اینجا با عقل و علم خود به یک ملاک یعنی یک مفسده لازم الاحتراز در زمینه تریاک دست یافتهایم. و ما به حکم این که میدانیم که چیزی که برای بشر مضر باشد و مفسده داشته باشد از نظر شرعی حرام است. حکم میکنیم که اعتیاد به تریاک حرام است و اگر ثابت شود که سیگار سرطان زا است یک مجتهد به حکم عقل حکم می کند که سیگار شرعاً حرام است ( مطهری، 1369، ص 52 ).
با توجه به این اثرات سوء، به نظر میرسد که مواد مخدر ومکسرات در آثار زیانبار، مشترک بوده و دارای یک حکم معینی حرمت و وجوب اجتناب از استعمال باشند. احکام شرعی تابع وضعیت از یک سلسله مصالح ومفاسد واقعی است و همه اوامر شرعی ناشی از مصالح لازم الاستیفائی هستند و همه نواهی شرعی ازیک مفسده واجب الاحتر

پایان نامه
Previous Entries منبع مقاله درباره مواد مخدر، مواد روان گردان، مصرف کننده، مسئولیت کیفری Next Entries پایان نامه ارشد درمورد جبران خسارت، مسئولیت مدنی، مسئولیت قراردادی، ماهیت حقوقی