منبع مقاله درباره مسجد الحرام

دانلود پایان نامه ارشد

هُمْ لا يَتَّقُونَ?.
آيه 58? وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ‏?260 به اين اشاره دارد که مخالفان، در عهد و پيماني که با خدا و رسول9 بسته اند، خيانت مي کنند.
2-1-4-1-2- مکر
آيات” 18-30-47-49-62″ به مکر مخالفان اشاره دارد.
آيه 18? ذلِكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْدِ الْكافِرِينَ?261 به نقشه هاي کافران اشاره دارد. از آنجا که منافقان نيز از جمله کافران محسوب مي شوند، مي توان گفت منافقان نيز اهل مکر و خدعه مي باشند.
كيد نوعى حيله است که گاهى مذموم و گاهى ممدوح مي باشد که در اينجا حالت مذموم آن مورد نظر است.262
مکر کافران از جمله ويژگيهايي است که در آيه 30 ? وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ?263 به آن اشاره شده است. اين آيه چاره انديشي و تدبير آنها را در زمينه از بين بردن پيامبر9بيان مي کند.
فرد رياکار کسي است که ظاهرش را خوب جلوه مي دهد تا مردم را فريب دهد. درآيه 47? وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ?264 نيز به رياکاري مخالفان اشاره شده است.
آيه 49? إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هؤُلاءِ دِينُهُمْ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ?265 خبر از حالات دروني منافقان مي دهد. تعبير? فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ? اشاره به گروه منافقان دارد كه به صفوف مسلمانان پيوسته اند و اظهار اسلام و ايمان مى‏كنند اما در باطن با آنها نيستند و از اين طريق به مؤمنان نيرنگ مي زنند.
در آيه 62? وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ?266 به خدعه و نيرنگ مخالفان با رسول9 اشاره شده است.

2-1-4-1-3- عدم تعقل و پذيرش حقايق
آيات” 21-22-23-31 ” به اين موضوع اشاره دارند.
آيه 21? وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ قالُوا سَمِعْنا وَ هُمْ لا يَسْمَعُونَ?267، به وصف حال منافقان اشاره نموده است؛ اينکه قول حق را مي شنوند و عمل نمي کنند.
مجمع البيان اين آيه را مرتبط با منافقان مي داند268. نمونه نيز مي گويد: اين افراد ظاهراً در صف مؤمنانند ولى مطيع فرمان نيستند.269
از ديگر ويژگيهاي منافقان اين است که: به ظاهر گوشهاى سالمي دارند ولى در مسير شنيدن سخنان حق به کار نمي برند، زبان سالمى دارند اما مهر سكوت بر لب زده و دفاعى از حق نمى‏كنند، از نعمت فکر بهره‏مندند اما درست نمى‏انديشند.270 آيه 22?إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ?271 به اين مطالب اشاره دارد که زير مجموعه عدم پذيرش حقايق مي باشد.
آيه 23 ? وَ لَوْ عَلِمَ اللَّهُ فِيهِمْ خَيْراً لَأَسْمَعَهُمْ وَ لَوْ أَسْمَعَهُمْ لَتَوَلَّوْا وَ هُمْ مُعْرِضُونَ?272 به عدم پذيرش حق و رويگرداني و اعراض منافقان اشاره نموده است.
در آيه 31? وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِمْ آياتُنا قالُوا قَدْ سَمِعْنا لَوْ نَشاءُ لَقُلْنا مِثْلَ هذا إِنْ هذا إِلَّا أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ?273 نيز نمونه‏اى از منطق فكرى آنها منعكس شده است. زيرا به خوبى مى‏دانستند كه توانايى بر معارضه با قرآن ندارند، ولى از روى تعصب و كينه‏توزى و يا براى اغفال مردم مى‏گفتند اين آيات مهم نيست ما هم مي توانيم مثل آن را بياوريم اما هيچگاه نياوردند.
2-1-4-1-4- غرور
غرور و تکبر مخالفان در آيات” 19-47 ” بيان شده است.
از ديگر ويژگيهاي کافران، تکيه کردن به نيروهاي مادي و مغرور شدن به اموال و جمعيت خويش مي باشد که آيه 19?إِنْ تَسْتَفْتِحُوا فَقَدْ جاءَكُمُ الْفَتْحُ وَ إِنْ تَنْتَهُوا فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ إِنْ تَعُودُوا نَعُدْ وَ لَنْ تُغْنِيَ عَنْكُمْ فِئَتُكُمْ شَيْئاً وَ لَوْ كَثُرَتْ وَ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ?274 متذکر آن شده است.
مشرکان پيش از آنكه از مكه به سوى ميدان بدر خارج شوند كنار خانه كعبه آمدند و روى غرورى كه داشتند و خود را بر حق مى‏پنداشتند دست در پرده‏هاى خانه كعبه زدند و گفتند: خدايا از ميان اين دو لشكر آن گروه كه برتر و هدايت يافته‏تر و گرامى‏تر است پيروز گردان. لذا بعد از پايان جنگ بدر آيه فوق نازل شد . در ضمن آيه آنها را از مغرور شدن به فزوني جمعيتشان هشدار مي دهد.275
از ويژگيهايي که مخالفان داشتند حال غرور و سرمستي و خودنمايي است که درآيه 47? وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ?276 به آن اشاره شده است. در فرهنگ لغت ? بَطَراً? به معناي تکبر و غرور و نشاط مي باشد.277 لذا آنها با حالتي متکبرانه و با هدف بازداشتن مردم از راه خدا به سمت ميدان جنگ مي آمدند.
2-1-4-1-5- باز داشتن مردم از مسير الهي
آيات”34-35-36-47″، به اين موضوع پرداخته اند.
آيه 34? وَ ما لَهُمْ أَلاَّ يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ ما كانُوا أَوْلِياءَهُ إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلاَّ الْمُتَّقُونَ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ?278، نشان مي دهد که مشرکان عرب مردم را از رفتن به مسجد الحرام و عبادت کردن درآن باز مي داشتند.
در آيه 35? وَ ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلاَّ مُكاءً وَ تَصْدِيَةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ?279، به اين مطلب اشاره شده است که نماز مشرکان در مسجد الحرام با کف زدن و صداهاي نامفهوم و بي معنا همراه بود. بايد گفت که مشرکان از طريق کف زدن و صداهاي بي معنا، در صدد سلب تمرکز و توجه مؤمنان بودند و مي خواستند، حضور مؤمنان به مسجدالحرام را کم رنگ نمايند.
مخالفان بنا به آيه 36? إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَها ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى‏ جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ?280، با انفاق کردن اموالشان در راه باطل، مردم را از مسير الهي منحرف مي نمودند.
در آيه 47? وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بَطَراً وَ رِئاءَ النَّاسِ وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ اللَّهُ بِما يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ?281 نيز، تصريح شده است که مخالفان از رشد و گسترش راه و روش الهي ممانعت مي کردند.
2-1-4-2- پيامدها282
پيامد اعمال مخالفان اعم از دنيوي و اخروي در آيات”12-13-14-16-18-22-25-30-34-35-36-50-52-54-55-58-65″ ذکر شده است.
2-1-4-3- مصداق مخالف
در آيه 52 ? كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَفَرُوا بِآياتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ الْعِقاب?283 و آيه 54?كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ كُلٌّ كانُوا ظالِمِينَ?284 مي توان به بارزترين مصداق مخالفان اشاره کرد که همان آل فرعون مي باشند.

2-1-5- بررسي خط ارتباطي پنجم: دستورات و توصيه هاي الهي

2-1-5-

بررسي خط ارتباطي پنجم: دستورات و توصيه هاي الهي

1- دستورات و توصيه ها در زمينه خاص
2- دستورات و توصيه ها به شکل عام

جدول1بخش 2-1-5: تقسيم بندي دسته هاي اصلي و فرعي خط ارتباطي ” دستورات و توصيه هاي الهي “
عناوين اصلي مربوط به دستورات و توصيه هاي الهي
آيات مربوط به عناوين اصلي
تقسيم بندي عناوين اصلي به زير مجموعه هاي فرعي
آيات مربوط به زير مجموعه هاي فرعي
1-دستورات و توصيه ها در زمينه خاص

1-12-15-16-38-39-40-41-45-46-49-57-58-60-61-62-65-67-68-69-70-71-72-74

انفال
1-41-69

هجرت
72-74-75

جهاد
1-12-15-16-38-39-40-41-45-46-49-57-58-60-61-62-65-67-68-69-70-71-72-74″

2-دستورات و توصيه ها به شکل عام

1-20-21-24-25-27-29-46-47-61-64-66-69

تقوا
1-25-29-69

صبر
46-66

اطاعت از رسول
1-20-21-24-46

توکل به خداوند
49-61

نهي از خيانت
27

نهي از غرور و رياکاري
21-47

جدول 2بخش2-1-5: تقسيم بندي دسته هاي اصلي و فرعي خط ارتباطي ” دستورات و توصيه هاي الهي”
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

1

11

21

31

41

51

61

71

1- دستورات و توصيه ها در زمينه خاص

2- دستورات و توصيه ها به شکل عام

نمودار بخش2-1-5: نقاط تلاقي خطوط فرعي

در اين خط ارتباطي آيات”1-12-15-16-20-21-24-25-27-29-38-39-40-41-45-46-47-57-58-60-61-62-65-66-67-68-69-70-71-72-74-75″ ذيل دو عنوان اصلي دستورات و توصيه ها مورد بررسي قرار مي گيرند.
2-1-5-1- دستورات و توصيه ها در زمينه خاص
آيات مرتبط با اين موضوع عبارتند از:”1-12-15-16-38-39-40-41-45-46-49-57-58-60-61-62-65-67-68-69-70-71-72-74″.
2-1-5-1-1- انفال
آيات”1-41-69″ به اين موضوع پرداخته اند.
آيه 1 ?يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ?285 حکم انفال را بيان نموده است. بنا بر آيه، انفال و غنائم جنگي به خدا و رسول9 اختصاص دارد.
از آنجا که غنايم نيز قسمي از انفال محسوب مي شوند مي توان آيه 41? وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى‏ وَ الْيَتامى‏ وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ إِنْ كُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلى‏ عَبْدِنا يَوْمَ الْفُرْقانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ?286 را در اين رابطه در نظر گرفت. آيه سفارش مي کند هر غنيمتي که به دست مسلمانان مي رسد مي بايست خمس آن را پرداخت کنند.
آيه از حکم غنائم جنگي فراتر رفته و به همه درآمدها اشاره کرده است. بنابراين هرگونه غنيمتى نصيب شما مى‏شود يك پنجم آن، متعلق به خدا و پيامبر9و ذى القربى (امامان اهل بيت:) و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه (از خاندان پيامبر9) مى‏باشد.287
غنايم به دست آمده طبق آيه 69? فَكُلُوا مِمَّا غَنِمْتُمْ حَلالاً طَيِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ?288 از جهت حلال و طيب بودن نيز بايد مورد دقت قرار گيرد. لازم به ذکر است كلمه “غنم” و” غنيمت” به معناى غنيمت جنگي و فايده مي باشد.289و به در آمد، از راه تجارت، صنعت و يا جنگ نيز غنيمت گفته مي شود.290
2-1-5-1-2- هجرت
موضوع هجرت در آيات”72-74-75″ بيان گرديده است.
بنا بر آيه 72 ? إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آوَوْا وَ نَصَرُوا أُولئِكَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ لَمْ يُهاجِرُوا ما لَكُمْ مِنْ وَلايَتِهِمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ حَتَّى يُهاجِرُوا وَ إِنِ

پایان نامه
Previous Entries منبع مقاله درباره مسجد الحرام Next Entries منبع مقاله درباره "، ويژگيهاي، رسول9