منبع مقاله درباره اصلي، “، هايي

دانلود پایان نامه ارشد

بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ مَنْ يُشاقِقِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ?149 به اين مطلب اشاره دارند: رعب و وحشتي که خداوند هنگام جنگ بدر در دل کافران افکنده بود، نتيجه مخالفت با خدا و رسول9بوده است. بنابراين مخالفت با خدا و رسول9، انسان را دچار ترس و هراس مي کند.
سست نمودن نقشه هاي کافران از جانب خداوند است که آيه 18 ?ذلِكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ مُوهِنُ كَيْدِ الْكافِرِينَ?150 به آن اشاره نموده است. اين قانون خداوند است که اگر کسي از طريق مکر وارد شود، خداوند نيز مکر او را خنثي نمايد و در هم شکند اگرچه با مکرشان بتوانند کوهها را جابجا نمايند:? وَ قَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَ عِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَ إِنْ كانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبالُ?151.
در آيه 25 ? وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ?152 ذکر شده است که اگر جامعه نسبت به ظلم ظالمان سکوت نمايد و مانع منکرات نشود آسيب آن دامن عموم مردم را فرا مي گيرد و تر و خشک در آتشي که به پا نموده اند، مي سوزند.
آيه 30 ?وَ إِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَ يَمْكُرُونَ وَ يَمْكُرُ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ?153 بيان مي کند که اگر کافران مکر زنند، خداوند نيز به آنها مکر متقابل مي زند و اين جزاي مکر زنندگان مي باشد:? وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِين?154.
آيه 36 ? إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَها ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى‏ جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ?155 متذکر شده است که حسرت و پشيماني عايد کسي مي شود که اموال و داراييش را در باز داشتن مردم از مسير الهي صرف نموده است که اين حسرت هم در دنيا مي باشد و هم در آخرت.
آيه 52 ?كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَفَرُوا بِآياتِ اللَّهِ فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ شَدِيدُ الْعِقابِ?156 به اين نکته اشاره دارد که فرعونيان به خاطر انکار آيات الهي و لجاجت در برابر حق گرفتار کيفر گناهانشان شدند.
و بنابر آيه 54 ?كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآياتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَكْناهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ كُلٌّ كانُوا ظالِمِينَ?157 غرق شدن و هلاک شدن فرعونيان در دريا نتيجه تکذيب آيات پروردگار مي باشد 😕 وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْناكُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ?158.
در آيه 22 ?إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا يَعْقِلُونَ?159 نشنيده گرفتن آيات الهي را توأم با تعقّل نداشتن به حساب آورده، و آيه55 ?إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ?160 اشاره نموده است که کفر موجب مي شود که انسان نزد خداوند مطرود شود و از بدترين جنبندگان به حساب آيد.
آيه 58 ?وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ?161 بيان نموده است که محروم شدن از محبت الهي در نتيجه خيانت مي باشد که اين دوري از خداوند هم در دنيا و هم در آخرت عايد فرد خائن مي گردد.
آيه 65 ?يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ?162 ، علاوه بر اينکه تساوي سپاه حق و باطل را لازم نمي داند با تعبير?…مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ?، به اين نکته نيز اشاره مي کند که کفر ورزيدن به خداوند، فقه و فهم و تدبّر را از کافران مي گيرد، لذا تساوي نفرات دو سپاه شرط جنگيدن نمي باشد.
از نقطه نظر پيامد اعمال مي توان چنين گفت که کفر ورزي به خداوند موجب زايل شدن فقه و فهم انسان مي شود.
2-1-2-5-2-2- اخروي
پيامد اخروي مخالفان آيات”13-14-16-34-35-36-50-55-58 ” را در بر مي گيرد. در آيه 13 ?ذلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ مَنْ يُشاقِقِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقابِ?163 و درآيه 14 ?ذلِكُمْ فَذُوقُوهُ وَ أَنَّ لِلْكافِرِينَ عَذابَ النَّار?164 ذکر شده است که مخالفت با خدا و رسول9، عذاب و عقاب خداوند را به بار مي آورد و آتش سوزان نصيب کافران مي شود.
خشم و غضب الهي و ورود به جهنم بنابرآيه 16 ? وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلى‏ فِئَةٍ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِيرُ?165 به کساني مي رسد که براي نجات جان خويش از جبهه فرار مي کنند.
آيه 34 ?وَ ما لَهُمْ أَلَّا يُعَذِّبَهُمُ اللَّهُ وَ هُمْ يَصُدُّونَ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ وَ ما كانُوا أَوْلِياءَهُ إِنْ أَوْلِياؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ?166 عذاب الهي را که هم مربوط به دنيا مي باشد و هم آخرت، براي کساني در نظر گرفته است که مردم را از رفتن به مسجدالحرام باز مي دارند.
از نشانه هاي کفر، کف زدن و سوت کشيدن نزد خانه خداست. و پيامد آن که چشيدن عذاب خداوند است، در آيه 35 ? وَ ما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكاءً وَ تَصْدِيَةً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما كُنْتُمْ تَكْفُرُونَ?167 به کافران گوشزد شده است.
محشور شدن در جهنم و حسرت به خاطر اعمال ناشايستي چون انفاق در جهت باز داشتن مردم از مسير الهي پيامد اعمال کافران مي باشد که آيه 36 ? إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ فَسَيُنْفِقُونَها ثُمَّ تَكُونُ عَلَيْهِمْ حَسْرَةً ثُمَّ يُغْلَبُونَ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلى‏ جَهَنَّمَ يُحْشَرُونَ?168 به اين مطلب پرداخته است. با توجه به اينکه روز قيامت “يوم الحسرة” مي باشد مي توان گفت حسرتي که در اين آيه ذکر شده است در دنيا و آخرت دامنگير آنها مي شود:? وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُونَ?169.
آيه 50 ?وَ لَوْ تَرى‏ إِذْ يَتَوَفَّى الَّذِينَ كَفَرُوا الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ?170 عذاب سوزان و شلاقهاي آتشين توسط ملائکه را نتيجه کفر ورزيدن بيان نموده است.
مطرود شدن از نظر الهي و بدترين جنبنده بودن نزد خداوند طبق آيه 55 ?إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذِينَ كَفَرُوا فَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ?171 سزاي کسي است که به او کفر مي ورزد و ايمان نمي آورد.
آيه 58 ?وَ إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلى‏ سَواءٍ إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْخائِنِينَ?172 بيان مي کند که خيانت کاران هم در دنيا و هم در آخرت از توجه و محبت الهي محروم مي شوند.

2-1-3- بررسي خط ارتباطي سوم: جهاد
2-1-3-

بررسي خط ارتباطي سوم: جهاد

1- فلسفه جهاد
2- جنگ بدر به عنوان مصداق جهاد اسلامي
3- توصيه هايي در ارتباط با جهاد

جدول 1بخش 2-1-3: تقسيم بندي دسته هاي اصلي و فرعي خط ارتباطي ” جهاد “
عناوين اصلي مربوط جهاد

آيات مربوط به عناوين اصلي
تقسيم بندي عناوين اصلي به زير مجموعه هاي فرعي
آيات مربوط به زير مجموعه هاي فرعي
1- فلسفه جهاد
7-8-39-60

2- جنگ بدر به عنوان مصداق جهاد اسلامي
1-5-6-7-8-9-10-11-12-17-19-41-42-43-44-47-48

عنايات خداوند در جنگ بدر

7-9-10-11-12-17-41-42-43-44

حالات و روحيات مسلمين در جنگ بدر
1-5-6-7-8-9-17-19

حالات و روحيات سپاه کفر در جنگ بدر
19-47-48
3-دستورات و توصيه هايي در باب جهاد
1-12-15-16-38-39-40-41-45-46-49-57-58-60-61-62-65-67-68-69-70-71-72-74

نظام جهاد و ميدان رزم
12-15-16-38-39-40-45-46-49-57-58-60-65-72-74

صلح
61-62

اسراي جنگ
67-68-70-71

غنايم جنگ
1-41-69
جدول 2بخش2-1-3: تقسيم بندي دسته هاي اصلي و فرعي خط ارتباطي ” جهاد “

10

9

8

7

6

5

4

3

2

1

1

11

21

31

41

51

61

71

1-فلسفه جهاد

2-جنگ بدر به عنوان مصداق جهاد اسلامي

3-دستورات و توصيه هايي در باب جهاد

نمودار بخش2-1-3: نقاط تلاقي خطوط فرعي

2-1-3- بررسي خط ارتباطي سوم: جهاد و مبارزه
يکي از موضوعاتي که در اين سوره مطرح شده است، بحث جهاد و مبارزه مي باشد که 38 آيه “1-5-6-7-8-9-10-11-12-15-16-17-19-38-39-40-41-42-43-44-45-46-47-48-49-57-58-60-61-62-65-67-68-69-70-71-72-74” به آن پرداخته است و پس از دسته بندي ذيل سه عنوان اصلي جاي مي گيرند: فلسفه جهاد، جنگ بدر به عنوان مصداق جهاد اسلامي و توصيه هايي در ارتباط با جهاد.
2-1-3-1- فلسفه جهاد
در آيات “7-8-39-60” به اين موضوع اشاره شده است:
جهاد در فرهنگ اسلام از فروعات دين شمرده شده و در کنار فريضه هايي چون نماز، روزه، خمس، حج و… قرار گرفته است. در فرهنگ اسلام وجوب جهاد به سبب کشورگشايي و قتل و کشتار بي رويه و بي اساس نيست بلکه جهاد در راستاي اعتلاي حق و برچيده شدن کفر و شرک به کار مي آيد. در آيه 7?…وَ يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ يَقْطَعَ دابِرَ الْكافِرِينَ?173 و آيه 8 ? لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَ يُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ?174، فلسفه جهاد تبيين شده است. لازم به ذکر است رسيدن به اين هدف در سطح جهاني، در زمان حکومت حضرت مهدي(عج) تحقق خواهد يافت.
آيه 39 ? وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ بَصِيرٌ?175 نيز فلسفه جنگ با کفار را نابودي فتنه و گسترش دين به صورت فراگير و جهاني بيان کرده است. تعبير? وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ? به پيروزي دين به طور کامل اشاره دارد. همانطور که بيان کرديم جهاني شدن دين، در زمان حضرت مهدي (عج) صورت خواهد گرفت.
در آيه 60? وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ وَ آخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَ أَنْتُمْ لا تُظْلَمُونَ?176، فلسفه جهاد را دستيابي به اقتدار نظامي مطرح نموده است تا با اين هيبت و اقتدار، ترس و وحشت در دل دشمن افکنده -?تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ ?- و مانع از هجوم آنها به جوامع اسلامي شود. به راستي اگر مسلمانان ضعيف باشند همه گونه تحميلات به آنها مى‏شود، اما هنگامى كه قدرت كافى کسب كنند

پایان نامه
Previous Entries منبع مقاله درباره سوره معارج، امام صادق Next Entries منبع مقاله درباره مسلمين، عنايات، چنين