منبع مقاله با موضوع تامین مالی، کسب و کار، نوع دوستی، شبیه سازی

دانلود پایان نامه ارشد

نهاد خاصی از افراد داوطلب حمایت نمی کند)، مشکلات اقتصادی و معیشتی( تنها کسانی که مشکل اقتصادی و معیشتی نداشته باشند به فعالیت های داوطلبانه رو می آورد)، عدم بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی (با بهره گیری از ظرفیت های فرهنگی کشور می توان افراد بیشتری را به کار داوطلبانه ترغیب کرد). بررسی و ارزیابی ابعاد مختلف فعالیت های داوطلبانه، و جذب و آموزش نیروی داوطلب از چالش های مهم موسسات می باشد. در حالی که بسیاری از موسسات اعلام داشتند که اصولا موسسات خیریه بنا به ماهیت شکل‌گیری خود به افراد علاقمند به کارهای عام‌المنفعه و داوطلبانه متکی هستند؛ به ‌طوری‌ که این افراد بازوی اجرایی این موسسات محسوب می‌شوند و در خط مقدم ارتباط با افراد هدف قرار دارند. نیروی داوطلب یکی از ارکان اصلی خدمات رسان در موسسه های خیریه به شمار می آیند و نقش عمده ای در موفقیت این موسسات ایفا می کنند. به کار گیری نیروی داوطلب مزایای اقتصادی زیادی برای این موسسات به دنبال دارد. اگر موسسات از داوطلبان به شیوه ای کارآمد و موثر استفاده کنند باعث افزایش کارآمدی موسسات می شود. موسسات همچنین توسط هیئت مدیره داوطلب اداره می شوند و عنوان می کند که سازمان ها بخش عمده ای از برنامه های خود را به وسیله داوطلبان انجام می دهد. رفتار نوع دوستی، حس همدلی و انگیزه مسئولیت پذیری اجتماعی در افراد داوطلب بیشتر از افراد غیر داوطلب می باشد، کار های داوطلبانه به مهارت‌ها و استعدادهای افراد داوطلب در زمینه‌های مختلف مربوط می‌شود و کمک می‌کند تا سازمان‌ها بتوانند در انجام دادن کارهای خیریه و داوطلبانه قوی و موفق عمل کنند. افراد داوطلب براساس نیاز موسسات از مهارت‌هایشان در کمک به دیگران استفاده می‌کنند. با توجه به مدل نهایی تحقیق انجام شده40 درصد کارکنان موسسات را داوطلبان تشکیل می دهد که این امر از ظرفیت بالای نیروی داوطلبانه در کشور را بیان می کند. مهارت های کارکنان باعث کارائی بیستر سازمان می شود ولی در کشور تقریبا هر کدوم از موسسات به نوعی با مشکلاتی مانند استخدام روبرو هستند و با توجه به مدل تحقیق تعداد کمی از موسسات به داوطلبان و کارکنان خود آموزش هایی را ارائه می کنند که این هم یکی از دلایل کارآمدی کم موسسات و جذب نیروی داوطلب می باشد. اهمیت آموزش داوطلبان و کارکنان مزیت های زیادی برای موسسات می تواند داشته باشد از جمله باعث انگیزه بیشتر کارکنان برای ماندن در موسسه، ارائه کیفت خدمت رسانی به مددجویان، صرفه جویی در هزینه ها، افزایش کارایی موسسه، جذب منابع مالی، و غیره. بررسی و ارزیابی ابعاد مختلف فعالیت های داوطلبانه، و جذب و آموزش نیروی داوطلب از چالش های مهم موسسات می باشد. شناخت انگیزه های افراد برای داوطلب شدن و خدمات رسانی رایگان به موسسات در جهت بازاریابی داوطلب کمک قابل توجهی می کند. انگیزه های داوطلب شدن پدیده ای چند بعدی است. انگیزه داوطلبان صرفا به گروه های خاصی از انگیزه ها معطوف نمی شود و بیشتر انگیزه های نوع دوستی و خود گرایانه است. آگاهی از انگیزه های داوطلبانه به موفقیت سازمان در زمینه جذب داوطلب کمک خواهد کرد. می توان مراکزی را برای جذب نیروی داوطلب تشکیل داد و یا برای افرادی که کارهای داوطالبانه انجام می دهند منفعت شخصی در نظر گرفت، و به فرهنگ سازی در این زمینه پرداخت. موسسات باید در قبال سرمایه های انسانی که در اختیار دارند مسئول باشند، زیرا تداوم حیات، بقا و سوددهی، و همچنین هویت اجتماعیشان را از نیروهای داوطلبشان کسب می کنند. نیروهای داوطلب  با برآوردن نیازهای اجرایی، موسسه را در دستیابی به اهدافش یاری می کنند. داوطلبین با انجام فعالیت هایی چون بازارچه های خیریه برای موسسات کسب درآمد می کنند، عکس العمل مناسب نسبت به خواسته های آنها، ایجاد شرایط کاری مناسب، قدردانی، دخالت در برنامه ریزیها، آموزش و توانمند سازی کارکنان، سبب می شود که کارایی کارکنان بیشتر شده و در نتیجه در کارایی کل شرکت تاثیر بسزایی داشته باشد.
جمع سپاری
با توجه به مدل نهایی تحقیق اکثر موسسات عنوان کرده اند متاسفانه موسسات آشنایی زیادی با تامین مالی جمعی ندارند، و حتی بعضی از موسسات از این روش استفاده نمی کنند در حالی که بنا به تحقیق کشتکار(1390) تامین جمعی به یک روش تامین مالی در بسیاری از موسسات حتی شرکت های انتفاعی کشورهای توسعه یافته تبدیل شده است سازگاری بسیار کمی دارد. در کشور تنها چند موسسه از این روش برای تامین مالی استفاده می کنند. اکثر مسسات اعلام کرده اند که جمع سپاری باعث تغییر فرهنگ مثبت در سازمان می باشد و با توجه به این که این روش به عنوان یک روش تامین مالی جدید معرفی شده است، ولی متاسفانه موسسات آشنایی زیادی با تامین مالی جمعی ندارند و حتی موسسات در استفاده از ابزار مجاری بسیار ضعیف هستند، در حالی پایه جمع آوری تامین مالی جمعی استفاده از وب می باشد. در صورتی که پیاده سازی جمع سپاری در موسسات می تواند یک تحول عظیمی را برای تامین مالی موسسات می تواند به وجود بیاورد. ساختارهای سازمانی به سوی سبک‌سازی و برون‌سپاری پیش می‌روند و موسسات نیز بایستی جمع‌سپاری را بخشی از وظایف خود در نظر بگیرند. موسسات باید زمینه ای را فراهم کنند تا از طریق آن مشارکت کنندگان بتوانند از طریق تعامل باهم و ارتباط با عوامل اجرایی، اطلاعات بیشری در مورد پروژه های اجرایی کسب کنند. این تعاملات باعث افزایش میزان مشارکت و اطمینان از عملکرد موسسه می شود، به عبارت دیگر میزان مشارکت افراد به سطح اعتمادی که به دست می آورند به دست می آید. می توان گفت اعتماد را به عنوان یکی از پیش شرط های لازم دانست این نقطه اعتماد نقش مهمی در افزایش شرکت کنندگان ایفا می کند. موسسات قبل از شروع به جمع سپاری ابتدا باید حس اعتماد و تعهد را در مشارکت کنندگان ایجاد کنند. این یکی از مواردی است که باعث می شود جمع سپاری موفق باشد. با توجه به پژوهش های انجام شده کشتکار و همکاران(1390) دامنه گسترش رسانه های اجتماعی امروز دیگر به حوزه رسانه ختم نمی شود. بلکه کارکرد این رسانه ها در حوزه های گوناگون مانند کسب و کار اجتماعی  شکل گرفته است و همچنان در حال شکل دادن مفاهیم جدید در عرصه تکنولوژی  است. به زبان ساده، جمع سپاری: همان برون سپاری است اما با این تفاوت که کار به جای ارائه به یک نفر یا مجموعه به یک جمع سپرده می شود. به عبارتی دیگر، جمع سپاری مشارکت و همکاری افزایشی در چارچوب “خرد جمعی” است. تامین مالی جمعی را یک روش نوین تامین مالی معرفی می کنند. سورویکی شرایط جمعیت مورد نیاز جمع‌سپاری را اینگونه در نظر میگیرد:۱- تنوع آرا ۲- عدم وابستگی جمعیت ۳- عدم محوریت ۴- هم‌افزایی به عنوان سازوکای برای تبدیل قضاوت شخصی به تصمیمات گروهی(سوروریکی،2004،ترجمه محمدی،1392). کشتکار(1390) چون جمع سپاری یک الگوی مبتنی بر وب است که به واسطه یک فراخوان عمومی، از تعداد زیادی از افراد فعال در بستر وب برای کسب راه حل نوآوارانه به منظور حل یک مشکل و یا تولید یک محصول کمک گرفته می شود. تکنولوزی وب بخصوص وب2 و شبکه های اجتماعی بدون اتلاف وقت و نیاز به استفاده از روش های ارتباطی مشکل بستر مناسبی برای یکپارچه کردن نظرات شبکه بزرگی از افراد را برای رسیدن به هم افزایی بالاتر فراهم می آورد و با توجه به پژوهش حاضر اکثر موسسات عنوان کرده اند که تامین مالی جمعی باعث تغییر فرهنگ مثبت در سازمان می باشد. با توجه به این که این روش به عنوان یک روش تامین مالی جدید معرفی شده است
در زیر به ۱۰ تغییر اساسی از دیدگاه گارتنر که در دهه آینده می‌توانیم شاهد آن باشیم، اشاره می کنیم:
کارکنان از روزمرگی رها شده و به سوی خلاقیت و تلاش بیشتر برای حل مشکلات پیش خواهند رفت.
گروه‌های انبوه کاری انعطاف‌‌پذیر ولی موثر خواهند توانست جایگزین ساختارهای تیمی ثابت شوند.
کار و مدیریت جمعی، تبدیل به یک مهارت بسیار مهم در جهت حرکت به جوامع گروهی جدید خواهد شد.
پیوندهای ضعیف میان سازمان و چگونگی استفاده از دانش افراد متحول خواهد شد.
فرا ارتباطات منجر به اعمال فشار برای کار بیشتر در روابط رسمی و غیر رسمی در سراسر مرزهای سازمانی خواهد شد.
کارهای خودجوش و پیشگامانه بیشتری برای فرصت های جدید نیاز خواهد شد.
برای شناسایی و ارزیابی الگوهای جدید و توسعه سناریوهای مناسب، گروه‌های پژوهشی اختصاص خواهند یافت.
فعالیت‌های غیررسمی برای استفاده از فرآیندهای غیر معمول طرح‌ریزی خواهد شد.
بسیاری از شبیه سازی‌ها و آزمایش‌ها در شرایط تعامل فعال با استانداردهای محیط‌های مجازی شبیه سازی خواهند شد.
محیط‌های کار مجازی و مقصدهای شخص سوم به فضاهای دفتری منظم ارتقاء خواهند یافت.
سرمایه گذاری
با توجه به مدل نهایی تحقیق استفاده موسسات از سرمایه شخصی و سرمایه هیئت امنا در ابتدای راه اندازی بسیار زیاد است که این با تحقیق آقاجانی(1388) تامین مالی از حساب شخصی کارآفرین و خانواده و دوستان سهم بزرگی در تامین مالی مرحله ی راه اندازی دارد سازگاری دارد این به دلیل ریسک بالا و غیر سودآور بودن آن از سرمایه شخصی است که افراد خیر برای اهداف خیرخواهانه اعطا می کنند. کسب و کارهای اجتماعی به خاطر ریسک بالایی که دارند و به دلیل اهداف بشر دوستانه بازدهی کمی دارد سرمایه گذاران هیچ بازدهی را برای آن در نظر ندارند، کارافرینان در کسب و کارهای اجتماعی به دلیل اینکه مخاطره و بازده، مانند دیگر گروه ها دارای اولویت نخست نیست و سرمایه گذارن کمی درآن سرمایه گذاری می کنند که آن هم به خاطر اهداف خیرخواهانه و باورهای مذهبی در کشور می باشد. اکثر موسسات خیریه به صورت هیئت امنایی اداره می شود که نقش ارزنده ای برای موسسات دارند، هیئت امنا حمایت های جدی را از موسسات دارند، آنها حامیان بزرگ مدیران در اداره و جلب حمایتهای مالی مردمی برای موسسات می باشند. تقریبا همه آنها به صورت داوطالبانه هستند که این باعث صرفه جویی در هزینه های موسسه ها می باشد. آنها موسسات را برای سرمایه گذاری در شرکت های مختلف و دریافت اعتبارات بانکی حمایت می کنند. می توان از هیئت امنای موسسه ها به عنوان سرمایه اجتماعی نام برد. با توجه به مدل تحقیق تایمن مالی موسسات از روش سرمایه گذاری بسیار کم می باشد و بعد از تامین مالی از روش درآمد زایی قرار دارد و این به دلیل ناآشنایی موسسات با روش های سرمایه گذاری می باشد. آنها بیشتر به ایجاد دفتر در مناطق مختلف یا ایجاد شعبه برای کسب درآمد اقدام می کنند در حالی که موسسات می توانند با شناسایی سرمایه گذاریهای بدون ریسک می توانند وجوه به دست آمده از کمک های مالی را در شرکت ها و سرمایه گذاریهای مختلف به کار برند و ضمن حفظ اصل سرمایه از عایدات آنها برای هزینه های موسسه استفاده کنند و همچنین یک جریان درآمدی در زمان های که با کمبود نقدینگی روبرو هستند برخوردار باشند. موسسات حتی می توانند در شرایط خوب اقتصادی سرمایه گذاری های خطرپذیر داشته باشند در این رابطه دولت می تواند نقش اساسی داشته اول با ایجاد بستر لازم برای سرمایه گذاری موسسات اجتماعی، آنها را برای رسیدن به منبع درآمد مطمئن یاری دهد. و همچنین می تواند سرمایه گذاری های مختلف را معرفی کند و آموزش هایی را در این زمینه می تواند برای موسسات داشته باشد.
سیاست های دولت
با توجه به نتایج مدل نهایی تحقیق حمایت های دولتی کمترین نقش را در تامین مالی موسسات دارد و این با توجه به تحقیقات عرب مازار(1390) در مقاله خود به اهمیت اعطای کسور مالیاتی و اعتبار مالیاتی به عنوان دو ابزار رایج مورد استفاده در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی ECO برای تشویق بخش خصوصی به اعطای کمکهای خیریه اشاره می کند. با توجه به تحقیق آراستی(1391) در کشور آمریکا شبکه ها و انجمن ها و آژانس های مختلفی به موسسات خیریه کمک می کنند که بشترین کمک ها مربوط به شبکه سلامت می باشد این پژوهش با تحقیق آراستی سازگاری ندارد ولی با توجه به تحقیق علیزاده و همکاران(1392) در ایران نهاد های رسمی تنها مقدار معینی به موسسه ها

پایان نامه
Previous Entries منبع مقاله با موضوع مسئولیت اجتماعی، مدیریت استراتژیک، منابع مالی، کشورهای توسعه یافته Next Entries منبع مقاله با موضوع کارآفرینی، تامین مالی، توسعه کارآفرینی، منابع مالی