منبع تحقیق درمورد سیرت نیکو، مدیریت مشارکتی، روابط عمومی، نیازهای اجتماعی

دانلود پایان نامه ارشد

بود. از قضا یه ارباب رجوع میاد در پادگان که با تیمسار بابایی کار دارم و ایشون هم به نگهبانی سپرده بودن که هر کی کارم داشت بیاد تو. خلاصه بعد از چند دقیقه رسید به اونجایی که داشتند لایروبی میکردند که همه با لباسهای گلآلود و کثیف بودند. شخص رجوع کننده چندبار میپرسه که با تیمسار بابایی کار دارم و وقتی تیمسار میگفت بفرمائید باورش نمیشد که فردی با اون جایگاه و عزت و احترام با همه همرزمان یکی شده و این کار رو داره انجام میده. که این روحیه مردمداری و بین بچهها بودن رو میرسونه” (20/2). “یا همین چند وقت پیش آقای خامنهای رفته بودند پارس جنوبی، ایشان رفته بودند در بین کارگران، مهندسین و در سایت عملیاتی مشکلات رو بررسی میکردند و به مشکلات گوش میدادن و افرادی هم که در اونجا بودن واقعاً به خودشون افتخار میکردن نه از این لحاظ که با رهبر صحبت کردهاند بلکه از این جنبه که رهبر اومده بینشون و یه احساس همدلی و صداقتی بوجود اومده (21/2). “
شایستگی مهم و قابل توجه دیگری که یکی از مصاحبهشوندگان به آن اشاره کرد این است که مدیریت شرکت تمام کارکنان و «مجموعه شرکت را به عنوان یک خانواده بزرگ» میبیند که این امر ارتباط بسیار نزدیکی با مفهوم داشتن «روابط عمومی قوی» دارد. این نمونهها گویای این مفاهیم است:
“این دیدگاه که یه سازمان به عنوان یه خانواده بزرگ است در شرکت ما وجود داره. دیدگاه مدیریت شرکت که شرکت رو به عنوان یه خانواده میبینه و حتی دغدغههای کارکنان رو میبینه خیلی زیاد مشهوده (11/4). “
“توی بحث فرهنگی واحد روابط عمومی ما خیلی فعال است به مناسبتهای مختلف حتما سعی میکنیم که جشنها و مراسم رو برگزار کنیم، گردهمایی که خانوادهها دور هم جمع بشن و همدلی بیشتری بین کارکنان ایجاد بشه” (12/7). “مدیریت سازمان با کمک روابط عمومی به برگزاری جشنها و مراسم مختلف اقدام میکنن. از دیگر اقدامات شناسایی فرزندان ممتاز پرسنل و دادن تسهیلات و هدایا به آنها، تشویق به آمدن خانوادههای پرسنل در مناطق عملیاتی، برگزاری مسابقات ورزشی، مسابقات قرآنی بین خانوادههای همکاران و تشکیل کمیتههای فرهنگی در راستای کمک به نیازهای اجتماعی پرسنل” (10/6). “تعاملاتی وجود داره در سطح مدیریتی با منطقه. جشنهایی برگزار میشه، به عناوین مختلف مراسم معنوی و اعیادی برگزار میشه که هم کارکنان و هم مدیران شرکت میکنن (11/9). “
“البته این هم میتونه به سمت و سیاقی بره که برخوردها یه خورده تخصصیتر بشه، مسئله برخورد با فرهنگها تخصصیتر بشه، از مشاوران کمک گرفته شود و از تجربه سازمانهای موفق که در این زمینه داشتن استفاده شه. بنابراین یه کار تخصصی و کارشناسی شدهای رو میطلبه که این هزینهها به سمت و سویی بره که برآیند بهتری داشته باشه” (13/7). “باید برنامهریزی و چارتبندی درست و بهینهتری داشته باشیم مثلا توجه به مسائل رفاهی کارکنان (12/8). “
داشتن «روحیه مشارکتجویانه» و پذیرش و استقبال و حمایت از نظرات، پیشنهادات و مشارکت کارکنان در شرکت از ویژگیهای بارز و مشهود مدیریت شرکت پارسیان است بطوریکه شرکت پالایش گاز پارسیان با تاکید و توجه بسیار زیاد بر امر مشارکت در سال 89 حائز رتبه اول در نظام مشارکت کارکنان شرکت ملی گاز ایران گردید. برای پی بردن به این ویژگی برخی از مصاحبهشوندگان چنین بیان کردهاند:
“شایستگیها جایی بهتر بروز میکنند که آن سازمان بصورت تشریک مساعی اداره شود که مدیران از سمبل قدرت به ادارهکنندگان عالی تبدیل شوند. در این موقعیت مدیران یا رهبران شایسته صرفاً به قدرت متکی نیستند بلکه بر قدرت مرجعیت متکیاند چون با آحاد انسانی، پذیرش، مطلوبیت و توجه به گرایشهای ذهنی و خرده فرهنگها سر و کار دارند (22/1). ”
فلسفه نظام مشارکت دارای سه اصل اساسی است که عبارتند از: الف) هر کاری که انسان انجام میدهد هرگز بهترین و کاملترین شکل خود را ندارد، بلکه همواره امکان دارد که آن را بصورت بهتر و باز هم بهتری انجام داد. ب) هر فردی که در سازمان کار میکند، هرگز نباید پیچ و مهره کوچکی از یک ماشین بزرگ محسوب شود، بلکه همواره باید توجه داشت که او انسانی است که دارای قدرت تفکر و پویندگی که اگر با شوق و دقت به اطراف خود بنگرد و امکانات و زمینههای مساعدی در اختیارش باشد. همیشه میتواند کارهایش را بصورت بهتری انجام دهد و در نتیجه هم برای بهبود زندگی خود قدم بردارد. ج) مشارکت همگانی کارکنان به صورت صحیح و فعالانه باعث میشود که مدیریت از بسیاری از کارهای روزمره آسوده شود و با سپردن این کارها به دیگران خود فرصت کافی داشته باشد تا به کارهای اساسی و سیاستگذاریهای مهم و سرنوشتساز بپردازد (شفیعی و مسعودی، 1385: 95).
“نظام مشارکت از سیستمهای مدیریت مشارکتی است” (7/3). “مثلاً تو یه خانواده یه پدر ممکن خودش را خیلی راحت درگیر بکنه، دنبال برنامههای تحصیلی بچهاش باشه، دنبال ایجاد امکانات و پول در آوردن … باشه این یه نوع رفتاره، رفتار دیگه اینه که این کارهایی که میخواد انجام بده از خانوادهاش هم سئوالی بکنه، ببینه نظر اونها چیه، یه وقت میبینیم بچهای توی خانوادهای یه چیزی میگه که به ذهن پدر هم نمیرسیده” (8/3). ” اگه یه مدیر بخواد اونجوری فکر کنه که پدره، سنش بیشتره، به قول قدیمیها چند تا پیراهن بیشتر پاره کرده، سوادش بیشتره، 30 سال سابقه مدیریتی داره، خب این یه دیدگاه مدیریتی هست که هیچ تضمینی برای موفقیت نیست یعنی امروزه دیگه بحث بحث اینا نیست” (20/3). “امروزه بحث اینه که شما چقدر میتونید از این ابزار، از این نیروی انسانی که در خدمتته، از فکرشون، نظرشون، اندیشه و خلاقیتشون استفاده کنی این میشه مدیریت مشارکتی. یه مشکلی در سازمان داریم شما چقدر اومدید و این مشکل رو با پرسنل در میون گذاشتید، فرض کنیم یه سمینار یا جلسهای گذاشتیم و پرسنل رو جمع کردیم گفتی آقا من این مشکل رو دارم در شرکت یا بر روی یه کاغذ نوشتیم که این مشکل در سازمان وجود داره کسی برای رفع این مظکل آیا نظری داره” (9/3). “البته ما در چرخه نظام مشارکت برای همه اینها فرایند داریم، فقط بحث اینه که مدیران به نظام مشارکت معتقد باشن و بخوان از افراد در نظام مشارکت استفاده کنن. ما معتقدیم هر چه مدیر به نظامها مدیریت مشارکتی معتقدتر باشه موفقتر میشه و وقتی بحث شایستگی رهبری میکنیم میبینیم که اینجور مدیران شایستهتراند. اگر بخوایم شایستگی رو در مدیران تقویت کنیم باید به این ابزار مسلطشون کنیم. مدیریت شرکت ما نشون داده که بیشتر علاقمند به مدیریت مشارکتی است، نشون داده که داره تو این گام حرکت میکنه و میره جلو، برنامهریزی میکنه، میخواد و دنبال میکنه” (10/3). “یه شاخص دیگه مشارکت دادن افراد و بحث پیشنهادات است. برای نظرات کارکنان ارزش قائل میشن و کارکنان خیلی راحت میتونن با مدیرشون ارتباط برقرار کنن و مسائل و مشکلاتشون رو مطرح کنن (13/9). ”
“در شرکت تصمیماتی که گرفته میشه همه بر اساس سیکل مشخصی انجام میشه که اطلاعات پردازش و تحلیل میشه، تصمیم گرفته میشه…. واحد مهندسی و توسعه واحدی است که تصمیمات رو میاد پردازش میکنه، بررسی میشه… مخصوصا الان مدیریت ما طوریکه که توجهش بیشتر به اینه که تصمیمات بصورت شورایی و جمعی گرفته شه به همین دلیل ما تعداد زیادی کمیته تعریف کردیم که این کمیتهها کار تصمیمگیری رو انجام میدن مثلاٌ پروژههای ساختمانی و عمرانی رو قبلاٌ خود مدیر عامل تشخیص میدادن که انجام بشه یا نه ولی الان این تصمیمات میاد تو کمیته تخصصی عمران و بررسی میشه (10/9). “
4-2-1-3: مقوله مربوط به قابلیتها
مقوله مربوط به قابلیتها به مجموعه رفتارها یا فعالیتهای مرتبط اشاره میکند که پیش نیازهای رفتاری، فنی، انگیزشی لازم برای عملکرد موفقیتآمیز در یک نقش یا شغل مشخص به شمار میروند. محقق با انجام 14 مصاحبه به 58 کد در عوامل مرتبط با قابلیت دست یافت و سپس آنها را در 5 دسته مفهومی شامل سیرت نیکو، تفکر استراتژیک، نتیجهگرایی، توجه به تولید، توسعه و گسترش طبقهبندی نموده است.
جدول 3-4) دستههای مفهومی تشکیلدهنده مقوله مربوط به قابلیتها برای شایستگی رهبری موجود
مقوله مربوط به قابلیتها
سیرت نیکو
{2/6}{2/8}{2/9}{2/10}{2/16}{8/12}{10/17}{14/3}{6/12} {7/9}{9/6}{8/20}{10/15}{10/35}{13/3}{14/22}{10/16} {13/9}{14/2}{1/35}{6/13}{9/7}{1/23}{8/11}

تفکر استرایک
{3/4}{3/5}{3/6}{3/7}{8/13}{8/15}{6/29}{14/35}{7/5} {14/29}

نتیجه گرایی
{1/21}{7/11}{10/19}{10/20}{14/26}

توجه به تولید
{6/11}{1/15}{1/16}{1/17}{1/18}{5/3}{5/5}{14/16}{14/17}

توسعه و گسترش
{6/25}{8/18}{8/19}{4/12}{4/13}{10/12}{10/13}{7/19}
نخستین دسته مفهومی مقوله مربوط به قابلیتها که در جدول مشاهده میشود، ویژگی داشتن «سیرت نیکو» در شایستگی رهبری موجود برای شرکت پالایش گاز پارسیان است. رهبری یعنی توانایی بسیج افراد برای تحقق هدفی مشترک و برخورداری از شخصیتی که اعتماد برانگیزد. همواره به رهبران توصیه شده است، فردی شوند که دیگران بخواهند از آنان پیروی کنند. برای این منظور رهبر باید بر پرورش درون خود سرمایهگذاری کند (نصر اصفهانی، 1389: 116). سیرت نیکو حد و میزانی است که نشان میدهد فرد بر اساس ارزشهای سطح بالا زندگی میکند. مارلا اعتقاد دارد که فرد دارای سیرت نیکو به دنبال حقیقت است. تعیین میکند چه کاری درست است و بر اساس آن، شجاعت و تعهد عمل دارد (نصراصفهانی، 1389: 117). در یک بررسی، هفت ویژگی به عنوان استانداردهای رفتاری حداقل قابل قبول که سیرت فرد را معرفی میکند در نظر گرفته شده است که عبارتند از: وفاداری، وظیفهشناسی، احترام، خدمت بدون احساس غرور، درستکاری، صداقت و شجاعت فردی. در بررسی دیگر، کریک پاتریک و لوک، سیرت را به عنوان یک ویژگی رهبری میدانند و عناصر آن را به این صورت بیان میکنند: تحرک (سعی و کوشش)، تمایل به هدایت دیگران، درستکاری و صداقت، اعتماد بنفس، توانایی شناختی و دانش در خصوص کسب و کار (نصر اصفهانی، 1389: 120).
در این پژوهش با انجام مصاحبههایی که با مدیران شرکت انجام شد (10 مصاحبه و شامل 24 کد)، هشت ویژگی اساسی شناسایی شد که سیرت فرد را معرفی میکند که عبارتند از: مسئولیتپذیری، تعهد، اعتماد بنفس، شجاعت فردی، اصالت، درستی و راستی، شفافیت و کاریزما بودن مدیر. که در ادامه هر یک از این مفاهیم را توضیح میدهیم.
در مصاحبهها به ویژگی اخلاقی «تعهد» اشاره شده است که ارتباط بسیار نزدیکی با «مسئولیتپذیری» و «اعتماد بنفس» دارد که این دو مفهوم را در ادامه ذکر میشود. برای مثال مصاحبهشوندگان چنین گفتهاند:
“توی مفاهیم مدیریتی هم مفاهیم و مسائل اجتماعی و هم مفاهیم اعتقادی و مذهبی وجود داره که اینها اکتسابی نیستند بلکه ذاتیاند و درشم مدیریت نهفته است” (6/2). “اعتقادات مذهبی یه جنبش توجه به مسائل شرعی است” (8/2) “مثلا در کارگاهی که در بخش صنعتی است و بیشتر با پول و سود سر و کار دارن افرادی هستند که سودجو هستند و ممکن به مسائل مذهبی اعتقادی نداشته باشن و از این موقعیت سوء استفاده کنن. جنبه دیگر اعتقادات به ارزشها و هنجارها بر میگرده” (9/2). “حضرت امام بحث تخصص و تعهد رو بیان کردند مثلا کسی دارای تخصص هست ولی تعهد کافی برای انجام مسئولیتی رو نداره پس این فرد میتونه به بیتالمال به جامعه و سازمان آسیب برسونه (10/2). ”
“دو آیتم بسیار مهم همون تجربه و تخصص کاری و تعهد است. ما داشتیم یه فردی که تجربه و تخصص لازم رو داشته ولی پایبند به بعضی مسائل اعتقادی نبوده حتی ممکن است فرد انسانیت رو داشته ولی تربیت خانوادگیاش طوری بوده که به مسائل دینی اعتقادی نداشته (16/2). “
شایستگی مهم دیگری که در مصاحبهها به آن اشاره شده، شایستگی «مسئولیتپذیری» رهبر است که 3 نفر از مدیران در مصاحبهها از آن صحبت به میان آوردهاند:
“تعهد و مسئولیتپذیری رهبر یکی از فاکتورهای خیلی مهم در شرکت است” (2/8) “بنده 33 سال سابقه کاری توی سازمانهای مختلف و در پستهای مرتبط با کارم داشتهام و تعهد به کارم

پایان نامه
Previous Entries منبع تحقیق درمورد منابع انسانی، رشد شرکت، ساختار سازمانی، توانایی مدیریت Next Entries منبع تحقیق درمورد منابع انسانی، مدیریت استعداد، نیروی انسانی، شرکت ملی