منبع تحقیق با موضوع کتابخوانی، دارایی ها

دانلود پایان نامه ارشد

جایی پیش می‌رود که اعضا باید برای منافع تشکیلات، کار و زمان خود را در اختیار آن بگذارند بدون اينكه هيچ سودي ببرند. آنها باید دستورات تشکیلاتی را به هر شکل انجام دهند و در آخر هم کارشان را بی‌ارزش جلوه مي‌دهند چون این تشکیلات است که در جایگاهی بالاتر از اعضا قرار دارد و اعمال قدرت می‌کند. “ايرج غلامی”، بهائي مسلمان‌شده در اين‌باره مي‌گويد: «يكبار از من خواستند كه با تشكيلات همكاري داشته‌باشم. به من دستور دادند پيگير زميني بشوم كه بين روستاي زيرك و مردستان قرارداشت كه مشكل حقوقي داشت و بر سر آن دعوا بود. در اين جلسه گفتند شوراي اسلامي روستاي همجوار (مردستان) تخلف ايجادكرده و به حريم روستا تجاوز كرده‌است و شما بايد اين زمين با ارزش را تصرف‌كنيد. من هم كه در آن زمان بهائي بودم با دل و جان اين كار را پذيرفتم و به مدت دو سال از استانداري گرفته تا دادگاه و درگيري با شوراي منطقه، وقت گذاشتم و هزينه كردم. در فردوس طي سه مرحله دادگاه رفتيم و در نهايت اين زمين تصرف و تقديم تشكيلات شد. آنها پيش از انجام كار مي‌گفتند كه اين زمين خيلي ارزش دارد هم براي ديانت واهي آنها و هم براي كل ايران. مي‌گفتند اين كار خيلي مهم و حساس است و ثواب زيادي براي شما به همراه دارد ما هم در كنار شما هستيم و كمكتان مي‌كنيم و وعده‌هايي هم دادند. اما وقتي كار به اتمام رسيد و حكم صادر شد، از حرف خود برگشتند و گفتند اين زمين بي‌ارزش بود و كار مهمي انجام نداديد. ما هم گفتيم كه شما وعده‌هايي داديد كه بايد به آن عمل كنيد اما آنها باز هم گفتند اين كار ارزشي ندارد و ما ديديم كه آنها ما را فريب دادند و از سادگي ما سوءاستفاده كردند. آنها تنها حرف مي‌زنند و هيچ عملي ندارند كه به چشم ديده شود. در نهايت زير همه چيز زدند و زحمت ما را جبران نكردند حتي كمك‌هايي را هم كه قول آن را داده‌بودند، انجام‌ندادند. اگر هم براي اين كار بودجه‌اي از شيراز به آنها داده شده‌بود بين خودشان تقسيم‌كردند.» (رئوفی ،1390 :163)
در فرقه ضاله بهائیت به اعضا دستورهاي حفاظتي مختلفي نيز داده مي‌شود، پس تعجبي ندارد كه اعضاي فرقه‌ها عمدتاً برنامه‌ريزي‌شده به نظر مي‌رسند. اعضا نسبت به كارهاي تشكيلاتي بالاتر در نوعي بي‌خبري و غفلت بسر مي‌برند و كمتر در جريان فعاليت‌ها قرار دارند با اين توجيه كه هر چه كمتر بداني بهتر است. به اعضا تلقين مي‌شود كه بسيار كوچكتر از آن هستند كه متوجه موضوع كار فرقه شوند. مريم كرمي در زمینه دستورات حفاظتی فرقه می‌گوید: «كم‌كم در جلسات بيشتري شركت كردم و مدام به من مي‌گفتند “حكمت را رعايت كن” برايم جالب بود، يعني اينكه پشت تلفن در مورد بهائيت صحبت نكنيم، موقع راه رفتن جلب توجه نكنيم. حتي يادم هست كه وقتي حضوري صحبت مي‌كرديم تلفن‌هايمان را در صندوق عقب ماشين يا ‌جايي دورتر از خودمان‌ مي‌گذاشتيم».(رئوفی ،1390 :123)
 مهری کرمی” یکی از قربانیان این فرقه می گوید: «البته باید گفت اکثر آن ها می دانند بیرون چه خبر است. چه کسی حق است و چه کسی حق نیست، ولی به خاطر ترسی که از طرد شدن دارند نمی توانند از آن محدوده ای که در آن هستند بیرون بیایند. خیلی وقت ها سؤالاتی برایشان پیش می آید که جوابشان را نمی گیرند. الآن در خود فرقه بهائیت خیلی ها هستند که اسلام را پذیرفته اند و به آن اعتقاد قلبی دارند. من خیلی از آن ها را می دیدم که در ماه رمضان و یا محرم دور از چشم بقیه خیلی چیز ها را رعایت می کنند اما چرا پنهانی؟ چون می ترسند.». یک فرد در فرقه باید با عده‌ای محدود از اعضاي بهائی ارتباط داشته باشد و حتی مسئول بالاتر تشکیلات را نمی‌شناسد. “م.ا” یکی ديگر از قربانیان فرقه كه چند سال از عمر خود را در تشكيلات مخوف بهائيت گذرانده، مي‌گويد: «دلخوری برایم پیش می‌آمد، اینکه چرا من نباید جامعه بهائی را بشناسم و در دل جامعه بهائی باشم؟ آنها به این صورت به من جواب می‌دادند که وجود شما برای ما ارزشمند است و برای حفظ امنیت خودتان، بهتر است که ارتباطتان محدود باشد تا سریع شناسایی نشوید… ارتباط من با جامعه بهائی بسیار کم بود و تنها با چهار خانواده بهائی در ارتباط بودم. به ما اجازه آشنا شدن با خانواده‌های دیگر را نمی‌دادند، به این دلیل که ممکن بود جامعه بهائی در خطر قرار گیرد چون جامعه بهائی به جمهوری اسلامی تعهد داده بود که هیچگونه فعالیت تشکیلاتی نداشته باشد و اینطور وانمود می‌کردیم که خودجوش عمل می‌کنیم. بیت‌العدل معتقد بود که نباید به جامعه بهائی آسیب برسد و اگر آسیبی هم وجود دارد به فرد برسد نه به جامعه». (قربانی تشکیلات بهائیت: اگر درگیر بهائیت شوی خدا را از تو می گیرد”، ماهنامه شفافیت، شماره ۳۳ ، ص ۳۳)
در تشکیلات بهائیت علاوه بر فعالیت حفاظتی، اعضا وادار می‌شوند که برای تشکیلات اطلاعات جمع کرده و دست به جاسوسی بزنند. ايرج غلامي می‌گوید: «اين مأموريت‌ها را به افراد خاصي مي‌دادند كه مورد اطمينانشان بودند. به آنها مي‌گفتند با چه خانواده‌هايي بيشتر رفت‌وآمد كنند يا چه ارگان‌هاي دولتي هست كه بايد به آنها سر بزنند. به هر حال به نوعي بايد تبليغ شود چه با زبان چه با عمل و… . اين افراد را از قبل زير نظر داشتند و آنها را به جاهاي مورد نظر مي‌فرستادند تا اطلاعات كسب كنند. اين اطلاعات را به تهران مي‌فرستادند و از تهران به بيت‌العدل اعظم كه در اسرائيل است، فرستاده‌مي‌شد» وی همچنين درباره اهداف تشکیلاتي بهائيت از جاسوسی در ایران مي‌گويد: «جز قدرت چيز ديگري در كار نيست. آنها در پي ضربه‌زدن به اسلام و حكومت و رسيدن به قدرت هستند. با جاسوسي، نامه‌نگاري به اسرائيل و… در پي كسب قدرت و قدرت‌نمايي هستند حتي يك خادم خودش را در شهر و روستايش، يك رهبر مي‌دانست. اين مشخص‌مي‌كند كه آنها به هر قيمتي در پي قدرت هستند. دشمني آنها آشكار بود و من به وضوح شاهد آن بودم».(رئوفی ،1390 ،126)
م.ا نيز در رابطه با جاسوسی اعضا در تشکیلات بهائيت که از نفوذ تشکیلات در زندگی شخصی اعضا حکایت دارد بيان مي‌كند: «در تشكيلات بهائيت حرف دلت را حتي به همسرت نمي‌تواني بگوئي. همه مراقب هم هستند. پيش خودت فكر مي‌كني همسرت جاسوس توست و جاسوسي‌ات را مي‌كند. حتي ممكن است شوهر جاسوس زنش باشد. چون تشكيلات فقط به منافع خود اهميت مي‌دهد ولي به خانواده، زندگي و به مشتركات اهميت نمي‌دهد فقط مي‌گفتند اگر او كاري انجام مي‌دهد به ما بگو. افراد بهائي بر اساس آموزهاي فرقه بهائيت به طور سيستماتيك و غيرارادي مكلف به اطلاع‌رساني براي سران تشكيلات هستند. اعضا ترس از تشکیلات دارند». (قربانی تشکیلات بهائیت: اگر درگیر بهائیت شوی خدا را از تو می گیرد”، ماهنامه شفافیت، شماره ۳۳ ، ص ۳۳)
در تشكيلات گشتاپويي بهائیت حتي به سؤالات اعضا پاسخ داده نمي‌شود و به شدت سرکوب مي‌شود، اعضا براي جواب دادن به سؤالات با رده‌هاي بالاتر، هماهنگ مي‌كنند زيرا فكر مي‌كنند اگر خارج از دستورات تشكيلاتي رفتار كنند باعث خطا و عذاب خودشان مي‌شوند چراكه تنها رده‌هاي بالاي تشكيلات اشتباه نمي‌كنند و مصون از خطا هستند. مريم كرمي در رابطه با برخورد تشکیلات با سؤالات اعضا می‌گوید: «اگر در جلسات سؤالي مي‌پرسيدي، همان موقع كسي پاسخگو نبود. به عنوان مثال يكبار براي من سؤال پيش آمد كه مگر نمي‌گويند تساوي حقوق رجال و نساء وجود دارد، پس چرا در بيت‌العدل يك زن هم عضو نيست؟ مي‌گفتند به خاطر اينكه زنان طهارت و نجاست دارند! در حاليكه آنها هيچ چيز را نجس نمي‌دانند. مي‌گفتم خب خانم‌هاي بالاي پنجاه سال كه عذر شرعي ندارند، چرا يك زن پنجاه سال به بالا در بيت‌العدل حضور ندارد؟ مي‌گفتند حالا سؤالت را مي‌فرستيم بالا و جوابش را برايت مي‌گيريم كه البته هيچ جوابي هم نيامد».(رئوفی ،1390 :115)
 پس از اینکه با ایجاد شبهه و اغوا فرد را جذب کردند در مراحل بعدی برای بازسازی ذهنی عضو، وي را تحت آموزش‌های فرقه‌ای قرار می‌دهند و سعی می‌کنند با توجیهات و تحریفات مختلف ذهن فرد را بازسازی کرده و در ادامه با دادن رفتارهای جدید به فرد، او را کنترل و سرسپرده كنند، م.ا در این‌باره مي‌گويد: «بیشتر از همه با یکی از خانواده‌های بهائی در ارتباط بودم. در اوایل به بسیاری از سؤالاتم جواب می‌دادند به تدریج در جواب سؤالاتم، می‌گفتند عجله نکن در پروسه کتابخوانی به جواب می‌رسی و من همچنان به خواندن کتابها ادامه می‌دادم. تا اینکه در این اواخر کار به جایی رسید که هر چیزی تشکیلات از من می‌خواست، چشم و گوش بسته انجام می‌دادم». برخورد تشکیلات بهائیت با تفکر کردن و پاسخ دادن به سؤالات به این صورت است. بهائیان ایران همواره از سوی تشکیلات بهائیت به طرز تحقیرآمیزی استثمار می شوند. به علت تعهدات سختی که در تشکیلات از بهائیان گرفته می شود آسیب های بسیار شدیدی به زندگی آنان وارد می شود تا جایی که در مواردی به خاطر امر تبلیغ، از اهداف تحصیلی و شغلی باز می مانند، خانواده های بهائی از هم گسسته می شوند و … .این منافع تشکیلات تا جایی پیش می رود که بهائیان را وادار می کند دارایی های خود را تحویل تشکیلات دهند. به دلیل ساختار فرقه ای تشکیلات بهائیت، عده ای از بهائیان مبتلا به بیماری های روحی – روانی شده و عده ای هم پس از سال ها عضویت در تشکیلات، منزوی شده اند».(سید کاظم موسوی : افراد آسیب پذیر طعمه تشکیلات برای تبلیغ و عضو گیری هستند”، ماهنامه شفافیت، شماره ۱۶: ۲۴)
یکی از مسائل ساختار فرقه‌اي، گزارش ارتباطات و عملكرد اعضا به تشکیلات است. آنها چنين توجيه شده‌اند كه همه رفتارهاي خود را به افراد بالاتر در درون سيستم ارجاع دهند. اغلب از آنها انتظار مي‌رود كه برخوردهاي خود را با افراد بيرون از فرقه به صورت شفاهي يا كتبي به طور كامل گزارش دهند. م.ا مي‌گويد: «ما طبق برنامه در ضیافت شرکت می‌کردیم و گزارش مربوط به ارتباط با افراد دیگر بهائی را ارائه می‌دادیم، بدون آنکه یکدیگر را بشناسیم». ايرج غلامی هم مي‌گويد: «ضيافت برنامه‌هاي خاصي دارد و برگزاري آن هر١٩روز اجباري است. هر فرد بهائي ١٥ساله بايد در آن شركت‌كند و از او بابت همه كارهايي كه در طول اين مدت انجام داده سؤال مي‌شود. مثلاً چه كارهايي انجام داده، با چه كساني برخورد كرده و… . خادمين يك گروه سه نفره هستند كه در هر شهر و روستايي حضوردارند و بر همه نظارت‌ مي‌كنند. آنها هر ١٩ روز يكبار از همه افراد آن شهر و جامعه مي‌خواهند كه گزارشي از اتفاقاتي كه افتاده و كارهايي كه انجام‌داده‌اند، ارائه‌دهند. بهائيت كلاً تشكيلاتي است كه بايد در برابر آن پاسخگو بود و اعضا از كودكي همين‌طور پرورش داده ‌شده‌اند».(رئوفی ،1390 : 116)
اعضا در برقراري ارتباط با خارج از فرقه آزادي عمل ندارند، اگر با افراد خارج فرقه ارتباط داشته باشند تشکیلات به بدترین شکل با آنها برخورد می‌کند تا دیگر چنین رفتاری را انجام ندهند. اعضا باید در ارتباط با افراد خارج از فرقه در یک حالت ایزوله باشند. ايرج غلامی در رابطه با اين نوع برخورد تشكيلات مي‌گويد: «اگر با مسلمانان ارتباط برقرار مي‌كرديم ما را خيلي سؤال‌پيچ ‌مي‌كردند و به ما به چشم حقارت نگاه ‌مي‌كردند. طوري صحبت‌ مي‌كردند كه ما خجالت بكشيم و تحقير شويم تا ديگر چنين كاري را تكرار نكنيم. براي بار اول تذكر مي‌دادند، بار دوم كتبي و در بار سوم اگر بچه بوديم، والدينمان را احضار مي‌كردند و اگر هم بزرگ بوديم بازخواست‌ها شديدتر مي‌شد». تشکیلات فرقه ای، بستهف مخفی و فراتر از قانون رسمی کشور است که اساسی ترین مسائل اعضا را زیر نظر دارد و تمام زندگی آن ها را به صورت مستقیم و غیر مستقیم کنترل و برنامه ریزی می کند. تشکیلات هر وقت بخواهد می تواند بدون هیچ دلیلی عضو را از چرخه خارج کند و فرد نمی تواند برای روز هایی که در تشکیلات فعال بوده احقاق حق کند».(چرا بهائیت یک فرقه مخرب است”، ماهنامه شفافیت، شماره ۳۷: ۵۵)
يكي از اقدامات تشكيلاتي فرقه‌ها آموزش اعضا است. اعضا باید بیشتر وقت خود را در برنامه‌های مشخص‌شده فرقه صرف کنند. در این برنامه‌ها اعضا بازسازی ذهني شده و هویت فرقه‌ای می‌گیرند. پس تشکیلات در حکم یک

پایان نامه
Previous Entries منبع تحقیق با موضوع انقلاب اسلامی، تعلیم و تربیت، شرکت در انتخابات، وزارت امور خارجه Next Entries منبع تحقیق با موضوع جامعه اسلامی