منبع تحقیق با موضوع مجلس شورای اسلامی، انقلاب اسلامی، نمایندگان مستقل، بازیابی اطلاعات

دانلود پایان نامه ارشد

مقالات فارسی و سپس از طریق مراجعه به کتابها ومنابع مرجع موجود در کتابخانه ویژه نمایندگان و در صورت نیاز با مراجعه به مجموعه کتابخانه اصلی و بزرگ مجلس شورای اسلامی تامین و برآورده می‌ کند. بخشی نیز از طریق گزارشات دولتی چاپی یا الکترونیکی موجود تامین می‌گردد. علاوه بر اینها، نمایندگان محترم، در صورت نیاز، پیوسته از کمک و یاری کتابدار کتابخانه ویژه نمایندگان برخوردارند.
در بسیاری از موارد نیز درخواست جستجوی اطلاعات بصورت تلفنی از سوی نمایندگان اعلام و متعاقب آن مطالب و اطلاعات مورد نیاز، فورا تهیه و در صحن مجلس به نمایندگان تحویل می گردد. ویژگی کار کتابخانه نیز همین است که بازیابی اطلاعات مورد نیاز نمایندگان، به فوریت و بدون معطلی انجام و به دست درخواست کنندگان می رسد.
مراجعان این کتابخانه علاوه برنمایندگان مجلس، شامل دبیران کمیسیون ها، مدیران کل ورییسان ادارات مجلس، مشاوران و معاونان پارلمانی وزارتخانه ها ودستگاه های اجرایی هستند. اگر چه جامعه استفاده کننده از کتابخانه ویژه نمایندگان، جامعه ای کوچک است، اما نیازهای اطلاعاتی آنان که تابعی از اوضاع داخلی مملکتی، منطقه ای و بین المللی است می تواند بسیار متنوع باشد.
کتابخانه ویژه نمایندگان، بعنوان پل ارتباطی میان منابع غنی و پایگاه‏های اطلاعاتی موجود در کتابخانه مجلس و نمایندگان مجلس، همواره از پشتیبانی کتابخانه مجلس بهره مند بوده است. در واقع، حاصل کار و تلاش جمعی کارکنان کتابخانه مجلس، از طریق کتابخانه ویژه نمایندگان و با سرعت و سهولت بیشتر –نسبت به گذشته- در اختیار نمایندگان مجلس قرار می گیرد. به دلیل همین پشتیبانی و کار جمعی؛ علی رغم محدودیت فضا، و امکانات و تجهیزات، کتابخانه ویژه نمایندگان توانسته است ضمن پاسخگویی سریع به درخواست‌های اطلاعاتی نمایندگان و بازیابی فوری منابع و مطالب مورد نیاز؛ آنان را تا حد ممکن در انجام وظایف نمایندگی یاری نماید و از این لحاظ – بنا به نظر مثبت و مکرر بسیاری از نمایندگان – تا حد زیادی مثمر ثمر و مفید فایده بوده است. استقبال خوب نمایندگان و مراجعه مستمر آنان به این کتابخانه از بدو تاسیس تا کنون موید همین موضوع است. به طوری که طی هفت سال گذشته، بنا به آمارهای موجود، سالانه به طور متوسط حدود 800 مورد مراجعه به کتابخانه ویژه نمایندگان صورت گرفته است. (کتابخانه موزه ومرکزاسنادمجلس شورای اسلامی،1393)
2-10.انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در آدینه ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ برگزار شد. در این دوره رقابت بر سر ۲۹۰ کرسی بود. در دور نخست انتخابات ۲۲۳ نامزد به مجلس راه یافتند و رقابت ۱۳۵ نفر برسر ۶۵ کرسی به دور دوم کشید که در نیمه اردیبهشت ۱۳۹۰ برگزار شد. در کل با ابطال بعضی حوزه‌ها از مجموع ۲۹۰ کرسی مجلس تکلیف ۲۸۶ کرسی مشخص شد و ۴ کرسی در انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار خواهد شد.
۵٬۲۸۳ نفر در این انتخابات نام نویسی کردند. و ۳۲۶۹ تایید شدند و بدون انصراف شرکت کردند. در نهایت تا روز پیش از انتخابات نیز حدود ۱۰ نفر باز تایید شدند. در این انتخابات هر نماینده‌ای که بتواند چهاریک رای‌های حوزه‌اش را بیاورد، برگزیده می‌شود، وگرنه انتخابات در دور دوم برگزار می‌گردد. در دور دوم دو برابر نیاز کرسی‌ها رقابت می‌کنند. نکته مهم این بود که مجلس نهم پوست‌اندازی‌ای اساسی کرد و ۱۶۹ نماینده مجلس هشتم از این مجلس جا ماندند. یعنی در برابر ۲۸۶ نماینده برگزیده، نزدیک به دوسوم مجلس تغییر کرد.در میان چهره‌هایی که از مجلس جا ماندند، افرادی شاخص به چشم می‌خورند که دسته‌ای در پی رد صلاحیت ولی بیشترشان برای رای نیاوردن ماندند. بیشتر این چهره‌ها از جمله مصطفی کواکبیان رهبر حزب مردم‌سالاری، از اصلاح‌طلبان اند. (دانشنامه،1393)
وزارت کشور مشارکت مردمی را ۳۰٬۹۰۵٬۶۰۵ نفر و به میزان حدود ۶۴٫۲ درصد واجدان شرایط اعلام کرد. میزان مشارکت در پایتخت نیز، که به ادعای وزارت کشور ۴۸ درصد بوده، به طور ویژه مورد توجه ناظران سیاسی کشور قرار گرفت.
2-11.گروه‌های سیاسی
اصولگرایان در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، با جبهه متحد، جبهه پایداری و انقلاب اسلامی در درجه اول تاثیرگذاری و جبهه متحد اصولگرایان، حامیان گفتمان انقلاب اسلامی (حامیان دولت نهم) و جبهه صدای ملت («منتقدین دولت دهم» به رهبری علی مطهری) دردرجه دوم تاثیرگذاری فعال بودند. که اکثریت جناحی نزدیک به ۷۰ درصد را از آن خود کردند.
با شروع این مجلس، اختلافات داخلی اصول‌گرایان نمایانتر شد. به صورتی که یک طیف به حمایت از غلامعلی حداد عادل برای ریاست مجلس اصرار داشت و طیف دیگر به ریاست علی لاریجانی فکر می‌کرد. به این ترتیب اصولگرایان مجلس برخلاف رویه گذشته، نتوانستند یک فراکسیون واحد تشکیل دهند و به این ترتیب فراکسیون رهروان ولایت اعلام موجودیت کرد؛ فراکسیونی که اکثریت نمایندگان مجلس در آن حضور داشتند. علی لاریجانی نامزد مورد حمایت این فراکسیون رئیس مجلس شد و کاظم جلالی به ریاست فراکسیون رهروان ولایت منصوب شد.
وقتی حدادعادل رئیس مجلس نهم نشد حامیان او که متشکل از جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان و البته اعضای جبهه پایداری بودند با ایجاد فراکسیون اصولگرایان با تعداد حدود ۱۰۰ نماینده به ائتلاف سیاسی خود ادامه دادند. به بیان دیگر از نتیجه آرای هیات رییسه مجلس می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که حامیان علی لاریجانی در مجلس که البته فقط شامل اصولگرایان نمی‌شوند تعدادشان به ۱۷۳ رسید و حامیان حدادعادل که متشکل از رهپویان و جمعیت ایثارگران و پایداری‌ها است قریب ۱۰۰ نماینده مجلس هستند.
گروه بزرگی از اصلاح‌طلبان رسماً اعلام کردند که در انتخابات مجلس نهم شرکت نمی‌کنند و در این انتخابات «از هیچ‌کس حمایت نمی‌کنند.» از سویی علیرضا محجوب (دبیرکل حزب خانه کارگر که به مجلس نیز راه یافت)، الهه راستگو، جلودارزاده و پزشکیان از جبههٔ‌اصلاحات فعال بودند. جبهه مردم‌سالاری به رهبری مصطفی کواکبیان، جبهه مردمی اصلاحات و اصلاح‌طلبان معتدل نسبتاً از احزاب اصلاح‌طلب فعال در انتخابات بودند. که با ۱۹ نماینده ۶٫۵ درصد کرسی‌ها از آن خود کردند.نمایندگان مستقل و سایر نزدیک به ۲۱٫۵ درصد کرسی‌ها می‌باشند.(دانشنامه،1393)
2-12. اطلاعات
یک سیستم اطلاعاتی به مثابه عامل اصلی در انتقال و انتشار دانش از منابع اطلاعات به کاربران، باید تأمین اطلاعات مورد نیاز استفاده کنندگان درزمان مناسب، همگون با نیازها و وضعیت وشکل دسترسی آسان وراحت به اطلاعات را سرلوحه هدفهای خود قراردهد. اطلاع رسانان وکتابداران باید شرایطی راکه به  موجب آن، استفاده کنندگان – به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات – ناگزیر می شوند از اطلاعات ناقص، مخدوش و قدیمی استفاده کنند، به سود آنان دگرگون سازند. (بابایی،1386)
اطلاعات از طريق حواس بينايي، شنوايي و لامسه جمع‌آوري می شد و در حافظه انسان ذخيره مي‌گرديد و بعد به صورت زباني و شفاهي بیان مي‌شد. با توسعه سيستم‌هاي نوشتاري، اطلاعات شفاهي به اطلاعات ديداري تبديل شد. نوشته‌ها و تصاوير نگهداري شده بر روي سنگها، لوحه، پاپيروس و نهايتاً كاغذ مي‌توانست جواب سئوال خاص باشد. همزمان با رشد منابع، لازم بود اين منابع توسط روشهايي مانند فهرستهاي كتابخانه‌ها، نمايه‌هاوچكيده‌هاسازماندهي گرددتا اطلاعات بازيابي شود. با توسعه تكنولوژي، رسانه‌هاي ديگري بوجود آمد و اطلاعات سريع منتقل مي‌شود. امروزه با كمترين تأخير مي‌توانيم به منابع اطلاعاتي موردنيازدسترسی یابیم. برای جستجوی انواع اطلاعات و سرعت در جستجو، لازم است جستجوگر قدم به قدم پيش رود. اين گام ها را فرايند جستجو مي‌نامند. (ادهمی،1383)
مارچونين1 (1993) ويژگي اطلاع‌يابي را درحل مشكل مي‌داند که بستگي به مشكل اطلاع‌ياب‌ وسيستم جستجو دارد. او همچنين اطلاع‌يابي را اين چنين تعريف مي‌كند: “روندي كه در آن بشر هدفمندانه برای تغييرموقعيت دانش درتلاش است.”
همانطور كه مي‌دانيم افراد از اطلاعات براي حل يك مشكل، اجراي كار،‌ يا افزايش سطح ادراك استفاده مي‌‌كنند. بنابراين شناخت بيشتر از اطلاع‌يابي به عنوان رفتار اجتماعي به ما كمك مي‌كند تا پيشرفت هاي اطلاعاتي بهتر وسيستم‌هاي اطلاعاتي بهتري راطراحي كنيم.( ادهمی،1383)
افراد، منابع موجود را شناسايي و‌ آنها را از يكديگر جدا مي‌كنند و منابع مورد نظر خود را انتخاب مي نمایند، سپس با آنها كار مي‌كنند تا منابع اطلاعاتي دلخواه را بیابند و اطلاعات لازم را از آنها بدست ‌آورند. امروزه، در محيط اطلاعاتي، سئوال اينها هستند: “چگونه فرد بين منابع گوناگون انتخاب كند؟ و چگونه فرد زمان و انرژي خود را براي اطلاع‌يابي (جستجوي اطلاعات) صرف كند؟
تحقيقات نشان مي‌دهد زماني كه انتخاب بين منابع پيش مي‌آيد، فرد ميزان سودمندي يك منبع اطلاعاتي را مي‌سنجد. درعين حال، اين ارزيابي به زمان و ميزان علاقه فرد نيز بستگي دارد. به علاوه، پيچيدگي كار و مساله مورد نظر دراين ارزيابي دخيل هستند. ( ادهمی ،1383)
بنابراين درسطح موقعيت اطلاع يابي، استفاده از منبع تحت تاثير قابليت دسترسي به منابع است. حداقل سه نوع تلاش متفاوت وجود دارند: فيزيكي، ذهني و رواني. به علاوه، پيچيدگي كار يا غير محرز بودن، محيط كار جستجو را تحت تاثير قرار مي‌دهد. يك كار پيچيده به مشخصات وابسته‌اي متمايز مي‌شود كه به طور غير قابل پيش‌بيني تعامل دارند و اطلاعات وسيعي را گرد‌آوري مي‌كنند. مانند يك محيط بيروني پيچيده كه اطلاعات بيشتري را مي‌طلبد. حتي در يك جستجوي هدفمند، اطلاعات تصادفي هم به دست مي‌آيد؛ آن هم از طريق جمع‌آوري روزانه اطلاعات فردي و به طور عادت.
ويلسون2(1997) معتقد است هر فرد براي روزآمد كردن اطلاعات خود مجموعه ای از عادات روزانه را اختيار مي‌كند. مثلاً مرور رسانه‌هاي عمومي، گفتگو با دوستان و همكاران و مشاهدات شخصي. اگر چه اين فعاليت ها به نيازهاي اطلاعاتي ويژه‌اي رهنمون مي‌شوند، اما اطلاعات مفيد از طريق همين حالات تصادفي هم به‌دست مي‌آيد. ( ادهمی ،1383)
ويلسون (1997) شكل‌گيري خود محوري را دراطلاع‌يابي موثر مي‌داند. باور يا احساس فرد درباره خود يا تاثير خود بر تسلط فرد در موقعيت ارتباط دارد. ويلسون اعتقاد دارد احساس قوي خودمحوري در كاربرد يك منبع منجر به استفاده گسترده‌تر ودقيق‌تر ازيك منبع مي‌شود. اگر شخص از توان خود در بهره‌گيري ازمنبع ترديد كند در نتيجه استفاده درست از منبع به عمل نمي‌آيد؛ حتي اگر منبع فوق اطلاعات بسيار مرتبطي داشته باشد.
در سطح موقعيتي، انتخاب و استفاده از منبع تحت تاثير ميزان زمان و تلاش مورد نظر براي دستيابي به منبع و تعامل با آن براي اطلاع‌يابي است. انتخاب و استفاده از اطلاعات و منابع تحت تاثير دو خصوصيت منبع است: قابل دسترس بودن منبع وكيفيت منبع. درعین حال، مرتبط بودن از خصوصيت منبع است که با پيچيدگي كار مربوطه ارتباط دارد و علاقه شخصي و هدف شخصي در تحقيق موثر است.(ادهمی،1383)
كولنان3(1985) قابليت دستيابي را به عنوان ارزشهاي اقتصادي و اجتماعي مربوط به دسترسي اطلاعات بيان می کند. در حالي كه در علوم كتابداری و اطلاع‌رساني قابليت دستيابي منابع يك ارزش فيزيكي دارد. بخصوص كه بين كتابخانه وكاربر فاصله فيزيكي باشد. قابليت دسترسي رامفهومي براي طراحي وارزيابي سيستمهاي اطلاعاتي مختلف بيان مي‌كند. او قابليت دستيابي را به عنوان “سطحي مورد نظر براي استفاده از منبع اطلاعاتي” معرفي مي‌كند. مطالعه كاربران نشان داده كه قابليت دستيابي به منبع مهمترين قسمت استفاده از منبع است.براي مثال دانشمندان، فناوران (تكنولوژيست‌ها)ومديران نسبت به قابليت دستيابي حساسند، در نتيجه كمتر به كتابخانه‌هاي نزديك خود رجوع مي‌كنند. آنها ترجيح مي‌دهند براي رسيدن به اطلاعات كامل تر، كوتاهترين راه را بروند وتلاش خود را به حداقل برسانند.
از طرفي، جدا از ويژگي‌هاي منبع، پيچيدگي كار يا محرز نبودن محيط كاردر

پایان نامه
Previous Entries منبع تحقیق با موضوع مجلس شورای اسلامی، مجلس شورای ملی، قوه مجریه، جستجوی اطلاعات Next Entries منبع تحقیق با موضوع جمع آوری اطلاعات، مراکز اسناد، خدمات مرجع، جامعه اطلاعاتی