منبع تحقیق با موضوع انقلاب اسلامی، تعلیم و تربیت، شرکت در انتخابات، وزارت امور خارجه

دانلود پایان نامه ارشد

عنوان ابزاري در دست دولتهاي استعماري و حکومت‌هاي استبدادي در اين دو قرن در کشور ما عمل نموده‌اند.
‌‌پيامد ناتواني نظام سياسي قاجاريه در حل کم رشدي و توسعه نيافتگي ايران و برخي از دگرگونيهاي ارتجاعي منورالفکران دلباخته به غرب، فضا را براي وارد آمدن فشار فراينده بر ساختارهاي اجتماعي و سياسي و از همه مهمتر تشتت فکري آماده کرد. کشمکش‌هاي پديد آمده در بستر اين بي‌اعتمادي، آميزه‌اي خاص از شيوه‌هاي زندگي دگرگون شده و شورشهاي فکري، سياسي و شبه‌مذهبي در ايران معاصر بود.
اين شورشها نه تنها ايران بلکه بخش اعظم دنياي اسلام در پهنه‌اي گسترده از آفريقا و آسيا و از همه مهمتر قلمروهاي تحت نفوذ ايران و عثماني را فرا گرفت. اگر کسي نقش نظامهاي استعماري انگليس، فرانسه، روسيه، و در سده اخير امريکا را در ظهور پاره‌اي از اين شورشهاي شبه مذهبي، فکري و سياسي انکار کند، درک درستي از تاريخ معاصر ندارد.(نامدار ،1363: 49).
‌‌انگليس و روسيه در دوره قاجار تا جنگ جهاني دوم، و امريکا پس از جنگ جهاني دوم، براي نفوذ بيشتر در کشورمان (در کنار تمهيدات سياسي و اقتصادي و نظامي) تحرکات فکري زيانباري را در ايران آغاز کردند. يکي از اين تحرکات، ايجاد و حمايت از فرق شبه مذهبي است که در عصر قاجار در قالب بابيه و بهائيه بروز کرد. (نامدار ،1363 : 61).
هدف از تأسيس اين فرقه‌ها وارد کردن ضربه جدي بر رکن و سنگر اصلي مبارزه و مقابله با استعمار ــ يعني اسلام و آموزه‌هاي تشيع ــ بود که در سايه فرهنگ عاشورا، تسليم در برابر بيگانگان را برنمي‌تافت. لذا بابيه و سپس بهائيه با هدف ريشه‌کن ساختن مفاهيم شيعي و ديني در ايران، به کمک بيگانگان سر برآوردند و با ادعاهايي چون بابيت، قائميت، نبوت و نهايتا الوهيت! کوشيدند عناصر مقاومت و بيداري را از بين ببرند يا به مسخ و ابتذال بکشند. (نامدار ،1363: 50).
‌‌اين تحرک ارتجاعي، انفجاري از تهاجم به دين، هويت ملي و استقلال ايران ايجاد کرد که اين تهاجم هم خوشايند استعمار انگليس و روسيه بود و همه باب طبع استبداد پهلوي. وقتي از يك تشكيلات فرقه‌اي صحبت مي‌شود، منظور تشكيلاتي نيست كه صرفاً بر اساس تعريف وظايف، اهداف، عملكرد و… مشخص شده باشد بلكه تشكيلات فرقه‌اي فراتر از يك سازمان رسمي است. تشكيلات فرقه‌ها تشكيلاتي خودكامه است كه اعضا از اهداف آن مطلع نيستند. اعضا فقط به دستوراتی که از جانب تشکیلات صادر می‌شود گوش داده و آن را بدون هیچ چون و چرا اجرا می‌کنند. تشكيلات در حكم يك اهرم فشار براي تغيير، بازسازي، مجاب كردن و آماده ساختن اعضا جهت انجام مأموريت‌هاي تعيين‌شده است. تشكيلات فرقه‌اي، بسته، مخفي و فراتر از قانون رسمي كشور است كه اساسي‌ترين مسائل اعضا را نيز زير نظر دارد و تمام زندگي آنها را به صورت مستقيم و غيرمستقيم كنترل و برنامه‌ريزي مي‌كند. تشكيلات هر وقت بخواهد مي‌تواند بدون هيچ دليلي عضو را از چرخه خارج كرده و فرد نمي‌تواند براي روزهايي كه در تشكيلات فعال بوده احقاق‌ حق نماید.(زرندی ، 1376: 88-89)
خوشبختانه، بر اساس اسناد به‌جامانده از دوران رژيم پهلوى، اطلاعات بسيار ارزشمندى از فعاليت‏هاى خيانت‌آميز سران اين فرقه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار گرفته است، ضمن اينكه، خاطرات روشنگرانه عده‌اي از مطلعان، نظير مرحومان فضل‌الله مهتدى معروف به صبحى، عبدالحسين آيتى (آواره سابق)، حسن نيكو و ديگران، كه سال‌ها از نويسندگان و مبلغان زبده بهائيت بوده و سپس تائب شده و به دامان اسلام برگشته‏اند، مى‏تواند خلأهاى پژوهشى اسناد را جبران نمايد. نفوذ و فعاليت گسترده بهائيان در سطوح بالاى دستگاه ادارى كشورمان در زمان سلطنت محمدرضا پهلوى بر كسى پوشيده نيست. ضمن اينكه در عصر پهلوى، پيوندهاى مستحكم و آشكارى بين سران اين فرقه و رژيم اشغالگر قدس وجود داشت. هم‌زمان با دوران نهضت ملى نفت به بعد، به‌ويژه سال 1332، فعاليت گسترده و سازمان‌دهى‌شده‏اى از طرف بهائيان در كشورمان آغاز شد. متقابلاً در همان سال‌ها واعظ شهير، مرحوم حجت‏الاسلام فلسفى، در سال 1334 به اشاره و دستور آيت‌الله‌العظمى بروجردى سخنراني‌هاي روشنگر و پرشوري عليه بهائيت انجام داد كه (به‌رغم مخالفت شديد دسته‌اي از مسئولان عالى‌رتبه رژيم، نظير اسدالله علم) از راديو پخش شد و درواقع يكى از عكس‌العمل‌هاي مهم نيروهاى مذهبى در مقابل گسترش فعاليت فرقه ضاله بود.(رجبی ،1377: 231)
همانطور كه مي‌دانيم یکی از این تشکیلات مخوف، فرقه ضاله بهائیت است که اعضا در ساختار فرقه‌اي آن اسیر بوده و مورد بازسازی و استثمار قرار می‌گیرند و تشکیلات، برای آنها هویت فرقه‌ای ایجاد می‌کند. بیشتر مردمي كه در بیرون هستند دام‌ها، حصارها و علمکرد تشکیلات را نمی‌بینند ولی بهترین کسانی که می‌توانند از این جنایات و عملکردهاي تشکیلات پرده بردارند “قربانیانی” هستند که روزگاری در این تشکیلات بوده‌ و امروز با عنایت حق بعد از خروج می‌توانند به روشنگری‌ بپردازند. (رئوفی ،1390: 122)
با پیروزی انقلاب اسلامی ، این فرقه به یکباره تمام پشتوانه سابق خود در کشور را از دست داد و تمام آمال و آرزوهای جامعه بهائیت نقش بر آب شد در گزارش سفارت آمریکا به وزارت امور خارجه آن کشور در ژوئن 1979 میلادی خرداد 1358 شمسی آمده است : (یکی از 9نفر از مردان متفکر جامعه بهائیت روسای محفل بهائیت گفت: که جامعه بهائی احساس می کند از جهات اداری ، اجتماعی و مالی در حال مرگ است و با بدترین بحران در تاریخ 128 ساله اش مواجه شده است .) بخشی قابل توجه از بهائیان که با پیروزی انقلاب اسلامی نقشه ها و وعده های بیت العدل را بر باد می دیدند اعتقاد خود را به این مسلک از دست داده و خانوادگی مسلمان شدند همانطور که امام خمینی (ره ) معتقد بودند که بهائیت نه به عنوان یک مذهب بلکه به عنوان یک حزب وظیفه جاسوسی برای اسرائیل و قدرتهای استکباری را به عهده دارد چنانکه وقتی نظام جمهوری اسلامی ایران با دستیابی به اسناد محکم و متقن دال بر جاسوسی عده ای از سران تشکیلات برای بیگانگان جمعی از سران فرقه را دستگیر و پس از محاکمه به حبس یا اعدام کرد و هرگونه فعالیت تشکیلاتی آنان را در ایران ممنوع اعلام نمود. دولت آمریکا به نفع جاسوس های بهائی واکنش نشان داد و رئیس جمهور آمریکا رسما از آنان جانبداری کرد که با پاسخ دندان شکن رهبر انقلاب اسلامی مواجه شد.(طباطبایی ، 1387: 354-355).
در ادامه براي درك بهتر فضاي فرقه‌اي و ساختار تشكيلاتي بهائيت، رفتارهاي تشكيلاتي اين فرقه كه آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري را در ابعاد مختلف بر اعضا تحميل كرده، با استفاده از گفتگوهاي قربانيان فرقه به شكل ملموس‌تر نشان داده مي‌شود.
 فرقه‌ها براي ادامه حيات و رسیدن به اهداف خود تشكيلاتی را تأسيس مي‌كنند كه توسط سرکرده و بعد از مرگش از سوي جانشین او مدیریت می‌شود. تشکیلات، برنامه‌ريزي و هدايت اعضا را در طول زمان به دست گرفته و به اصلاح ساختار خود مي‌پردازد يعني آن را بزرگتر يا كوچكتر مي‌كند. تشكيلات بهائيت نيز از اين امر مستثنا نيست، به عنوان نمونه در پیام جدید تشکیلات، افزایش لجنه‌های ناحیه‌ای و فعالیت شبکه‌ای جهت گسترش تبليغ در دستور کار قرار گرفت.
“پیام فنائیان” یکی از ‌اعضای دستگیرشده در اغتشاشات سال 88 است. وي درباره دستور تشكيلاتي بهائيت مبني بر فعالیت شبکه‌ای اعضا جهت تبليغ و ايجاد اغتشاش در فتنه 88 مي‌گويد: «ورود بهائیت در جریان فتنه، با دستور تشکیلاتی بوده است لکن از سطح تخصصی به سطح عمومی وارد شده‌اند بدین معنی که تا قبل از فتنه صرفاً بر کار تشکیلاتی و سازمانی تکیه می‌کردند ولی امروز بر آگاهی‌ها و کنش‌های فردی و کار شبکه‌ای. بنابراین اعضا را مأمور به تبلیغ انفرادی ساختند (بر مبنای این اعتقاد که یک فرد می‌تواند به تنهایی یک مملکت را به هم بریزد). در واقع در سال 1388 تشکیلات بهائیت به سمت نظام شبکه‌ای گرایش یافت، بدین معنا که گفتند ترویج مرام فرقه‌ای به صورت تشکیلاتی سبب آسیب‌پذیری است، بنابراین بايد هر فرد در شبکه خانوادگی، دوستان و… شخصاً اقدام به تبلیغ و ترویج كند و برای شرکت در اغتشاشات نیز همین رهنمود تشکیلاتی به اجرا درآمد یعنی عناصر بهائی به دستور این تشکیلات ضاله، در قالب شبکه‌های خانوادگی، دوستان و… در اغتشاشات خیابانی حضور می‌یافتند».(رئوفی ،1390 :125)
 تشكيلات زمينه‌اي را براي فعاليت فرقه و گسترش و ادامه حيات آن فراهم مي‌كند و شامل واحدها و گروه‌هايي است. به عنوان مثال فرقه ضاله بهائیت در هر منطقه مجموعه‌ای از واحدها مانند: صیانت، موسيقي، گلستان جاوید، تعلیم و تربیت، جوانان، آمار، هنر و… دارد كه در اين واحدها و گروه‌ها افراد ساماندهي شده و هويت تشكيلاتي و فرقه‌اي‌شان شكل مي‌گيرد. افراد در اين تشكيلات در رده‌هاي مختلف سازماني از مقامات عالي‌رتبه تا خردترين مسئوليت‌ها‌ قرار دارند و همچون سربازي در خدمت تشکیلات هستند. “مريم كرمي” يكي از قربانیان فرقه كه به مدت دو سال اسير تشكيلات شده بود، درباره سرسپردگي اعضا نسبت به تشكيلات مي‌گويد: «مثلاً خود سميع.ا مانند يك سرباز بود. سميع در مورد همه كارهايش از مادرش كسب تكليف مي‌كرد و هر وظيفه‌اي را كه مادرش به او مي‌سپرد، انجام مي‌داد. فرقه مانند يك پادگان است كه تنها چند نفر امر و نهي مي‌كنند و بقيه مجبور هستند فقط بله قربان‌گو باشند» (رئوفی ،1390 : 115).
زندگي اعضا در این فرقه بر اساس قوانين و دستورات تشكيلاتي بنا مي‌شود و فرمان تشکیلات در تمام زندگي آنها لازم‌الاجراست. در تشكيلات كساني كه در رأس قرار مي‌گيرند به عنوان برترين، خاص‌ترين و معصوم‌ترين افراد معرفي مي‌شوند و حتي در بعضي فرقه‌ها جايگاه الوهيت پيدا مي‌كنند. بر این اساس دستوراتی که این افراد صادر مي‌كنند به منزله وحی برای اعضا قلمداد می‌شود و در مقابل آن هیچ اعتراضی نداشته و تحت هر شرایطی دستور را انجام می‌دهند. دستورات تشکیلاتی در تمام زندگی اعضا حتی زندگی شخصی آنها هم نفوذ دارد.
“عطاء‌ا… قادري” یکی از بهائي‌زاده‌هاي مسلمان‌شده درباره دستور تشکیلاتی برای ترک شغلش مي‌گويد: «تشكيلات به كارمندهايي كه (به خاطر تبليغ بهائيت) اخراج نشده بودند دستور داده بود به جهت مظلوم‌نمايي برويد و خود را معرفي كنيد و اگر شما را به همين بهائيت پذيرفتند كار كنيد يعني اگر هم متوجه نشدند كه شما بهائي هستيد جهت مظلوم‌نمايي به صراحت بگوييد كه بهائي هستيد. بعد از آن قضیه اخراج شدم. بعد از اخراج خيلي نزد تشکیلات عزيز شدم و منزلت زيادي پيدا كردم. بعد هم به صلاحديد تشكيلات يك دكه درست كردم و در يكي ‌از خيابان‌ها دستفروشي كردم. حكمي كه از سوي اداره كل آموزش و پرورش آذربايجان غربي مهاباد مبني بر اخراج من صادر شده بود، مزيد بر عزت ما شده بود حتي بارها نماينده‌هايي آمدند كه از طريق تشكيلات بهائيت، كپي حكم اخراج ما را ببرند و در مجامع بين‌المللي عليه حاكميت نظام استفاده كنند.تشكيلات از اين كار دو هدف داشت: اول اينكه سبب تثبيت اين قانون باطل بهائيت مي‌شد كه فلاني به خاطر اعقاداتش از شغلش دست كشيده و به اين شغل روي آورده و ديگر اينكه سبب غبطه خوردن مسلمان‌ها به ايمان ما مي‌شد».(رئوفی ،1390 :129)
تشکیلات حتي برای شرکت اعضا در فعالیت‌های سیاسی هم دستور صادر می‌کند. پیام فنائیان در مورد نقش و دستورات تشکیلات و میزان تسلط  زیاد آن بر اعضای فرقه بهائیت در هدایت اعضای خود برای شرکت در اغتشاشات اقرار کرد: «در ضیافت‎ها دستور تشکیلات مبنی بر حضور در تجمعات به ما ابلاغ شد. بهائیان تمامی امور خود را با هماهنگی بیت‌العدل انجام می‌دهند. من به درخواست آرتین غضنفری ناظم منطقه 6 بهائیت تهران در تجمعات حضور پیدا کردم. ما به همراه دوستان‌مان در اغلب تجمعات بعد از انتخابات حضور داشتیم. تا قبل از این انتخابات و انتخابات مجلس هشتم، ما اجازه شرکت در انتخابات و فعالیت‌های سیاسی را نداشتیم ولی با ابلاغ بیت‌العدل در حین انتخابات مجلس هشتم و به صورت ویژه‌تر در انتخابات ریاست جمهوری دهم، وارد عرصه فعالیت سیاسی و انتخابات شدیم.»
دستورات تشکیلاتی تا

پایان نامه
Previous Entries منبع تحقیق با موضوع انقلاب اسلامی، مردم سالاری، خاورمیانه، مردم سالاری دینی Next Entries منبع تحقیق با موضوع کتابخوانی، دارایی ها