منبع تحقیق با موضوع اقدام به جنگ

دانلود پایان نامه ارشد

احترام ماه حرام موجب نشود كه شما خود را به هلاكت بيندازيد و صبر كنيد كه آنها اقدام به جنگ كنند و شما را بكشند.
2. گمان نيك داشته باشيد كه آنچه مى‏دهيد خدا عوض مى‏دهد.
3.خدا برای نیکوکاران، خیر و سعادت مي‌خواهد (عاملى،1360، ج‏1: 317).

شواهد شعری سعدی مربوط به قسمت 3 پیام ها :
کرم کن که فردا که دیوان نهند

منازل به مقدار احسان دهند
(سعدی، 1383: 67)
شرح ابیات :
دیوان: در این جا دفتر حساب و نامه‌ي اعمال منظور است.
منازل: جمع منزل، به معنی پایگاه و مرتبت(یوسفی،1369 : 245).

4-1-10- سوره‌ي بقره، آیه‌ي 197
الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُوماتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فِي الْحَجِّ وَ ما تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوى‏ وَ اتَّقُونِ يا أُولِي الْأَلْبابِ.
(و اين دستورهاى حجّ بايد در ماههاى معيّن انجام شود [كه شوّال و ذيقعده و ذيحجّه باشد] پس کسی که در اين ماه فريضه‏اى انجام ميدهد نبايد آميزش با زنان كند و نه زشتى كند و نه جنگ و جدال. و آنچه كار نيك كنيد البتّه خدا آن را بداند. پس اى خردمندان [براى آن سراى‏] توشه برداريد و البتّه بهترين توشه پرهيزگارى است و از نافرمانى من پرهيز كنيد.)
نکته ها :
– خداوند به بندگان خود مي‌گوید «اگرجرم كرده‏اى بارى دست در حبل‏ «ریسمان بردباری» حلم من زن و مغفرت خواه تا بيامرزم.
– اگر کار خوب بکنید خدا به شما پاداش نیک مي‌دهد.
پیام ها :
1.اگر دشمنى را نمى‏يابى كه با او جهاد كنى تا كشته‏ى او شوى با خود جهادى كن تا كشته‏ى خود شوى. ( بر نفست غلبه کن )‏
2. حجّ عوام آهنگ خانه است و حجّ خواصّ زيارت صاحب خانه و مشاهده‏ى نعمتهاى او و روی گرداندن از همه چیز است.
3. از نیروی خرد و عقل خود برای دوری از گناه و کارهای زشت استفاده کنید (عاملى،1360،ج‏1: 326).
شواهد شعری سعدی مربوط به قسمت 2 پیام ها
از مـن بـگوی حـاجی مـردم گــزای را
حاجی تو نیستی، شتر است از برای آنک

کـو پوستین خلق را به آزار مي‌درد
بیـچـاره خار مي‌خورد و بار مي‌برد
(سعدی، 1384: 261)
شرح ابیات:
حاجی تو نیستی شتر است:
ناظر است به مثلی که در مجمع الامثال میدانی آمده “انقضت مالی و حج الجمل” ترجمه: من مال خود خرج کردم و شتر، حج به جای آورد(خزائلی،1366 : 617).

4-1-11- سوره‌ي بقره،آیه‌ي 220
فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْيَتامى‏ قُلْ إِصْلاحٌ لَهُمْ خَيْرٌ وَ إِنْ تُخالِطُوهُمْ فَإِخْوانُكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ.
(براى زندگى و پس از مرگ خود و باز از تو ميپرسند با مال يتيمان چه كنند؟ بگو: بهتر آنكه به درستى كارشان انجام شود و اگر در سرمايه با آنها آميخته شويد[به دين و زندگى زيان ندارد كه‏] برادر دينى شما هستند و خدا ميداند آنكه به دل درستكار است از آنكه تباهكارى خواهد و اگر خدا بخواهد [و صلاح شما بداند] شما را به رنج بدارد و كارتان دشوار كند كه همانا خدا برتر است و داناى خوب و بد)
نکته ها :
– چندانكه توانید يتيمان را نوازش کنید كه ايشان درماندگان و اندوهگنان خلقند.
– از مال خودت به اندازه‏ى كفايتت و از مال يتيم به اندازه‏ى كفايتش جدا مى‏كنى و مصرف مى‏كنى
پیام ها :
1. خدا مواظب است و در حقيقت خودش عهده‏دار كار يتيمان است و از اختيارداران يتيم بازخواست خواهد كرد كه چرا در كار يتيم تقصير كردند.
2.بدترین مردم کسی است که تنها غذا بخورد و با مردم آمیزش نداشته باشد (عاملى،1360، ج‏1: 400).
شواهد شعری سعدی مربوط به قسمت نکته ها :
چـو بیـنی یتیمی سرافکنده پیش
یتـیم ار بـگرید کـه نـازش خَـرَد؟
الا تـا نـگرید کـه عـرش عـظیـم

مده بوسه بر روی فرزند خـویش
و گـر خشم گیرد که بارش بَـرَد؟
بـلرزد هــمی چـون بـگرید یتیـم
(سعدی، 1383: 98)

شرح ابیات :
که بارش برد: چه کسی بار خشمش را تحمل مي‌کند؟
مضمون بیت متأثرست از این حدیث: (ان الیتیم اذا بکی اهتزّ العرش : هر گاه یتیم بگرید عرش به لرزه در مي‌آید)
الا: بدان و آگاه باش! هان (یوسفی،1369 : 273)

4-1-12- سوره‌ي بقره،آیه‌ي 231
وَ إِذا طَلَّقْتُمُ النِّساءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً لِتَعْتَدُوا وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَ لا تَتَّخِذُوا آياتِ اللَّهِ هُزُواً وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ ما أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنَ الْكِتابِ وَ الْحِكْمَةِ يَعِظُكُمْ بِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيم‏.
(و چون همسران خود را طلاق گفتيد و به روز شمار بى‏شوهرى‏شان‏ رسيدند، يا زناشویى از
سر گيريد كه به روش پسند مردم رفتار كنيد و يا يكبارگى رهاشان كنيد به آیين مردمى [كه حقّ‏شان به جاى آريد] و [ببند زناشویى‏] نگاهشان نداريد براى زيان به ايشان و سود خود
به ستمكارى، و آنكه چنين كند به خود ستم كرده است. پس آيات خدا [و دستورهاى او را]
به مسخره و بازى نگيريد و به ياد نعمت خدا باشيد كه به شما رسيد و هم كتاب و دانشى كه برایتان فرود آورده است و بدان پندتان مي دهد و از نافرمانى خدا پرهيز كنيد و بدانيد: خدا داناى به همه چيز است.)
نکته ها:
فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَ‏: چون به آخر مدّت عدّه نزديك بشوند. زيرا اگر مدّت عدّه به آخر رسيد ديگر حقّ رجوع باقى نمى‏ماند و در «امسكوهنّ» گفته است مقصود از امساك رجوع به زناشویى است.
وَ لا تُمْسِكُوهُنَّ ضِراراً: بدرفتارى، تنگ گرفتن در مخارج و تا نُه نوبت و بيشتر عمل طلاق و آشتى را تكرار كردن چونكه اعراب به همه‏ى اين رفتارها تشبّث ميكردند براى اينكه زن به ستوه بيايد و چيزى از او نگيرد و طلاق قطعى بشود.
پیام ها:
1.این آیات به آن دلیل آمد که قومی کار طلاق و عتاق و نکاح را سست فرا مي‌گرفتند، ندا آمد: چنین نکنید، حدیث شرع بازی نیست و کار دین مجازی نیست.
2.پند و نصیحت و موعظه برای دل مردگان نیست.انسان با دلی زنده باید پند دنیا و آخرت را بپذیرد و عمل کند (عاملى، 1360،ج‏1: 447).
شواهد شعری سعدی مربوط به قسمت 2پیام ها :

گفت عالم به گوش جان بشنـو
باطل است آن چه مدّعی گویـد
مـرد باید که گیـرد انـدر گوش

ور نـماند به گفتـنش کـردار
خفته را خفته کی کند بیدار
ور نوشته است پنـد بر دیـوار
(سعدی، 1384: 132)
شرح ابیات:
ور نماند بگفتنش کردار: هر چند کردارش به گفتارش شبیه نباشد”ماند” در این جا از مصدر
ما نستن است.
خفته را خفته کی کند بیدار: گفته‌ي مدّعی است. مراد سعدی این است که بر خلاف آن چه
مي‌گویند ممکن است، خفته‌اي خفته دیگر را با حرکات یا صدای خود بیدار کند.چنانچه آن زن فاجره نابینا را به اشتباه گفته اش آگاه ساخت. همچنین اشاره بدان دارد که غفلتها متفاوت است و
از یک نوع نیست. از این روی بسا است که برخی غافلان سبب هوشیاری بی خبران دیگر
بشوند(خزائلی 1366 : 402).

4-1-13- سوره‌ي بقره، آیه‌ي 247
وَ قالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طالُوتَ مَلِكاً قالُوا أَنَّى يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنا وَ نَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَ لَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمالِ قالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَيْكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ وَ اللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ.
(پيغامبرشان به آنان گفت: خداوند طالوت را پادشاه شما كرد. گفتند: او را چه رسد پادشاهى بر ما كه ما از او سزاوارتريم و او دست تنگ است و نادار. پيغمبرشان گفت: خدا او را بر شما گزيد و فزونى دانش و تن به او داد چه او آن را كه خواهد [و به سرنوشت كرده‏] ز ملك و پادشاهى خود به او دهد كه خدا گشاده توان است و داناى به هر چيز.)
نکته ها:
بنی اسرائیل به دلیل بی ایمانی و بی ثباتی، پشت به فرمان خداوند کردند و حکومت طالوت را پس از موسی، نپذیرفتند و مي‌گفتند فقیر است.
پیام ها :
1.بنی اسرائیل،متکبر و خود پسند بودند که طالوت را حقیر مي‌شمردند و آنها، تواضع و فروتنی در مقابل فرمان خداوند احترام به شخصیّت ها را نمي‌دانستند؛
2.خدا مي‌داند چه کسی لایق است و چه مردمی نالایق (عاملى،1360، ج‏1: 488).

شواهد شعری سعدی مربوط به قسمت 1 پیام ها
یـکی قطره بـاران ز ابـری چـکیـد
که جایی که دریاست من کیـستم؟
چـو خود را به چشم حقارت بـدید
سپـهـرش بـه جـایی رسانـید کـار
بـلندی از آن یافـت کـو پست شد

خجل شد چو پهنای دریا بــــدید
گر او هست حقّا که من نـــیستم
صـدف در کنارش زجـان پـروریـد
کــه شــد نامــور لؤلؤ شـاهـــوار
در نیـستـی کـوفـت تـا هست شد
(سعدی، 1383: 145)
شرح ابیات :
لوءلوء شاهوار: مروارید شاهانه، گرانمایه
قطره باران بدان سبب گرانبها و مروارید شد که خود را پست دید و فروتنی گزید و چون خویشتن را نیست انگاشت هستی و عزت یافت(یوسفی،1369 : 322).

4-1-14 سوره‌ي آل عمران،آیه‌ي 92
لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
(هرگز از سود جهان (دهر) بهره‏مند نخواهيد بود مگر ببخشيد از آنچه خود پسنديد و البته هر آنچه بخشيد خدا به آن آگاه است)
نکته ها :
مقصود از (بر)، آسایش از عذاب است و استفاده‌ي از بهشت.
«مما تحبون» یعنی از اموال نفیسی که همیشه در آرزوی آن هستید.
پیام ها :
1.در مال انسان سه شریک وجود دارد.
الف)سرنوشت ب)وارث ج)خود صاحب مال
2.صدقه دادن و کمک کردن به محرومان از بهترین اعمال است (عاملى، 1360،ج‏2: 133).
شواهد شعری سعدی، مربوط به قسمت 2 پیام ها
ز بـنـگاه حــاتـم يـكى پيــرمــرد
ز راوى چــنـان يــاد دارم خــبــر
زن از خيمه گفت اين چه تدبير بود؟
شنيد اين سخن نامبردار طى
گر او در خور حاجت خويش خواست

طلب ده دِرَم سنـگ فانيـد كـرد
كـه پيشـش فـرستـاد تنگى شكر
هـمان ده درم حـاجـت پـير بـود
بـخنـديـد و گـفت اى دلارام حى
جـوانـمردى آل حـاتم كـجـاست‏؟
(سعدی، 1383: 115-116)

شرح ابیات:
بنگاه: مسکن، محل اقامت جایی که نقد و جنس در انبار قرار دهند.
دِرَم سنگ: وزن یک دِرَم بر، من است – درم: درهم کلمه‌اي است در اصل یونانی draxmeکه واحد پول نقره بوده و وزن و بهایش در دوره‌هاي مختلف فرق کرده است. معنی جمله این است که ده درم از من طلبکار است.
فانید: نوع قند سفید
تَنگِ شکر: بارِ شکر
نامبُردارِ طی : منظور حاتم است
نامبُردار: مشهور ،نامور/ در این بیت سعدی پایان یافتن کتاب را به سال 655 هـ.ق به لبریز شدن گنج (سخن بوستان) از دِرّ شعر تشبیه کرده است.
حی : قبیله
در خور: سزاوار، شایسته، مناسب
درخورد: سزاوار و شایسته
آل حاتم: خاندان حاتم
آل طی: خاندان طی
طی: تیره‌اي از قوم عرب که حاتم نیز از آن بود.(یوسفی، 1369: 291)

4-1-15- سوره‌ي نساء،آیه‌ي 2
وَ آتُوا الْيَتامى‏ أَمْوالَهُمْ وَ لا تَتَبَدَّلُوا الْخَبِيثَ بِالطَّيِّبِ وَ لا تَأْكُلُوا أَمْوالَهُمْ إِلى‏ أَمْوالِكُمْ إِنَّهُ كانَ حُوباً كَبِيرا.
([اى مسلمانان‏] مال يتيمان را براى خودشان بكار بريد و كالاى بد خود با مال خوب ايشان عوض نكنيد و آن را به سرمايه‌ي خود نيفزایيد و نخوريد كه گناهى‏ است بزرگ)
نکته ها :
«وَ آتُوا الْيَتامى‏ أَمْوالَهُمْ»: يعنى پس از رشد و بلوغ اموال آنها را به خودشان بدهيد. یا پيش از بلوغ خرج كنيد براى آنها و پس از بلوغ به خودشان بازگردانيد.
– جنس خوب از مال يتيم را با جنس بد مال خود عوض نكنيد.
پیام ها:
– مال يتيمان را به خودشان بدهيد تا از بلاى حرص و دون همّتى پاك شويد و به امانت و ديانت و پاكدلى آراسته

پایان نامه
Previous Entries منبع تحقیق با موضوع قرآن کریم، امر به معروف، اخلاق اجتماعی، کودکان و نوجوان Next Entries منبع تحقیق با موضوع عمر بن عبدالعزیز، گلستان سعدی، خلافت عباسی، هلال ماه