منابع پایان نامه درمورد مدیریت کیفیت، مدیریت کیفیت فراگیر، نیروی کار، اصول مدیریت

دانلود پایان نامه ارشد

فراوانی به تعداد زیادی محصول مشابه با سطح کیفیت قابل قبول داشت، به صورت گسترده ای مورد استفاده قرار گرفتند. ( مشبکی ، 1389 )

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- Walter Shewart
2- Western Electric Company

مفاهیم اصلی مدیریت کیفیت فراگیر
در پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیر باید بر شش مفهوم اصلی متمرکز شویم:
1- مدیریتی متعهد و شریک در کار برای فراهم آوردن حمایت های بلند مدت و از بالا به پایین در سازمان.
2- تمرکز پایدار بر مشتریان داخلی و خارجی.
3- استفاده موثر و فراگیر از نیروی کار.
4- بهبود مستمر در کار و فرایندهای تولید.
5- رفتار با تامین کنندگان همانند رفتار با شرکا.
6- استقرار سیستم سنجش عملکرد فعالیت ها.
این مفاهیم، روشی عالی را برای بنا نهادن یک حرفه و تجارت معرفی می کنند.
هدف مدیریت کیفیت فراگیر فراهم آوردن محصول با کیفیت برای مشتریان است که انجام این کار افزایش بهره وری و کاهش هزینه را در پی دارد. با کیفیت بالاتر محصول و قیمت پایین تر آن، موقعیت رقابتی در بازار بهبود می یابد. مجموعه ی این فعالیت ها باعث می شوند تا سازمان آسان تر به سود و توسعه دستیابد. علاوه بر آن، نیروی کار از نظر شغلی احساس امنیت نموده، برای کار محیطی لذت بخش ایجاد خواهد کرد. همان طور که توضیح داده شد، مدیریت کیفیت فراگیر به یک تغییر فرهنگی نیاز دارد. این تغییر فرهنگی اساسی و بنیادی خواهد بود و مطمئناً در زمان کوتاهی به دست نمی آید. لازم به ذکر است که سازمان های کوچک به علت حجم پایین کار قادرند این تغییرات را بسیار سریع تر از سازمان های بزرگ اعمال نمایند. ( جعفری و دیگران ، 1388 ).
پیش گامان اصلی مدیریت فراگیر
دبلیو . ادواردز . دمینگ
مفهوم کیفیت در ژاپن زمانی اغاز شد که کشور شروع به بازسازی آسیب های متاثر از بمباران بعد از جنگ جهانی دوم نمود. ژاپن ایده های دمینگ را با آغوش باز پذیرفت، او یک آمریکایی بود که روش ها و نظریه هایش برای احیای ژاپن بعد از جنگ قابل اعتبار بود. جای بسی تعجب است که ایده های دمینگ در ابتدا مورد تمسخر آمریکایی ها قرار گرفت، در نتیجه مدیریت کیفیت فراگیر در ژاین سی سال ریشه دوانید تا در ایالات متحده.
شرکت های آمریکایی زمانی به ایده های دمینگ علاقه مند شدند که با مشکل جدی رقابت با ژاپنی ها در دهه 80 مواجه شدند.
سیستم مدیریت دمینگ یک دیدگاه فلسفی بر اساس بهبود دائمی به سوی ایده آل های کامل بود. او معتقد بود که یک تعهد کیفی نیازمند تغییر و تبدیل کل سازمان است. فلسفه او بر اساس سیستم شناخته شده ای بود که شامل 14 نکته بود. این نکات بیانگر رفتارهایی بود که یک سازمان باید داشته باشد تا به مدیریت کیفیت جامع دست یابد:
1- ایجاد یک هدف پایدار برای بهبود تولید و خدمات (نوآوری برای محصولات جدید
2 -پذیرش یک فلسفه جدید
3- خاتمه دادن به وابستگی به بازرسی گسترده
4- قطع جوایز بر قیمت ها در داد و ستد (پایان دادن به خرید مواد تنها بر پایه قیمت
5- بهبود دائمی سیستم تولید و خدمات
6- استقرار آموزش
7- استقرار رهبری
8- بیرون راندن ترس
9- شکست موانع بین بخش ها
10- حذف شعارها، هشدارها، و هدف های متعدد برای نیروی کار
11- حذف سهمیه های عددی یا استانداردهای کاری
12-حذف موانعی که از اظهار فخر کارگران در محیط جلوگیری میکند
13-برقراری یک رابطه قوی آموزشی و یاددهی
14- تعریف کردن تعهد مدیران سطح بالا به کیفیت (اتخاذ عمل مناسب برای انجام تغییر و تبدیل
دمینگ، بر زمینه یابی (بررسی) مشتری ها، مشاوره کارگردان خط تولید به منظور حل مسائل کیفی و کار تیمی تاکید می ورزد.

ژوزف . ام . ژوران1
ژوزف . ام . ژوران، متولد سال 1904 با ابداع عبارت (در معدن طلا وجود دارد) خواست نشان دهد که با شناسایی و حل مشکلات کیفیت، صرفه جویی های عمده ای در هزینه ها به عمل خواهد آمد( باب نورتون ، کتی اسمیت ،گروه اکسپرتز ،1384)وی به طور حرفه ای به عنوان یک مهندس در سال 1924 کار خود را شروع کرد. در سال 1951، اولین کتابچه کنترل کیفیت او به زیر چاپ رفت و باعث شد که آوازه بین المللی گردد. اتحادیه مهندسین و دانشمندان ژاپنی از وی در اوایل دهه 1950 به ژاپن دعوت کردند. او در سال 1954 به آن جا وارد شد و اداره یک گردهمایی برای مدیران اجرایی سطح بالا و میانی را به عهده گرفت. سخنرانی های او ویژگی مدیریتی قوی داشت و متمرکز بود بر برنامه ریزی، موضوعات سازمانی، مسئولیت مدیریت برای کیفیت و نیاز برای استقرار اهداف و امال ها برای پیشرفت. او تاکید کرد که کنترل کیفیت می بایستی به عنوان بخش تفکیک ناپذیر کنترل مدیریت، اجرا گردد.
ماهیت درونی پیام ژوران این است که: کیفیت بطور تصادفی رخ نمی دهم و می بایستی برای آن برنامه ریزی شود. وی برنامه ریزی را به عنوان بخشی از کیفیت سه گانه (سه بخشی): برنامه ریزی کیفیت، کنترل کیفیت و بهبود کیفیت مورد ملاحظه قرار داد. ژوران معتقد بود که غالب مسائل و مشکلات کیفی، حاصل اشتباه مدیریت ضعیف ، و نه کارگری ضعیف است و آموزش دراز مدت برای بهبود کیفیت می بایستی در سطح بالا با مدیریت ارشد شروع شود.(امین شایان جهرمی و معافیان ،1387) .
فیلیپ بی.کرازبی2
فیلیپ کراز بی از مشارکت کنندگان اصلی در جنبش کیفیت می باشد. در سال 1979 او موسسه بین المللی تلفن و تلگراف را ترک کرد و کتابش را تحت عنوان “کیفیت مجانی است” نوشت و در آن مطرح کرد دلارهای صرف شده روی کیفیت و توجه پرداخت شده به آن منافع بیشتری را همیشه در بازگشت به دنبال دارد تا هزینه های صرف شده روی آن. در حالی که دمینگ و ژوران تاکید داشتند که از خود گذشتگی برای یک تعهد کیفی مورد نیاز است،کرازبی کمتر جنبه فلسفی کار را مطرح کرد و رویکرد او بیشتر علمی بود و بجای آن تاکید داشت کیفیت بالا به طور نسبی در دراز

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-Joseph M . Juran
-Philip B.Crosby
مدت آسان و کم هزینه تر می باشد. کرازبی تنها مخصوص کیفیت آمریکائی بود که درجه دکتری نداشت. او مسئول برنامه معایب در حد صفر یا به عبارت دیگر برنامه بدون نقص است، تاکید داشت این کار را در اولین مرتبه صحیح انجام دهید. با صد در صد ستاده مورد قبول. بر خلاف این دمینگ و ژوران، کرازبی مطرح می کند که کیفیت همیشه یک هزینه مقرون به صرفه است. همانند دمینگ و ژوران، کرازبی تقصیر را به گردن کارگران نمی انداخت ، بلکه متوجه مدیریت می کرد.(همان منبع) . کرازبی اعتقاد دارد که بعضی از سازمان ها کیفیت را با مدیریت نابخردانه و بی مبالات کارکنان پیچیده تر می کنند. او کارکنان را تشویق می کند برای خود اهداف بهسازی در نظر بگیرند و هر گونه مشکل یا مانعی را به مدیران اطلاع دهند. کارهای بعدی او رویکرد جامع تری را نسبت به بهسازی در بر می گیرد و پنج عامل را لازمه ی موفقیت همیشگی سازمان می داند:
1- کارکنان به طور معمول کارها را در همان مرحله نخست ، به درستی انجام دهند.
2- تغییرات پیش بینی شوند و به نفع سازمان مورد استفاده قرار گیرند.
3- رشد ، انسجام یافته و سودآور باشد.
4- محصولات و خدمات جدید، هنگام نیاز ارائه شوند.
5- همه کارکنان از کار در سازمان راضی و خشنود باشند( باب نورتون ، کتی اسمیت ، گروه اکسپرتز ، 1381)
آرماند وی . فیگن بام1
دکتر آرماند فیگن بام، که خود مدیر تولید شرکت جنرال الکتریک آمریکا بود، با تدوین روشی نشان داده است که مسئولیت کیفیت به افرادی که مسئول بخش تولید هستند، تعمیم می یابد. فیگن بام، که خود مشاور در امور کیفی است، روشی را پدید آورده است که نشان می دهد که به اهداف کیفی نمی توان دست یافت،مگر اینکه کالا به طور صحیح طراحی ، تولید و توزیع شده باشد. بنابراین، فیگن بام معتقد است که همه افراد شاغل در سازمان در کیفیت محصولات تولیدی آن سازمان نقش به سزایی دارند. این روش فیگن بام بعداً به نام مدیریت کنترل کیفیت معروف شد. تعیین هزینه کیفیت از جمله کارهای دیگری است که به فیگن بام نسبت می دهند. وی این روش را پیرو کار و همکاری با مسئولان بخش های مختلف که خواستار تعیین هزینه های نقص و دوباره کاری بودند، ابداع کرده است.( مهربان ،1388)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1-Armand V. Feigenbau

اصول مدیریت کیفیت فراگیر
زنجیره فرایند
یکی از عوامل پایه TQM ، «زنجیره فرایند» است، به این معنی که کار در «دژهای بخشی» محصور نمی شود بلکه به مجموعه ای از فرایندها یا فعالیتها تقسیم می گردد. هر فرایند کاری با فرایند دیگر ارتباط دارد و خروجی یک فرایند، ورودی فرایند دیگر را تشکیل می دهد. در واقع هر سازمانی از طریق زنجیره ای از فرایندهای به هم پیوسته که از درون و مرزهای بخش ها عبور می کند، کار میکند.
مشتریان و تامین کنندگان درون سازمانی
هدف اصلی TQM این است که مطمئن شود همه کارکنان ارتباط مشتری-تامین کننده را درک می کنند و در می یابند مشتری ای که بایستی خشنود سازند،مشتری فرایند آنان است. اگر این زنجیره به درستی کار کند، مشتری نهایی نیز راضی و خرسند خواهد بود. ما بایستی بر قراری ارتباط با همکاران خود را بیاموزیم تا نیازمندی های آنها را به طور کامل دریابیم. بسیاری از این همکاران در خارج از دژهای دنج ما قرار دارند.
بر قراری ارتباط
مدیران جدید از اهمیت ارتباط گیری به خوبی آگاهی دارند. ارتباط معمولاً از بالا به پایین جریان می یابد و هدف آن مطلع نگهداشتن کارکنان است. اما برای اینکه کارکنان نیز مدیران خود را از جریان امور آگاه سازند، فرصت های اندکی وجود دارد. مع هذا واقعیت این است که کارکنانی که کار را انجام می دهند، مشکلات را بیشتر می شناسند تا مدیران و از این رو به فرصت هایی نیاز دارند تا برنامه های ارتباطی خود را تنظیم کنند.
آوردن شادی به محیط کار
مدیران معمولاً درگیر اندازه گیری های متعدد کارکنان هستند و اهدافی تعیین می کنند که در سازمان اضطراب یا ترس به وجود می آورد. اما کارکنان به تنهایی نمی توانند در نتیجه کلی کار تاثیر بگذارند زیرا اکثر مشکلات نظام به وجود می آید. لذا مدیران بایستی توجه خود را روی اندازه گیری و زنجیره فرایندها متمرکز کنند نه روی کارکنان. اطمینان حاصل کنید که نظام به خوبی کار میکند و اهدافی برای کارکنان تعیین کنید که اعتماد و همکاری به وجود می آورد، بدین طریق، شادی را به محیط کار وارد نمایید. (جان مک دانلد ،گروه کارشناسان ایران ،1382)
دلایل اجرای مدیریت کیفیت فراگیر به طور خلاصه به این شرح است: دلایل اجرای مدیریت کیفیت فراگیر
• افزایش فشارهای رقابتی
• برداشت های متغیر مشتری
• ضایعات پنهان در پس روش های جاری
• برداشت های متغیر مدیران و کارکنان
• آزاد کردن توانایی های کارکنان
• بقا (همان منبع)
مزایای مدیریت کیفیت فراگیر
مزایای مدیریت کیفیت فراگیر به حدی است که همانند راهکار ایجاد اطمینان به نظر می آیدو رویای غیر ممکن تجارت یعنی موقعیت برنده / برنده را مجسم می سازد.
این مزایا را می توان به این ترنیب خلاصه کرد:
• محصول یا خدمتی که به حد زیادی بهسازی می شود.
• کاهش عمده در ضایعات منابع
• پیشرفت چشم گیر بهره وری
• بهترین فرصت برای افزایش سود
• افزایش دراز مدت سهم بازار
• مزیت رقابتی پایدار
• آزاد کردن توانایی های کارکنان به طور واقعی
• نیروی کار پر انگیزه
• حذف بسیاری از مشکلات و ناکامی های مدیریتی(همان منبع)
موانع مدیریت کیفیت فراگیر
می توان دید که اصول مدیریت کیفیت فراگیر به راستی در کاربرد عقل سلیم خلاصه می شود. با این حال، قدرت سنت مشکلی نیست که به آسانی بتوان بر آن غلبه کرد. تحقیقات نشان می دهد که تعداد عمده ای از سازمان ها در این مبارزه نومید شده اند. همه آنها موفق شده اند کارشان را بهسازی کنند اما نتوانسته اند به انتظارهای اولیه خود دست یابند.
دلایل شکست در اجرای مدیریت کیفیت فراگیر را می توان به این شرح خلاصه کرد:
• فقدان تعهد مدیران، فقدان دیدگاه و برنامه ریزی، قناعت به راه حل های سریع ،مقید کردن فرایند تغییر به

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درمورد مدیریت کیفیت، مدیریت کیفیت فراگیر، کارت امتیازی متوازن، کارت امتیاز متوازن Next Entries منابع پایان نامه درمورد ارباب رجوع، کارشناسی ارشد