منابع پایان نامه درمورد حمل و نقل، اولویت بندی، شهرستان مشهد، جاذبه های گردشگری

دانلود پایان نامه ارشد

جاذبههای گردشگری برای گردشگران، به عنوان سومین فرصت جذاب انتخاب شد. از مسائل مهم در گردشگری شناخت مقصد است. مشهد یکی از مراکز بزرگ جاذبههای گردشگری در ایران است. اما تا زمانیکه این جاذبهها به مخاطب معرفی نشوند نمیشود به آنها به دید جاذبههای گردشگری نگاه کرد. از جمله جاذبههای تاریخی مشهد منزل داروغه است که پس از سالها مخروبه بودن بتازگی بازسازی و برای دید عمومی آزاد شده است. همجنین روستای زیبای کنگ در فاصله 20 کیلومتری مشهد، ماسولهی خراسان نام دارد و با سبک مشابه روستای ماسوله، جذابیت زیادی برای علاقهمندان دارد. خوشبختانه در سالهای اخیر با حضور جوانان علاقهمند به طبیعتگردی و گردشگری، سایتها و صفحات متعدد در شبکههای اجتماعی شروع بهکار کرده اند و با بهرهگیری از عکاسان و پژوهشگران به معرفی فضای گردشگری مشهد پرداخته اند. طبق تحقیقات ضرغام بروجنی و دیگران(1390) بیشترین فاصله بین وضعیت مطلوب و موجود مربوط به عامل بازاریابی است که این مسأله با اولویت دوم این پژوهش هم راستاست.
برنامهریزی پیش از سفر در جایگاهچهارم قرار گرفت.
پنجمین فرصت پیست ورزشهای زمستانی است. همانطور که ذکر شد شهرستان مشهد با توجه به کوهستانی بودن و همینطور آب و هوای کوهستانی که حداقل 4ماه از 12ماه سال بارش برف در ارتفاعات را به همراه دارد، ساخت پیست اسکی می تواند هم برای ورزشکاران حرفه ای و هم برای غیر حرفه ای ها مکانی جذاب محسوب شود. در حال حاضر مشهد دارای پیست اسکی حرفه ای نمی باشد.
فرصت ساخت تلکابین در جایگاه ششم از دید گردشگران قرار گرفت. با توجه به کوهستانی بودن شهرستان مشهد، ساخت تلکابین بر فراز درههای اطراف شهر می تواند یک فرصت گردشگری جذاب باشد.
برگزاری جشنوارهها و فستیوالهایی با تاریخهای مشخص فرصت هفتم از دیدگاه گردشگران است. وجود جشنوارهها و فستیوالها توانسته است مسافران زیادی را تنها برای بازدید از آنها از سرتاسر دنیا به سمت خود جذب کند. انواع جشنوارهها میتوانند نقش مهمی در جذب مسافر و همچنین در ایجاد حس خوب در مسافر باشد. مانند جشنوارههای تابستانه در کیش که سالانه مخاطب بسیار زیادی را سراسر کشور جذب می کند.
رستورانهای بینالمللی برای ذائقههای متفاوت در جایگله هشتم قرار گرفت.
شکارگاه های مصنوعی به عنوان نهمین فرصت انتخاب شد. که البته میتوان نمره پایین آنرا به عدم آگاهی جمعیت پاسخ دهنده در رابطه با شکار و جذابیت آن دانست. این فرصت از دو لحاظ می توان مور توجه قرار گیرد. 1- ساخت شکارگاه که با توجه به شرایط اقلیمی و ساختار جفرافیایی مشهد و نواحی اطراف ان می تواند براحتی امکان پذیرد و 2- پرورش شکار که خود بخش مهمی است و میتواند هم برای شکار های کوچک مانند کبک و هم برای شکار های بزرگ مانند قوچ انجام پذیرد.

در نهایت آخرین فرصت از دیدگاه گردشگران، ورزشهای بومی است. چوگان از ورزش های سنتی ایران و استان خراسان محسوب می شود. ورزشی که هم جذابیت های فردی از جمله اسب دوانی و هم جذابیت های گروهی به صورت رقابت در مسابقه ی گروهی را داراست. بنابراین می تواند یکی از جذابیتهای گردشگری هم برای ورزرشکاران حرفه ای و هم غیر حرفه ای ها باشد.
با توجه به نمودار 4-7 مشخص شد که بین ویژگی های شناسایی شده در عامل حمل و نقل، ویژگی دسترسی به اینترنت از نظر گردشگران با اهمیتترین ویژگی است که کارآفرینان می توانند با رویکرد نواورانه در صدد رسیدگی به آن برآیند. با وجود نسل جدید تلفنهای همراه هوشمند یکی از نیازهای اساسی دسترسی به فضای مجازی است. دسترسی به اینترنت در کلان شهری مانند مشهد میتواند برای گردشگران بسیار حائز اهمیت باشد. زیرا با استفاده از نرم افزارهای مناسب می توانند از موقعیت مکانی خود در شهر اطلاع پیدا کنند و همچنین می تواند مقصد خود را در کمترین زمان ردیابی و بهترین وسیلهی نقلیه را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کنند. این امر در کاهش ترافیک و تردد بیش از اندازه تاکسیها در سطح شهر و همچنین کاهش هزینههای حمل و نقل کمک خوبی به گردشگران و شهروندان میکند. همچنین خدمات شبکه های مجازی از جذاب ترین شغلها برای جوانان امروز محسوب می شود و این امر به جذب آنها برای تولید نرم افزارهای مناسب و کاربردی منتهی خواهد شد. نسب دکل های BTS و یا مودم با یرد کوتاه در ایستگاههای غیر زیر زمینی مترو و ایستگاهای اتوبوس با قابلیت اتصال به اینترانت نیز فرصتی است که میتوان مورد بررسی قرار داد.
قیمت دومین عامل از دیدگاه گردشگران است. در مصاحبههای حضوری نیز قیمت یکی از عواملی بود که توسط اکثر مصاحبهشوندگان گردشگر ذکر میشد و آنها از مشخص نبودن نرخ جابجایی در مسیرهای یکسان ناراضی بودند. از جمله کارهایی که می توان برای مسالهی قیمت انجام داد، تاکسیهای مخصوص گردشگران با تعرفهها و نرخ نامههای ثابت و دستگاههای تاکسیمتر برای تمام ماشینهاست. همچنین می توان از خطوط خصوصی اتوبوس یا ون، با پایانههای متعدد که مقاصد گردشگری هستند برای کاهش هزینههای مسافران استفاده نمود.برای مثال منطقه سپاد با بیش از 5 مرکز تجاری بزرگ مورد توجه گردشگران است که میتواند به عنوان پایانه اتوبوسرانی با چندین خط اتوبوس هم موجب کاهش هزینه برای گردشگران و هم باعث کاهش ترافیک در شهر شودعلاوه بر این، می توان از نرم افزارهای هوشمند محاسبه قیمت، زائر کارتهای مخصوص تاکسی، تاکسیهای مختلف با ظرفیت متفاوت حمل مسافر استفاده نمود.
سومین عامل مورد توجه، اطلاعرسانی است. منظور از اطلاع رسانی زمان و مکان دقیق حرکت وسایل نقلیه است که متأسفانه شهروندان نیز از عدم اطلاع رسانی مناسب ناراضی هستند. البته موانعی مانند ترافیک و نبود فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی باعث کاهش سرعت و در نتیجه عدم رعایت حفظ برنامهی حمل و نقل میشود. اما با وجود خطوط مخصوص اتوبوس و تاکسی در خیابانهای پر تردد، باید تغییری در این مسأله مشاهده میشد.
چهارمین ویژگی انتخاب شده، کیفیت است. شاید خودرو های بدون کیفیت نیز بتوانند مسافران را جابجا کنند اما قطعا عدم سیستم خنک کننده در گرمای تابستان که گاهی تا 40درجه می رسد، میتواند تأثیر مخربی بر دیدگاه گردشگران از شهر مشهد داشته باشد. خوشبختانه در بخش اتوبوسرانی با واگذاری بخشی از این سیستم به قسمت خصوصی، شاهد بهبود کیفیت در این زمینه هستیم. اما هنوز بسیاری از خطهای شلوغ و منتهی شده به حرم مطهر از اتوبوسهاس قدیمی و فاقد سیستم خنک کننده استفاده می کنند که این امر مانع رضایتمندی گردشگران از سیستم حمل و نقل عمومی مشهد می شود.
پنجمین عامل حمل و نقل سرعت است. سرعت با توجه به اهمیت زمان در زندگی امروزه می تواند مورد توجه باشد. رسیدن به موقع به خدماتی که در آنها زمان نقش دارد، مانند حرکت قطار و پرواز هواپیما و نگرانی به موقع رسیدن به فرودگاه، ترمینال و راه آهن در کلانشهرها از دغدغه های مسافران است. آموزش نقشهی کامل شهر به رانندگان باعث می شود علاوه بر کاهش ترافیک از خیابانهای اصلی و پخش شدن ترافیک، سرعت حمل و نقل نیز افزایش یابد.
ششمین ویژگی تجهیزات حمل و نقل برای معلولین است. در مشهد تنها وسیلهی حمل و نقل مناسب برای معلولین، قطار شهری با تعبیهی دو آسانسور برای رسیدن به سکو، و سکوی همسطح با قطار برای سوار شدن است. اما قطار شهری با تنها یک خط فعال که حتی به حرم منتهی نمیشود، نمی تواند برای گردشگران معلول وسیلهی مناسبی باشد. وجود ونهای مخصوص با صفحات بالابر میتواند کمک بزرگی به معلولین برای تردد در شهر کند. این امر میتواند یکی از بزرگترین موانع برای معلولین را رفع و مشوق خوبی برای سفر آنها به مشهد باشد.
هفتمین عامل در اولویت بندی توسط گردشگران عامل امنیت می باشد. از فرصتهای قابل انجام در این عامل تاکسیهای کد دار که با 1QR کد قابل پیگیری هستند، دستگاههای مسیریاب برای نشان دادن مسیر حرکت، را میتوان مورد بررسی قرار داد.
هشتمین ویژگی ، حمل راحت بار است. بسیاری از گردشگران در مصاحبهی حضوری از نارضایتی خود در رابطه با حمل بار سخن گفتند. حمل بار با اتوبوس و قطارشهری عملا ممکن نیست و در تاکسیها نیز وجود کپسولهای بزرگ در صندوق عقب بیشتر تاکسیها که گازسوز هستند از مشکلات حمل بار است. در این حمل و نقل علاوه بر احتمال آسیب به کالای مورد نظر، گاهی مشکلات بزرگی در تردد سایر ماشینها ایجاد می کند. یک سیستم حمل بار در مراکز خرید می تواند این مشکل را حل نماید. سیستم حمل و نقلی که بارها را برای مسافران به محل اقامت آنها ارسال می کند می تواند اعتماد گردشگران را جلب کند و تأثیر مثبتی بر دیدگاه آنها نسبت به شهر مقصد ایجاد کند.
حمل و نقل به مناطق ییلاقی و حومه مشهد، نهمین عامل مورد توجه گردشگران است. مناطق ییلاقی مشهد مانند شاندیز و طرقبه به دلیل آب و هوای خوب همواره مورد توجه شهروندان و مسافران مشهد بوده است. اما هنوز تجهیزاتی برای رفت و آمد مسافرانی که وسیلهی نقلیهی شخصی ندارند به صورت گسترده وجود نداردجز تنها چند خط محدود اتوبوس که برای رفت وآمد افراد بومی استفاده میشود. احداث چندین طرح گردشگری مانند پدیده شاندیز، آرتان، خانهی مدرن پاسارگاد در شاندیز، سرزمین زیبای پارسه، دهکدهی شادی و سلامت و مجتمع آفتاب در طرقبه و بسیاری طرحهای دیگر که به دلیل مسائلی خاص در حومهی مشهد احداث شده و یا در دست احداث است، نیاز به حملونقل به حومه را در سالهای آتی بسیار الزامی میکند و این فرصت مناسبی برای کارآفرینان خواهد بود.
دهمین عامل از دیدگاه گردشگران، در دسترس بودن وسایل نقلیه است. با آنکه در مشهد تنها وسیلهی نقلیه در دسترس، تاکسیها هستند و سایر وسایل نقلیه به علت عدم دسترسی مطلوب مورد علاقهی گردشگران نیستند اما این پژوهش نشان میدهد که با آنکه در دسترس بودن اهمیت بالایی برای گردشگران داشت، خوشبختانه مسافران مشهد دسترسی آسانی به وسایل حمل و نقل دارند و از این امر رضایت دارند.
یازدهمین عامل، استفاده از وسایل برای سرگرمی مسافر است. استفاده از وسایل سرگرمی برای مسیرهای طولانی به خصوص در کلان شهری مانند مشهد با حجم ترافیک بسیار بالا می تواند تنش را از افراد دور کند. علاوه بر این کتابچه های معرفی جاذبه های گردشگری شهر و نحوه دسترسی به آنها، که کمبود آن بسیار احساس می شود، می تواند علاوه بر سرگرم کردن مسافر او را با انواع جاذبه های گردشگری آشنا و اورا ترغیب کند تا برای بازدید از جاذبه اقدام کند و مدت زمان بیشتری را در شهر سپری کند که این امر بزرگترین دغدغهی مقاصد گردشگری است. کتابهای مصور و تلویزیون برای سرگرم کردن مسافر میتواند فرصتی برای این ویژگی باشد.
در پژوهش شفیعیان و همکاران به” شناسایی و اولویت بندی فرصتهای خرد گردشگری مذهبی داخلی شهر مشهد(1391)” پرداخته شد. در آن پژوهش مؤلفههای گردشگری به چهار عامل سفر، مقصد، مذهبی و نوآورانه دسته بندی شدند. در عامل سفر 9 مؤلفه در عامل مقصد 11 مؤلفه فرصت، در عامل مذهبی 13 مؤلفه فرصت و در عامل نوآورانه 16 مؤلفه فرصت تعیین گردید. پژوهش به بررسی رضایت مشتریان از بازار در تآمین نیازهای مشتریان و انتظارات گردشگران مذهبی پرداخته است و بیان میدارد که بازار در تأمین نیازهای گردشگران ناکاراست. بنابراین می توان در مؤلفههای ذکر شده فرصتهایی برای رفع نیازهای مشتریان جستوجو کرد. در پژوهش شفیعیان و همکاران عامل مؤلفههای خاص مذهبی در سال 91 از رتبه ی دوم به رتبهی چهارم تنزل پیدا کرده و فرصتهای کم ارزشتری را نسبت به دیگر جاذبه ها به خود اختصاص داده اند.
5-4. پیشنهادها
پیشنهادهای پژوهش به دو دسته پیشنهادهای کاربردی و پیشنهادهای پژوهشی تقسیم می‌شود.
5-4-1. پیشنهادهای کاربردی
طی سال های گذشته به دلیل وضعیت اقتصادی مردم، میزان سفرهای نورزی کاهش یافت که این کاهش در اولین مرحله خود را در حضور زائران خصوصا در ایام سال جدید در مشهد نشان داد.
اگرچه در سال های دهه 80 معمولا ظرفیت هتل ها و واحدهای اقامتی  مشهد یک ماه پیش از آغاز تعطیلات نوروزی تا پایان تعطیلات به صورت کامل رزو می شد، اما در نورز 93 طبق اعلام

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درمورد حمل و نقل، کارآفرینی، رتبه بندی، رشد اقتصادی Next Entries منابع پایان نامه درمورد رضایت گردشگر، رضایت گردشگران، خدمات درمانی، بازاریابی