منابع پایان نامه درمورد تجارت الکترونیک، زیرساختها، موانع توسعه

دانلود پایان نامه ارشد

معني‌داري بين SMEs و شركت‌هاي بزرگ در شكل‌‌هاي پيشرفته‌اي از تجارت الكترونيكي به خصوص در زمينه ادغام در تجارت الكترونيكي و مهارتهاي مربوطه ناشي مي‌شود. تأثير اين دو نوع شكاف حالت انباشتهدارد و بنابراين، اين فاصله وسيع‌تر مي‌شود.
هر چند بين SMEs و كسب و كارهاي كوچكتر از آنها (صنايع خرد) نيز در زمينه استفاده از تجارت الكترونيكي فاصله وجود دارد، اما اين فاصله چندان زياد نيست و بر همين اساس زياد مد نظر قرار نگرفته ‌است. حقيقت امر اين است كه ميان SMEها و كسب و كارهاي بزرگ شكاف ديجيتالي بسيار نمايان است و به همين دليل است كه توجه خاصي به اين مسأله شده و طرح‌‌هاي اجرايي مختلفي در كشورهاي جهان جهت حل اين مشكل به كار گرفته شده است.
اين بخش از شكاف ديجيتالي بيشتر در نتيجه وجود موانعي است كه SMEs را از ورود به اقتصاد ديجيتالي باز مي‌دارد. اين موانع به صورت بالقوه براي همه كسب و كارها وجود دارد، اما SMEs را به صورت جدي‌تري نسبت به شركت‌هاي بزرگ تحت تأثير قرار مي‌دهند. سياست‌هاي اتخاذي در حمايت از پذيرش و استفاده از تجارت الكترونيكي و ICT توسط SMEs بايد بر پايه آگاهي ازمزايا، موانع و مشكلات باشند تا بتوانند فوايد بالقوه بيشتري براي SMEs داشته باشند.
بنابراین در این پژوهش سعی شده است با استفاده از پژوهشهای انجام شده قبلی به شناسایی این موانع پرداخته شود تا با ارائه راهکارهایی در این زمینه به تسهیل کاربرد تجارت الکترونیک در صنایع کوچک و متوسط کمک شود.

مرور تحقیقات پیشین

3-1- مقدمه

مطالعه در خصوص شناسایی موانع رشد و توسعه تجارت الکترونیک در کشورهای توسعه یافته در طی سالهای اخیر به فراوانی انجام پذیرفته است، اما با توجه به تحقیقاتی که انجام شده توجه چندانی به این مقوله به صورت پژوهش علمی در داخل کشور و به خصوص در صنایع کوچک و متوسط انجام نپذیرفته است. این فصل در سه بخش به مرور تحقیقات مرتبط انجام شده می پردازد. بخش اول به بررسی تحقیقات انجام شده در زمینه موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران می پردازد. در بخش دوم عوامل موثر بر پذیرش تجارت الکترونیک در شرکتهای کوچک و متوسط در سایر کشورها و همچنین ایران، در تحقیقات قبلی انجام شده ارائه می شود. بخش سوم به پژوهشهایی می پردازد که موانع توسعه تجارت الکترونیک را شرکتهای کوچک و متوسط مورد بررسی قرار داده اند و مدلهای استفاده شده در این تحقیقات ارائه شده است. مرور این تحقیقات نشان می دهد این مقوله به صورت پژوهش علمی در ایران انجام نشده است که این امر لزوم انجام این تحقیق را آشکار می سازد.

3-2- بررسی موانع توسعه تجارت الکترونیک در ایران

در تحقیقی با عنوان ” موانع رشد و توسعه تجارت الکترونیک در ایران” به موانع زیر اشاره شده است (باباگلی و خانلرزاده، 89)
فقر اقتصادی و فرهنگی جامعه و پایین بودن سطح آگاهی مردم از تجارت الکترونیک
نبود فرهنگ مناسب رویارویی با پدیده تجارت الکترونیک و مانع تراشی های مردم عامه با ترویج شایعات و تفکرات نادرست و نیز برخورد منفی تجار، واحدهای توزیع فیزیکی و مشتریان با تجارت الکترونیک مانع مهمی بر رشد این پدیده به شمار می آید.
عوامل جمعیتی
بالا بودن سن در سطح عمومی جامعه، انگیزه جامعه و افراد جامعه را در جایگزین کردن تجارت های نوین با تجارتهای سنتی کاهش می دهد. اینگونه جوامع رغبت زیادی به تغییر مدلهای بازدهی اقتصادی از خود نشان نمی دهند.
بی ارزش بودن وقت در فرهنگ عامه
نویسنده این مقاله می گوید” تا وقت به عنوان یک مقوله بی ارزش در جامعه کنونی ایران نگاه میشود ناگزیر پدیده هایی نیز که اندکی یا بسیاری باعث صرفه جویی در زمان می شود نادیده شمرده می شوند.”
تصمیم گیری ناصحیح حکومتی در برخورد با پدیده های نو در روابط بین الملل
متاسفانه برخورد یکطرفه و حذف کل بستر پدیده های نوین به لحاظ در بر گرفتن احتمال استفاده از آن پدیده مغایر با شعائر دینی، از موانع مهم در پذیرش پدیده های نوین به شمار می آید. تحریم های اقتصادی نیز ضربه های زیادی بر سر توسعه زیرساختهای تجارت الکترونیک وارد آورده است که از آن جمله می توان به محدودیت و یا محرومیت استفاده از کارتهای اعتباری بین المللی مانند Mastercard و Visacard اشاره نمود.
عدم رشد مناسب زیرساختهای مالی
هزینه های بالا و نبود بستر مناسب برای دسترسی سریع و آسان به اینترنت
زیرساختهای ارتباطی و شبکه ای مانند اینترنت ، موبایل و … در ایران با هزینه های ریالی و زمانی بسیاری به نتیجه می رسند و پهنای باند اینترنتی و دسترسی آسان و سریع به اینترنت به عنوان یکی از مهمترین بسترهای بکارگیری تجارت الکترونیکی در ایران به آسانی مهیا نیست. عدم دسترسی سریع و ارزان به اینترنت رغبت کاربران را برای شرکت در تبادلات تجاری برخط در حد بسیار زیادی می کاهد.
عدم وجود قوانین مدون و مصوب تجارت الکترونیک و سایر مسائل حقوقی
با وجود تدوین برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیک ایران توسط معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی و بازرگانی در قالب برنامه چهارم توسعه هنوز این برنامه مصوب، چالشهای فراوانی در هماهنگی با دستگاههای مختلف ذیربط داشته و اجرایی کردن آن با تهیه زیرساختهای لازم فاصله زیادی دارد. علاوه بر این، قانون تجارت الکترونیک شاید مبهم ترین قانونی باشد که از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشته است.
از طرفی ضعف قوانین موجود در زمینه مسائل حقوقی ، گمرک، مالیات و نیز عدم وجود قوانین مدون مناسب در زمینه برخورد با جرائم الکترونیکی مانع جدی در این راه محسوب می شود.
همچنین در این زمینه می توان به مقبول نبودن اسناد و امضای الکترونیکی در قوانین و مقررات جاری کشور اشاره کرد.
به طور کلی مسائلی چون قابل استناد بودن ادله الکترونیکی، قواعد حمایت از مصرف کننده، قواعد تبلیغ، حمایت از داده پیام های شخصی، حمایت از حقوق مؤلف در بستر مبادلات الکترونیکی و حمایت از اسرار و علائم تجاری به منظور حمایت از رقابتهای مشروع، به طور کامل مسائل حقوقی تجارت الکترونیک را در بر می گیرد.
نادیده گرفتن نقش بانک مرکزی در تجارت الکترونیک و فقدان نظام بانکداری الکترونیکی نوین در سیستم بانکی کشور
امنیت تبادل داده های شخصی در بستر الکترونیک
یکی از مواردی که تاثیر منفی زیادی در عدم رغبت مدیران و کاربران برای توسعه تجارت الکترونیک می گذارد، عدم بستر سازی مناسب در زمینه امنیت تبادلات داده های شخصی محرمانه مانند اطلاعات پرداخت الکترونیک شامل شماره حساب و رمز کارت و … می باشد. معضل دیگر عدم شناخت و صدور امضای دیجیتال و بسترهای توسعه زمینه های استفاده از گواهینامه های دیجیتالی می باشد.
عدم وجود کارتهای اعتباری بین المللی و سایر کارتهای خرید الکترونیکی
عدم پشتیبانی از شرکتهای تجاری فعال در زمینه تجارت الکترونیک و فقدان این مراکز در کشور

در تحقیق انجام شده پیش نیازهای استقرار و نهادینه شدن تجارت الکترونیک در ایران به پیش نیازهای برون زا و پیش نیازهای درون زا تقسیم بندی شده است . پیش نیازهای برون زا شامل:
وجود سیستم بانکی دقیق و سریع و روان که بدون حضور فیزیکی از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد.
صدور کارتهای اعتباری و بکارگیری نظام انتقال الکترونیکی وجوه توسط شبکه بانکی
تدوین قوانین داخلی به نحو سازگار با قوانین متحد الشکل بین المللی در ارتباط با تشریفات گمرکی، نظام اخذ مالیات و بانکداری الکترونیک
ایجاد سیستم استاندارد تخصیص کد تجاری محصول
ایجاد نظام حقوقی اطلاع رسانی و تعریف حقوق مالکیت معنوی
تامین امنیت اطلاعات
تعریف حقوق فردی در ارتباط با محرمانه بودن اطلاعات شخصی
توسعه فناوری عام همچون مهندسی ارتباطات و مهندسی نرم افزار از لحاظ دانش فنی مورد نیاز برای پشتیبانی تجارت الکترونیک
راه اندازی خطوط ارتباطی سریع و مطمئن با نظام تعرفه ای رقابتی در جهت کاهش قیمت خدمات مخابراتی و کاهش هزینه ارتباطات الکترونیک
وجود یک بستر قانونی جهت اجرای تجارت الکترونیک
پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه
معرفی مراجع صدور گواهی امضاء دیجیتالی در کشور و تایید احراز هویت خریدار و فروشنده توسط این مراجع
پیش نیازهای درون زا شامل :
برخورداری از بازده بالای تجاری
برخورداری از بازده بالای اطلاعاتی
انسجام فعالیتها در راستای اهداف برنامه ریزی شده
برخورداری از آموزش و تخصص لازم در ارتباط با بکارگیری فنون تجارت الکترونیک
استمرار در بهینه سازی
طراحی کارامد برای رسیدگی به خواست مشتریان و تأمین رضایت آنها
توانایی در همراهی با فناوریهای جدید
سازگاری در مسیرهای بازرایابی

در تحقیق دیگری ضمن معرفی پدیده تجارت الکترونیک و جایگاه آن در کشورهای مختلف، موانع توسعه آن در ایران و به ویژه استان مرکزی بررسی شده است (رستمی، اکبری و اصغری،1388). جهت برسی مشکلات موجود سه محور عمده در اولویت قرار گرفته اند. این عوامل به صورت مشروح در ذیل آمده است:
عوامل فرهنگی، سازمانی ، آموزشی:
عدم تبلیغات و آموزش همگانی در رسانه های جمعی
عدم پشتیبانی و حمایت و تبلیغ توسط دولت
عدم آشنایی مدیران صنعت و بازرگانی با تجارت الکترونیک
عدم وجود فرهنگ عمومی استفاده از تجارت الکترونیک
عدم آموزش های مناسب دانشگاهی و مراکز آموزشی
عدم آشنایی مردم با زبان انگلیسی
عدم همکاری نهادهای ذیربط
عدم وجود فضای رقابتی در استفاده از تجارت الکترونیک
کمبود نیروی انسانی کارآمد و متخصص

زیرساختهای تکنیکی، فنی و عومل اقتصادی
عدم وجود قوانین بانکی، پستی، گمرکی منطبق با تجارت الکترونیک
عدم آشنایی مردم با قوانین حقوقی بین الملل در مورد تجارت الکترونیک
عدم آشنایی مردم با تضمین های حقوقی
عدم پشتیبانی حقوقی از پرداخت پول توسط خریداران به فروشندگان برون مرزی
عدم آشنایی قضات با تجارت الکترونیک
عدم آشنایی مردم با قوانین حقوقی داخلی
ناکافی بودن قوانین حقوقی داخلی
وجود سایت های غیر واقعی و عدم اطمینان خریداران
عدم وجود امنیت لازم در شبکه

عوامل فنی
عدم وجود کارتهای اعتباری داخلی منطبق با کدهای بین المللی
تبلیغات و پشتیبانی ضعیف از مرکز نقطه تجاری استان
عدم توسعه زیرساختهای مخابراتی
عدم اطمینان از راههای اتصال کشور به اینترنت و سرویس دهندگان خارجی
بالا بودن هزینه های فنی تجارت الکترونیک
پایین بودن میزان بکارگیری بارکد بر ای شناسایی کالاهاو خدمات
عدم وجود مراکز معتبر داخلی بر ای واگذاری فضای اینترنتی
از یافته های تحقیق چنین بر می آید که به ترتیب عوامل انسانی و حقوقی و فنی بر روی عدم توسعه تجارت الکترونیک در ایران مؤثرند.

در پژوهشی به شناسایی موانع به کارگیری تجارت الکترونیک در شرکت ایران خودرو و ارائه راهکارهای اجرایی پرداخته شده است. در این مدل موانع به صورت زیر می باشد (عزیزی، خداد حسینی و الهی، 1384):
فقدان موانع مالی
در این مورد 4 فاکتور در نظر گرفته شده است که شامل هزینه خرید و نصب نرم افزار و سخت افزار لازم، هزینه آموزش کارکنان، هزینه اشتراک اینترنت، هزینه نگهداری مداوم می باشد. این عامل موثر شناخته نشده است.
مشکلات فنی
برای سنجش تاثیر این مشکل 7 عامل در نظر گرفته شده اند که عبارتند از نبودن استاندارد ایمن پذیرفته شده در فضای اینترنتی، پایین بودن سرعت اینترنت، دشواری در به روز کردن مداوم نرم افزارها و سیستمهای اطلاعاتی با EC، نبودن تعداد کافی کامپیوتر متصل به اینترنت، نبودن نیروی انسانی آشنا با مفاهیم EC، نبودن سیستم مناسب شناسایی هویت طرف مقابل در فضای اینترنتی. مشکلات فنی به عنوان یک مانع شناخته شده است.
موانع رفتاری- فرهنگی
این مشکل شامل افشای اطلاعات و اسرار شخصی در اینترنت، عدم انتفاع شرکت از EC، تغییر عادات و رفتارهای کاری فعلی، کاهش تعداد نیروی انسانی، نیاز به

پایان نامه
Previous Entries تحقیق رایگان درباره حقوق بشر، مواد مخدر، دادگاه صالح Next Entries منابع پایان نامه درمورد تجارت الکترونیک، شرکتهای کوچک، شرکتهای کوچک و متوسط