منابع پایان نامه درمورد قرن نوزدهم، زبان فارسی، هخامنشیان، جنگ جهانی اول

دانلود پایان نامه ارشد

ر هزارمین تولد یا به یادبود هزارمین سال وفات کسی برپا می کنند(معین محمد، 1375، ص5137).
غلامحسین صدری افشار، نسترن حکمی، نسرین حکمی
فرهنگ گزیده فارسی
یک مجموع هزارتایی، جشن یا مراسمی که بهمناسبت هزارمین سال رویدادی برپا می کنند، فاصله زمانی هزار سال (غلامحسین صدری افشار، نسترن حکمی، نسرین حکمی، 1383، ص 936).
انوری حسن
فرهنگ روز سخن
یک دوره هزار ساله: هزاره دوم میلادی، جشن یا مراسمس که به مناسبت هزارمین سال تولد شخصیت های تاریخی یا رویدادهای مهم برپا می شود: هزاره ابوعلی سینا، هزاره شاهنامه، هزاره فردوسی (انوری حسن، 1383، ص1334).
ماخذ: براساس بررسی وپردازش وپژوهش نگارنده.

2-5 تعریف واژه هخامنشیان در دایره المعارف ها
جدول شماره2-5). تعریف واژه هخامنشیان در دایره المعارف ها
نویسنده
عنوان کتاب ودایره المعارف
تعریف
علامه فلسفی احمد
فرهنگ زبان فارسی
سر دودمان سلسله هخامنشی و جد اعلای کورش و داریوش است ( علامه فلسفی احمد، 1381، ص 723).
معین محمد
فرهنگ معین
منسوب به هخامنش، از خاندان هخامنش، مربوط به سلسله هخامنشی (معین محمد، 1375، ص5106).
ماخذ: براساس بررسی وپردازش وپژوهش نگارنده.

فصل سوم
3- دیدگاه ها
3-1پیشینه پیدایش موزه ها:
واژه ی موزه در زبان تلفظ Muse یونانی، و نام یکایک الهه های نه گانه هنر، شعر و موسیقی در یونان باستان بوده است. بتکده ی آنان را که محفلی برای بحث و تبادل افکار میان اندیشمندان و جایی برای نگهداری و نمایش گوهرها و اشیاء ارزشمند بود، به زبان یونان Moueseion می نامیدندواژه ی Muse در زبان های انگلیسی و ایتالیایی و غیره به معنای چشم دوختن، تفکر کردن، تأمل و درنگ به کار رفته است که Museo, Musei, Museet, Muse, Museum, Museu و مانند آن در زبان های اروپایی مفهوم همین کلمه را بیان می دارد. واژه ی موزه در زبان فارسی در عهد سلطنت ناصر الدین شاه رایج و در آثار مکتوب محمد حسن اعتمادالسلطنه برای نخستین بار مشاهده شده است(حیدری فاطمه و ساعتیان رویا، 1389: ص 15). در رم قدیم شاهکارهای هنری و آثار با ارزش در کاخ ها، معابد و بناهای دولتی نگه داری می شدند و اغلب برای استفاده و لذت شخصی جمع آوری می شدند. در قرون وسطی، کلیساها اشیای کمیاب هنری را جهت پر کردن گنجینه های خود، جمع آوری کردند. پادشاهان، ثروتمندان و اشراف به فراخور توان خویش مجموعه های خصوصی گرد آوردند که اکثر آنها پایه و اساس موزه های آینده شدند. جمع آوری و نمایش سازمان یافته آثار هنری یکی از نوآوری های فرهنگی رنسانس است. نمادهای معماری عظیم اولیه ی این مهم جهت نمایش از پیش تدارک یافته هنرها، بناهای تکمیلی واتیکان است که توسط برامانته در اوایل قرن شانزدهم طراحی شدند. در اواسط قرن شانزدهم کلمه ی موزه متاثر از بناهای فرهنگی دوران هلنی آلکساندریا متداول شد. به احتمال زیاد اولین نمونه دوران رنسانس بنایی است در کومو مربوط به سال 1543 که کلمه Museum روی نمای آن حک شده بود. این موزه های اولیه به لحاظ شکلی و فضایی از تیپولوژی بناهای موجود تقلید می شدند. موزه اوفیزی که در سال 1506 توسط وازاری در فلورانس بنا شد، در اصل به عنوان یک ساختمان دولتی پیش بینی شده بود، ولی در سال 1581 برای جا دادن و نمایش آثار هنری عملکرد آن تغییر یافت.
بتخانه ی خدایان هنر، شعر و موسیقی که در بالا از آن یاد شد و بر فراز تپه ای در آتن قرار داشت، نخستین موزه ای است که در تاریخ موزه ها از آن نام برده می شود. از موزه های آغازین می توان موزه ی اسکندریه ی مصر را که پیرامون 280 ق.م. توسط بطلمیوس اول بنا نهاده شد، نام برد. این موزه در حدود هفت قرن پایدار ماند. این بنا دارای طیف وسیعی از فضاهاست که الگویی برای موزه های بعدی شدند. حیاط مرکزی احاطه شده توسط رواق، اتاق های طویل که به هم باز می شدند3 و مهم تر از همه توسط اتاقی به نام Tribune احاطه شده است. فضایی است استوانه ای با سقف گنبدی دارای حفره ای برای نورگیری، یادآور معبدهای قدیمی است. دیوارهای آن به رنگ قرمز خفه بودند- رنگی که از قرن هجدهم در نمایشگاه های نقاشی بریتانیا متداول شد.
موزه سبک رنسانس در حدود سال 1615 با ساخته شدن گالری نمایش کلکسیون معروف مجسمه Earl of Arunkel به بریتانیا راه یافت. در سده هفدهم به سال 1626 پاریس شاهد گشایش موزه تاریخ طبیعی و بریتانیا ناظر افتتاح گالری دالویچ بودند(همان منبع، 1389: ص 16). موزه آشمولین 4 که در شهر آکسفورد به سال 1683 تأسیس شد، نخستین موزه ای است که آثار مشرق زمین را در خود محفوظ داشت. سال 1746 را نقطه عطفی در تحول و تکامل موزه ها شناخته اند، چرا که در این سال نویسنده ی فرانسوی لافونت دوسن-ین5 عقاید و اندیشه های نوینی را در باره موزه عنوان کرد که موجب تحرک و تسریع بنیادگرایانه در موزه ها شد و چهار سال پس از بریتانیا در لندن به سال 1750 اولین موزه واقعی جهان در قصر لوکزامبورگ برپا شد. موزه هایی چون موزه بریتانیا در لندن به سال 1753 و موزه ی لوور در پاریس به تاریخ 1793 و نخستین موزه در قاره آمریکا به نام موزه چارلستون در شهر لنینگراد روسیه به سال 1746 را نخستین موزه قاره آسیا باید برشمرد(حیدری فاطمه و ساعتیان رویا، 1389: ص 16). در سده نوزدهم ضمن آن که موزه های گذشته سیر تکاملی داشتند، کشورهای دیگر اقدام به تاسیس موزه کردند که پیشاهنگ آن ها هند بود. از خصوصیت بارز موزه های این دوره تنوع موضوعی آن ها است. در این سده موزه به ایران هم راه یافت. شواهد و مدارکی وجود دارد که در عهد باستان و دوره های بعد انسان ها، دولت ها، گروه ها، قشرها و نهادهای خاص اجتماعی اشیاء را گردآوری و حراست کرده و پاس می داشتند. گنجینه های شاهی یا مجموعه های شخصی اغلب زبانزد خاص و عام بوده اند. سده های آغاز رنسانس نیز سرشار از چنین مجموعه هایی در شهر ها و جوامع اروپایی بوده است که سهم آنها را در شکل گیری نخستین موزه ها از سده شکل گیری مجموعه های خصوصی به موزه های عمومی که اولین آن در اوفیتزی و موزه کاپیتولین اتفاق افتاد. در ارمیتاژ6سنت پترزبورگ توسعه یافت و در موزه پیو کمنتین7که در 1773 به مجموعه کاخ واتیکان تبدیل شد و در موزه ناپل (1735) ادامه پیدا کرد. استمرار این حرکت، با تصمیم تاریخی لوئی پانزدهم که مجموعه خود را در دو روز در هفته به روی عموم می گشود، همراه شد؛ چرا که در سال 1750 کاخ لوکزامبورگ به روی بازدید عموم گشوده شد. در طول عصر روشنگری، با تاکید بر نیاز علمی و اهمیت طبقه بندی که طلایه داری آن مطالعات زیست شناختی لیمه،8 مقالاتی در مورد معماری نوشته آبه لوژیر9 و دایره المعارف دیدرو 10 بود، می توان فهمید که چرا به طبقه بندی و عرصه هنر نیز توجه شد و قصر لوور اولین موزه ای است بر مبنای فرض و منطق طبقه بندی هنر ها به وجود آمد. به دین ترتیب تکریم آثار هنری به شکل خصوصی به نمایشگاه عمومی موزه ها که « قصر هنر» 11 نامیده می شدند تغییر یافت؛ تغییری که در اندک زمانی اتفاق افتاد.از عوامل این تغییر می توان از حرکات و جنبش های دموکراتیک در دو سوی آتلانتیک و تکنیک آثار هنری و آزادی فکری که ویژگی و مشخصه ی عصر روشنفکری بود، نام برد. این مفهوم که موزه گنجینه آثار هنری است، همان طور که تالار، مولد موسیقی است و تئاتر محل عرضه نمایش و رقص، همچنان به بقای خود در دوران ما ادامه می دهد. در طول دویست سال حیات موزه ها، موزه معنای کارکردی خود به عنوان « معبد الاهگان هنر و دانش » را حفظ کرده است، الاهگانی که در جهان باستانی به موسیقی، شعر، درام، رقص و سخنوری می پرداختند. مکانی که از امور دنیوی جهان بیرون مصون است(حیدری فاطمه و ساعتیان رویا، 1389: ص 16و17).

جدول(3-1): تاریخچه پیدایش موزه ها
تاریخچه پیدایش
بانیان و افراد موثر در ایجاد موزه
معرفی و توضیحات
اولین موزه ها
فرعون اخناتون و بطلیموس اول
اولین موزه ها شبیه کتابخانه ها و موسسات تحقیقاتی امروزه بوده و منبعی الهام بخش و روشنگرانه برای افراد دانسته می شدند. فرعون اخناتون (1353-1335 ق.م) در پایتخت خود کتابخانه بزرگی بنا نمود و هدایایی را که از سراسر سرزمین به او می رسید در آن نگهداری می نمود. بطلیموس اول نیز در سال 280 پیش از میلاد در اسکندریه کتابخانه ای تأسیس نمود که آثار اهدایی را در آن نگهداری می کردند(زاهدی محمد، حاجیها بهاره و خیامباشی مریم، 1390: ص 15).
عصر رنسانس
پاپ پل دوم، جولیوس دوم، لئو دهم، کلمنت هفتم و خانواده مدیچی12
بسیاری از موزه های بزرگ امروزی اروپا در واقع استمرار مجموعه های غنی ای هستند که در دوران رنسانس بنا نهاده شده اند. در طول قرن 14 میلادی در ایتالیا رونق کسب و کار و تجارت منجر به ایجاد طبقه ای از تجار گردید که به نگهداری مجموعه هایی از مجسمه، نقاشی و عتیقه روی آورده بودند. نجیب زادگان و مقامات عالرتبه کلیسا نیز به گردآوری وسیع این گونه آثار پرداختند. در فلورانس خانواده ثروتمند مدیچی مجموعه ای منحصر به فرد از عتیقه های رمی، مجسمه، دستنوشته، قالیچه، نقاشی، برنز و جواهرات ایتالیایی آن عصر را همراه با وسایل و ابزارآلات علمی گردآوری نموده بود.
قرن هفدهم
جان ترید اسکنت13 و پسرش
استفاده از قفسه هایی برای نمایش آثار (کابینت)14 که از قرن شانزدهم آغاز شده بود، در قرن هفدهم رسمیت بیشتری یافت. تا پیش از آغاز قرن هفدهم، مجموعه داران کمتر به تاریخ طبیعی و تنوع زیستی برای نگهداری در مجموعه ها توجه داشتند. در واقع مجموعه های مورد نگهداری بیشتر شامل آثار هنری و عتیقه جات بودند. با کشف قاره آمریکا و گسترش صنعت دریانوردی و گشایش راههای تجاری به آسیا، پرندگان و حیوانات کمیاب استوایی، گیاهان، سنگ ها و حشرات نیز به مجموعه ها راه یافتند. یکی از مشهورترین مجموعه های قرن هفدهم میلادی به طبیعی دان انگلیسی جان ترید اسکنت و پسرش تعلق داشت. او به عنوان باغبان چارلز اول پادشاه انگلستان انجام وظیفه می کرد و مجموعه ها را برای پسرش می فرستاد. این دو با سفر به نقاط مختلف مجموعه های کمیابی از نمونه های گیاهی، جانوران، سنگ های معدنی و جواهرات را گردآوری نمودند. ترید اسکنت مجموعه خود را آرک15 نامید و شاید اولین کسی باشد که در ازای دریافت مبلغی از افراد به ایشان اجازه بازدید از مجموعه اش را می داد.
قرن هجدهم
سر هانز اسلووان، چارلز ویلسون پیل
قرن هجدهم را باید هنگامه پایه گذاری موزه های عمومی در اروپا و دنیای جدید دانست. رشد بازرگانی و حاکمیت تفکر مرکانتلیسم، کاهش حاکمیت های دولتی و ظهور طبقه ای غنی و مرفه به پیدایش سبکی پیچیده تر از زندگی و البته علاقه بیشتر به هنر انجامید. شکل گیری موزه های جدید که امکان دسترسی عموم مردم را به آثار موزه ای فراهم می ساختند، حاصل تغییر در نظام اجتماعی، صنفی و اقتصادی این عصر است.
قرن نوزدهم

اندیشه موزه های عمومی در قرن نوزدهم فراگیر گردید. در اروپای غربی در نیمه قرن نوزدهم تقریباً هر ملتی یک موزه ملی داشت که در آن مجموعه ای از آثار هنری، علمی و تاریخ طبیعی نگهداری می شدند. در ایالت متحده موزه های وادزورث آثنوم16 (1842)، اسمیت سونین17(1846)، موزه تاریخطبیعی آمریکا18(1869) و موزه هنر متروپولیتن19(1870) پیشتازان این حرکت بودند.
قرن بیستم

پس از جنگ جهانی اول موزه های اروپا و ایالات متحده در پاسخ به نیازهای آموزشی رو به گسترش نهادند. جنگ جهانی دوم بسیاری از موزه ها را تحت تاثیر اثرات تخریبی خود قرار داد. تحرکات سیاسی در قرن بیستم به شدت بر زندگی و تحول موزه ها تاثیر گذار بود . در نیمه دوم قرن بیستم موزه های سراسر جهان از تنوع موضوعی و افزایش شمار قابل ملاحظه برخوردار گردیدند.به عنوان مثال موزه های اروپا در پایان قرن بیستم تقریباً 4 برابر تعداد آنها در 1950 میلادی هستند.

ماخذ: براساس بررسی وپردازش وپژوهش نگارنده.
3-2 تاریخچه پیدایش موزه در ایران
ناصرالدین شاه قاجار با مشاهده ی موزه های اروپایی در سفر سال 1252 به اروپا، واژه ی موزه واندیشۀ تاسیس آن را به همراه آورد و اولین موزه را در ارگ سلطنتی پایه نهاد. در

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درمورد استان فارس، زبان فارسی، فرهنگ فارسی، میراث فرهنگی Next Entries منابع پایان نامه درمورد باستان شناسی، مردم شناسی، جنگ جهانی دوم، گونه شناسی