منابع پایان نامه درمورد علوم طبیعی، مردم شناسی، خانه های تاریخی، علم و فناوری

دانلود پایان نامه ارشد

باستانی، پرستشگاه ها، خانه های تاریخی و … شکل می گیرد و مکمل بازدید از محل است. این موزه ها اغلب دورتر از مراکز سکونتی قرار دارند و بازدید کننده آن ها را اغلب جهانگردان خارجی و گردشگران تشکیل می دهند و به عبارت دیگر، بازدیدکننده ها عبوری اند. در این مورد موزه داران باید کوشش کنند تا شیوه تعبیر و تفسیری را که مایلند از مجموعه ارائه دهند متناسب با یک بازدید کوتاه باشد. به این منظور باید موضوع موزه را بر مبنای مجموعه کوچکتری قرار دهند و در جوار آن برای تکمیل پیام موزه از خدمات مختلف و نیز مسائل سمعی و بصری یاری گیرند.
3-5-4موزه های علم و فناوری
موزه های علم و فناوری با هدف ارتقای درک و دانش مردم نسبت به پدیده های علمی و پیشرفت های فناوری بنا نهاده شده اند. بسیاری از این موزهها ضمن استفاده از شیوه متعارف نمایش اشیاء که در موزه های دیگر نیز متداول است. به کمک امکانات تدارک دیده شده زمینه یادگیری و تجربه شخصی پدیده های علمی و نمودهای فناوری تعامل دو جانبه ای میان بازدید کننده و موزه شکل می گیرد که از مهمترین جنبه های تاثیر گذار فعالیت این موزه ها به شمار می رود. این موزه ها موضوعاتی از قبیل دانش فیزیک، شیمی، نجوم و زیست شناختی و نیز فناوری هایی همچون رایانه، روباتیک، ماشین الات و ابزار مرتبط با این حوزه ها را به بازدیدکنندگان معرفی می نمایند. بسیاری از موزه ها شامل آکواریوم های گیاهی و جانوری، باغ وحش های کوچک، باغ های گیاهشناسی، آسمان نما،21تلسکوپ های نجومی، امکانات نمایش فیلم ها و تصاویر سه بعدی، بازی با نورهای لیزری، تجهیزات رایانه ای و آزمایشگاهی هستند. برخی از این موزه ها با هدف جلب و ایجاد توجه در گروه سنی بازدید کنندگان کودک و نوجوان، بخش های خاصی را برای آنها در نظر گرفته اند که اجازه فعالیت علمی و انجام آزمایش های علمی را به این بازدیدکنندگان می دهند. گروهی از موزه های علوم و فنون بیشتر به تجربه تاریخی و سیر تکوین اسباب یا فناوری ها می پردازند. به عنوان مثال موزه علم و صنعت شیکاگو نمونه معادن ذغال سنگ در مقیاس واقعی و اولین خط نجاری جهان و نیز نمونه های دیزلی و برقی را به نمایش می گذارد(زاهدی محمد، حاجیها بهاره و خیامباشی مریم، 1390: ص28).
3-5-5 موزه های انسان شناسی (مردم شناسی)
این موزه ها از گروه موزه های تاریخی اند که که به طور مثال به دورانی از تاریخ یک کشور و یا یک منطقه می پردازند. در حال حاضر این نوع موزه ها را در اکثر کشورها موزه های «تاریخ فرهنگ» می نامند. محدوده فعالیت این نوع موزه ها مطالعه فرهنگ هایی است که به دوران پیش از ورود صنعت ماشینی به منطقه و یا دوران آغاز صنعتی شدن مربوط می شود و در حال حاضر به شدت مورد تهدید جهش تمدن صنعتی است. اهداف و عملکرد فرهنگی یک موزه انسان شناسی از یک سو نشان دادن اهمیت و ارزش و قابل احترام بودن میراث ملی جوامع و از سوی دیگر نمایش وابستگی، مشترکات و توجه به مرکز مشترک تمدن ها علی رغم اختلاف نژادهاست.
3-5-6 خانه های تاریخی و مسکن شخصیت های معروف فرهنگی، هنری، سیاسی
این نوع موزه ها اختصاص به معرفی شخصی داشته و دربرگیرنده وسایل زندگی، نوع معیشت، آثار و بیوگرافی شخصیت مورد نظر است. از جمله می توان به موزه استاد شهریار که در خانه قدیمی او در شهر تبریز است اشاره کرد، یا از موزه صبا که در خانه تاریخی استاد صبا22در تهران است نام برد.
3-5-7 موزه های تخصصی
موزه های تخصصی آثار تاریخی، هنری و فنی را به مناسبت های ویژه در معرض دید مردم قرار می دهند. اگرچه همه موزه های تخصصی را می توان در طبقه بندی هایی که دیدیم گنجاند، لیکن نفس تخصصی بودنشان مسایل ویژه ای برای آن ها پدید می آورد. بسیاری از این موزه ها از فعالیت محدود اقتصادی حکایت می کنند و در این گونه موارد، کم و بیش به صنعتی که در آن ها مصور شده وابسته هستند، موزه های دیگری به معرفی یک فعالیت هنری می پردازند و جنبه ای سه گانه دارند: تاریخی، هنری و فنی. می توان در همین مقوله از موزه هایی یاد کرد که مورد علاقه فقط یک بخش از جامعه هستند، مانندموزه های کودکان، البته اگر صرفاً بخشی مختص کودکان در یک موزه نباشد. همچنین در مورد موزه های ویژه نابینایان و بعضی موزه های دانشگاهی که در خدمت مراجعان تخصص یافته قرار دارند. این موزه ها مجموعه ها و شیوه های عرضه مختص خود را دارند و برنامه هایی را تعقیب می کنند که در اجرا از همگی مراجعان متأثر می شوند، و به استثنای موزه های دانشگاهی، معمولاً به پژوهش علمی نمی پردازند.
3-5-8 موزه های کودکان
این گونه موزه ها اگر چه در بعضی کشورها نهادهایی پذیرفته شده و در حیطه کار موزه ها بسیار فعال هستند، ولی در عین حال در برخی کشورها نیز هنوز پذیرفته نشده اند. این گونه موزه ها که زیر مجموعه موزه های تخصصی هستند، در مرحله اول از جذابیت بسیاری برای کودکان برخوردارند و به دلیل علایق و حمایت عمومی، استقرار اشیاء نمایشی برای خردسالان که در ساختمان های مخصوص و مجهز برای این منظور، قرار می گیرند و همچنین کارمندانی که واقف به علایق کودکان هستند، مزایا و نکات مثبت بسیاری دارند. ولی در عین حال لازم است به این نکته نیز اشاره شود که این موزه ها دارای خصوصیات منفی نیز هستند زیرا این موزه ها در دنیایی که بسیار مستعد تخصصی شدن است، تقسیمات بیشتری را به وجود می آورند که بیشتر تصنعی است تا واقعی. آن ها کودکان را از بقیه جامعه با تصور تفکیک علایق کودکان از موضوعات بزرگسالان جدا می کنند. این گونه موزه ها همچنین گرایش دارند تا کودکان را از تماس پیش از موقع با اشیاء درجه یک و بسیار ارزشمندجدا سازند، زیرا معتقد هستند که این اشیاء فقط در موزه های عمومی بزرگسالان قابل نمایش هستند. اگرچه موزه های کودکان در موقعیت های خاصی در شرایط ملی به خصوص، نهادهای ارزشمند و با اهمیت هستند، اما می توان گفت که آینده آموزش عمومی، چه در سطح کودکان و چه در سطح بزرگسالان، بیشتر در بافت موزه های عمومی نهفته است. از این رو در صورت پیش بینی فضاهایی مخصوص کودکان، بهتر است این گونه فضاها در مجاورت فضاهای بزرگسالان و در ارتباط مستقیم با آن قرار داشته باشد. از این طریق علاوه بر سهولت تلقی کودکان از موزه بزرگسالان امکان استفاده متقابل از فضا نیز به وجود می آید و متعاقباً آزادی و انعطاف پذیری معماری موزه نیز در سطح بالایی تأمین می شود.
3-5-9موزه های علوم
این موزه ها گیاهان، جانوران، سنگ ها، خاک ها، سنگواره ها و آن چه دست بشر در خلق آن ها دخالت نداشته است، نگه داری و معرفی می کنند که به انواع موزه های تاریخ طبیعی، جانوران زمینی، گیاهان، ماهی ها و جانوران دریایی طبقه بندی می شوند. به طور کلی موزه های علوم طبیعی به نسبت سایر موزه ها، قسمت بیشتری از بودجه خود را به تحقیق اختصاص می دهند. این موزه ها در نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم هیئت هایی را برای جمع آوری مجموعه ها به سراسر جهان اعزام کردند و از اعماق دریاها، تا قله کوه ها نمونه هایی گرد آوردند. هیئت های مزبور برای جمع آوری نمونه های معاصر اعزام می شدند. آن ها به جست و جوی بسترهای فسیلی زمین شناسی باستانی نیز می پرداختند که نشان دهنده ترتیب تکامل و مبنای تئوری های جدید تکامل بیولوژیک و پیدایش قوانین بیولوژیکی است. به این ترتیب مثلاً می توان تغییرات اندازه جثه انواع جانوران را در طول میلیون ها سال توضیح داد. در ضمن برخی از مطالعات مشخص کارکنان موزه ارزش اقتصادی مستقیم داشته، اگر چه این کاربرد های تجاری هدف تحقیق نبوده اند. موزه های علوم طبیعی همچنین مطالعاتی در زمینه بوم شناسی منطقه ای داشته اند و بسیاری از موزه ها اضافه بر جانورشناسی و گیاه شناسی، به قوم نگاری یعنی مطالعه انسان از نظر تکامل بیولوژیک و تاریخچه فرهنگی اش تا مراحل اولیه تمدن شهری می پرداختند. موزه های علمی مهم ترین و فعال ترین موزه ها هستند. موزه های علوم طبیعی باید نقش ویژه ای در آگاه سازی و متقاعد ساختن مردم ایفا می کند و در سطح علمی اسنادی که پیشرفت دانش را از دیدگاه رشته های متعدد میسر می سازند در اختیار پژوهندگان قرار دهند.
3-5-10 موزه های فنی و تخصصی
ساخته های فنی و صنعتی انسان را در زمینه های اختراعات، اکتشافات، وسایل نقلیه، ماشین آلات و مانند آنهابه نمایش می گذارند و به نام موزه اختراعات، اکتشافات، ماشین آلات، وسایل نقلیه و غیرهموسوم شده اند. موزه های علوم کاربردی و موزه های فنی در زمره موزه های علمی قرار دارند. وظیفه موزه های علمی این است که روحیه و ذهنیت علمی را به صورت سه بعدی منتقل کنند، تمایل طبیعی به دانش را برانگیزند، اطلاعاتی در مورد پژوهش ها و پیشرفت ها بدهند، به هر فردی احساس مشارکت در پیشرفت فنی ببخشند و درک و قدردانی نسبت به حفظ محیط طبیعی از دیدگاه اقلیمی و تاریخی را تشویق کنند تا بینندگان را با سیر تحول و بشریت آشنا سازند. همه این موزه ها شیء واقعی را اعم از این که موجود طبیعی باشد، یا ماشین مصنوعی و یا مدل آن و یا نمایش پیوند می دهند. هدفشان اساساً تعلیمی است، و فعالیت های آموزشی آن ها بسیار مهم و به دور از تمرکز هستند.
3-6 طبقه بندی موزه های بر اساس مقیاس
یک موزه ممکن است از یک اتاق کوچکی تشکیل شود که در آن مجموعه، مجموعه های ویژه قرار گرفته و یا آن که شامل اراضی حفاظت شده وسیعی شود که جهت یک پارک طبیعی اختصاص یافته است. به طور کلی اندازه و مقیاس عملکردی موزه ها تحت تأثیر عوامل متعددی است که به شرح زیر می توان به آن ها اشاره کرد.
الف- عمومیت مجموعه های موزه ای و یا خصوصیات ویژه و تخصصی آن ها
ب- چگونگی نمایش دائم یا موت مجموعه ها
ج- موقعیت شهری آن ها
به طور کلی موزه ها بر حسب میزان عمومیت یا تخصصی بودن خود از مقیاس عملکردی متفاوتی برخوردار هستند و از این بابت می توان آن ها را در مقیاس شهر یا فراتر از آن دسته بندی کرد. موزه های عمومی بر حسب موضوع و ویژگی مجموعه های خود، آمادگی پذیرفتنفعالیت های آموزشی و فرهنگی اضافه را داشته و از این رو قابلیت تلفیق در سایر مجموعه های فرهنگی را دارا هستند. این گونه موزه ها معمولاً در مقاطع مختلف شهر به خصوص در مراکز شهری قرار می گیرند. موزه های تخصصی و ویژه با توجه به محدودیت مراجعه عموم مردم به شهر، مراجعه متخصصان و دانشجویان به آن ها معمولاً محدودیت کمتری برای استقرار در داخل شهر و به خصوص در مقاطع مرکزی شهر دارند. موزه هایی که از نظر فعالیت و موضوع مجموعه هایشان وابسته به مکان ویژه ای مانند مناطق قدیمی و باستانی یا معادن و ….. هستند، به طور کلی محدود به استقرار در مجاورت این گونه مکان ها هستند.
3-6-1موزه های محلی
موزه محلی به موزه ای اطلاق می شود که محتوای آن و اکثر مخاطبان آن یک محله(شهر، روستا، شهرستان و …) را در بر می گیرد. این موزه ها در مقیاس کوچک و اکثراً با زیر بنای تقریبی کمتر از 5000 متر مربع هستند. اولویت اجرایی در ایجاد و راه اندازی این موزه ها تغییر کاربری ساختمان های با ارزش محله به موزه است.
3-6-2 موزه های استانی
موزه استانی به موزه ای اطلاق می شود که مخاطبان و محتوای آن محدود به مرزهای استانی است و یک استان را به لحاظ (مردم شناسی، باستان شناسی، هنر و …) در بر می گیرد. این موزه ها با زیر بنای تقریبی 5000 تا 12000 متر مربع هستند.
3-6-3 موزه های منطقه ای
موزه منطقه ای به موزه ای اطلاق می شود که مخاطبان و محتوای آن فراتر از مرزهای استانی است و یک منطقه فرهنگی را در بر دارد. این موزهها در مقیاس بزرگ و زیر بنای تقریبی 12000 تا 20000 متر مربع هستند. هدف از این گونه موزه ها را می توان در معرفی فرهنگ و تمدن منطقه از طریق معرفی آثار به جای مانده، معرفی فرهنگ، تاریخ و پیشینه اقوام، ایجاد شناخت مردمان از گذشته خود، کمک به رشد و پیشرفت فرهنگی منطقه و همچنین جذب گردشگر و … خلاصه کرد. موزه های منطقه مخاطبان و محتوای آن ها فراتر از مرزهای استانی استو یک منطقه فرهنگی را دربر دارد و از این لحاظ با موزه های محلی و استانی و ملی از نظر وسعت

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درمورد باستان شناسی، مردم شناسی، جنگ جهانی دوم، گونه شناسی Next Entries منابع پایان نامه درمورد تخت جمشید، فناوری اطلاعات، هخامنشیان، ساختمایه ها