منابع پایان نامه درمورد انقلاب اسلامی، امام حسین (ع)، رسول خدا (ص)، نهج البلاغه

دانلود پایان نامه ارشد

الهی و احقاق حقش کشته شود و بمیرد شهید بحساب می آید اما آن احکام خاص را ندارد .
3-8 شهادت در نهج البلاغه
علی یار و وصی نبی مکرم اسلام، مظهر ایثار، جانفشانی که ایثارگری های او در تاریخ اسلام بر هیچ کس پوشیده نیست و همچون نگینی بر تارک درخت بارور اسلام می درخشد. علی که خود نماد ایثار و فداکاری و شهادت است و الگو برای آزادی خواهان جهان تنها آرزوی خود را رسیدن به مرگی می داند که شهادت باشد و همینطور نیز شد. با این اوصاف امیرمومنان در کتاب ارزشمند خود نهج البلاغه در خیلی موارد به موضوع شهادت به عنوان یک ارزش و مرگی آگاهانه و اختیاری پرداخته است.
حضزت در پایان نامه 52 که برای خود و فرمانده لشکرش مالک نوشته است. «پایان زندگی را با شهادت آرزو می کند و ان يختم لي و لک بالسعاده و الشهاده، «انا اليه راجعون»، و اینکه پایان عمر من و تورا با شهادت و رستگاری ختم فرماید که همانا ما به سوی باز می گردیم.(دشتی، 1392 : 420-421)
پس شهادت در نظر علی(ع) محبوبی گمشده است که طالبش تا به آن نرسد، آرام نمی گیرد و آب حیاتی است که تشنگان بی رمق و از نفس افتاده را سیراب می کند. از این رو، بزرگ انسان تاریخ بشری، وقتی در محراب مسجد زخم شهادت بر می دارد، عاشقانه ندا سر می دهد: فزت و رب الکعبه. آن حضرت در این باره می فرماید سوگند به خدا هیچ باکی ندارم از داخل شدن در مرگ یا این که مرگ مرا ناگاه دریابد. ( کرمانی، 1387 : 18)
مولای متقیان در جای جای نهج البلاغه در خطبه ها و نامه های متعددی به موضوعاتی همچون ضرورت شهادت در جهاد اسلامی، ضرورت شهادت طلبی و عشق به شهادت، تعریف یاران به شهادت رسیده و راههای رسیدن به پاداش شهادت و … پرداخته است که برای تبرک به چند نمونه از آن می پردازیم:
3-8-1 ضرورت شهادت در جهاد اسلامی:همانا مرگ به سرعت در جستجوی شماست، آنها که در نبرد مقاومت دارند و آنها که فرار می کنند، هیچ کدام را از چنگال مرگ رهایی نیست و همانا گرامی ترین مرگ ها کشته شدن در راه خداست.(دشتی، 1393 : 165)
3-8-2 ضرورت شهادت طلبی و عشق به شهادت: به خدا سوگند اگر امیدواری به شهادت در راه خدا نداشتم، پای دررکاب کرده از میان شما می رفتم، و شما را نمی طلبیدم، چندان که باد شمال و جنوب می وزد؛ زیرا شما بسیار طعنه زن و عیب جو، رویگردان از حق، و پر مکر و حیله اید.(همان، 1393 : 16 خطبه 119)
3-8-3 راه های رسیدن به پاداش شهادت: هرکس از شما که در بستر خویش با شناخت خدا و پیامبر و اهل بیت پیامبر بمیرد، شهید از دنیا رفته و پاداش او برخداست، و ثواب اعمال نیکویی که قصد انجام آن را داشته خواهد برد، و نیت او ثواب شمشیر کشیدن را دارد.(همان، 1393 : 267)
3-8-4 تعریف یاران به شهادت رسیده: به خدا سوگند! دوست داشتم که خدا میان من و شما جدایی اندازد، و مرا به کسی که نسبت به من سزاوار است ملحق فرماید. به خدا سوگند! آنان مردمانی بودند نیک اندیش، ترجیح دهنده بردباری، گویندگان حق، و ترک کنندگان ستم، پیش از ما به راه راست قدم گذاشته و شتابان رفتند و در بدست آوردن زندگی جاویدان آخرت و کرامت گوارا، پیروز شدند.(همان، 1393 : 159 )
3-9 شهادت و عاشورا
اوج تجلی شهادت را باید در حادثه عظیم کربلا در سال 61 هجری جستجو کرد هرچند قبل از آن علی (ع)، فاطمه(س) و گروهی از یاران و صحابه آنان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. قیام ها و انقلاب هایی بعد از آن رخداد عظیم بوقوع پیوست متاثر ازجانفشانی ها و قیام حضرت ابا عبدالله حسین (ع) و یاران ایشان است اگر ما حوادث و اتفاقات نیم صفحه اول روز عاشورا را به دقت مورد مداقه قرار دهیم می بینیم صحنه های بکر و درخور توجهی از شهادت، خلق گردیده است که همین تصویر ها بعدأ، بعنوان موضوعات مهم و تاثیرگذار مورد توجه نویسندگان و شاعران قرار گرفت. «شهادت امام حسین (ع) و یارانش و اسارت اهل بیت طهارت که آغاز عصر جدیدی در ادبیات شیعی است و شیعیان حضرت علی (ع)از همان روز به سرودن مرثیه هایی پرداختند که از میان می توان سروده های خود حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) را نام برد که سرآغاز شعرهای عاشورای اند و شاعران در آنها ضمن به تصویر کشیدن جلوه هایی از مبارزه و مقاومت شهیدان کربلا به بیان ارزش ها و ابعاد گوناگون شخصیت امام حسین (ع) و یارانش پرداختند؛ ضمن اینکه چهره سیاه دشمنان و بیدادگران دین را به خوبی نشان می دادند. البته آنها اتفاقاتی است که نه تنها در شعر عاشورایی بلکه در تمام شعرهایی که درباره بقیه امامان و معصومین سروده شده به روشنی هویداست، روشی که هنوز ادامه دارد و یکی از مشخصه های عمده شعر شیعی است.» (ترابی، 1389 :16)
3-10 ارزش شهادت در روایات
شهادت در روایت ها جایگاه رفیعی را به خود اختصاص می دهد که از پیامبر اسلام روایت شده است: «بالاتر از هر عمل نیکی ، عمل نیکوی دیگری وجود دارد تا آنکه مرد در راه خدا کشته شود و وقتی در راه خدا کشته شد دیگر بالاتر از آن، عمل نیکی وجو ندارد.
در روایتهای بسیاری نیز شهادت در راه خدا عامل آمرزش و تکفیر گناهان و برترین و شریف ترین مرگ ها معرفی شده است و در برخی روایت ها نیز قطره خونی را که شهید بر زمین ریخته می شود، محبوب ترین چیزها نزد خدا دانسته است. (ذبیح، 1387 : 69 ).
3-11 شهادت در سخنان ائمه معصومین (ع)
رسول خدا (ص)می فرمایند: شرافتمندانه ترین مرگ، شهادت است .
رسول خدا (ص) می فرمایند: سوگند به آنکه جانم در دست اوست، دوست دارم که در راه خدا کشته شود و سپس زنده گردم و باز کشته شوم و باردیگر زنده گردم و باز کشته شوم.
امام علی(ع): همانا گرامی ترین مرگ، کشته شدن است. سوگند به آنکه جان پسر ابی طالب در دست اوست، هزار ضربت شمشیر بر من آسان تر است از جان دادن در بستر که با طاعت خدا همراه نباشد.
امام حسین (ع): من مرگ را جز سعادت نمی دانم و زندگی در کنار ستمگران را جز ملالت.
رسول خدا (ص): هرکه بر دوستی آل محمد بمیرد، شهید مرده است. (ذبیح، 1387 : 241- 242)
3-12 عنصرعشق
عاشقی یکی از مهمترین عناصر در فرهنگ شهادت است که زیر بنای تمامی مفاهیم دیگر است. زیبا پسندی، از غریزه های بشری است. انسان ها، خوب را دوست دارند. زیبا اگر خوب شد، دوست داشتنی و شایسته عشق می شود، معشوق می شود و عاشقان را به سوی خود می کشاند. چون عشق گریبان عاشق را گرفت، به هرسو که بخواهد می برد و عاشق از خود اختیاری ندارد. (علیپور،1390: 392)
3-13 شهادت طلبی
از مضامین و مفاهیمی که در شعرپایداری مورد توجه بوده شهادت و شهادت طلبی است که«بخشی از عالی ترین مفاهیم شعر انقلاب را روحی سرخ و مقدس بخشیده است. شاعران انقلاب به مجاهدان صحنه های نبرد ، که خاصه اولیاء الله محسوب می شوند، عشق می ورزند. چرا که اینان محبان صادق حضرت حقندو جان شیرین خود را در طبق اخلاص نهاده و به پیشگاه جانان تقدیم می کنند.(امیری خراسانی، 1387: 170)
3-14 انگیزه های شهادت طلبی
3-14-1 شوق به لقاء الله
شهیدان مایه حیات خود را در طبق اخلاص می گذارند و تقدیم معبد می کنند تا در برابر آن، جوار حق تعال را خریداری کنند.( کرمانی، 1387 : 23)
3-14-2 زندگی راستین
شهادت مرگ اختیاری وقتی انسان ستم و خواری را در حال چیرگی می یابد شهادت را که عزت اسلام و سرافرازی واقعی است، برمی گزیند.(همان، 1387 : 23)
3-14-3 بزرگی روح و بدی زمانه
دشواری ها و تلخی های روزگار انسان های معمولی را در بند محاسبات رایج مادی گرفتار می سازد در این موقعیت، ارواح بزرگ تسلیم نمی شوند و با گزینش شهادت زمینه دگرگونی عمیق را فراهم می آورد.( همان، 1387 : 24)
3-14-4 دل بریدن از دنیای فانی و دلبستن به حقیقت باقی
بندگان نیک خدا، آهنگ رفتن کردند و ارزشهای ناچیز و ناپایدار دنیا را به ارزشهای فراوان و فناپذیر آخرت فروختند.(همان، 1387: 24)
بی تردید دل بستن به دنیا مانع شهادت طلبی است. آنچه روحیه شهادت را گسترش و ارتقاء می بخشد، دل بریدن از دنیا است.( همان، 1387 :25)
3-14-5 اجرای حق و احیای اسلام
آری هرکه هوای دیدار یار در سر دارد، باید ترک خوشی کند و برای خشنودی محبوب، سختی ها را بر خود هموار سازد تا خدایش ندای سلام علیکم بما صبرتم سر دهد و او را به سوی خود فراخواند. (همان، 1387 : 25).
3-15 بشارت خواهی
یکی دیگر از عناصر مفهوم شهادت بشارت خواهی است. در قرآن کریم به کسانی که در راه خدا کشته می شوند بشارت بهشت داده شده است که این امر در آیه «فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ»(آل عمران /170) به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است‏شادمانند و براى كسانى كه از پى ايشانند و هنوز به آنان نپيوسته‏اند شادى مى‏كنند كه نه بيمى بر ايشان است و نه اندوهگين مى‏شوند.(۱۷۰) حضرت آیت الله جوادی آملی در این زمینه نقل می کند:«که حسین بن علی (ع) که سرسلسله آزادمردان عالم و شهداست، از حضرت باری تعالی استبشار می کند و در آن عالم از خدا می پرسد و طلب می کند که آیا راه من راهروانی دارد یا نه؟ و همه شهیدان دیگر نیز این مژده را ازخدامی خواهند که آیا راهیان ما رسیده اند؟ و خدا به آنها بشارت می دهد که کدام گروه رسیده اند….» (جوادی آملی، 1386: صص99-98) همچنین در آیات 6-4 سوره محمد آمده است «آنان که در راه خدا کشته شدند، هرگز خداوند اعمالشان را ضایع نمی گرداند. آنها را هدایت و امورشان را اصلاح می فرماید و در بهشتی که قبلا به آنها شناسانده است، وارد خواهد کرد.»
3-16 شهادت در ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی
تجلیل و پاسداشت ایثارگری های شهیدان و کسانی که در راه حفظ ارزشهای اسلامی، دینی و ملی از جان مایه گذاشته و به معبود خود شتافته اند در ادبیات پیش و پس از انقلاب اسلامی به عنوان یک فرهنگ ارزشی، سابقه ای دیرینه دارد. شهادت و مفاهیم آن به عنوان مضامینی برگرفته از فرهنگ عاشورا در آثار بزرگان ادب فارسی تجلی یافته است. ذکر مصائب سید الشهدا و یاران باوفای آن حضرت در واقعه عاشورا دراشعار مولانا و محتشم و…. و نصرالله مردانی، حمید سبزواری، موسوی گرمارودی و ….در ادبیات قبل و بعد از انقلاب رواج یافته و آثار نغزی در این زمینه به رشته تحریر درآمده است.
انقلاب اسلامی که با الهام از حادثه کربلا شکل گرفته است و مردم انقلابی ایران برای مبارزه با استکبار، دفاع از حق و مبارزه با فساد و ظلم و ستم حاکمان با تمسک به فرهنگ عظیم عاشورا، ایثار و فداکاری امام(ع) و اعوان و انصار ایشان در جهت اصلاح امور امت و برپایی امر به معروف و نهی از منکر به پا خاسته بودند برای پاسداری از انقلاب اسلامی و در ادامه آن پیروزی بر دشمن بعثی در حنگ هشت ساله به شهادت بیش از هر مضمون دیگربهاءدادند تا بدین گونه در تهییج، تشویق و استواری مردم مبارز و انقلابی ایران در مبارزه باصاحبان زر و زور نقش آفرینی نمایند.
مکارمی نیا در خصوص ادبیات انقلاب اسلامی می نویسد: «ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیاتی است در خدمت تعهد، از مردم و برای مرردم و بیان مسایل مردم و این ادبیات، تفننی، روشنفکرمآبانه و خالی از وظیفه و رسالت نیست، بیان آرزوهای نفسانی و نیازهای آن جنانی هم نیست که شاعر و نویسنده برای دل خود و خوشآمد دیگران بسرآید و بنویسد بلکه بیان خشم و توفان روحی شاعران و نویسندگانی است که از میان توده ها برخاسته و در کوره داغ حماسه آفرینیها و ایثارها صیقل یافته اند لذا حرفی نو و سخنی دگرگونه دارند. هدف آنها، ابلاغ ارزشهای والای انسانی و برخورداری از مکتب اسلامی است. (مکارمی نیا، 1383 :46)
3-17 شعر انقلاب ودفاع مقدس
شعر انقلاب، شعر مقاومت، شعر حماسه، شعر اعتراض، شعر فریاد، شعر جنگ و جهاد است و شاعر شعر انقلاب شاعر مردم است، با مردم می خندد و با مردم می گرید، درد و رنج آنان را می سراید. آرمان شاعر انقلاب، آرمان مردم است. در شادی مردم خوشحال است و در غمشان مویه کنان

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درمورد قرآن کریم، فرهنگ شهادت، امر به معروف، انقلاب اسلامی Next Entries منابع پایان نامه درمورد نصرالله مردانی، دفاع مقدس، خون نامه خاک، شاعران معاصر