منابع پایان نامه درباره نهج البلاغه، مجمع البیان، علی بن الحسین، فرهنگ و تمدن

دانلود پایان نامه ارشد

الحدیث، السخاوی، شمس الدین محمد بن عبد الرحمن (متوفای۹۰۲هـ)، ناشر: دار الکتب العلمیه – لبنان، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۳هـ.
27. تفسیر القرآن العظیم، القرشی الدمشقی، إسماعیل بن عمر بن کثیر ابوالفداء (متوفای۷۷۴هـ)، ناشر: دار الفکر – بیروت – ۱۴۰۱هـ.
28. الکافی، ابو جعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی، تحقیق علیاکبر غفاری، قم، دار الکتب الاسلامیه، 1288ق..
29. الکشف والبیان (تفسیر الثعلبی )، الثعلبی النیسابوری، أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهیم (متوفای ۴۲۷ هـ)، تحقیق: الإمام أبی محمد بن عاشور.
30. محاضرات الأدباء ومحاورات الشعرء والبلغاء، الراغب الأصفهانی، ابوالقاسم الحسین بن محمد بن المفضل (متوفای۵۰۲هـ) ، تحقیق: عمر الطباع، ناشر: دار القلم – بیروت – ۱۴۲۰هـ- ۱۹۹۹م.
31. سیره ابن إسحاق (المبتدأ والمبعث والمغازی)، محمد بن إسحاق بن یسار (متوفای ۱۵۱هـ)، ج ۴، ص ۲۲۲، تحقیق: محمد حمید الله، ناشر: معهد الدراسات والأبحاث للتعریف.
32. المستدرک علی الصحیحین، الحافظ ابو عبدالله، محمد بن عبدالله بن الحاکم النیشابوری؛ تحقیق یوسف المرعشی، بیروت، دارالمعرفه، 1406ق.
33. المعجم الکبیر، الطبرانی، سلیمان بن أحمد بن أیوب أبو القاسم (متوفای۳۶۰هـ)، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ناشر: مکتبه الزهراء – الموصل، الطبعه:
34. مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی، تحقیق کاظم المظفر، قم، دارالکتب الاسلامیه، 1288ش.
35. ملل و نحل شهرستانى، . تحقيق «بدران ، چاپ مصر .
36. المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم، ابوالفرج عبدالرحمن بن علی بن محمد بن جوزی، تحقیق محمد عبدالقادر، بیروت دارالکتب العلمیه، 1412ق .
37. المستدرک علی الصحیحین، النیشابوری، محمد بن عبدالله ابوعبدالله الحاکم (متوفای۴۰۵ هـ)، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۱هـ – ۱۹۹۰م.
38. مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، الهیثمی، ابوالحسن علی بن أبی بکر (متوفای ۸۰۷ هـ)، ناشر: دار الریان للتراث/‏ دار الکتاب العربی – القاهره، بیروت – ۱۴۰۷هـ.

1 – از این جهت او را «شیبة الحمد» نامیدند که وقتى متولد شد، در سر او، مقدارى موى سفید بود، و به او «شیبه»، که به معنى پیرى است گفتند و به خاطر ویژگیهاى نیک اخلاقى که داشت واژه «حمد، که در اینجا به معنى ستودگى» است به او افزودند.
2 – (سيره ابن هشام ، ج1 ، ص 189 ; انساب الاشراف ، ج1 ، ص 85)
3 – (سيره ابن هشام ، ج2 ، ص 30 ; طبقات ابن سعد ، ج1و2 ، ص 12).
4 – (شرح نهج البلاغه، ج15 ، ص 219 ; سنن نسائى ، ج8 ، ص 2ـ4)
5 – (شرح نهج البلاغه ، ج15 ، ص 219).
6 _ کنزالفوائد للكراجكى: 80
7 – طرائف ، ص 298
8 – بحارالانوار، ج 35، ص 183 – 68.
9 – علامه امینى، الغدیر، جلد7 از صفحه 331 تا 413 پایان کتاب و همچنین در جلد 8 از صفحه‏1 تا 31.
10 – ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه ، ج 14، ص 70.
11 – رجال نجاشى، ص 177، رقم 467.
12 – همان، ص 95، رقم 236.
13 – الاصابة، ج 4، ص 115، رقم 685.
14 – فهرس منتخب الدين، ص 157.
15 – رجال نجاشى، ص 265، رقم 690.
16 – همان، ص 95، رقم 234.
17 – همان، ص 87، رقم 210.
18 – الغدير، ج 7، ص 542.
19 – الذريعة، ج 2، ص 513، رقم 2015.
20 – الغدير، ج 7، ص 542.
21 – همان، ص 186، رقم 493.
22 – شيعه‏ شناسى و پاسخ به شبهات، على اصغر رضوانى، ج 2، صص: 665ـ683
23 – ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 14، ص 84.
24 – سایت http://www.abna.ir
25 – الغدیر:ج7ص575-588

26 – سوره طه،آیه 75.
27 – (ابن منظور، 1414 ق، ج 13ص21).
28 – (کلینی، پیشین، ص 27 ؛ الْإِیمان هوالْإِقْرَارباِللِّسان وعقدْفی الْقَلْب و عمل باِلْأَرکَان)
29 – سوره اسراء، آیه 84.
30 – سورة طه، آية 75.
31 – سورة اسراء، آية 84.
32 – سوره حجرات ، آیه 49
33 – مجمع البیان، ج 9، ص 138.
34 – کافی، ج 2، باب ان الاسلام یحقن به الدم، حدیث 1 و 2.
35 – سوره نحل ، آیه 106
36 -غافر ، 25 .
37 – (شعرا/219)
38 – (سیوطی، در المنثور، ج 5، ص 98)
39 -همان .
40 – همان .
41 – قمی،ج2،ص125
42 – علامه مجلسی ، بحار الانوار ، ج 2، ص 124 .
43 – مودة‏القربي، (المودة‏الثانيه)
44 – اين حديث را بسياري از علماي اهل‏تسنن نقل كرده‏اند كه مي‏توان به افراد ذيل اشاره كرد:
1 ـ خوارزمي در فصل چهارم مناقب.
2 ـ ابن‏جوزي در تذكره.
3 ـ ابن صباغ مالكي در فصول المهمة.
4 ـ گنجي شافعي در كفاية‏الطالب.
5 ـ ابن ابي‏الحديد در جلد دوم شرح نهج البلاغه.
6 ـ شيخ سليمان بلخي حنفي در ينابيع المودة.
7 ـ حمويني دركتاب فرائدالسّمطين.
45 – (سيره حلبى ، ج1 ، ص 184)
46- . ابن ابی الحدید ، شرح نهج البلاغه، ج14 ، ص 66 و 65)
47 – محمد بن جریر طبرى، تاریخ الامم و الملوک، قاهره، مطبعة الاستقامه، بى تا، ج 2، ص 32، احمد بن اسحاق یعقوبى و تاریخ یعقوبى، مترجم، محمد ابراهیم آیتى، (تهران؛ شرکت انتشارات علمى و فرهنگى، چ ششم، 1371 ش)، ج 1، ص 368 و ابن هشام السیرة النبویه، (بیروت، دار احیاء التراث العربى، بى تا)، ج 1،ص 189 و على بن حسین مسعودى، مروج الذهب،(مصر مطبعة السعاده چ چهارم، 1384 ق،)، ج 2 ص‏281.
48 – محمد بن جریر طبری ، همان، احمد بن اسحاق یعقوبى، همان، ابن هشام، همان.
49 – ابن ابى‏الحدید، پیشین، ج 14، ص 67 ؛ بحار الانوار، ج 35، ص‏108،ح 35.
50 – 1 این روایت را بسیارى از مفسران شیعه و اهل تسنن مانند مرحوم طبرسى در مجمع البیان و نیشابورى در تفسیر غرائب القرآن و فخر رازى در تفسیر کبیر و آلوسى در تفسیر روح المعانى نقل کرده اند.
51 – توبه/28
52 – مجلسی، پیشین، ج 15 ، ص117 .
53 – بحار الانوار، طبع جدید، ج 15 ، ص 118 به بعد).( مکارم شیرازي، 1374 ش، ج 5، ص 306 به نقل از مسالک الحنفاء، ص 17((به نقل از پاورقى
54 – (توبه/128)
55 – سیوطی، پیشین، ج 3، ص 294).
56 – (رشید رضا،ج7،ص541و542
57 – قرطبی، 1364 ش، ج 2، ص 93
58 – طریحی،1375 ش، ج 1، ص 340 .
59 – (توبه/114).
60 – رشید رضا، پیشین، ص 541 و 54
61 – مجلسی، پیشین، ص118
62 -د ( طبرسی، 1360 ش، ج 4، ص 497)
63 -رحمت عالميان.فضل الله كمپاني.ص74.
64 – (سيره ابن هشام.ج1. ص91-92).
65 – براي اطلاع بيشتر رجوع كنيد به: رحمت عالميان.ص82.
66 – تاريخ یعقوبی .ج1.ص249
67 – تاريخ يعقوبي. ج2.ص11
68 – تاريخ يعقوبي ج2. ص12.
69 – (تاريخ يعقوبي.ج2.ص13)
70 – (تاريخ يعقوبي.ج1. ص252).
71 – (تاريخ اسلام.علي دواني. ص58).
72 – براي اطلاع بيشتر در مورد اين ارهاص، رجوع شود به كتابهاي: رحمت عالميان. ص 90. و تفسير نمونه. ج27. ص 338).
73 – (تاریخ یعقوبی ، ج1. ص 253).
74 – .سبحاني، ص 118- 119؛ آيتي، ص 45- 50
75 – .سبحاني، ص 139؛ آيتي، ص 139؛ آيتي، ص 51- 52
76 – سبحاني، ص 146، آيتي، ص 52
77 – برگرفته از تقويم تاريخ فرهنگ و تمدن اسلام و ايران، ج 1، دکتر علي اکبر ولايتي
78 – ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، ج‏1، ص 4 مقدمه آن.
79 – مجمع البیان ج 3 ط بیروت
80 – رشید رضا، تفسیر المنار ، ج 7، ص 542
81 – آیه 114 سوره توبه
82 – بودند (آلوسی، 1415 ق، ج 7، ص 388 ؛ اندلسی، 1420 ق، ج 8، ص 439 ؛ رازي، 1420 ق، ج 6 ص 337 ؛ ابن عادل، ج 7، ص 9 و …
83 – ( بقره/ 133).
84 – (کتاب مقدس، کتاب پیدایش،ص11-26).
85 – (طبرسی، إعلام الورى بأعلام الهدى،ص6)
86 – ( کلینی، 1365 ش، ج 2، ص 327)
87 – از این جهت او را «شیبة الحمد» نامیدند که وقتى متولد شد، در سر او، مقدارى موى سفید بود، و به او «شیبه»، که به معنى پیرى است گفتند و به خاطر ویژگیهاى نیک اخلاقى که داشت واژه «حمد، که در اینجا به معنى ستودگى» است به او افزودند.
88 – (سيره ابن هشام ، ج1 ، ص 189 ; انساب الاشراف ، ج1 ، ص 85)
89 – (سيره ابن هشام ، ج2 ، ص 30 ; طبقات ابن سعد ، ج1و2 ، ص 12).
90 – (شرح نهج البلاغه، ج15 ، ص 219 ; سنن نسائى ، ج8 ، ص 2ـ4)
91 – (شرح نهج البلاغه ، ج15 ، ص 219).

92 – سیره ابن هشام، جلد1، صفحه179
93 – احمد بن اسحاق یعقوبى، همان.
94 – (شرح نهج البلاغه ، ج13 ، ص 272).
95 – (اسد الغابه ، ج1 ، ص 387 ; سيره حلبى ، ج1 ، ص 433).
96 – یعقوبی، تاریخ یعقوبی، بیروت، دارصادر، 1407، ج2، ص14.
97 – همان، ص15.
98 – ابنسعد، طبقات الکبری، تحقیق محمد عبدالقادر عطا، بیروت، دارالکتب العلمیه، 1412ق.، ج8، ص40.
99 – احمد بن علی بن حجر عسقلانی، الاصابه فی تمییز الصحابه، تحقیق عادل عبد الموجود، بیروت، دار الکتب العلمیه، 1415ق.، چاپ اول، ج8، ص268.
100 – همان، ص269.
101 – ابن عبدالبر اندلسی، الاستیعاب فی معرفه الاصحاب، تحقیق علی محمد البجاوی، بیروت، دار الجیل، 1412ق.، چاپ اول، ج1، ص35.
102 – محمد ابن سعد، پیشین، ج1، ص96.
103 – ابن عبدالبر اندلسی، الاستیعاب فی معرفه الاصحاب، تحقیق علی محمد البجاوی، بیروت، دار الجیل، 1412ق.، چاپ اول، ج4، ص1891.
104 – محمد بن فتال نیشابوری، روضة الواعظین، تحقیق سید محمدمهدی سید حسن، قم، منشورات الرضی، 1420ق.، ص76.
105 – الحافظ ابو عبدالله، محمد بن عبدالله بن الحاکم النیشابوری؛ المستدرک علی الصحیحین، تحقیق یوسف المرعشی، بیروت، دارالمعرفه، 1406ق.، ج3، ص550.
106 – شیخ صدوق، ابی جعفر محمد بن علی بن الحسین بن موسی بن بابویه قمی؛ الامالی، تحقیق قسم الدراسات الاسلامیه، قم، مؤسسه البعثه، 1417ق.، ص195.
107 – امینی، شیخ عبدالحسین؛ الغدیر، بیروت، دارالکتب العربیه، 1397، چاپ چهارم، ج6، ص22.
108 – حاکم نیشابوری، پیشین، ج3، ص117.
109 – ابوالفرج عبدالرحمن بن علی بن محمد بن جوزی، المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم، تحقیق محمد عبدالقادر، بیروت دارالکتب العلمیه، 1412ق.، چاپ اول، ج3، ص213.
110 – ابن ابیالحدید، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، بیروت، داراحیا الکتب العربیه، 1378ق.، ج1، ص14.
111 – ممتحنه، 12.
112 – ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، تحقیق کاظم المظفر، قم، دارالکتب الاسلامیه، 1288ش.، ص5.
113 – میرزا محمدالمشهدی القمی، تفسیر کنزالفوائد، تحقیق مجتبی عراقی، قم، مؤسسه نشر اسلامی، 1407ق.، ج2، ص326.
114 – ابو جعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی، الکافی، تحقیق علیاکبر غفاری، قم، دار الکتب الاسلامیه، 1288ق.، ج1، ص453.
115 – آل عمران، 191.
116 – ملا محسن فیض کاشانی، تفسیر صافی، تحقیق شیخ حسین اعلمی، تهران، مکتبةالصدر، 1416ق.، چاپ دوم، ج1، ص410.
117 – یعقوبی، احمد بن جعفر بن وهب؛ پیشین، ج2، ص15.
118 – ابو جعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی، پیشین، ج1، ص453.
119 – همان.
120 – شیخ صدوق، پیشین، ص391.
121 – بحارالانوار، ج 35، ص 77،ح 14؛ اصول کافى، ج 1،ص 452 ،ح 1 و 3؛ روضة المتقین، ج 12، ص 221.
122 – الفصول المهمة، ص 30.
123 – سيدهاشم رسولى محلاتى ، زندگانى اميرالمؤمنين عليه السلام ص 16

124 – تفسير جامع، ج‏4، ص: 426
125 – احمد بن اسحاق یعقوبى، همان.
126 – محمد بن سعد، الطبقات الکبری، قاهره، مطبعة نشر الثقافة الاسلامیه، 1358 ق، ج 1، ص 101.
127 – الغدیر، ج‏7، ص 376.
128 – بحارالانوار، ج 35،ص 93.
129 – رسول را که فرستاده خدای مالک عالم است با شمشیرهائی که چون شعاع برق تلالؤ دارد ازگزند دشمنان حفظ نمودیم، آری، من دفع می دهم و حمایت می کنم از رسول آن خدائی که مالک عالم است و این حمایتم حمایت کسی است که به وی شفیق و مهربان است.تاریخ طبری ج 2 ص 326 ط مصر.

130 – [1] طبقات ج 1، ص 120.
131 – اصول کافى، ج‏1،ص 452،ح 1و 3، روضة المتقین، ج‏12 ص 221 ؛بحارالانوار، ج 35، ص 77، ح 14.
132 – تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 8 ط نجف.

133 – سيره ابن هشام، ج 1، ص .50 كامل ابن اثير، ج 1، ص 12.
134 – سيره حلبى، ج 1، ص 131 – 133.
135 – ملل و نحل شهرستانى، ج 2، ص 248 مصر تحقيق «بدران».
136 – سيره ابن هشام، ج 1، ص 144 – 140.
137 – سيره زينى دحلان در حاشيه سيره حلبى، ج 1، ص 64.
138 – تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 10.
139 – سيره حلبى، ج 1، ص 116، و ابن هشام متن قصيده

پایان نامه
Previous Entries منبع تحقیق درباره روابط موضوعی، سازگاری عاطفی، تعریف مفهومی، سازگاری اجتماعی Next Entries منبع تحقیق درباره روابط موضوعی، روان شناسی، تعریف مفهومی، سازگاری عاطفی