منابع پایان نامه درباره نهج البلاغه، مجمع البیان، علی بن الحسین، أهل البیت

دانلود پایان نامه ارشد

را در سيره آورده است به ج 1، ص 272 – 280 مراجعه شود.
140 – سيره ابن هشام، ج 1، ص 182، طبقات كبرى، ج 1، ص 120
141 – سيره ابن هشام، ج 1، ص 182، طبقات كبرى، ج 1، ص 120.
142 – ديوان‏ابوطالب، ص 32 سيره ابن هشام، ج 1، ص 373.

143 – الغدیر، ج 7،ص 360 – 359 تاریخ ابن جریر طبرى، ج 2، ص 67، کامل ابن اثیر، ج 2، ص 64.
144 – ابن ابى الحدید، پیشین، ج‏1، ص 29 و همچنین ج 14، ص 70.
145 – رسول را که فرستاده خدای مالک عالم است با شمشیرهائی که چون شعاع برق تلالؤ دارد ازگزند دشمنان حفظ نمودیم، آری، من دفع می دهم و حمایت می کنم از رسول آن خدائی که مالک عالم است و این حمایتم حمایت کسی است که به وی شفیق و مهربان است.تاریخ طبری ج 2 ص 326 ط مصر.
146 – الغدیر، ج 7، ص‏373 و 376، شرح من لا یحضره الفقیه، ج 12، ص 222، تاریخ کامل ابن اثیر، ج 2، ص 91.
147 – الإصابة في تمييز الصحابة لإبن حجر العسقلاني، ج7، ص203
148 – مصباح المتهجد للشيخ الطوسي، ص812 ـ مصباح الكفعمي، ص566 ـ بحار الأنوار للعلامة المجلسي، ج19، ص24.

149 – سیره صحیح پیامبر اسلام، ج‏2، ص 211، از معتزلى، شرح المنهج، ج 14، ص 71.
150 – کونوا له ولاة و لحزبه حماة، والله لا یسلک احد سبیله الا رشد و لا یاخذ رشد و لا یاخذ احد بهداه الا سعد، و لوکان لنفسی مدة و فی احلی تاخیر لکففت عنه الهزاهز، و لدافعت عنه الدوافع: «سیره حلبی » ج 1 / 390 «تاریخ الخمیس » ج 1/ 339.
151 – اخرج ابن اخی فانک الرفیع کعبا، و المنیع حزبا و الا علی ابا، و الله لا یسلقک لسان الاسلقته السن حداد، و اجتذبه سیوف حداد، و الله لتذلن لک العرب ذل البهم لحاضنها – «الطرائف »، تالیف سید ابن طاووس / 85، نقال از کتاب «غایت السؤل فی مناقب آل رسول »، نگارش ابراهیم بن علی دینوری
152 – الغدیر، ج 7، ص 312.
153 – کامل ابن اثیر، ج 1، ص 507.
154 – بدایه و نهایه ابن کثیر، ج 3، ص 120; کامل ابن اثیر، ج 2، ص 507(6)«وفات خدیجه سه روز یا 35 روز و یا 55 روز بعد از وفات ابوطالب واقع شده است.» (کامل ابن اثیر ج 1، ص 507.)
155 – همان
156 – همان
157 – مجمع البیان ج 3 ص 36 ط بیروت .
158 – مجمع البیان ج 3 ط بیروت .
159 – اهل البیت ادری بما البیت.
160 – شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 14 / 76.
161 – الغدیر، ج 7، ص‏373 و 376، شرح من لا یحضره الفقیه، ج 12، ص 222، تاریخ کامل ابن اثیر، ج 2، ص 91.
162 – نمازهاى واجب پس از هجرت پیامبر(ص) تشریع شده است.
163 – 29. ابن ابى الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 13، ص 199 و 200 کامل ابن اثیر، ج 2،ص 58، تاریخ طبرى، ج 2، ص 314، بحارالانوار، ج 35، ص 80، ح 20؛ الغدیر، ج‏7، ص 396.
164 – ابن ابى الحدید، پیشین، ج 14، ص 76 طبقات ابن سعد، به نقل از الغدیر، ج 7، ص 372.
165 – بحارالانوار، ج 35، ص 68، ح 1.
166 – ابن ابى‏الحدید، پیشین، ج 16، ص 76.
167 – شرح نهج البلاغه ، ج14 ، ص 76.
168 – سيره ابن هشام ، ج2 ، ص 30
169 – تاريخ يعقوبى ، ج2 ، ص 350
170 – (تاريخ يعقوبى ، ج2 ، ص 35.
171 – طبقات ابن سعد، ج 1، ص 79، قسم 1؛ شرح ابن ابى الحديد، ج 14، ص 68؛ بحارالانوار، ج 35، ص 151.
172 – «شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج 14 / 68.
173 – الطبرسی، أبی منصور أحمد بن علی بن أبی طالب (متوفای ۵۴۸هـ)، الاحتجاج، ج‏۱، ص۲۳۰، تحقیق: تعلیق وملاحظات: السید محمد باقر الخرسان، ناشر: دار النعمان للطباعه والنشر – النجف الأشرف، ۱۳۸۶ – ۱۹۶۶ م؛
الکراجکی، ابو الفتح محمد بن علی (متوفای۴۴۹هـ)، کنز الفوائد، ص ۸۰، ناشر: مکتبه المصطفوی – قم، الطبعه الثانیه، ۱۳۶۹هـ ش؛
المجلسی، محمد باقر (متوفای ۱۱۱۱هـ)، بحار الأنوار، ج ۳۵ ص ۶۹، تحقیق: محمد الباقر البهبودی، ناشر: مؤسسه الوفاء – بیروت – لبنان، الطبعه: الثانیه المصححه، ۱۴۰۳ – ۱۹۸۳ م.
174 – الصدوق، أبو جعفر محمد بن علی بن الحسین (متوفای۳۸۱هـ)، کمال الدین وتمام النعمه، ص ۱۷۴، تحقیق: علی اکبر غفاری، ناشر: مؤسسه النشر الاسلامی ـ قم، ۱۴۰۵هـ؛
الراوندی، قطب الدین (متوفای۵۷۳هـ)، الخرائج والجرائح، ج ۳، ص ۱۰۷۵، تحقیق ونشر مؤسسه الإمام المهدی علیه السلام ـ قم،‌ الطبعه‌الأولی، ۱۴۰۹هـ؛
المجلسی، محمد باقر (متوفای ۱۱۱۱هـ)، بحار الأنوار، ج ۱۵ ص ۱۴۴، تحقیق: محمد الباقر البهبودی، ناشر: مؤسسه الوفاء – بیروت – لبنان، الطبعه: الثانیه المصححه، ۱۴۰۳ – ۱۹۸۳ م.
175 – النساء: ۱۱۵.
176 – شرح ابن ابی شرح نهج البلاغه: ۱۴/۶۸، کتاب ۹، کنز الفوائد للکراجکى: ۸۰، الدرجات الرفیعه للسیّد علیخان المدنی، ص ۵۰، الحجّه على الذاهب إلى تکفیر أبى طالب لفخّار بن معد، المتوفى ۶۳۰: ص ۷۷.
177 – سبط بن الجوزی الحنفی، شمس الدین أبوالمظفر یوسف بن فرغلی بن عبد الله البغدادی (متوفای۶۵۴هـ)، تذکره الخواص، ص۳۷ ـ ۳۹، ناشر: مؤسسه أهل البیت ـ بیروت، ۱۴۰۱هـ ـ ۱۹۸۱م
178 – كمال الدين ، ج1 ، ص 175
179 – بحارالأنوار ، ج35 ، ص 110
180 – (شرح نهج البلاغه ، ج14 ، ص 68 ; الغدير ، ج7 ، ص 381
181 – (سيره حلبى ، ج3 ، ص 205)
182 – (كافى ، ج1 ، ص 445).
183 – شرح ابن ابى الحديد، ج 14، ص 76.
184 – سيره حلبى، ج 3، ص 205.
185 – سيره حلبى، ج 3، ص 205.
186 – اصول كافي.
187 – شرح ابن ابى الحديد، ج 14، ص 71؛ البداية و النهاية، ج 3، ص 123، سيره ابن هشام، ج 2، ص 87.
188 – شرح ابن ابى الحديد، ج 14، ص 71؛ البداية و النهاية، ج 3، ص 123، سيره ابن هشام، ج 2، ص 87.
189 – الاصابة، ج 4، ص 117
190 – تذكرة الخواص، ص 9.
191 – طبقات ابن سعد، ج 5، ص 67.
192 – سيوطى، الدرج المنيفة، ص 8؛ تاريخ الخمسين، ج 1، ص 232؛ تاريخ يعقوبى، ج 2، ص 35
193 – شرح ابن ابى الحديد، ج 14، ص 68؛ الغدير، ج 7، ص 381.
194 – نساء 4، آيه 115.
195 – شرح ابن ابى الحديد، ج 14، ص 68.
196 – كمال الدين، ج 1، ص 174
197 – كافى، ج 1، ص 445.
198 – الحجة على الذاهب، ص 361
199 – مجمع البیان، ج‏7، ص 37؛ الحجة، ص 56 – 57، سیره ابن هشام، ج 1،ص 353 – 352 ؛مستدرک حاکم، ج‏2، ص 623.
200 – ابوهفان عبدى، جامع دیوان ابوطالب که 121 بیت از آن اشعار قصائد را آورده است؛ ابن هشام در سیره خود ، ج 2، ص 286، 94 بیت و ابن کثیر شامى در تاریخ خود، ج 3، ص 52 – 57، 92بیت از آن اشعار آورده است‏ 26. 
201 – مجمع البیان ، ج 7/37 و «الحجة » 57 و «مستدرک حاکم » ج 2/623.
202 – دیوان ابوطالب » 32 و «سیره ابن هشام » ج 1/373.
203 – دیوان ابوطالب » 32 و «سیره ابن هشام » ج 1/373.
204 – «تاریخ ابن کثیر» ج 2 / 42.
205 – ابن ابی الحدید» ج 14 / 74; «دیوان ابوطالب » 173.
206 – کونوا له ولاة و لحزبه حماة، والله لا یسلک احد سبیله الا رشد و لا یاخذ رشد و لا یاخذ احد بهداه الا سعد، و لوکان لنفسی مدة و فی احلی تاخیر لکففت عنه الهزاهز، و لدافعت عنه الدوافع: «سیره حلبی » ج 1 / 390 «تاریخ الخمیس » ج 1/ 339.
207 – اخرج ابن اخی فانک الرفیع کعبا، و المنیع حزبا و الا علی ابا، و الله لا یسلقک لسان الاسلقته السن حداد، و اجتذبه سیوف حداد، و الله لتذلن لک العرب ذل البهم لحاضنها – «الطرائف »، تالیف سید ابن طاووس / 85، نقال از کتاب «غایت السؤل فی مناقب آل رسول »، نگارش ابراهیم بن علی دینوری.

208 – مگر نمی دانید که ما محمد(ص)را پیغمبری یافتیم مانند موسی، همان پیغمبری که در کتب آسمانی اسمش برده شده؟مگر ما را نمی شناسید و نمی دانید که پدر ما هاشم، خود آماده دفاع از چنین فرزندی بود و وقتی هم که موفق بدیدارش نشد فرزندان خود را وصیت کرد به ضرب و طعن دربرابرش.
209 – به احمد(رسول الله)می گویند تو مرد دروغگوئی هستی، و برای پیش بردن مرام خود وسیله ای در دست نداری، و لیکن احمد(رسول الله)مرد دروغگوئی نیست، بلکه به حق به سوی آنان فرستاده شده است.
210 – در داستان صحیفه(عهدنامه ای که قریش امضا کردند و در آن متعهد شده بودند که به تمام معنابا رسول خدا(ص) قطع رابطه کرده و حتی یک حبه گندم به وی و خاندانش نفروشند.)عبرت عجیبی است، زیرا پس از گذشتن سه سال، رسول خدا(ص)با اینکه آن صحیفه را ندیده بود ازآن خبر داد که چه بر سرش آمده: خداوند تمامی کلماتش را محو نموده است، و این خود باعث شد که همه مااو را در دعوتش تصدیق کنیم، و دشمنان هم در عین اینکه سینه هایشان از خشم می ترکید نتوانند علیه اواعتراض، یا احتجاجی کنند.
211 – صبر کن ای ابا یعلی(حمزه)بر دین احمد و برای دین پشتیبان و شکیبا باش، خدا توفیقت دهدآندم که گفتی من ایمان آورده ام مرا شاد کردی پس برای پیغمبر خدا در راه خدا ناصر و یاور باش.
212 – پایداری خواهم داشت در یاری محمد پیغمبر و برای دفاع از وی با نیزه و اسبان(یا مردان نیرومند)مقاتله خواهم کرد.
213 – بدان ای پادشاه حبشه که محمد وزیر موسی و مسیح است، به سوی مردم با هدایت آمده چنانکه آن دو پیغمبر با هدایت آمده بودند و همه شان به امر خدا رهبری و نگهداری می کنند و تحقیقا شما نام او را به راستگوئی – نه به دروغ – در کتابتان می خوانید پس برای خدا شریک قرار مدهید و اسلام بیاورید و اصلا راه حق تاریک نیست.
214 – وصیت می کنم به یاری پیغمبر نیک محضر، پسرم علی را و شیخ قوم عباس را و شیر حمایت کننده حمزه را و جعفر را که از وی در سختی دفاع کنند، مادرم و آنچه زائیده، فدای شما باد، در یاری احمددر مقابل مردم سپرهائی باشید.
215 – تفسیر مجمع البیان ج 3 ص 287
216 – به نقل عبدالوهاب نجار استاد نامی جامع الازهر مصر – در حاشیه کامل ابن اثیر جلد 2 صفحه 62 اصل شعر ابوطالب این است: الم تعلموا انا وجدنا محمدا نبیا کموسی خط فی اول الکتب؟
217 – تعلم ملیک الجش ان محمدا نبی کموسی و المسیح بن مریم
218 – تاریخ ابن کثیر شامی جلد 2 ص 42 اصل شعر این است: و دعوتنی و علمت انک ناصح و لقد دعوت و کنت ثم امینا و لقد علمت بان دین محمد من خیر ادیان البریة دینا
219 – (شرح نهج البلاغه ، ج14 ، ص 78)
220 – (ملل و نحل ، شهرستانى ، ج2 ، ص 221).
221 – (الخرائج والجرائح ، ج1 ، ص 58ـ 59).
222 – (كافى ، ج1 ، ص 449).
223 – (شرح نهج البلاغه، ج14 ، ص 78).
224 – (شرح نهج البلاغه، ج14 ، ص 78).
225 – تمام اين مطالب از كتاب الصحيح من السيره، (ج 1، ص 134- 142) مى‏باشد
226 – فروغ ابديت ج 1 ص 298
227 – يكى از دانشمندان قطيف، كتابى درباره‏ى ايمان ابوطالب به نام «ابوطالب مؤمن قريش» در 340 صفحه نوشته و از مدارك اهل سنت، مساله ايمان و اخلاص ابوطالب را اثبات كرد، ولى مقامات قضايى حجاز، در جهان آزادى بيان و عقيده، از او خواستند كه سخن خود را تكذيب و پس بگيرد! چون چنين نكرد، محكوم به حبس و اعدام شد كه البته با تلاشهاى زيادى آزاد گردد. فروغ ابديت، ج 1، ص 285
228 – الغدير، ج 7، ص 366- 367.
229 – الغدير، ج 7، ص 380
230 – الغدير، ج 7، ص 341. از ابن شهر آشوب در تفسير متشابهات القرآن ذيل: «ولينصرن الله من ينصره».
231 – سفينةالبحار، (خدج
232 – زینی دحلان الشافعی، سید احمد، السیره النبویه والآثار المحمدیه، ج۱، ص۴۳، دار احیاء التراث العربی، بیروت، المطبوعه مع السیره الحلبیه.
233 – شرح حال راغب اصفهانی
شمس الدین ذهبى در ترجمه او مى‌نویسد:
الراغب . العلامه الماهر المحقق الباهر أبو القاسم الحسین بن محمد ابن المفضل الأصبهانی الملقب بالراغب صاحب التصانیف . کان من أذکیاء المتکلمین .
راغب اصفهانی ؛ دانشمندى ماهر، محقق ورزیده، صاحب چندین کتاب و از متکلمین پرهیزگار بود.
الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفای۷۴۸هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج ۱۸ ، ص ۱۲۰ ، تحقیق: شعیب الأرناؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسه الرساله – بیروت، الطبعه: التاسعه، ۱۴۱۳هـ.
و صفدى در باره او مى‌گوید:
الراغب . الحسین بن محمد أبو القاسم الراغب الأصبهانی أحد أعلام العلم ومشاهیر الفضل متحقق بغیر فن من العلم وله تصانیف تدل على تحقیقه وسعه دائرته فی العلوم وتمکنه منها .
راغب اصفهانی، یکی از شرشناسان دانش و فضیلت بود که در چندین علم تحقیق کرده بود، کتاب‌های دارد که از تحقیق او در علوم ، گستردگی آن و توانائی او در آن علوم حکایت

پایان نامه
Previous Entries منبع تحقیق درباره روابط موضوعی، روان شناسی، تعریف مفهومی، سازگاری عاطفی Next Entries منبع تحقیق درباره روابط موضوعی، روان تحلیل گری، ادراک دیداری، دوره نوجوانی