منابع پایان نامه درباره منابع انسانی، روابط خارجی، کشورهای در حال توسعه، برنامه های آموزشی

دانلود پایان نامه ارشد

آن یک شخصیت حقوقی مستقل به عنوان یکی از ارکان های سازمان ببخشد. در نشست هفدهم مجمع قطعنامه ی شماره ی A.724(17) به تصویب اعضای حاضر در جلسه رسید و به موجب آن کنوانسیون آیمو بار دیگر اصلاح شد و بخش جدیدی مشتمل بر پنج ماده به آن اضافه گردید. به دنبال الحاق کشور یمن به این اصلاحیه در ماه دسامبر سال 2007 میلادی، اصلاحیه مذکور پس از تحقیق شرط لزوم گذشت یک سال از زمان تصویب، در تاریخ هفتم ماه دسامبر سال 2008 میلادی در فرایند اجراء قرا رگرفت و از این پس کمیته ی تسهیلات به جایگاهی هم سان با چهار کمیته ی دیگر اصلی آیمو دست یافت. اولین جلسه کمیته پس از رسمیت یافتن به عنوان یکی از ارکان و ارگان های هشت گانه ی سازمان در تاریخ دوازدهم ماه ژانویه سال 2009 میلادی برگزار گردید. این نشست در واقع سی و پنجمین جلسه کمیته از آغاز به کار آن به عنوان یک کارگروه ویژه و کوچک در سال 1967 میلادی محسوب می شود.
همانند چهار کمیته ی اصلی دیگر عضویت در این کمیته نیز برای کلیه دولت های عضو آیمو بلامانع است. وظایف این کمیته نیز در ماده 48 کنوانسیون احصاء شده است. این ماده می گوید:
«کمیته ی تسهیلات هر گونه موضوع داخل در قلمرو سازمان و مرتبط با تسهیلات ترافیک بین المللی دریایی را مورد لحاظ و بررسی قرار خواهد داد، به ویژه:
• وظایفی را به انجام خواهد رساند که به وسیله و یا تحت کنوانسیون های بین الملی برای تسهیلات ترافیک دریایی بین المللی به سازمان محول گردیده و یا ممکن است محول شوند، به مجمع آیمو در بیست و هفتیم نشست خود که در ماه نوامبر سال 2011 میلادی برگزار شد، دبیر کل فعلی، اقای کوجی سکیمیزو را برای مدت چهار سال به عنوان دبیر کل جدید ایمو برگزید. این دوره چهارساله از اول ماه ژانویه سال 2012 شروع گردید و تا پایان سال 2015 میلادی ادامه خواهد داشت.
بند اول: انتخاب دبير كل
سیستم انتخاب دبیر کل سازمان دو مرحله ای می باشد. در مرحله اول چنانچه چند نفر برای ریاست دبیرخانه نامیزد شده باشند، شورای آیمو اقدام به رای گیری مخفی خواهد نمود و از میان نامزدها فردی را انتخاب خواهد کرد. اگرچه انتصاب دبیرکل ایمو جزو وظایف شورا است، اما این انتصاب نیازمند تأیید نهایی از سوی مجمع آیمو است. بنابراین در مرحله دوم فرد انتخاب شده از سوی شورا به مجمع معرفی و مجمع نیز در صورت فقدان مخالف، با پیشنهاد شورا موافقت و آن را تایید می نماید. سابقه نشان می دهد، تاکنون مجمع مخالفتی با پیشنهاد شورا راجع به دبیران کل معرفی شده به عمل نیاورده است.
به نظر می رسد، برای اعلام نامیزدی پست دبیرکلی آیمو محدودیتی وجود نداشته باشد. با توجه به جایگاه مهم و دیپلماتیکی دبیرکلی و نقش ممتاز آن در اداره شایسته سازمان، تأثیر ملاحظات سیاسی از ملاحظات فنی کم تر نیست. به عبارت واضح تر اگرچه قابلیت های علمی و تجربی کاندیداها شرط لازم و ضروری است، اما انجام لابی های و رایزنی های پشت پرده و به ویژه با صاحبان صنعت دریانوردی و قدرت های دریایی جهان که به طور عمده از اعضای شورای ایمو هستند. بسیار تأثیرگذار و مهم خواهد بود. به طور مثال در انتخابات سال 2004 میلادی سه نفر از سوی دولت های یونان، نیجریه و ایسلند نامزد شده بودند که با توجه به نفوذ و البته قابلیت های فردی و تجربی برتر آقای «میتروپولس» از کشور یونان، ایشان برای پست دبیرکلی برگزیده و به مجمع معرفی شدند که مورد تایید نیز قرار گرفت. در انتخابات دبیرکلی سال 2011 میلادی که در خلال نشست یکصد و ششم شورای آیمو صورت گرفت، شش نفر از کشورهای قبرس، ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، فیلیپین، ژاپن و اسپانیا کاندید شده بودند که در نهایت این نماینده ی کشور ژاپن بود که با اکثریت آراء موفق به کسب کرسی دبیرکلی شد.60
دوره دبیرکلی آیمو در ابتداء سه سال بود. شورای آیمو در نشست هجدهم خود در سال 1967 میلادی قرارداد دبیرکل آیمو را دوساله در نظر گرفت که امکان تمدید آن برای دوره های بعد فراهم بود. از سال 1973 میلادی شورای آیمو دوره دبیرکلی را به چهار سال افزایش داد و انتخاب مجدد آن را با شرط تآیید مجمع برای دوره های بعد بلامانع دانست.61 در نشست هشتاد و ششم شورا که در ماه ژوئن سال 2001 میلادی برگزار شد، محدودیت هایی برای انتخاب مجدد دبیرکل در نظر گرفته شد. در این نشست شورا طی قطعنامه ی شماره ی C.74(86) مقرر داشت، دوره چهارساله ی دبیرکلی آیمو تنها می تواند برای یک دوره چهارساله ی دیگر تمدید شود این قطعنامه به عنوان تبصره و پاوری ماده 52 قواعد کاری شورا در نظر گرفته شد. پس از تایید مجمع آیمو، قرارداد دبیرکلی سازمان توسط رییس شورا به امضاء می رسد.
بنددوم: وظایف دبیرکل
وظایف دبیرکل در کنوانسیون ایجاد ایمو مطرح شد. با توجه به مواد مختلف کنوانسیون وظایف دبیرکلی را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود:
• نگهداری و ثبت تمامی گزارش هایی که برای ایفای موثر وظایف سازمان لازم باشد.
• آماده سازی، جمع آوری و انتشار اوراق، اسناد، دستورکارها، یادداشت ها و اطلاعاتی که برای فعالیت سازمان مورد نیاز باشد؛
• آماده سازی و ارائه اظهار نامه های مالی در سال وبودجه ی تخمینی دوسالانه سازمانبه تفکیک هر سال؛
• مطلع ساختن اعضای سازمان از فعالیت های سازمان؛
• انجام هرگونه وظیفه ای که از سوی مجمع، شورا و یا کنوانسیون به دبیرکل ارجاع شود.

طیف این وظایف گسترده می باشد. این وظایف به طور عمده در «قواعدکاری»62 مجمع، شورا و کمیته های مختلف آیمو پیش بینی شده اند در بسیاری از کنوانسیون دریایی مصوب آیمو نیز برای دبیرکل آیمو انجام وظایفی مورد تاکید است. به طور مثال به موجب ماهده نهم کنوانسیون بین المللی ایمنی جان اشخاصی در دریا مصوب سال 1974 میلادی، دبیرکل آیمو مکلف شده است، الحاق دولت های جدید را به اطلاعا کلیه دولت های عضو این کنوانسیون برساند.
دبیرکل آیمو هم چنین وظیفه دبیری مجمع، شورا، کمیته های پنج گانه و کمیته های فرعی سازمان را با حث تفویض به غیر برعهده دارد. معمولا دیرکل وظیفه دبیری شورا، مجمع و کمیته های اصلی را خود برعهده می گیرد و دبیری کمیته های فرعی و یا گروه های کاری بین الاجلاس را به یکی از مدیران بخش های شش گانه ی دبیرخانه ی آیمو تفویض می نماید. در بعضی مواقع به دلیل حجم کاری دبیرکل و مدیران بخش های آیمو ویا عدم حضورشان در محل، وظیفه دبیری به یکی از معاونان و یا حتی کارشناسان ارشد بخش های دبیرخانه سپرده می شود.
بندسوم: تشکیلات سازمانی دبیرخانه ی سازمان
ساختار تشکیلاتی و سازمانی دبیرخانه ی آیمو با الهام از مفاد کنوانسیون تدوین شد. علاوه بر دبیرکل که مسئولیت اداره دبیرخانه را در عالی ترین سطح برعهده دارد، بخش های مختلف دیگری نیز وجود دارندکه تحت نظارت مستقیم دبیرکل انجام وظیفه می نمایند. این بخش ها با توجه به وظایف و مأموریت های اصل سازمان و نیازهای عمومی و اختصاصی هر اداره ای تعیین شد اند. هر یک از بخش ها دارای وظایف و مأموریت های ویژه خود بوده و به زیربخش ها و قسمت های خاص تری تقسیم می شوند. بخش های شش گانه ی دبیرخانه ی آیمو به شرح ذیل می باشند:
• بخش ایمنی دریانوردی شامل زیربخش هایی برای ایمنی عملیاتی و عامل انسانی، امنیت دریانوردی و تسهیلات، تکنولوژی دریایی و کالاها، اجراء و هماهنگی ها63؛
• بخش محیط زیست دریایی شامل زیربخش هایی برای جلوگیری از آلودگی، مبارزه با آلودگی و هماهنگی برای همکاری های فنی و دفتری برای کنوانسیون لندن64؛
• بخش امور حقوقی و روابط خارجی شامل زیربخش هایی برای امور حقوقی و روابط خارجی65؛
• بخش اداری شامل واحد SAP66، دفتر خدمات عمومی، خدمات مالی، خدمات حسابرسی مدیریتی، تکنولوژی اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی، خدمات منابع انسانی67؛
• بخش همکاری فنی شامل قسمت مدیریت برنامه و توسعه ساختاری، مراکز جغرافیایی، واحد همکاری فنی منابع انسانی و کمک هزینه تحصیلی68؛
• بخش کنفرانس شامل قسمت های خدمات ترجمه و خدمات کنفرانس.69
دبیرخانه ی آیمو، مقررات استخدامی خاص خود را دارد. این مقررات برگرفته از اصول عمومی حاکم بر سازمان ملل متحد است.70 کارمندان بر اساس این مقررات و از طریق آگهی عمومی منتشره در سایت رسمی آیمو و پس از طی تشریفات اداری گزینش و مشغول به کار می شوند. با گذشت بیش از نیم قرن از تأسیس دبیرخانه ی آیمو می توان گفت، در حال حاضر این سازمان از یک تشکیلات منسجم و تثبیت شده ی قوی با کارشناسان و مدیران مجرب برخوردار است. پرسنل دبیرخانه از دبیرکل و مدیران بخش و زیر بخش های آن گرفته تا کارشناسان و کارمندان خدماتی، از ملیت های مختلفی تشکیل شده اند. تعداد کل کارمندان آیمو در کلیه سطوح مدیریتی حرفه ای و خدماتی تقریبا بالغ بر سیصد نفر است.71

گفتار دوم: دانشگاه ها، موسسات و مراکز وابسته به سازمان
علاوه بر ارکان و تشکیلات اداری سازمان، نهادهایی وجود دارند که وابسته به ایمو بوده و تحت نظارت آن فعالیت می نایند. وجه مشترک همه ی این ارگان ها و مراکز وابسته تلاش در جهت توسعه و بسط همکاری های فنی و آموزشی است که با هدف تقویت و افزایش ظرفیت های لازم برای اجرای درست مقررات بین الملی دریایی به ویژه آن هایی که توسط آیمو تهیه و تنظیم می شوند، صورت می گیرد.
با توجه به ماهیت جهانی و بین المللی مقررات دریایی مصوب آیمو، زمانی اجرای آن ها موفقیت آمیز جلوه می نماید که کلیه دولت های عضو بتواند در اجرای صحیح مفاید آن همت گمارند. از سوی دیگر با توجه به تخصصی و فنی بودن مفاد اکثر مقررات، دوچیز اجرای موثر آن ها به ویژه کنوانسیون ها و پروتکل های دریایی را همواره تهدید می کند. این دو عبارتنداز عدم استقبال گسترده دولت ها از مقررات و در نتیجه به اجراء در نیامدن و یا اجرای محدود آن ها و دیگری اجرای نادرست و غیرموثر مقررات حتی در فرض پذیرش و عضویت دولت ها، به دلیل فقدان امکانات و عدم توانایی اجرای آن ها به دلایل مختلف از قبیل کمبود منابع انسانی ماهر و یا امکانات مورد نیاز دیگر.
برنامه های آموزشی که در قالب دوره های آموزشی، سمینارها، مأموریت های مشاوره ای و کارگاههای آموزش ملی و منطقه ای و حتی بین المللی که هر ساله در اقصی نقاط جهان به طور محدود برگزار می شود، پاسخ گوی نیازهای سازمان در این زمینه ها نمی باشد. با توجه به این واقعیت ها، از اوایل دهه ی سوم فعالیت سازمان، تأسیس یک سری مراکز علمی و تحقیقاتی با هدف ظرفیت سازی منابع انسانی دولت های عضو، به ویژه کشورهای در حال توسعه ضروری تشخیص داده شد و به جد در دستور کار سازمان قرار گرفت.
توجیه و مبانی قانونی تأسیس این موسسات و مراکز را می توان در مفاد کنوانسیون آیمو یافت بند e ماده 2 کنوانسیون ایجاد آیمو می گوید:
«به منظور نیل به اهداف آمده در بخش یک، سازمان همکاری فنی را در قلمروسازمان حسب ضرورت و منطبق با بخش دهم تسهیل خواهد نمود.»
همچنین بند k ماده 15 در بیان وظایف مجمع آیمو بیان می دارد:
«انجام اقداماتی که ممکن است برای ارتقای همکاری فنی مطابق با بند e ماده 2 و با درنظرگرفتن نیازهای خاص کشورهای در حال توسعه، مناسب بنظر برسد.»

بنداول: دانشگاه جهانی دریانوردی
در اجلاس دوازدهم مجمع آیمو که در ماه نوامبر سال 1981 میلادی برگزار شد، طی قطعنامه ای ا یجاد دانشگاه جهانی دریانوردی (WMU)72 در شهر مالموی کشور سوئد به تصویب رسید و از دبیرکل نیز خواسته شد، اقدامات لازم را در این رابطه به عمل آورد.73 در این قطعنامه به مسئولیت های آیمو در حوزه ایمنی دریانوردی و جلوگیری از آلودگی دریایی اشاره شد و بر ضرورت تربیت پرسنل اداری و عملیاتی در سطوح مختلف دریایی و بندری تأکید گردید. این قطعنامه را درواقع می توان پایه ی تأسیس دانشگاه جهانی دریانوردی دانست که در آن اهداف و خط و مشی کلی دانشگاه ترسیم گردید. اهداف دانشگاه راب ه موجب قطعنامه ی مزبور می توان به شرح ذیل بیان نمود:
• بهبود بخشیدن سطح آموزش دریایی و تأمین مربیان شایسته برای آکادمی

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درباره محیط زیست، زیست محیطی، روابط بین الملل، توزیع جغرافیایی Next Entries منابع پایان نامه درباره سازمان ملل، حل و فصل اختلافات، سازمان ملل متحد، مجمع عمومی