منابع پایان نامه درباره مجمع البیان، نهج البلاغه

دانلود پایان نامه ارشد

دارد.233
و جلال الدین سیوطى در تعریف و تمجید از راغب و در رد متعزلى بودن او، مى‌نویسد:
ذکر الإمام فخر الدین الرازی فی تأسیس التقدیس فی الأصول أن أبا القاسم الراغب من أئمه السنه ‘ ، وقرنه بالغزالی ، قال : وهی فائده حسنه ، فإن کثیرا من الناس یظنون أنه معتزلی .
فخرالدین رازی در کتاب تأسیس التقدیس گفته است که راغب اصفهانی یکی از ائمه اهل سنت بوده و او را با غزالی همتراز دانسته است. این سخن فخررازی فایده نیکی دارد؛ چرا که بسیارى از مردم خیال مى‌کنند که او معتزلی بوده است.233

234 – الراغب الأصفهانی، ابوالقاسم الحسین بن محمد بن المفضل(متوفای۵۰۲هـ)، محاضرات الأدباء ومحاورات الشعرء والبلغاء، ج ۲ ص ۴۹۸ ، تحقیق: عمر الطباع، ناشر: دار القلم – بیروت – ۱۴۲۰هـ- ۱۹۹۹م.
235 – إبن أبی الحدید المدائنی المعتزلی، أبو حامد عز الدین بن هبه الله بن محمد بن محمد (متوفای۶۵۵ هـ)، شرح نهج البلاغه، ج ۱۳، ص ۱۷۰، تحقیق محمد عبد الکریم النمری، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت / لبنان، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۸هـ – ۱۹۹۸م.
236 – الطبرانی، سلیمان بن أحمد بن أیوب أبو القاسم (متوفای۳۶۰هـ)، المعجم الکبیر، ج ۹، ص ۴۰، تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی، ناشر: مکتبه الزهراء – الموصل، الطبعه:

237 – سوره مسد، آیه 5.
238 – ابن ابى الحدید، پیشین، ج 14، ص 81.
239 – سوره مؤمن = غافر،آیه 28.
240 – 40. ر.ک: سوره یس،آیه 14 و تفسیرهایش به ویژه مجمع البیان.
241 – 41. ابن ابى الحدید، پیشین، ج 14، ص 70؛ بحارالانوار، ج 35، ص 72، ح 7؛الغدیر، ج 7، ص 380.
242 – مجمع البیان ج 3 ص 30 ط بیروت
243 – تفسیر قمی ج 1 ص 196
244 – مجمع البیان ج 3 ص 36 ط بیروت
245 – صحیح البخاری، ج ۳، ص ۱۴۰۸، ح۳۶۷۰، کتاب فضائل الصحابه، بَاب قِصَّهِ أبی طَالِبٍ.
246 – صحیح البخاری ج ۳، ص ۱۴۰۹، ح۳۶۷۲، کتاب فضائل الصحابه، بَاب قِصَّهِ أبی طَالِبٍ.
247 – صحیح مسلم ج ۱، ص ۱۹۵، ح۲۰۹، کِتَاب الْإِیمَانِ، بَاب شَفَاعَهِ النبی (ص) لِأَبِی طَالِبٍ وَالتَّخْفِیفِ عنه بِسَبَبِهِ.
248 – السیوطی، جلال الدین عبد الرحمن بن أبی بکر (متوفای۹۱۱هـ)، تدریب الراوی فی شرح تقریب النواوی، باب النوع الثانی: المدلس وهو قسمان، ج۱،‌ ص۲۲۴، تحقیق: عبد الوهاب عبد اللطیف، ناشر: مکتبه الریاض الحدیثه – الریاض.
249 – السخاوی، شمس الدین محمد بن عبد الرحمن (متوفای۹۰۲هـ)، فتح المغیث شرح ألفیه الحدیث، ج ۱، ص ۱۸۴، ناشر: دار الکتب العلمیه – لبنان، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۳هـ.

250 – السخاوی، شمس الدین محمد بن عبد الرحمن (متوفای۹۰۲هـ)، فتح المغیث شرح ألفیه الحدیث، ج ۱، ص ۱۸۴، ناشر: دار الکتب العلمیه – لبنان، الطبعه: الأولى، ۱۴۰۳هـ.
251 – البغدادی، أحمد بن علی أبو بکر الخطیب (متوفای۴۶۳هـ)، الکفایه فی علم الروایه، ج۳، ص۳۵۶، تحقیق: أبو عبدالله السورقی , إبراهیم حمدی المدنی، ناشر: المکتبه العلمیه – المدینه المنوره.
252 – رک: تهذیب التهذیب، ج۱۱، ص۱۵۷، ترجمه سفیان الثوری، شماره۲۴۰۷.
253 – تهذیب التهذیب، ترجمه خالد بن سلمه، ج۳، ص۸۳، شماره ۱۸۱.
254 – الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفای۷۴۸هـ)، میزان الاعتدال فی نقد الرجال، ج ۴، ص ۴۰۶، تحقیق: الشیخ علی محمد معوض والشیخ عادل أحمد عبدالموجود، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۹۹۵م.

255 – الزمخشری الخوارزمی، ابوالقاسم محمود بن عمر جار الله، الکشاف عن حقائق التنزیل وعیون الأقاویل فی وجوه التأویل، ج ۲ ص ۴۹۴، تحقیق: عبد الرزاق المهدی، بیروت، ناشر: دار إحیاء التراث العربی.
256 – القرشی الدمشقی، إسماعیل بن عمر بن کثیر ابوالفداء (متوفای۷۷۴هـ)، تفسیر القرآن العظیم، ج ۳ ص ۱۳۹، ناشر: دار الفکر – بیروت – ۱۴۰۱هـ.
257 – الشیبانی، أحمد بن حنبل ابوعبدالله (متوفای۲۴۱هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج ۲، ص ۲۲۲، ح ۷۰۲۸، ناشر: مؤسسه قرطبه – مصر.
258 – القرشی الدمشقی، إسماعیل بن عمر بن کثیر ابوالفداء (متوفای۷۷۴هـ)، تفسیر القرآن العظیم، ج ۲، ص۲۵۶، ناشر: دار الفکر – بیروت – ۱۴۰۱هـ.
259 – ألبانی، محمد ناصر (متوفای۱۴۲۰هـ)، إرواء الغلیل، ج ۱، ص ۳۱۷، تحقیق: إشراف: زهیر الشاویش، ناشر: المکتب الإسلامی – بیروت – لبنان، الطبعه: الثانیه، ۱۴۰۵ – ۱۹۸۵ م.
260 – الشیبانی، أحمد بن حنبل ابوعبدالله (متوفای۲۴۱هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج ۴، ص ۴۱۶، ح۱۹۷۵۰، ناشر: مؤسسه قرطبه – مصر.
261 – الهیثمی، ابوالحسن علی بن أبی بکر (متوفای ۸۰۷ هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج ۸، ص ۲۵۸، ناشر: دار الریان للتراث/‏ دار الکتاب العربی – القاهره، بیروت – ۱۴۰۷هـ..
262 – النیسابوری، محمد بن عبدالله ابوعبدالله الحاکم (متوفای۴۰۵ هـ)، المستدرک علی الصحیحین، ج ۱، ص ۱۴۱، تحقیق: مصطفی عبد القادر عطا، ناشر: دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۱هـ – ۱۹۹۰م.
263 – الهیثمی، ابوالحسن علی بن أبی بکر (متوفای ۸۰۷ هـ)، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ج۱۰، ص ۴۰۴، ناشر: دار الریان للتراث/‏ دار الکتاب العربی – القاهره، بیروت – ۱۴۰۷هـ.
264 – محمد بن إسحاق بن یسار (متوفای ۱۵۱هـ)، سیره ابن إسحاق (المبتدأ والمبعث والمغازی)، ج ۴، ص ۲۲۲، تحقیق: محمد حمید الله، ناشر: معهد الدراسات والأبحاث للتعریف؛
الطبری، أبی جعفر محمد بن جریر (متوفای ۳۱۰هـ)، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، ج ۷، ص ۱۷۳، ناشر: دار الفکر، بیروت – ۱۴۰۵هـ
إبن أبی حاتم الرازی، عبد الرحمن بن محمد بن إدریس (متوفای۳۲۷هـ)، تفسیر القرآن، ج ۴، ص ۱۲۷۷، تحقیق: أسعد محمد الطیب، ناشر: المکتبه العصریه – صیدا.

265 – الطبری، أبی جعفر محمد بن جریر (متوفای ۳۱۰هـ)، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، ج ۷ ص ۱۷۱، ناشر: دار الفکر، بیروت – ۱۴۰۵هـ.
266 – الثعلبی النیسابوری، أبو إسحاق أحمد بن محمد بن إبراهیم (متوفای ۴۲۷ هـ)، الکشف والبیان (تفسیر الثعلبی )، ج ۴، ص ۱۴۲، تحقیق: الإمام أبی محمد بن عاشور، مراجعه وتدقیق الأستاذ نظیر الساعدی، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت – لبنان، الطبعه: الأولى، ۱۴۲۲هـ-۲۰۰۲م.
267 – صحیح البخاری، ج ۶، ص ۱۷، ح ۴۷۷۲، کتاب التفسیر، ب ۱، باب « قَوْلِهِ إِنَّکَ لاَ تَهْدِی مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَکِنَّ اللَّهَ یَهْدِی مَنْ یَشَاءُ». وج ۴، ص ۲۴۷، ح۳۸۸۴، کتاب مناقب الأنصار، ب ۴۰، باب قِصَّهُ أَبِی طَالِب.

268 – صحیح البخاری، ج ۵، ص ۱۱۵، ح ۴۶۰۵، کتاب التفسیر، ب ۲۷، باب یَسْتَفْتُونَکَ قُلِ اللَّهُ یُفْتِیکُمْ فِی الْکَلاَلَهِ.
269 – المجادله: ۲۲/۵۸.
270 – الأنصاری القرطبی، أبو عبد الله محمد بن أحمد (متوفای۶۷۱، الجامع لأحکام القرآن، ج ۱۷، ص ۳۰۷، ناشر: دار الشعب – القاهره.
271 – القرشی الدمشقی، إسماعیل بن عمر بن کثیر أبو الفداء (متوفای۷۷۴هـ)، تفسیر القرآن العظیم، ج ۴، ص ۳۰۳، ناشر: دار الفکر – بیروت – ۱۴۰۱هـ.
272 – (رشید رضا ، پیشین، ج 11،ص 58 ؛ سید بن قطب، 1412 ق، ج 5، ص 2702
273 – نیز ر.ك: صحیح بخاري ، ج 12،ص 248 و ج 14 ، ص 244 ؛ صحیح مسلم، ج 1، ص121).
274 – (مکارم شیرازي، 1374 ش، ج 8، ص158).
275 – حاکم، ج 7، ص 427.
276 – مجادله/22
277 – حاقه/44-46؛
278 – ابن ابی الحدید، ج 14 ، ص 70.
279 – طبرى، 1356 ش، ج 5، ص 1094.
280 – (طباطبایی، محمد حسین، ترجمه المیزان، ج 4، ص256).
281 – طبرسی، 1360 ش، ج 3، ص 36 ، طباطبایی، 1374 ش، ج 7، ص 80.

282 – . طبرسی،پیشین، ج3، 36وطباطبایی، پیشین
283 – مجمع البیان ج 3 ص 30 ط بیروت
284 – تفسیر قمی ج 1 ص 196
285 – مجمع البیان ج 3 ص 36 ط بیروت
286 – انعام (6)، آيه 26.
287 – جامع البيان، ج 7، ص 173؛ تفسير ابن كثير، ج 2، ص 127؛ طبقات ابن سعد، ج 1، ص 123… .
288 – الثقات، ج 4، ص 137.
289 – تفسير طبرى، ج 7، ص 172؛ درّ المنثور، ج 3، ص 260.
290 – انعام (6)، آيه 25ـ26.
291 – صحيح بخارى، ج 4، ص 1788، ح 4494؛ صحيح مسلم، ج 1، ص 82، ح 39، كتاب الايمان.
292 – شرح ابن ابى الحديد، ج 4، ص 101.
293 – مجادله (58)، آيه 22
294 – منافقون (63)، آيه 6.
295 – مستدرك الحاكم، ج 3، ص 484؛ مجمع الزوائد، ج 8، ص 278 و… .
296 – الغدير، ج 8، ص 12.
297 – مجمع البيان، ج 5، ص 76؛ تفسير ابن كثير، ج 2، ص 393؛ كشاف، ج 2، ص 246.
298 – تفسير طبرى، ج 11، ص 31؛ در المنثور، ج 3، ص 283؛ ارشاد السارى، ج 7، ص 282 و… .
299 – التراتيب الادارية، ج 1، ص 198، به نقل از استيعاب… .
300 – التراتيب الادارية، ج 1، ص 198، به نقل از استيعاب… .
301 – العلل و معرفة الرجال، ج 1، ص 249، رقم 339.
302 – الجرح و التعديل، ج 5، ص 395، رقم 1833؛ ميزان الاعتدال، ج 2، ص 633، رقم 5125.
303 – شرح ابن ابى الحديد، ج 14، ص 70؛ بحار الانوار، ج 35، ص 112.

پایان نامه
Previous Entries منبع تحقیق درباره روابط موضوعی، روان تحلیل گری، ادراک دیداری، دوره نوجوانی Next Entries منبع تحقیق درباره همسان سازی، روابط موضوعی، جهان خارج، روان شناختی