منابع پایان نامه درباره سلسله مراتب، نورپردازی، سلسله مراتبی، شاخص های فرهنگی

دانلود پایان نامه ارشد

ظرف و ویژگی های عمق و جریان آب دارد.
-آبرو های خطی برای ایجاد حس حرکت و عدم تمرکز مفاهیم مناسب هستند.
-فواره ها برای تاکید بر نقاطی که به دلایل دیگر متضمن مفاهیمی هستند بسیار موثرند.
-آب امکان منحصر به فردی را برای توسعه فضا فراهم می کند.در واقع انعکاس محیط اطراف است.
-آب راکد مثل دریاچه ،استخر و برکه در فضا وحدت ایجاد می کند.
-نورپردازی به منظور ایجاد تصاویر چشم نوازو جذب عابرین انجام می شود.
-از ایجاد سایه های عمیق بر روی سوژه نور باید پرهیز شود
-از منابع نوری با شاخص وضوح رنگ استفاده شود.

3-6 آنالیز ساختار و عملکرد
3-6-1 مواد و روش های ساخت آبنما
در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که رفتار آب غیر قابل پیش بینی می باشد.در هر فواره حجم آب مکش و دهش ثابت است مگر به دلیل تبخیر آب از این مقدار کاسته شود.که در این صورت ماموران حفاظت از آن می توانند با افزودن آب این مقدرا را جبران کنند.
تاسیسات هر آبنما(فواره)از قسمت های زیر تشکیل شده است:
1-حوضچه
2-کف شور تخلیه حوضچه یا درپوش(در مواقع ضروری و زمستان ها)
3-آبریز دور حوضچه
4-مکش پمپ در کف حوضچه
5-لوله اصلی فواره متصل به دهش پمپ
6-نازل ها
7-صافی
8-شیرهای قبل و بعد پمپ(برای تعمیر پمپ و خارج کردن آن می توان از این شیر ها استفاده کرد)
9-سه راهی تخلیه
10-منبع آب
3-6-2 نورپردازی در کف حوضچه
با پیشرفت تکنولوژی و تولید نسل جدید پرژکتور های ضد آب LED با ضخامت 4 سانتی متر مشکل بسیاری از نورپردازی کف حوضچه ها رفع شده است.
کابل های برق ایزوله(ضد آب)این LED ها را به تابلو برق وصل می کنند.
ارتفاع آب بیرون آمده فواره ها را می توان توسط شیر خروجی (سوزنی)تنظیم کرد.نازل ها را بر سر فواره ها می بندند که باعث تغییر شکل و فرم آب می شود.با توجه به این که این نازل ها پهن،نازک یا ترکیب هردو باشند،در شکل آب خروجی تغییر ایجاد میکنند.

فصل چهارم
طراحی

4-1 پیشنهادات طراح:
با توجه به نتیجه گیری در فصل اول و اولویت بندی شاخص های فرهنگی اطلاعات زیر برای طراحی بکار می روند:
دوران اسلامی

نمودار(4-1)

شاخص های فرهنگی دوره اسلامی
کد های طراحی
قائم به ذات
نور مطلق،اقتدار،غیر وابسته
حقیقت یابی
سمت و سو دهی ،راهنمایی در یافتن حقیقت و راه
تقدس
توجه،احترام،نورانی،تمرکز،نقطه کانونی و سلسله مراتبی از نقاط.خطوط هم گرا،
سلسله مراتب
حرکت پلکانی
جاودانگی
ادامه،بی انتها،عمق،دایره،آبی
پاکی
سفید،نظم،سادگی،مینیمال،دایره،فیروزه ایی
حیات بخشی
سبز،جنبش،حرکت،عنصر آب،رنگ فیروزه ایی
بخشندگی
ریزش،سبز،تشعشع،تکثر،استفاده از عنصر خاک و آب
خلوص و شفافیت
سفید،بی رنگ،بی آلایش،ساده،آرام،خطوط منحنی،بدون بافت،درخشان،استفاده از شیشه
تطهیر
سفید،پاک،صاف،دایره،فیروزه ایی
تمرکز
سلسله مراتبی از نقاط که ذهن را بیشتر تحریک کند،خطوط همگرا،یک جز ترکیب اختلاف قابل ملاحظه ایی با بقیه اجزا دارد،استفاده از نقاط کانونی
جدول(4-1)

4-2 بکارگیری روش set برای یافتن فرصت محصول جدید

4-2-1 مصادیق کالایی
آرمانی

عکس(4-1) عکس(4-2)
جهانی

عکس(4-3) عکس(4-4)

منطقه ای

عکس(4-5) پارک آب و آتش عکس(4-6)اتوبان مدرس

4-3 بررسی هویت مکان قرار گرفتن محصول نهایی
4-3-1 بام تهران(توپوگرافی)

عکس(4-7)توپوگرافی بان تهران

4-3-2 علت انتخاب بام تهران
1- برای رسیدن به فضای طراحی شده باید طی طریقی صعودی داشته از داخل شهر شلوغی تهران به بام آن رفت
2-البرز همان کوه قاف است:در کتب جغرافیای اسلامی نیز آمده است که کوه قاف همان البرز است (ر. ک: یاقوت ج 7 ص15 و نزهة القلوب ص190). البرز کوه در آثار زردشتی در حقیقت کوهی است مذهبی و معنوی: ایزد مینوی مهر پیش از طلوع خورشید جاویدان از بالای این کوه بر آید و سراسر سرزمین آریائیان را روشن نماید و کوهی است بس بلند و درخشان که بر فراز آن نه شب است و نه تاریکی، نه باد سرد زننده و نه باد گرم مهلک و نه بیماری و آلودگی و منزلگاه ایزد مهر است (مهریشت بندهای 13 و 50 و 51 و118). کوهیست که هوشنگ پیشدادی بر فراز آن صد هزار اسب و ده هزار گوسفند برای ایزد آبان قربانی کرد (آبان یشت فقره21): و کوهیست که گرداگرد قله آن ماه و خورشید و ستارگان دور می زنند (رشن یشت فقره 25). در آثار پهلوی نیز کوهی است مذهبی و موضوع اساطیر مختلف.
• بام تهران به بخش بالایی ولنجک و قسمت ابتدای تله کابین توچال گفته می‌شود. بام تهران مجموعه‌ای است که بین بخش پارکینگ تله کابین و ایستگاه اول آن بصورت جاده آسفالته بوده و به علت وجود مناظر زیبای کوهستانی و نیز دید زیبا از بالایی‌ترین نقطه شهر تهران موجب شده شهروندان تهران برای استفاده از طبیعت و مناظر زیبا، این جاده را به‌عنوان مسیری تفریحی و محلی برای پیاده‌روی انتخاب کنند. تردد اشخاصی که قصد بالا رفتن از کوه‌های منطقه توچال را دارند و یا قصد استفاده از تله کابین را داراند باعث اهمیت بیشتر مجموعه بام تهران شده‌است.مسیر اصلی دسترسی به ایستگاه اول ولنجک شامل یک مسیر دسترسی اصلی و چند مسیر فرعی استخیابان بام تهران از ارتفاع ۱۸۳۰ متری در انتهای خیابان ولنجک تهران آغاز و در ارتفاع ۱۹۱۰ متری از سطح دریا در ایستگاه ۱ تله کابین توچال به پایان میرسد.
• بام تهران در انتهای خیابان ولنجک تهران آغاز و در ایستگاه ۱ تله کابین توچال به پایان میرسد.
مکان قرار گیری این قسمت در نظر گرفته شده است سطح صاف در مسیربام تهران تله کابین توچال
عکس(4-8)

4-4 گروه هدف:
افرادی که به منظور کوهنوردی و پیاده روی واستفاده از امکانات بین مسیر(رستوران،بانجی جامپینگ،تنیس )از این مسیر عبور می کنند
میانگین گروه سنی:25 تا 45 سال

4-5 بسته های فرهنگی لنسکی
4-5-1 معیار های محیطی
• وجودجایی برای نشستن یا ایستادن در کنار آب نما و استفاده از محاسن ایجادشده درمحل(مانند خنکی،تلطیف فضا،صدای آب،پاشش پودری آب ،خیس شدن)
• وجودشرایطی برای دست زدن به آب یا فرو کردن دست و پا یا سر درآب(هم چنین در صورت لزوم جایی برای در آوردن کفش ها
• فضایی با قابلیت حرکت و چرخیدن اطراف آب نما
• وجود نورهای ملایم
• بازتاب نور بر روی محصول
• انعکاس اطراف بر روی آب
• بافت و متریال
• دوام در برابر شرایط جوی
• تعمیر و نگهداری و نصب آسان
• درجه حرارت آب در هنگام تماس لامسه ای مهم است

4-5-2 معیار های تعاملی
• رفتاربصری(رنگ،طرح،فرم)
• تعمیر و نگهداری و نصب آسان
• ویژگی حرارتی مناسب آب در هنگام لمس(25 تا 27 درجه سانتی گراد)
• صدا ها و نواهای مناسب(موسیقی به همراه ملودی آرامش بخش آب)(موسیقی سنتی آرام)
• ایجاد تغییرات نوری در شب ایجاد کیفیت جدید
• راهنمایی فرد در نوع رفتار و حرکت از طریق مسیر های نوری یا ایجادمسیر ها
4-5-3 معیار های ارزیابی و داوری
• ارتفاع محل نشستن و پله ها خیلی بلند نباشد (روی پله 35 سانتی متر،ارتفاع پله 20)
• درجه حرارت آب در هنگام تماس لامسه ای بین 25 تا 27 درجه باشد.
• محل نشستن و ایستادن از نظر دمایی مناسب باشد(خیلی داغ یا سرد نباشد بین 15 تا 25 درجه)
• محیط شلوغ نباشد آرام با صداهای آرامش بخش (صدای آرام شر شر آب)
• پاشش پودری آب به گونه ای نباشد که خیسی بیش از اندازه تولید کند اگر کسی نخواست خیس شود اجتناب ناپذیر نباشد
• پاشش پودری آب در فصل سرما قطع شود
• بافت و متریال ساب خورده و غیر صیقلی باشد در محل های رفت و آمد که در صورت خیس شدن از افتادن جلوگیری شود(تراورتن یا گندمی)
• نورها زننده و خیره کننده نباشد(تابش نور از پایین به بالا)

4-5-4 معیار های خلاقیت
استفاده از آب به جای وسیله خنک کننده رفتن داخل آب شستن دست و صورت در آب
آب بازی :ایجاد شیطنت و شادی توسط آب ترکیب بازی و سرگرمی و آب نما
نشتن کنار آب:ترکیب محل نشستن و آبنما
استفاده از آب نما به جای روشویی و وضو گرفتن
4-5-5 معیارهای هیجانی
• شگفتی
• آرامش و شادی
• اعتماد
4-5-6 معیار های اعتقادی
• پاکی و پاکیزگی آب(آلوده نکردن آب)
• رعایت پوشش اسلامی در هنگام تماس لامسه ای با آب
• نجسی و پاکی آب ومحل های نشستن
4-5-7 معیار های هویتی
• هویت منطقه ای
• بام تهران
• هویت های تاریخی و ملی
4-5-8 اولویت بسته های فرهنگی در گروه هدف
1- معیارهای ارزیابی و داوری و معیارهای تعاملی
2- معیارهای محیطی
3- معیارهای هیجانی
4-معیار های خلاقیت
5- معیارهای هویت
6- معیارهای اعتقادی

معیار های تعامی و ارزیابی و داوری همپوشانی دارند
POG در حیطه ی همپوشانی این معیارها قابل شناسایی است

4-6 بررسی شاخصه های Entertainmentمورد علاقه کاربر
موسیقی سنتی :
احساس آرامش ،ایجاد فضای روحانی،علاقه به بداهه،تامل و تعمق در حس موسیقی
کلاس یوگا:
نیاز به آرامش و مدیتیشن از طریق یکی شدن با انرژی کائنات
علاقه به موسیقی های آرام
سفر:
فرار از شلوغی شهر،علاقه به طبیعت،احساس اعتماد به نفس از طریق بالا رفتن و صعود،فرار از یکنواختی
4-7معیار های اقتصادی
بررسی رفتار اقتصادی گروه هدف(در قسمت اقتصادی شهرداری گروه هدف در نظر گرفته شده است)

جدول(4-2)
4-8 بررسی شاخصه های کالاهای مورد توجه گروه کاربر
• پل های هوایی شاخص های نیاز به جابجایی و ایمنی را دارد
در این زمینه هزینه زیادی شده است و لی نیازش در بسیاری از مکان ها هنوز احساس می شود
• مترو و زیباسازی
در این بخش هزینه ی زیادی شده است در زمینه نقوش دیواری به هم چنین. نیاز به حمل و نقل و جذب افراد به استفاده از مترو از شاخصه های این
• مجسمه ها و المان های حجمی تزئینی در سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است
شاخصه های آن کارکرد زیبایی و هم چنین هویت تاریخی و ملی می باشد

عکس(4-9)(4-10)(4-11)

4-9 بررسی رفتار مبتنی بر تکنولوژی گروه هدف(در این قسمت افراد استفاده گر در نظر گرفته شده است)

جدول(4-3)

4-10 چگونگی ارتباط ویژگی های کالا، کیفیت و ارزشهای شخصی
Aesthetic
1-حس بصری:ریتم
نور های مناسب،فرم منحنی،ترکیب متقارن
2- حس شنوایی:
ملودی آرامش بخش آب
3-حس لامسه:خنکی آب
4-حس بویایی:بوی خاک خیس شده بوی طراوت
5-حس چشایی:-
Ergonomics
1-ایمنی: متریال مناسب جلوگیری از لغزندگی.
2-راحتی:ارتفاع مناسب قسمت های تماس با آب
3-سهولت استفاده:تعمیر و نصب آسان نیست
Emotion
1-مفهوم ماجراجویی:- 2- بی نیازی:-
3-مفهوم امنیت:فاصله ایمن با آب متریال کف مناسب احساس اطمینان از لیز نخوردن
5- اعتماد به نفس:بالا رفتن از پله ها و رسیدن به اوج و در آن جا آرام گرفتن از بالای ارتفاع به شهر نگاه کردن حس اعتماد به نفس را افزایش می دهد
6-قدرت:-
Core technology
1- اعتماد پذیری: کیفیت بالا،متریال مقاوم در برابر یخ زدگی،مقاوم در برابر عوامل وندالیزم محیطی
2- قدرت و توانایی: توانایی در تلطیف فضای اطراف ،توانایی در روشن سازی اطراف
Impact
1-تاثیر اجتماعی
محیط مناسبی برای تعامل افراد با هم ایجاد شده است.ایجاد تنوع کرده است
2- تاثیر کالا روی محیط زیست:قابل بازیافت هم خوان با عناصر طبیعی
Identity
1-شخصیت:متوازن و آرام
2-به موقع بودن: در فصل سرما حس لامسه خوشایند نیست تمایل به نشستن روی آ ن وجود ندارد
3-مفهوم مکان:این محصول در فضاهای خارجی قابل استفاده است
Quality
دوام و طول عمر:
مقاوم در برابر عوامل جوی،مقاوم در برابر ضربه
Fitting &finishing:
کیفیت صیقلی و صاف کار و هم چنین بند کشی های تمیز،

جدول(4-4)

Social Economy Technology(SET)

branding image
این محصول برند خاصی ندارد.ولی شرکت های وابسته به شهرداری ها که در این زمینه و محصولات مشابه کا ر می کنند مانند سازمان زیباسازی شهرداری

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درباره نورپردازی، عدم تمرکز، ایمنی و امنیت، ظرف و زمینه Next Entries منابع پایان نامه درباره عامل اجتماعی، سلسله مراتب، تعامل اجتماعی، شرکت های کوچک