منابع پایان نامه درباره سرمایه اجتماعی، ارزش های فرامادی، فرهنگ سیاسی، انسجام اجتماعی

دانلود پایان نامه ارشد

اساتید دانشگاه به دلایل شغلی و علمی بیشتر از فرهنگیان به رسانه های مکتوب و شبکه های اینترنتی رغبت و گرایش داشته باشند از سوی دیگر تجربه اخیردمکراسی خواهی درکشورهای مختلف اهمیت و نقش رسانه های اینترنتی را نسبت به انواع دیگر مورد تاکید قرار داد دراین صورت اگر برای استفاده از انواع رسانه ها وزن یکسانی در نظر بگیریم قدرت تمییز و تبیین واقعی مفهوم رسانه در ارتباط با مقوله فرهنگ سیاسی کاهش خواهد یافت از اینرو در مرحله اندازه گیری این متغیر به رسانه های اینترنتی و مکتوب وزن بیشتری اختصاص داده شد . جدول زیر شاخص مذکور را از حیث طبقه بندی انواع رسانه های مورد بررسی و نیز تعداد ساعات مورد استفاده نشان می دهد .
جدول 2-6-6- معرف ها و گویه های استفاده از رسانه های جمعی
نوع رسانه
معرف ها و میزان ساعات استفاده
مطبوعات (روزنامه و مجله )
عدم استفاده – کمتر از نیم ساعت در شبانه روز- بین نیم تا دو ساعت – بیشتر از دو ساعت
رادیو و تلویزیون (داخلی )
عدم استفاده – کمتر ازدو ساعت در شبانه روز – از دو تا 5 ساعت در شبانه روز – بیش از 5 ساعت در شبانه روز
رادیو تلویزیون خارجی (ماهواره )
عدم استفاده – کمتر ازدو ساعت در شبانه روز – از دو تا 5 ساعت در شبانه روز – بیش از 5 ساعت در شبانه روز
اینترنت و استفاده از امکانات ارتباطی مربوط به آن
عدم استفاده – کمتر ازدو ساعت در شبانه روز – از دو تا 5 ساعت در شبانه روز – بیش از 5 ساعت در شبانه روز

2-6-2-5- سرمایه اجتماعی :
از دیدگاه بوردیو، سرمایه اجتماعی حاصل جمع منابع بالقوه و بالفعلی است که نتیجه شبکه با دوامی از روابط نهادی شده بین افراد است . جیمز کلمن سرمایه اجتماعی را بوسیله کارکردش تعریف می کند . بنظر او سرمایه اجتماعی هنگامی ایجاد می شود که روابط میان اشخاص به شیوه ای تغییر یابد که کنش را آسان سازد . (رازنفیلد 2001 :284 ) رابرت پاتنام اعتقاد دارد که سرمایه اجتماعی وجوه گوناگون سازمان اجتماعی نظیر اعتماد ، ، هنجارها و شبکه هاست که می توانند با تسهیل اقدامات هماهنگ کارایی جامعه را بهبود بخشند ( پاتنام ، 1392 ).
با توجه به تعاریف و نظرات فوق میتوان به یک تعریف نسبتاَ جامع درباره این مفهوم دست یافت . سرمایه اجتماعی مجموعه منابع بالقوه و بالفعل شامل شبکه روابط ، اعتماد و هنجارهای اجتماعی است که در نتیجه روابط نهادی شده پایدار ایجاد می شود و با تسهیل اقدامات مشترک و جمعی ، کارایی جامعه را بهبود می بخشد .
سرمایه اجتماعی دارای دو بعد اصلی میباشد : 1- بعد روابط عینی میان افراد از یک طرف 2- پیوند های ذهنی بین همان افراد از طرف دیگر ( Paxton , 2002 :356) و یا بعبارت دیگر بعد نگرشی (ذهنی ) و بعد ساختاری (عینی ) ( آپهوف ، 1999 ) به بیان دیگر بایدگفت که سرمایه اجتماعی دارای دو بعد کمی یا کیفی است از نظر بعد کمی مشارکت هر چه بیشتر باشد و تعداد انجمن های داوطلبانه بیشتر باشند سرمایه اجتماعی نیز بیشتر خواهد بود . این بعد خود دارای دو بعد دیگر است 1- تعداد سازمان های داوطلبانه 2- تعداد اعضای هر یک از این گروهها .
بعد کیفی نیز که مبتنی بر وجه ذهنی این مفهوم می باشد شامل میزان همبستگی و درجه انسجام درون گروهی ، اعتماد متقابل بین کنش گران و احساسات مثبت است . و خود شامل دو بعد دیگر است 1- بعد همبستگی درون گروهی 2- همبستگی بین گروهی یا انسجام بین گروهی موجود در جامعه . (چلبی و مبارکی ، 1384 )
با توجه به مطالب مذکور درباره ابعاد اصلی سرمایه اجتماعی در این تحقیق برای سنجش این مفهوم سه بعد اساسی اعتماد اجتماعی ، انسجام اجتماعی و مشارکت اجتماعی مورد توجه گرفته و مبنای تعریف عملیاتی و معرف یابی این مفهوم خواهد بود .
الف ) اعتماد اجتماعی :
فوکویاما (1995 ) اعتماد را بصورت انتظاری تعریف می کند که در جامعه ای با رفتار منظم ، مشارکتی و بر پایه هنجارهای مشترک بر روی بخشی از اعضای جامعه رخ می دهد (بت ، 2008 :484 ) اعتماد اجتماعی خود در قالب سه بعد جزئی تر اعتمادبین فردی ( اعتماد درون گروهی ) اعتماد تعمیم یافته ( اعتماد برون گروهی ) و اعتماد نهادی ( سیاسی ) قابل سنجش است .
اعتماد بین فردی یا درون گروهی به آن نوع از اعتمادی گفته می شود که فرد به اشخاصی در درون گروههای تحت عضویت خود دارد . گروههایی که پیوندهای قوی و منظمی با افراد آن دارد و شامل اعتماد به افراد خانواده ، خویشاوندان ، دوستان همکاران و همسایگان می باشد .
اعتماد تعمیم یافته به آن نوع از اعتمادی گفته می شود که فرد به اشخاصی خارج از گروههای تحت عضویت خود دارد و اساساَ به آن اعتماد بین گروهی یا میان گروهی نیز گفته می شود . پیوند این گروهها از نوع پیوند هایی است که مارک گرانووتر از آن تحت عنوان پیوندهای ضعیف نام می برد .
اعتماد نهادی ( سیاسی ) شامل اعتمادی است که افراد به نهاد ها و سازمانهای رسمی یا غیر رسمی و دولتی یا غیر دولتی دارند .
ب) انسجام اجتماعی :
مفهوم انسجام اجتماعی را میتوان پیوندهای نظم یافته ، تبادلات یا دوسویگی های کردارها را میان کنشگران یا جمع ها تعریف کرد گیدنز انسجام اجتماعی را معطوف به نظام مندی در سطح کنش متقابل چهربه چهره تعریف می کند ( گیدنز ، 1384 :83 ). پیتر هال (2002 ) از این شاخص میزان متعهد بودن به خود و متعهد بودن به دیگران و درک نقش و وظایفش نسبت به شهروندان دیگر را مورد سنجش قرار می دهد . انسجام به مفهوم بهره مندی از احساس پذیرش از سوی دیگران و احساس راحتی در محیط همسایگی و اجتماع محلی و گروههایی که افراد در آنها عضویت داشته و یا در آنها مشارکت دارند می باشد .
ج) مشارکت اجتماعی :
مشارکت به معنی بکار گرفتن منابع شخصی به منظور سهیم شدن در یک اقدام جمعی است آنچه که مشارکت را تحقق می بخشد ، گذر از حالت بالقوه به بالفعل است . صرف نظر از موفقیتی که حاصل می شود « اوکلی معتقد است که مشارکت عبارتست از احساس سازگاری مردم و در نهایت افزایش پذیرش و توانایی آنان برای پاسخ گویی به برنامه های توسعه از طریق درگیر کردن آنان با تصمیم گیری ، اجرا و ارزشیابی برنامه ها براساس تلاش های سازمان یافته . ( محسنی ، 1382 :12 )
مشارکت می تواند دو حالت غیر رسمی و رسمی داشته باشد . حالت غیر رسمی مشارکت را می توان در مشارکت افراد در گروههای خانوادگی ، محلی ، سازمان های خیریه و تشکل های مذهبی جستجو کرد . حالت های رسمی مشارکت را می توان در شرکت افراد در سازمانها ، موسسات مدنی و انجمن هایی دید که نوعی بروکراسی اداری نیز از قبیل ثبت نام ، تشکیل جلسات منظم و تقسیم کار مشخص و تعیین مسئولیت ها در آن جریان دارد .
سرمایه اجتماعی از نوع متغیرهای سطح سنجش ترتیبی بوده و معرف یابی و تعریف عملیاتی هر یک از ابعاد فوق جهت سنجش مفهوم در جدول زیر ارائه گردیده است .
جدول 2-6-7- معرف ها و گویه های سرمایه اجتماعی
ابعاد
معرفها و تعاریف عملیاتی
اعتماد اجتماعی
اعتماد (درون گروهی )
اعتماد به افراد خانواده – اعتماد به خویشاوندان – اعتماد به دوستان – اعتمادبه همکاران – اعتماد به همسایگان – اعتماد به اعضای انجمن ادبی، هنری، علمی یا کلوپ ورزشی

اعتماد تعمیم یافته
فرد بطور کلی مردم را چقدر قابل اعتماد می داند – آنها را تا چه حد در عمل به قول و قرار شان متعهد می داند – چقدر حاضر است با جمع و گروهی که نمی شناسد رابطه بر قرار کند –

اعتماد نهادی
اعتماد به نیروی انتظامی – اعتماد به رسانه ها – اعتماد به اتحادیه ها و انجمن های صنفی – اطمینان به احزاب سیاسی – اعتماد به نهاد های خدمات عمومی مانند شهرداری – اعتماد به مجلس قانون گذاری – اعتماد به قوه قضاییه – اعتماد به سازمان محیط زیست
همبستگی و انسجام اجتماعی
میزان علاقه فرد به جامعه – میزان روابط فرد با خویشاوندان – میزان روابط فرد با همسایگان میزان روابط فرد با همکاران – میزان اهمیت حقوق دیگران برای فرد – میزان الویت نیازهای افراد جامعه درمقابل منافع شخصی – میزان حساسیت به رویدادهای عمومی و اجتماعی – میزان تمایل به پیوستن به گروههای بحران وکمک در هنگام حوادث غیر مترقبه
مشارکت اجتماعی
عضویت در هیات امنای مساجد و اماکن مذهبی – فعالیت در انجمن های خیریه – فعایت در انجمنهای شهرستانیهای مقیم مرکز- عضویت در انجمن های هنری، ادبی – عضویت و فعالیت در انجمن های علمی – فعالیت در انجمن های زیست محیطی – عضویت در احزاب و انجمن های سیاسی – عضویت و فعالیت در اتحادیه ها و اصناف حرفه ای – سابقه کاندیداتوری برای شوراهای شهر و روستا یا نمایندگی مجلس و یا میزان تمایل به این امر

2-6-2-6- ارزش های فرامادی :
ارزش های فرامادی گرایانه ناظر بر تغییر نگرشهای افراد از تاکید بر بقا و امنیت فیزیکی و نیز تامین نیازهای معیشتی (نگرشهای ماتریالیستی ) به سوی نگرش هایی است که هر چه بیشتر بر انتخاب های انسانی ، اخلاق ، محیط زیست ، تساهل و آزادی تاکید دارد (inglehart , welzel ,2009 ).
اینگلهارت شش بعد را برای ارزش های فرامادی معرفی می کند که عبارتند از : نقد حکومت ، آزادی بیان ، بحث در باره زیبایی محیط زندگی ، تاکید بر جامعه انسانی که در آن ایده ها بیشتر مورد تاکید قرار می گیرند . از نظر وی ارزش های فرامادی گرا که بخشی از ارزش های رهاینده محسوب می شوند هم جزء وجوه بنیادین جامعه مردم سالار به حساب می آیند و هم در قالب متغیری مستقل بعنوان پارامتر و عاملی موثر ، موجد تاکید بر آزادیهای مدنی و سیاسی توده ، استقلال انسانی ، تساهل ، مدارا و در کل گرایش به فرهنگ سیاسی دموکراتیک می باشد . (Inglehart,2002)
به نظر اینگلهارت ارزشهای فرامادی گرایانه در بر گیرنده شاخص هایی مانند ترجیح آزادی نسبت به نظم وثبات آمرانه ، الویت مشارکت مردمی و تقدم دخالت حقوق مدنی است که در مقابل ارزش های مادی گرایانه قرار می گیرد که بر ابعادی مانند حفظ نظم ، ثبات و امنیت شغلی و فیزیکی تاکید دارد .
با توجه به اینکه مفهوم فرامادی گرایی یکی از سازه های ابداعی اینگلهارت بوده و متعلق به کلیت نظام نظریه پردازی وی می باشد و در پیمایش ها و پژوهش های میدانی وی به گونه ای خاص شاخص سازی شده است این تحقیق نیز تا حد امکان و تا آنجا که به موضوع فرهنگ سیاسی دموکراتیک مربوط می شود به شاخص های مذکور وفادار مانده و در مرحله تعریف عملیاتی سعی گردید از معرف های مورد استفاده در مقیاس اصلی بهره جوید .

معرف های مذکور در جدول زیر ارائه شده است :
جدول 2-6-8- معرف ها و گویه های گرایش به ارزش های فرامادی

معرف ها ی ارزش های فرا مادی گرا
معرف های ارزش های مادی گرا
ارزش های فرامادی گرایانه
در مقابل ارزش های مادی گرا
الویت پیشرفت بسوی جامعه ای که در آن ایده ها
بیشتر از پول اهمیت دارد
الویت قایل شدن برای اقتدار

الویت مشارکت مردمی در حاکمیت
الویت قایل شدن برای اقتصاد با ثبات

الویت آزادی بیان
الویت قایل شدن برای نظم و امنیت اجتماعی

الویت تجمعات مدنی
الویت مبارزه علیه افزایش قیمت ها و جرایم

الویت حفظ محیط زیست
الویت برای رشد اقتصادی

فصل سوم :
روش تحقیق

3-1- روش تحقیق :
در این مطالعه روش پیمایش بعنوان روش اصلی تحقیق انتخاب گردید . دلیل انتخاب این روش به دلیل نوع موضوع و اهدافی است که پژوهش در صدد دستیابی به آن است . فرهنگ سیاسی موضوعی است که ابعاد و عناصر اصلی آن را ارزش ها ، جهت گیریها ، نگرش ها و دانش سیاسی تشکیل میدهد . به بیان دیگر یک جنبه مهم تحقیق از نوع موضوعات و مطالعاتی است که در دسته تحقیقات نگرش سنجی طبقه بندی می شود و پژوهش هایی از این نوع نیز به دلیل مقیاس وسیع تحت پوشش از روش پیمایش استفاده می کنند .
دلیل دوم انتخاب روش پیمایش هدفی است که این پژوهش دنبال می کند . مهمترین هدف تحقیق بر آورد میزان گرایش اقشار فرهنگی طبقه متوسط جدید به فرهنگ سیاسی دمکراتیک است . هدفی که متضمن نمونه یابی مناسب و انتخاب حجم

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درباره پایگاه اقتصادی، طبقه اجتماعی، عینی و ذهنی، شاخص های عینی Next Entries منابع پایان نامه درباره مشارکت اجتماعی، انحراف معیار، درصد تجمعی، انسجام اجتماعی