منابع پایان نامه درباره حقوق بین الملل، محیط زیست، کارشناسی ارشد، فارغ التحصیلان

دانلود پایان نامه ارشد

های دریایی موجود و در حال تاسیس در کشورهای درحال توسعه؛
• تأمین بخشی از پرسنل مجرب و تربیت یافته در اداره ایمن و کارآمدناوگان های دریایی، عملیات های بندری و در کل مراجع دریایی کشورها؛
• فعالیت به عنوان تکمیل کننده ی آکادمی های ملی و منطقه ای در کشورهای در حال توسعه به ویژه تربیت نیروهای متخصص برای این آکادمی ها.
کلیه اقدامات و فعالیت های دانشگاه می بایست در جهت نیل به اهداف کلان سازمان یعنی حفظ و ارتقای ایمنی و امنیت دریانوردی، حفظ محیط زیست دریایی و افزایش بهره وری کشتی رانی تعریف شوند. این اهداف و مکانیزم ها، در بخش دوم منشور دانشگاه جهانی دریانوردی74 از مواد دو الی هشت گنجانده شده اند.
با تصویب قطعنامه ی مورد نظر و با توجه به تمایل کشور سوئد که مورد استقبال و پیشتبانی مجمع نیز قرار گرفت، دانشگاه جهانی دریانوردی در سال 1983 میلادی با همکاری آیمو، دولت سوئد و شهرداری مالمو، در شهر مالمو بناء نهاده شد. به موجب موافقت نامه های که میان شهردار وقت و دبیرکل آیمو امضاء گردید، شهرداری مالمو کلیه امکانات و تجهیزات لازم برای استقرار دانشگاه را فراهم آورد. در همین سال رییس آکادمی ناوگان دریایی تجاری مامو به عنوان اولین رییس دانشگاه منصوب گردید. در سال 2008 میلادی و به دنبال بازنشستگی دکتر کارل لابشتین75 از کشور کانادا، با پیشنهد دبیرکل و تایید شورای آیمو، پروفسور یورن شریف76 از کشور سوئد که بیش از سه دهه از عمر خود را در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی ایالات متحده آمریکا گذرانده بود، به عنوان ریس جدید دانشگاه انتخاب شد و کار خود را از اول ماه آگوست همین سال آغاز نمود.
اولین سری دانشجویان WMU در سال 1985 میلادی فارغ التحصیل شدند. از آن زمان تا پایان سال تحصیلی 2011 میلادی 3240 نفر از 157 کشور و 6 سرزمین قیمومیتی در این دانشگاه تحصیل نمودند.77 اکثر قریب به اتفاق این فارغ التحصیلان در مراجع دریایی و بندری دولت های عضو ایمو در سطوح مختلف به کار گرفته شدند و بسیاری از آن ها بتا سطح وزیر، معاون وزیر، مدیرعامل مراجع دریایی، نمایندگی دایم دولت ها در سازمان بین المللی دریانوردی و مدیران عالی و میانی مراجع دریایی، بندری و شرکت های کشتی رانی ارتقای پست یافتند.
الف) ساختار دانشگاه
طبق منشور دانشگاه و آخرین اصلاحات به عمل آنده نسبت به آن در نشست بیست و ششم مجمع آیمو، ساختار دانشگاه مشتمل بر صدرات (ریاست) عالیه، هیأت حاکمه و یا همان هیآت امنا، هیأت اجرایی، شورای آکادمیک، رییس و نایب رییس و به تعداد مورد نیاز پرسنل علمی و اداری است.78 هر یک از این مقامات و نهادها دارای وظایفی هستند که در منشور دانشگاه پیش بینی شده است. صدارت عالیه دانشگاه که توسط شورای آیمو انتخاب می شود، به طور سنتی با دبیرکل آیمو است. هیأت حاکمه که همانند هیات امنای دانشگاه عمل می کند، مرکب از صدارت عالیه دانشگاه سی عضو منتخب دبیرکل آیمو دبیرکل آیمو، نماینده ی دولت سوئد و نماینده ی شورای شهر مالمو است. ریاست هیأت امنآئ نیز با صدرات عالیه دانشگاه خواهد بود. رئیس دانشگاه از سوی ریاست عالیه دانشگاه انتخاب می شود و تحت نظارت و راهنمایی های هیأت حاکمه، هیأت اجرای و صدارات عالیه فعالیت می نماید.
ب) رشته های تحصیلی در دانشگاه
تعداد رشته های تحصیلی دانشگاه محدود است. از ابتدای تأسیس دانشگاه تاسال 2012 میلادی این رشته ها با تغییرهای در عناوین و محتوای درسی مواجه بودند. بعضی از رشته ها حذف و بعضی دیگر با یک دیگر ادغام و بعضی نیز بسته به نیاز، تأسیس شدند. به عنوان نمونه کم تر از چهار سال است که رشته ی حقوق و سیاست گذاری دریایی با همکاری دانشگاه Lund سوئد دایر گردید. طبق اعلام دانشگاه برای سال تحصیلی 2012-2013 میلادی چهار رشته ی تخصصی در این دانشگاه تدریس خواهد شد. این رشته ها عبارتنداز «اداره امور ایمنی و دریانوردی و محیط زیست، تربیت و آموزش دریایی، حقوق و سیاست گذاری دریایی، مدیریت بندری و کشتی رانی79 کلیه کسانی که در این رشته ها مشغول تحصیل می شوند، در پایان تحصیلات خود موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد با عنوان «امور دریانوردی» 80خواهند شد.
اگرچه دانشگاه وابسته به آیمو است اما بودجه ای آن مستقل می باشد. طبق ماده 34 منشور، هزینه های دانشگاه از محل کمک های نقدی دولت ها، سازمان های دولتی و غیردولتی، شرکت های خصصوی و انجمن های مختلف تأمین خواهد شد. دانشگاه هم چنین می تواند کمک های غیرنقدی را دریافت نماید. بودجه ی دانشگاه توسط رییس آن تهیه و به هیأت اجرایی دانشگاه ارائه می شود. هیأت اجرایی نیز بودجه‌ی پیشنهادی را به هیأت حاکمه جهت تأیید تقدیم خواهد نمود. بودجه ی مزبور پس از تصویب و تأیید جهت اطلاعات به شورای آیمو گزارش می شود.
دانشگاه با همکاری دانشگاه دریانوردی شانگهای و دالیان کشور چین در دو رشته و در مقطع فوق لیسانس در این دانشگاه ها دانشجو می پذیرد. زبان آموزشی دانشگاه نیز انگلیسی است. از سال 2007 میلادی دانشگاه با همکاری دانشگاه sawnsea کشور انگلیس به صورت محدود اقدام به جذب دانشجویانی در مقطع دکترای امور دریانوردی و در چند شاخه ی تخصصی کرد. جمهوری اسلامی ایران از سال های آغازین فعالیت دانشگاه دانشجویان متعددی را به این دانشگاه اعزام نموده است. فارغ التحصیلان این دانشگاه در بخش های مختلف دریایی و بندری و به طور عمده در سازمان بنادر و دریانوردی مشغول به کار و تا سطوح عالی سازمانی دارای مسئولیت شده اند.81 دانشگاه علاوه بر دوره های آکادمیک که منجر به اخذ درجه کارشناسی ارشد می شود، هر ساله اقدام به برگزاری دوره های کوتاه مدت و سمینارها در زمینه های مختلف دریایی می نماید که در آن از سراسر جهان کارشناسانی شرکت می نمایند در همین سال های اخیر علاوه بر این اقدام ها یک دوره آموزشی به شیوه مکاتبه ای در رشته ی بیمه دریایی راه اندازی شده است که فارغ التحصیلان آن موفق به کشب مدرک دیپلم خواهند شد.
در حال حاضر یکی از دغدغه های اصلی دانشگاه و آیمو عدم اطمینان از ادامه کمک مالی توسط دولت ها به ویژه سازمان های بین المللی و شرکت های فعال در عرصه دریانوردی و علمی می باشد. این نگرانی در بسیاری از نشست های شورای آیمو مطرح شده است. مجمع آیمو نیز در اجلاس بیست و دوم خود که در ماه نوامبر سال 2001 میلادی برگزار شد، قطعنامه ی شماره ی A.933(22) را صادر نمود و در آن از دولت ها و صاحبان صنعت دریانوردی درخواست کرد، کمک های مالی خود به دانشگاه را ادامه دهند. هم چنین در نشست بیست و ششم مجمع ایمو که در ماه نوامبر سال 2009 میلادی برگزار شد، به موجب قطعنامه ی شماره ی A.1031(26) از دبیرکل آیمو خواسته شد، تحت هدایت شورا تدابیر و راه کارهای حصول اطمینان از ثابت و پایداری مالی دانشگاه را مورد بررسی قرار دهد و نتیجه را به نشست بعدی مجمع گزارش نماید. به دنبال آن یک سری اقدام ها از سوی دبیرخانه ی آیمو، دانشگاه و شورا صورت گرفت و نتیجه کار طی سندی به نشست بیست و هفتم مجمع که در ماه نوامبر سال 2011 میلادی برگزار شد، ارائه گردید. در این سند استراتژی آیمو و دانشگاه برای فایق آمدن بر مشکلات مالی و راه های تثبیت پشتیبانی مالی از دانشگاه به تفصیل بیان گردید و مقرر شد بر اساس این استراتژی و سیاست های اجرایی عمل شود.
بند دوم: موسسه حقوق بین المللی دریایی
ایده های تاسیس موسسه ای که بتواند اقدام به تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در زمینه ی حقوق دریایی بین المللی و ملی نماید، برای اولین بار در سفر دبیر کل وقت آیمو به کشور مالتا که در اوایل سال 1988 میلادی صورت گرفت، مطرح شد. در این سفر اونیل82 دبیرکل آیمو وزیر امور کشتی رانی مالتا با تأکید بر اهمیت و ضرورت وجود چنین موسسه ای، توافق اولیه خود را با تاسیس آن در کشورمالتا با تأیید شورای آیمو و دولت مالتا اعلام داشتند.
به دنبال آن و با پیگیری های جدی که دو طرف به عمل آوردند، موافقت نامه های تأسیس موسسه حقوق بین الملل دریایی سازمان بین الملل دریانوردی (IMLI)83 در تاریخ سیزدهم ماه می سال 1988 میلادی به امضای دبیر کل آیمو و نماینده ی دولت مالتا رسید. این توافق نامه در شصتمین اجلاس شورای آیمو که در ماه ژوئن سال 1988 میلادی برگزار شد، مطرح گردید که با حمایت و اقبال قاطع اعضای شورا مواجه شد. شورا ضمن تشکر از ابتکار عمل دبیر کل و دولت مالتا، از دبیرکل درخواست کرد، در اولین فرصت ممکن اقدامات لازم را در جهت تأسیس و آغاز ب کار موسسه به عمل آورد. در پی این اقدام اساسنامه ی موسسه در ماه جولای همان سال توسط دبیرکل آیمو تهیه گردید که مورد مطالحه و تأیید شورای آیمو در اجلاس بیست و یکم آن که در ماه نوامبر برگزار شد قرار گرفت. موسسه به طور رسمی در تاریخ ششم ماه اکتبر سال 1988 میلادی افتتاح شد و اولین دوره دانشجویان آن در سال 1989 میلادی جذب و در سال بعد موافق به اخذ درجه فوق لیسانس رشته ی حقوق بین الملل دریایی شدند.84گردش کار تا حصول توافق و تصویب اساسنامه ی موسسه به مجمع آیمو گزارش شد. مجمع نیز در نشست شانزدهم خود آن را ملاحظه نمود و از دبیرکل اعضای شورا و دولت مالتا تقدیر به عمل آورد.
به موجب موافقت نامه ی منعقده میان دولت مالتا و آیمو، دولت مالتا متعهد گردید مکان تجهیزات و تسهیلات لازم از جمله اقامتگاه برای حداقل بیست دانشجو و فضای اداری برای کارکنان را فراهم سازد و تمامی هزینه های تعمیر و نگهداری آن را نیز تقبل نماید و هرگونه همکاری را که برای اداره موسسه لازم باشد، به عمل آورد.
اساسنامه ی IMIL از منشور دانشگاه جهانی دریانوردی اقتباس گردید. اهداف و وظایف این موسسه در بخش دوم این اسانامه ذکر شد. به موجب ماده دوم، این موسسه یک مرکز بین المللی با هدف آموزش متخصصان حقوقی در زمینه ی حقوق دریایی می باشد. تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه ی حقوق بین الملل دریایی و استفاده از اطلاعات و مهارت های کسب شده در توسعه حقوق دریایی کشورها از جمله تدوین مقررات دریایی ملی و با تمرکز ویژه بر ارتقای ایمنی، بهره وری کشتی رانی و حفظ محیط زیست دریایی از جمله مأموریت های اصلی موسسه را تشکیل می دهد. به این ترتیب سازمان بین الملل دریانوردی سعی دارد تا از طریق برگزاری دوره های فشرده ی آموزشی در سطح آکادمیک، دولت های عضو ایمو به خصوص کشورهای در حال توسعه را با اطلاعات و دانش لازم جهت پیوستن به کنوانسیون ها و موافقت نامه های بین المللی دریایی و اجرای موثر آن ها در سطح ملی و منطقه ای مجهز سازد.
براساس اساسنامه و مشابه آنچه که در خصوص WMU عمل می شود، موسسه از هیأت امناء کمیته آکادمیک، کمیته ی فرعی امور مالی و پرسنلی، مدیر و معاون تشکیل می شود.85
ریاست هیات امناء با دبیر کل آیمو است. بودجه ی موسسه از بودجه ی آیمو جدا بوده و منابع مالی این موسسه را حمایت های دولت ها، موسسات و سازمان های بین المللی غیردولتی و شرکت های کشتی رانی تشکیل می دهد.
براساس سند شماره ی C108/13(a) ارائه شده از سوی دبیرکل آیمو به نشست یکصد و هشتم شورا که متضمن گزارش هیأت حاکمه موسسه می باشد. از سال 1989 میلادی تا پایان سال 2011 میلادی مجموعها 530 نفر در مقطع فوق لیسانس و 15 نفر در مقطع دکترای حقوق بین الملل دریایی از 121 کشور و دو سرزمین قیومیتی در این موسسه تحصیل نمودند و موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد و دکتری شدند.86 دوره های کوتاه مدت حرفه ای نیز جزئی از برنامه های آموزشی موسسه محسوب می شود که هر ساله در فواصل زمانی مختلف با شرکت کارشناسانی از سراسر جهان تشکیل می گردد.
اکنون پس از گذشت بیست و چهار سال از تأسیس این موسسه می توان دستاوردهای آن را موفقیت آمیز خواند. ادامه فعالیت و گسترش حوزه های کاری موسسه که مورد تایید شورا و مجمع آیمو نیز قرار گرفت، گواه بر این مدعاست.87
بند سوم: دفاتر همکاری منطقه ای
سازمان بین المللی دریانوردی به منظور دستیابی به هدف های مندرج در ماده یک کنوانسیون آیمو وظایفی برعهده دارد. یکی از این وظایف تسهیل همکاری های فنی می باشد که در

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درباره کشورهای در حال توسعه، سازمان ملل متحد، سازمان ملل، محیط زیست Next Entries منابع پایان نامه درباره حل و فصل اختلافات، سازمان ملل، حل اختلاف، سازمان ملل متحد