منابع پایان نامه درباره جامعه آماری، آموزش و پرورش، دانشگاهها، علوم پزشکی

دانلود پایان نامه ارشد

نمونه ای است که معرف و نماینده جامعه آماری تحقیق باشد و قابلیت تعمیم نتایج و داده ها را به کل جامعه فراهم آورد و در نهایت به توصیفی نسبتاً دقیق از میزان گرایشات دمکراتیک این طیف از جامعه دست یابد . علاوه بر آن ظرفیت ها و امکانات تحلیل آماری که در این روش برای تبیین روابط بین متغیرها وجود دارد این روش را به انتخابی مناسب برای تحقیقاتی ازاین دست مبدل می سازد .

3-2- تکنیک جمع آوری داده ها :
تکنیک جمع آوری تحقیق در این پژوهش پرسشنامه است . شیوه اجرا و تکمیل پرسشنامه نیز به همراهی پرسشگر انجام می گیرد .

3-3- جامعه آماری :
جامعه آماری در این تحقیق اساتید دانشگاه های شهر همدان اعم از دانشگاه های بوعلی سینا ، علوم پزشکی ، دانشگاه آزاد واحد همدان ، دانشگاه پیام نورو دانشگاه فرهنگیان و نیز دبیران مقطع متوسطه این شهررا شامل می شوند در این تحقیق جمعیت مذکور بعنوان اقشار فرهنگی طبقه متوسط جدید در نظر گرفته می شود .

3-4- حجم نمونه :
محاسبه حجم نمونه به شیوه نمونه گیری احتمالی مستلزم دسترسی به چارچوب کامل نمونه گیری است (دواس ، 1384) در مورد تحقیق حاضر به دلیل اینکه افراد تشکیل دهنده جامعه آماری ( اساتید دانشگاه و دبیران دبیرستان ها ) همگی بعنوان پرسنل آموزشی دارای سوابق استخدامی و اداری هستند امکان دسترسی به چهارچوب نمونه گیری و اطلاع دقیق از تعداد کل جامعه آماری ( N ) فراهم است و اطلاعات مذکور با مراجعه حضوری به واحد های اداری مراکز آموزشی فوق حاصل گردید . طبق اطلاعات حاصله تعداد کل جامعه آماری بالغ بر 2513 نفر می باشد که از این تعداد حدود 1013 نفر را اساتید دانشگاههای شهر همدان و 1500 نفر را دبیران دبیرستان ( مقاطع متوسطه) این شهر تشکیل میدهند .
حجم نمونه محاسبه شده بر اساس رقم جامعه آماری فوق با خطای نمونه گیری 5% و با فرض وجود یا عدم وجود صفت 50 به 50 بر اساس فرمول کوکران 134 نفر برای اساتید دانشگاه و 199 نفر برای دبیران برآورد گردید که این میزان به دلیل پیش بینی احتمالات بی پاسخی 20 درصد افزایش یافت به این ترتیب که حجم نمونه نهایی 166 نفر برای اساتید و 239 نفر برای دبیران تعیین گردید .
n=((t^2 pq)/d^2 )/(1+(1 ((t^2 pq)/d^2 -1) )/(N ))
3-5- روش نمونه گیری :
در انتخاب روش نمونه گیری بخصوص زمانیکه به دنبال روش های نمونه گیری تصادفی هستیم توجه به دو معیار ، تعیین کننده است :
دسترسی به چهارچوب نمونه گیری80 2- تمرکز جمعیت نمونه ( دواس ، ص70)
درباره تحقیق حاضر دسترسی به چهارچوب نمونه گیری کامل امکان پذیر است اما معیار دوم یعنی تمرکز جمعیت نمونه ، محقَق نیست زیرا افراد جامعه آماری در قالب اساتید دانشکده های مختلف در دانشگاه های دولتی و آزاد و نیز معلمان مختلف در سطح شهر همدان پراکنده اند به همین دلیل برای چشم پوشی نکردن ازامتیاز دسترسی به چهارچوب نمونه گیری دقیق و نیز امتناع از مشکلات مربوط به عدم تمرکز جمعیت آماری ، ترکیبی از دو روش نمونه گیری طبقه ای و نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای برای این تحقیق انتخاب می شود .
از طرف دیگر همانطور که گفته شد جامعه آماری از طبقات و گروههایی مانند اساتید دانشگاه و دبیران دبیرستان ها تشکیل یافته که از نظر متغیرهای تحقیق مانند پایگاه اقتصادی – اجتماعی و امنیت اقتصادی حائز تفاوتهای زیادی هستند و لازم است حجم نمونه انتخاب شده از این نظر با نسبت موجود در جامعه آماری تشابه و تقارن کافی داشته باشد . به این منظور برای رعایت نسبت مذکور از نمونه گیری طبقه ای استفاده گردید
نمونه گیری طبقه ای81 روشی است که در آن سعی می شود نمونه انتخاب شده از لحاظ متغیرهای اصلی تحقیق با نسبت موجود در جامعه آماری مطابقت داشته باشد و با آن متناسب باشد . در این روش به تناسب توزیع فراوانی هر طبقه در جامعه آماری سهمیه گروهها و طبقات از حجم نمونه تعیین می شود . (ساعی ، 1381 ) معرف بودن نسبت گروههای مختلف در نمونه مستلزم آنست که همانند نسبت آن گروهها در جمعیت باشد . (دواس ، 1384 ، 72 )
برای اینکار از شیوه اختصاص متناسب که یکی از شیوه های اختصاص حجم نمونه به طبقات جامعه آماریست استفاده می شود . در این حالت تعداد نمونه مورد انتخاب از هر طبقه بر اساس سهم و نسبت افراد آن طبقه از کل جامعه آماری بصورت زیر محاسبه می شود :
nh=n Nh/N
nh : تعداد نمونه انتخابی از طبقه h ام
n : تعداد کل نمونه انتخابی از جامعه آماری مورد مطالعه
Nh : تعدا افراد جامعه آماری در طبقه h ام
N : تعداد کل افراد جامعه آماری

با استفاده از این نوع نمونه گیری تعداد نمونه های اختصاص یافته به هر یک از طبقات جامعه آماری به شرح جدول زیر می باشد :
جدول 3-1- سهم هر یک از طبقات نمونه از حجم نمونه

تعدادکل هریک از طبقات ( N )
سهم طبقات از حجم نمونه
دانشگاه
1013
161
آموزش و پرورش
1500
239
جمع
2513
400

برای اینکه سهم هر کدام از دانشگاهها و نواحی آموزش و پرورش از حجم نمونه مشخص شود فرایند اختصاص حجم نمونه با استفاده از روش فوق یکبار دیگر درباره انواع مراکز دانشگاهی (علوم پزشکی ، بوعلی سینا ، دانشگاه آزاد ، دانشگاه فرهنگیان و پیام نور ) و نواحی آموزش و پرورش انجام گرفت که نتیجه در جدول زیر ارائه شده است .

جدول 3-2- سهم زیر گروهها ی طبقات اصلی از حجم نمونه

تعداد کل هریک از طبقات ( Nh )
سهم طبقات از حجم نمونه(nh )

اساتید دانشگاهها
بوعلی
351
56

علوم پزشکی
296
47

آزاد
247
40

دانشگاه فرهنگیان و پیام نور
120
18
دبیران آموزش و پرورش
ناحیه (1)
773
123

ناحیه (2)
728
116
جمع

2513
400
در مرحله بعد پس از آنکه سهم طبقات و گروههای مختلف جامعه آماری از حجم نمونه بر اساس نسبت های موجود در جامعه آماری مشخص گردید . با توجه به اینکه هر یک از طبقات مختلف ( دانشگاهها و نواحی آموزش و پرورش )که اسامی آنها در جدول فوق ذکر شده خود حایز زیر مجموعه متعدد و دسته های فرعی تری مانند دانشکده ها ، دپارتمان ها وگروههای آموزشی و مناطق مختلف آموزش و پرورش بودند و به دلیل پراکندگی مکانی زیاد عملاَ امکان تخصیص نمونه به همه آنها وجود نداشت و از طرفی به دلیل همگن بودن طبقات فرعی مذکور از نظر متغیر های تحقیق ضرورتی به جمع آوری داده ها از همه آنها وجود نداشت .در این مرحله از نمونه گیری خوشه ای استفاده گردید .
نمونه گیری خوشه ای نیز روشی است که در آن ابتدا از میان مناطق ، نمونه ای انتخاب گردد بدوا از میان مناطق بزرگ نمونه گیری می شود و رفته رفته از هر منطقه بزرگ ، مناطق کوچکتری نمونه گیری می شود . (دواس ص74 )
برای اجرای روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ابتدا فهرست حوزه ها و زیر مجموعه های هر کدام را تهیه کرده و آن را بعنوان چهارچوب نمونه گیری قرار می دهیم واز بین خوشه ها وطبقات اصلی (مراکز دانشگاهی و نواحی آموزش و پرورش) خوشه های فرعی را به صورت تصادفی انتخاب می کنیم طبقات و خوشه ها ی فرعی را در اینجا دانشکده ها و مدارس نواحی مختلف آموزش و پرورش تشکیل می دهند . در واقع در اینجا قصد ما اینست که مشخص کنیم از بین هر کدام از مراکز دانشگاهی که فهرست آن در جدول پیشین آمد کدام دانشکده ها و مدارس بعنوان نمونه نهایی برگزیده خواهند شد . پس از اجرای مراحل نمونه گیری خوشه ای ، شش خوشه از بین دانشگاهها و نواحی آموزش و پرورش انتخاب گردید که شرح آن در جدول زیر ارائه شده است .
جدول 3-3- خوشه های انتخابی از زیر گروههای مختلف
خوشه اول
خوشه دوم
خوشه سوم
خوشه چهارم
خوشه پنجم
خوشه ششم
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه بوعلی سینا
دانشگاه آزاد
دانشگاه فرهنگیان
ناحیه دو آموزش و پرورش
ناحیه یک آ . پ
دانشکده پزشکی
دانشکده ادبیات و علوم انسانی
دانشکده علوم پایه
پردیس شهید باهنر از دانشگاه فرهنگیان
دبیرستانهای حاج بابایی حضرت مهدی – تختی – شهید محلاتی – فنی حرفه ای باباخان
دبیرستانهای امام حسین – امام صادق – ابن سینا – شاهد – علامه حلی

3-6- ابزار اندازه گیری ( پایایی و روایی ) :
بر اساس روال مرسوم و غالب مطالعات پیمایشی که در آنها پرسشنامه عمده ترین ابزار جمع آوری و اندازه گیری داده ها ست در این مطالعه نیز از این ابزار برای جمع آوری داده ها و اندازه گیری متغیرها استفاده شده است . از آنجا ییکه تهیه و ساختن پرسشنامه در چنین تحقیقاتی مهمترین حلقه و مرحله ایست که محقق را از دنیای مفاهیم انتزاعی به جهان واقعیت عینی و انضمامی وارد میکند . وملاکهایی مانند پایایی و اعتبار شاخص هایی برای حصول اطمینان محقق ازمطلوبیت ابزار اندازه گیری از این جنبه هاست است انجام آزمونهایی بر روی پرسشنامه امری مرسوم و الزامی است . در این تحقیق برای دستیابی به منظور فوق اقداماتی به شرح ذیل صورت گرفت .
3-6-1- پیش آزمون ( پایایی) :
در این پژوهش ابتدا نمونه ای 40 نفری از اعضای جامعه آماری انتخاب شد و پرسشنامه مقدماتی بین آنها توزیع گردید . پس از جمع آوری داده ها ، ضریب پایایی یا قابلیت اعتماد بر روی پرسش ها ی مذکور محاسبه گردید .
البته برای محاسبه ضریب قابلیت اعتماد ، شیوه های مختلفی وجود دارد . یکی از آنها روش محاسبه آلفای کرونباخ است که در این تحقیق از آن استفاده گردید . روش آلفای کرونباخ برای محاسبه هماهنگی درونی ابزار اندازه گیری از جمله پرسشنامه یا آزمون هایی که خصیصه های مختلف را اندازه گیری می کند ، بکار میرود . ( سرمدی و دیگران ، 1379 : 169 )
نتایج محاسبه آلفای کرونباخ متغیرها هم بصورت کلی و مجموع گویه ها وابعاد هر متغیر و هم به تفکیک شاخص ها و ابعاد هر متغیر در جدول زیر ارائه شده است :
جدول 3-4- پایایی ابزار اندازه گیری فرهنگ سیاسی دموکراتیک ( متغیر وابسته )
متغیر اصلی
تعداد گویه ها
مقدار آلفا
ابعاد
تعداد گویه ها
مقدار آلفای کرونباخ

فرهنگ سیاسی

30 گویه

82/0
مدارای سیاسی
4 گویه
71/0

حمایت از آزادی
6 گویه
73/0

تساوی جنسیتی
6 گویه
73/0

مطلوبیت دمکراسی
4 گویه
70/0

دانش و علاقه سیاسی
5 گویه
77/0

مشارکت سیاسی
5 گویه
71/0
جدول 3-5- پایایی ابزار اندازه گیری سرمایه اجتماعی
متغیر اصلی
تعداد گویه ها
مقدار آلفا
ابعاد
تعداد گویه ها
مقدار آلفای کرونباخ

سرمایه اجتماعی

29 گویه

88/0
اعتماد درون گروهی
4 گویه
70/0

اعتماد برون گروهی
3 گویه
75/0

اعتماد نهادی
6 گویه
78/0

انسجام اجتماعی
8گویه
76/0

مشارکت اجتماعی
8 گویه
77/0

جدول 3-6- پایایی ابزار اندازه گیری سنجه دینداری
متغیر اصلی
تعداد گویه ها
مقدار آلفا
ابعاد
تعداد گویه ها
مقدار آلفای کرونباخ

میزان دینداری

23 گویه

89/0
بعد اعتقادی
7 گویه
88/0

بعد مناسکی
5گویه
82/0

بعد پیامدی
7 گویه
85/0

بعد عاطفی
4 گویه
83/0

جدول 3-7- پایایی ابزار اندازه گیری متغیر امنیت اجتماعی
متغیر اصلی
تعداد گویه ها
مقدار آلفا
ابعاد
تعداد گویه ها
مقدار آلفای کرونباخ

احساس امنیت

15 گویه

84/0
امنیت جانی
5 گویه
82/0

امنیت اقتصادی
5گویه
85/0

امنیت سیاسی
5 گویه
86/0

در ضمن برای سنجش متغیرهای پایگاه اقتصادی -اجتماعی ، میزان استفاده از رسانه ها و گرایش به ارزش های فرامادی گرایانه به ترتیب از 7 ، 4 و 5 پرسش استفاده گردید که میزان ضریب آلفا برای پایگاه اقتصادی – اجتماعی 72/0 ، برای متغیر میزان استفاده از رسانه ها 68/0 و برای متغیرگرایش به ارزش های فرامادی گرایانه 75/0 محاسبه گردید .
پس از محاسبه ضریب پایایی ابزار اندازه گیری بعضی از گویه ها و سوالات دارای مشکل حذف و بعضی نیز تغییر داده شد و اصلاح گردید .
3-6-2- اعتبار ابزار

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درباره سرمایه اجتماعی، ارزش های فرامادی، فرهنگ سیاسی، انسجام اجتماعی Next Entries منابع پایان نامه درباره احساس امنیت، انحراف معیار، درصد تجمعی، امنیت سیاسی