منابع پایان نامه درباره امام صادق، نهج البلاغه، پیامبر (ص)، منابع معتبر

دانلود پایان نامه ارشد

حقيقت هيچكس نمي تواند ترديد كند كه ابو طالب از حاميان درجه اول اسلام و پيامبر بود حمايت او از پيامبر و اسلام بحدى بود كه هرگز نمی ‏توان آنرا با علايق و پيوندهاى خويشاوندى و تعصبات قبيله‏اى تفسير كرد.
نمونه زنده آن داستان شعب ابو طالب است همه مورخان نوشته‏اند هنگامی كه قريش پيامبر و مسلمانها را در يك محاصره اقتصادى و اجتماعى و سياسى شديد قرار دادند و روابط خود را با آنها قطع كردند ابو طالب يگانه حامی و مدافع حضرت سه سال از همه كارهاى خود دست كشيد و بنى هاشم را به دره‏اى كه در ميان كوههاى مكه قرار داشت و به شعب ابو طالب معروف بود برد و آنجا سكنى گزيد. فداكارى را به جائى رسانيد كه اضافه بر ساختن برجهاى مخصوصى بخاطر جلوگيرى از حمله قريش هر شب پيامبر را از خوابگاه خود بلند می ‏كرد و جايگاه ديگرى براى استراحت او تهيه می ‏نمود و فرزند دلبندش على (عليه‏السلام‏) را بجاى او می ‏خوابانيد و هنگامی كه على (عليه‏السلام‏) می ‏گفت پدر جان من با اين وضع بالاخره كشته خواهم شد پاسخ ميدهد عزيزم بردبارى را از دست مده هر زنده بسوى مرگ رهسپار است من ترا فداى فرزند عبد الله نمودم جالب توجه اينكه على (عليه‏السلام‏) در جواب پدر می ‏گويد پدر جان اين كلام من نه بخاطر اين بود كه از كشته شدن در راه محمد (صلى‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) هراسى دارم بلكه بخاطر اين بود كه ميخواستم بدانى چگونه در برابر تو مطيع و آماده براى يارى احمدم ما معتقديم هر كس تعصب را كنار گذاشته و بيطرفانه سطور طلائى تاريخ را درباره ابو طالب مطالعه كند با ابن ابى الحديد شارح نهج البلاغه هم صدا شده و می ‏گويد : و لو لا ابو طالب و ابنه لما مثل الدين شخصا و قاما فذاك بمكة آوى و حامی و هذا بيثرب جس الحماما هر گاه ابو طالب و فرزند برومندش نبود هرگز دين و مكتب اسلام بجاى نميماند و قد راست نمی ‏كرد ابو طالب در مكه بيارى پيامبر شتافت و على (عليه‏السلام‏) در يثرب ( مدينه ) در راه حمايت از اسلام در گرداب مرگ فرو رفت
سخنان و اشعارى كه در تأييد پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) از ابوطالب در منابع معتبر نقل شده بسيار زياد و متجاوز از هزار بيت است كه هم اكنون در كتابوبه نام «ديوان اشعار ابوطالب» گردآورى شده است. ابن ابوالحديد219. هر چند اين اشعار را در لفظ متواتر نمی داند امّا در دلالت بر تصديق ابوطالب به نبوّت پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) متواتر معنوى می داند. علاّمه امينى نيز با تعجب می پرسد كه اگر اين تعابير گوناگون كه در اشعار وى آمده شهادت و اعتراف به نبوت رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) بشمار نيايد پس اعتراف و شهادت به نبوت چگونه است؟ (الغدير ، ج7 ، ص 341).
ابوطالب در وصف پيامبر (صلى الله عليه وآله وسلم) در ضمن قصيده لاميّه اش كه شهرت بسيار دارد می گويد:
وابيض يُستسقى الغمام بوجهه *** ثِمال اليتـامی عصمـةٌ للأرامل
يطيف به الهلاك من آل هاشم *** فهم عنـده في نعمة وفواضل220
سپيد چهره اى كه از ابرها به آبروى او باران طلب شود و پناه يتيمان و نگهدار بيوه زنان باشد
هاشميان فقير و رو به زوال بدو پناه آرند و به نزد او در رحمت و فراوانى ها به سر برند
و وقتى پيامبر در قحطى مدينه به قصد استسقاء بر منبر رفت و دعا كرد و باران آمد اين اشعار را بياد آورد و فرمود: خداوند ابوطالب را جزاى خير دهد ، اگر زنده بود چشمانش نورانى می شد.221
وقتى در محضر امام صادق (عليه السلام) گفته می شود:مردم می گويند ابوطالب كافر بوده است ، امام در ردّ آن به اين شعر ابوطالب استناد می كند: «آيا نمی دانيد كه ما محمد را همچون موسى پيامبر می دانيم كه در كتاب هاى پيشين معرفى شده است» 222ابن ابوالحديد اشعار ذيل را نقل می كند: 223
«به راستى كه خداوند پيامبر (محمد) را گرامی داشت پس گرامی ترين آفريدگان خداوند در ميان مردم ، احمد است
براى بزرگداشت او ، نامش را از نام خود گرفت زيرا كه خداوندِ صاحب عرش ، محمود است و اين محمد فرستاده پروردگار را يارى كردم با شمشيرى چون صاعقه از رسول خدا پشتيبانى می كنم همانند پشتيبانى كه برايش دل می سوزاند».
و شايد از همه صريح تر اين بيت باشد:
يا شاهِـدَ اللّه عَلَىَّ فَاشْهَـد إنّى عَلى دِين النَّبىّ أحمد 224
7 – دلائل ايمان ابوطالب‏ از نظر علامه جعفر مرتضی عاملی
دلائل ايمان ابوطالب عليه السلام زياد است كه ما بسيار فشرده گوشه‏اى از آن را از كتاب « الصحيح من السيره« نقل می ‏كنيم:
1 – جملاتى كه پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه هدى عليهم السلام درباره ايمان او فرموده‏اند بهترين دليل بر ايمان آن بزرگوار است.
2 – حمايت‏هاى بى دريغ او از پيامبر صلى الله عليه و آله در شرايط بسيار سخت.
3 – اقرار ابوطالب عليه السلام در اشعارى كه در باره‏ى پيامبر و ارتباط خود با خداوند سروده است.
4 – ابوطالب عليه السلام به فرزند خود جعفر و به همسر خود فاطمه بنت اسد و به برادر خود حمزه، سفارش به اسلام و نماز و حمايت از حضرت محمد صلى الله عليه و آله را می ‏كند.
5 – حزن و استغفار و ناراحتى شديدى كه براى پيامبر صلى الله عليه و آله هنگام فوت ابوطالب پيدا شددليل ديگرى بر ايمان اوست.
6 – ابوبكر و عباس می ‏گويند كه ابوطالب عليه السلام هنگام مرگ می ‏گفت:
«لا اله الّا الّله محمّد رسول الّله‏»
7 – رسول خدا صلى الله عليه و آله بالاى منبر براى ابوطالب عليه السلام دعا و استغفار كرد و جنازه‏ى او را تشييع نمود و به حضرت على عليه السلام دستور غسل و كفن و دفن داد. فقط نماز بر او گذارده نشد،زیراتاآن زمان نمازمیت برمسلمانان واجب نشده بود، همانگونه كه بر خديجه عليها السلام هم نماز گذارده نشد.
8 – حضرت على عليه السلام هنگام فوت پدر بزرگوارش مرثيه‏ها و اشعارى خواندند، و در نامه‏اى كه سال‏هاى بعد براى معاويه فرستاد مطالبى‏
نوشتند كه از جمله ى آنها اين بود: بسيار فرق است ميان پدر من ابوطالب و پدر تو ابوسفيان.
9 – در روايتى می ‏خوانيم كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: من در قيامت شفيع پدر و مادر و عمويم ابوطالب عليه السلام هستم.
10 – در حديث آمده است كه خداوند به پيامبرش وحى كرد كه آتش بر پدر و مادر و كفيل تو حرام است.
11 – در اسلامِ فاطمه بنت اسد، شكى نيست او از زنان سابقه دار و مهاجران است و اگر ابوطالب عليه السلام مسلمان نبود هرگز اجازه داده نمی ‏شد كه شوهر زن با ايمانى، مرد غير مؤمنى باشد225.
امام صادق عليه السلام فرمود: ابوطالب ايمان خود را در اوائل كار همچون اصحاب كهف كتمان می ‏كرد و اين تقیه براى حمايت از پيامبر صلى الله عليه و آله بود.
در آن زمان اسلام نياز به يك چهره‏ى اجتماعى كه مورد قبول همه مردم منطقه باشد داشت و چنانچه ابوطالب عليه السلام ايمان خود را اظهار می ‏كرد كفار او را كنار زده، راه را براى كوبيدن حضرت رسول صلى الله عليه و آله از هر طرف باز می ‏ديدند.
با اين همه دليل جايى براى شك در ايمان ابوطالب عليه السلام نيست اگر اندکی از فداكارى‏هاى ابوطالب را ديگرى انجام داده بود صدها كمال و فضيلت براى او می ‏تراشيدند.
ولى گناه ابوطالب در اينجا اين است كه پدر على عليه السلام است و دستگاه بنى اميه و خلفاى ستمكار حتى با سايه على عليه السلام نيز مخالفند. بايد به هر قيمت و تهمتى كه شده اين خاندان را زير سؤال برده، تحقير نمايند و زحمات چهل و دو ساله ابوطالب عليه السلام را ناديده انگارند 226بايد زحمات پدر در مكه و پسر در مدينه به دست فراموشى سپرده شود اگر هم در گوشه و كنار افرادى از ابوطالب حمايت كنند باید دچار مشكلات و زندان‏ها و شكنجه شوند!. 227
و يا بعضى همچون ابن ابى الحديد در اشعار خود بگويد كه اگر ايمان و و ايثار ابوطالب عليه السلام و فرزند او على عليه السلام نبود، هرگز دين قد راست نمی ‏كرد.
آرى! بسيار كم هستند افرادى كه علم و شناخت و انصاف و آزاد مردى آنان، دستخوش هوسها و نظام‏هاى طاغوتى نگردد.
اگر هيچ دليلى بر ايمان ابوطالب عليه السلام جز وصيتنامه‏ى آن بزرگوار نداشتيم برای اثبات ایمان وی كافى بود.
مرحوم علامه امينى در كتاب شريف «الغدير» می ‏نويسد: ابوطالب عليه السلام در لحظه مرگ خود فرمود:
«يا معشر بنى هاشم! اطيعوا محمّداً و صدّقوه، تفلحوا و ترشدوا»؛ اى جماعت بنى هاشم! از محمد صلى الله عليه و آله اطاعت كنيد و او را تصديق نماييد تا رستگار و ارشاد شويد.
همچنين فرمود: محمد امين قريش، راستگوى عرب و داراى همه ى كمالات است، دل‏ها به او ايمان دارد ولى زبان‏ها از ترس به انكار برخاسته، من می ‏بينم كه در آينده مستضعفان دور او را گرفته به حضرتش ايمان می ‏آوردند و او با كمك همان مستضعفان، صفوف قريش را خواهد شكست و سران آنان را خوار و خانه‏هاى آنان را خراب خواهد نمود و بى پناهان را نيرومند و مصدر امور را به آنان خواهد داد و در خاتمه فرمود:
«كونوا له و لاة و لحزبه حماة» به او علاقمند بوده و از حمايت كنندگان حزب او باشيد228
شما را به خدا چنين وصيتنامه‏اى را جز از مؤمن به رسول خدا صلى الله عليه و آله می ‏توان انتظار داشت؟.
بى جهت نيست كه امام باقر عليه السلام فرمود: ايمان ابوطالب عليه السلام بر ايمان بسيارى از مردم ترجيح دارد و اميرالمؤمنين عليه السلام دستور می ‏داد از طرف وى به نيابت از ابوطالب- حج به جا آوردند. 229
چگونه می ‏توان ابوطالب عليه السلام را مؤمن ندانست در حالى كه بيش از سه هزار شعر از او به جاى مانده كه همه‏ى آنها بر ايمان او دلالت دارد؟ 230
چگونه می ‏توان در ايمان ابوطالب عليه السلام شك كرد در حالى كه نوزده‏ شعر جالب براى نجاشى پادشاه حبشه فرستاد كه با مسلمانان مهاجر به آن ديار خوشرفتارى نمايد؟ 231
چگونه می ‏توان در ايمان كسى شك كرد كه پيامبر صلى الله عليه و آله را از كودكى آبرومند درگاه خدا می ‏دانست؟ چنانكه در تاريخ می ‏خوانيم: دو سال در مكه باران نيامد، ابوطالب عليه السلام حضرت محمد صلى الله عليه و آله را كه كودكى شير خواره و در قنداق بود روى دست گرفت و به سوى كعبه توجه نمود، كمی او را به آسمان پرتاب كرد و گفت:
«يا رب! بحق هذا الغلام اسقنا»؛
پروردگارا! ترا بحق اين كودك ما را سيراب نما.
ساعتى بيش نگذشت كه ابر سراسر آسمان را گرفت و باران شروع به باريدن نمود و بقدرى باريد كه مردم از خراب شدن مسجد ترسيدند.
ابوطالب عليه السلام كه دعا و توسل به آبروى اين نوزاد را اين چنين مؤثر ديد اشعارى در عظمت و مقام اين كودك سرود. »………………………………………….. ……………………

8 – ایمان ابوطالب از نظر علماء اهل تسنن
بسیار از علماى بزرگ اهل سنت نیز اعتراف به ایمان ابوطالب کردند چنانکه زینى دحلان مفتى مکه و از علماى بزرگ اهل سنت به نقل از ابن التین می ‌نویسد:
قال الإمام عبد الواحد السفاسقی (ابن التین) فی شرح البخاری: إنّ فی شعر أبی طالب هذا دلیلا على أنه کان یعرف نبوه النبی صلى اللّه علیه وآله وسلم قبل أن یبعث، لما أخبره به بحیرا الراهب وغیره من شأنه، مع ما شاهده من أحواله، ومنها الاستسقاء به فی صغره ومعرفه أبی طالب بنبوته صلى اللّه علیه وآله وسلم، جاءت فی کثیر من الأخبار زیاده على أخذها من شعره.
امام عبد الواحد سفاسقى در شرح بخارى نوشته است: اشعار ابوطالب دلالت دارد که او قبل از بعثت از نبوت پیامبر به وسیله اخبارى که بحیراء راهب و دیگران داده بودند، با خبر بوده است. عملکرد‌هاى ابوطالب نیز بر این مطلب شهادت می ‌دهد که از جمله آن‌ها وسیله قرار دادن پیامبر (ص) براى طلب باران و خبر داشتن از نبوت او بوده است. این مطلب در روایات بسیار؛ علاوه بر اشعارى که از او نقل شده آمده است.232
همین مطلب را ابن حجر عسقلانى و بدر الدین عینى به صورت مختصر نقل کرده‌اند که پیش از این گذشت.
هرکس ابوطالب را دشمن بدارد، کافر است
ابوالقاسم راغب اصفهانى233 در محاضرات الأدباء می‌نویسد:
وقال سفیان بن عیینه من أبغض أبا طالب فهو کافر فقیل لمه قال لأن النبی کان یحبه ولذلک قال الله تعالى «إنک لا تهدی من أحببت» ومن أبغض من یحبه رسول الله فهو کافر .
سفیان بن عیینه گفت: هرکس ابوطالب

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درباره مسجد الحرام Next Entries منابع پایان نامه درباره رسول خدا (ص)، قرآن کریم، مجمع البیان، اهل بیت(ع)