منابع پایان نامه درباره اعتیاد به اینترنت، یادگیری الکترونیک، استفاده از اینترنت

دانلود پایان نامه ارشد

با اطلاعات قدیمی پیوند دهند ، دانش معنا دار کسب کنند و از توانائی های فراشناختی خود استفاده کنند . به همین دلیل، راهبرد آموزشی است که کیفیت یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهد و نه فناوری .
کوزما0 2001) استدلال می کند که برنامه های رایانه ای با ویژگی های خاص مورد نیاز است تا الگوهای زندگی واقعی را برای یادگیرنده شبیه سازی کند . بنابراین ، رسانه یادگیری را تحت تأثیر قرار نمی دهد و رایانه به خودی خود باعث یادگیری دانشجویان نمی شود ، بلکه طراحی الگو های واقعی زندی و شبیه سازی ها و تعامل دانشجویان با آن الگو است که منجر به یادگیری بیشتر می شود . زیرا صرفاً وسیله ای است که قابلیت پردازش اطلاعات را فراهم می کند و آموزش را به یاد گیرندگان عرضه می کند ( کلارک ، به نقل از اندرسون ، 1385، زمان ، مترجم ).
دیویی یادگیری الکترونیکی را به خاطر امکان انتخاب و گوناگونی و فرصتی که برای « پژوهش فعال» و « گونه گونی فردی» ارائه می کند می پذیرفت، یادگیری الکترونیک و اینترنت منابع شگفت انگیز ایده ها هستند ، اما باید « واقعاً تربیتی» باشند( کریسون ، 1383، مترجم ، عطاران ).
یادگیری الکترونیکی معمولاً انعطاف پذیری دسترسی را در هر مکان و زمان فراهم می کند ، در اصل به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا زمان و فضا را در نوردند ( کول، 2000، به نقل از اندرسون، 1385).
به عقیده روست (2002) به نقل از اندرسون ، تحقیق وعده و نویدهای آموزشی الکترونیکی ، نیازمند داشتن تعهد و منابع است . منابع باید درست و صحیح انتخاب شوند .
تعریف کارلاینر (1999) به نقل از اندرسون عبارت است از : یادگیری الکترونیکی را روش ارائه محتوای آموزشی از طریق رایانه تعریف کرده است .
تعریف کان (1997) به نقل از اندرسون عبارت است از : اموزش الکترونیکی را به منزله ی رویکردی نوآورانه تلقی می کند که از امکانات وب برای دادن آموزش به مخاطب از راه دور استفاده می کند .
اندرسون یادگیری الکترونیکی را چیزی بیش از ارائه ی محتوای آموزشی با وب می داند و یادگیرنده و فرایند یادگیری را نقطه ی تمرکز یادگیری الکترونیکی می داند به همین دلیل وی یادگیری الکترونیکی را چنین تعریف می کند : یادگیرنده به منظور کسب دانش و ساخت معانی فردی ، رشد تجارب یادگیری ، دستیابی به محتوای یادگیری، برقراری کردن تعامل با محتوا ، مربی و یادگیرندگان دیگر و برای کسب حمایت و پشتیبانی در خلال فرایند یادگیری ، از اینترنت بهره می گیرد . (اندرسون ، 1385، زمانی ، مترجم ).
2-3-12 اعتیاد به اینترنت یک از انواع اعتیاد به فناوری اطلاعات
 اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روان‌شناختی- اجتماعی است که شامل نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت است و استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می‌شود. اینترنت پدیده ای است که در ابتدا برای تسریع ارتباطات نظامی و تحقیقات دانشگاهی پا به عرصه وجود گذاشت. لیکلیدر72 در سال ۱۹۶۲م ایده یک شبکه جهانی را مطرح ساخت که در آن کاربرانی که یک‌دیگر را نمی‌شناسند می‌توانند از داده‌های مشترکی استفاده نمایند. این پدیده با سرعت بسیار زیادی در جهان گسترش یافت تا جایی که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۲م. میزان کاربران اینترنت در جهان به بیش از ۲ میلیارد نفر برسد. در کشور ما نیز افزایش کاربران اینترنت رشد صعودی داشته به نحوی که کشور ما از نظر تعداد کاربران اینترنت در منطقه خاورمیانه در رتبه نخست قرار دارد. هم‌زمان با افزایش تعداد کاربران اینترنت، نحوه استفاده افراد از این رسانه بحث در مورد تأثیر اینترنت بر سلامتی افراد جامعه را مطرح کرد. اعتیاد به اینترنت یک پدیده به نسبت جدید محسوب می‌شود که از نظر بسیاری از پزشکان مغفول مانده است. مفاهیم اعتیاد به فن‌آوری توسط گریفیتس73 ( 1996) و اعتیاد به رایانه توسط شوتون74 ( ۱۹۹۱) برای نخستین بار مطرح شدند. در تعریف اعتیاد، فرا‌تر از مصرف مواد مخدر، تعریف اعتیاد در زمینه رفتارهای اعتیاد آور مانند قمار، پرخوری توسط لسوئیرا و بلومه75 ( ۱۹۹۳)، بازیهای ویدئویی ( کیپرس ، 1990 ) 76، ورزش ( مورگان77 ، 1979)، روابط عاشقانه ( پیل و برودی78 ، 1975) و تماشای تلویزیون ( وین79 ، 1983 ) مورد بررسی قرار گرفتند. اولین بار مفهوم اعتیاد به اینترنت توسط یونگ80 ( 1996) در طی انجام یک مطالعه مطرح شد و این مفهوم موضوع جدال برای دو گروه دانشگاهیان و پزشکان گردید. در ابتدا طرح آن بسیار طنزگونه می‌نمود. اعتیاد اینترنتی در سال ۲۰۰۶م. توسط انجمن پزشکی آمریکا به عنوان اختلال روانی شناخته شد. آمار‌ها نشان می‌دهند ۳۰ درصد جمعیت زیر ۱۸ سال در کره جنوبی به اینترنت اعتیاد دارند (هان دونگ – هیونگ81، 2009).همین آمار در مورد کشور چین به ۱۴ درصد جمعیت زیر ۱۸ ساله‌ها در آن کشور می‌رسد.
طبق تحقیقات در دانشگاه «هاروارد» بین ۵ تا ۱۰ درصد از کاربران از اعتیاد اینترنتی رنج می‌برند. ۲۵ درصد از افراد در‌‌ همان ۶ ماه اول استفاده از اینترنت به آن معتاد می‌شوند. آمارهای پژوهش در ایران نیز نشان می‌دهد که بیشتر کاربران دارای اعتیاد به اینترنت در ایران پسر هستند و همچنین میزان اعتیاد افراد مجرد به اینترنت چندین برابر افراد متأهل است. اعتیاد اینترنتی نوعی اختلال روان‌شناختی- اجتماعی است که شامل نوعی وابستگی رفتاری به اینترنت است و استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می‌شود.
همچنین بسیاری اعتقاد داشتند که اعتیاد فقط باید به سوء مصرف مواد مخدر اطلاق شود(راچلین 82، 1990 ؛ واکر83، 1989).میزان استفاده ۳۸ ساعت در هفته از اینترنت را مبنای اعتیاد به اینترنت می‌گیرند. البته این نوع استفاده را باید جدای از استفاده از اینترنت برای اهداف کاری و غیرعلمی دانست.
2-3-12-1 کار‌شناسان از ۶ مشخصه برای تشخیص اعتیاد اینترنتی نام می‌برند
۱. برجستگی: اینترنت تم غالب زندگی، احساسات و رفتار فرد باشد.
۲. تغییر خلق و خو: فرد هنگام استفاده از اینترنت تغییر در رفتار و احساسات داشته باشد.
۳. تحمل: افزایش میزان استفاده از اینترنت برای رسیدن به خلق و خوهای دل‌چسب.
۴. علایم ترک: اگر فرد استفاده از اینترنت را متوقف کند دچار ناخوشی شده و علایم منفی مانند افسردگی و پرخاش از خود نشان می‌دهد.
۵. کشمکش: استفاده از اینترنت باعث به وجود آمدن درگیری با افراد دیگر در جریان زندگی روزمره می‌گردد.
۶. عود: بیمار تمایل به سرگرفتن رفتارهای اعتیادگونهٔ خود حتی سال‌ها بعد از ترک دارد( بازرگان، 1390).
2-3-13 انواع اعتیاد اینترنتی
۱. بازیهای اینترنتی؛ معمولاً ۷۰ درصد از اعتیاد به اینترنت را بازیهای آنلاین و قمار آنلاین (به نظر حذف شود بهتر است زیرا فکر نمی‌کنم دغدغهٔ جامعهٔ ما باشد.) تشکیل می‌دهند.
۲. اعتیاد به ارتباط‌های اینترنتی؛ شامل بودن در شبکه های اجتماعی، چت و تالارهای گفت‌وگو، افرادی که دچار اعتیاد به گپ زدن و گفت‌وگوی اینترنتی می‌شوند، معمولاً بیش از حد درگیر روابط اینترنتی هستند. دوستی اینترنتی خیلی سریع اهمیت و جایگاه روابط خانوادگی و دوستان قدیمی را می‌گیرد. به ظاهر مبتلایان به این بیماری دائم در اینترنت دنبال اسم خودشان می‌گردند.
اینکه چند نفر و از کجا به وبلاگ یا سایتشان لینک داده‌اند برای آن‌ها بسیار مهم است و مدام به سایتشان سر می‌زنند و احتمالاً از کمبود یا افزایش بازدیدکنندگان دچار استرس می‌شوند. خود افشاگری وبلاگی مسئلهٔ دیگری است که محققان آن را یک بیماری خوانده‌اند. گروهی از مردم راز‌ها و اسراری را که معمولاً شخصی و خصوصی قلمداد می‌شود، روی وبلاگ‌هایشان افشا می‌کنند که دامنه آن از عکس‌های خصوصی گرفته تا روابط خصوصی امتداد دارد.
۳. استفاده های پورنوگرافی؛ در این حالت فرد مدام در اینترنت به دنبال تحریکات جنسی است.
۴. اعتیاد جمع‌آوری اطلاعات: در این نوع اعتیاد، فرد شیفتهٔ غنای اطلاعات وب می‌شود و جست‌وجوی بیش از اندازه برای جمع‌آوری اطلاعات، از پیامدهای این شیفتگی است. وبلاگ نویسی و خرید اینترنتی بیش از اندازه و اینترنت گردی از همه جا، آشغال جمع کنی اینترنتی، از دیگر موارد اعتیاد اینترنتی هستند( بازرگان، 1390).
2-3-14 آثار و پیامدهای اعتیاد اینترنتی
تأثیرات اعتیاد اینترنتی هم جسمانی است و هم بیرونی و مربوط به زندگی شخصی. هر رفتار افراطی را نمی‌توان اعتیاد اعلام کرد، به عنوان مثال نمی‌توانیم یک مکالمه طولانی با تلفن را اعتیاد حساب بیاوریم و همچنین نوع استفاده غلط هیچ‌گاه به معنای غلط بودن خود رسانه اینترنت نیست. مقاومت در مورد اینکه ما اینترنت را به عنوان یک عامل اعتیادآور بخوانیم بیشتر به فواید اینترنت در جامعه بر می‌گردد. از اینترنت می‌توان استفادههای گوناگون برد و همین استفاده‌ها نیز بیشتر در ارتباط با جنبه های حرفهای زندگی ممکن است که پیش بیایند. به عنوان مثال تجارت ممکن است از راه اینترنت صورت بپذیرد و این عامل، استفاده بیشتر از اینترنت را رقم بزند.
به همین دلیل است که تشخیص علایم اعتیاد به اینترنت به دلیل جنبه های گوناگونی که در زندگی امروزه پیدا کرده است بسیار مشکل است و به یک پزشک حاذق در این بین نیاز است تا علایم اعتیاد به اینترنت را تشخیص دهد زیرا استفاده بیشتر به منزله رفتار اعتیادآور در اینترنت محسوب نمی‌گردد.
فرد معتاد به اینترنت نوعی احساس به روز بودن در محیط تکنولوژیک می‌کند. پیامدهای زیستی شامل آسیبهایی مانند کمر درد و خستگی چشم و بی‌تحرکی بر اثر عدم ورزش رخ می‌دهند. اختلال در الگوهای خواب شبانه نیز از سایر پیامد‌ها است. در موارد شدید استفاده از کافئین از سوی کاربر برای استفاده طولانی مدت از اینترنت مشاهده شده است. این آسیب‌ها در برابر آسیبهای روانی بسیار کم‌رنگ‌تر هستند.
در زمینه آسیبهای اجتماعی، تحقیق یونگ نشان داد که ۵۳ درصد از معتادان به اینترنت در روابط ازدواج، دوستیابی و روابط بین کودکان و والدین دارای اختلال بودند. بیماران زندگی انفرادی در کنار رایانه را به تدریج جایگزین زندگی در کنار مردم ساخته بودند. در مورد همسران، معمولاً اعتیاد اینترنتی باعث آن می‌شود که همسر نتواند وظایف خود را به طور کامل انجام دهد که به آن همسر (بیوه مجازی84) نیز گفته می‌شود. حتی در نمونههای شدید اعتیاد به اینترنت، مادر وقت کافی برای رسیدن به فرزندان را ندارد.
یکی دیگر از مشخصههای رفتاری اعتیاد به اینترنت پرخاشگری در عدم دسترسی به اینترنت است. از دیگر مشکلات نوعی مسخ شدگی است. معتاد اینترنتی قادر به انجام عمل در محیط واقعی نیست و در واقع بیشتر ذهنیات فرد هستند که انرژی معتاد را می‌گیرند تا اعمال روزانه او در محیط واقعی. از افزایش موارد طلاق نیز از مشکلات ناشی از اینترنت نام می‌برند(کوئیتنر85، 1997 ). حتی در مواردی عجیب گزارش شده که برخی از همسران که به اینترنت اعتیاد دارند بیشتر تمایل دارند که با همسر خود در زندگی مجازی ارتباط داشته باشند تا با آن‌ها به خرید بروند و یا در کارهای اجتماعی شرکت کنند.
بیماران روابط عاطفی و اجتماعی خود را در فضای مجازی برای یافتن عشق، حتی بعد از ازدواج ادامه می‌دهند. امروزه در اکثر مدارس استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار آموزشی مدرن مورد توجه قرار گرفته است با این حال ۸۶ درصد از معلمان بر این باورند که اینترنت عملکرد درسی کودکان را بهبود نمی‌بخشد(برابر86، 1997 ). معلمان بیان می‌داشتند که اطلاعات بر روی اینترنت بیش از حد آشفته است.
مطالعه یونگ همچنین نشان داد که ۵۰ درصد از دانش آموزانی که از اینترنت زیاد استفاده می‌نمایند، نمرات ضعیف‌تر و مطالعه و توجه کمتری به درس در کلاس داشته‌اند. مطالعات در زمینه اعتیاد به اینترنت در محیط شغلی هم نشان می‌دهد که ۵۰ درصد از مصارف اینترنت در محیطهای کاری مرتبط به استفادههای غیر کاری است(روبرت هالف87،1996).
در واقع فرد با مصرف اعتیادگونه، درد را فراموش می‌کند و به شادی می‌رسد؛ این در حالی است که به واقع مشکلی حل نشده است. ما در حالت واقعی وقتی مشکلمان حل شود خوشحالیم اما در حالت اعتیاد بدون دلیل خوشحالیم. رسانه فرد را در حالت کنونی‌اش قرار می‌دهد. در واقع

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه درباره فناوری اطلاعات، فن آوری اطلاعات، توسعه فناوری Next Entries منابع پایان نامه درباره فناوری اطلاعات، اعتیاد به اینترنت، عزت نفس