منابع پایان نامه با موضوع هوش هیجانی، هوش منطقی، سازهای موسیقی

دانلود پایان نامه ارشد

ن پژوهشهای علمی گوناگونی صورت پذیرفته است. درباره‌ی دلایل این علاقه و جلب توجه، تبیین‌های گوناگونی به عمل آمده است. یکی از اساسی‌ترین مسائل زندگی مدرن امروزی، حل مسائل و مشکلات انسانی است تا فنی، و از این به بعد ما مجبوریم که مشکلات انسانی را بسیار بيشتر از مشکلات فنی مورد توجه قرار دهيم. هوش هیجانی مدعی است که می‌تواند حداقل برخی از مشکلات زندگی بشر امروزی را که در اصطلاح تعارض بین آن‌چه که انسان احساس می‌کند و آن‌چه که به آن فکر می‌کند حل و فصل نماید.
مفهوم هوش هیجانی در برگیرنده‌ی این فرضیه است که بسیاری از افراد که از تحصیلات عالی برخوردار نمی‌باشند، ولی از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، زندگی شاد و موفقیت‌آمیزی را تجربه می‌نمایند. یکی دیگر از دلایلی که هوش هیجانی مورد توجه واقع گردیده، این است که این سازه، مفهوم کلاسیک و سنتی هوش و روش‌های ارزیابی آن‌ها را زیر سئوال برده و در مورد سودمندی آن‌ها اشکال‌های جدی مطرح ساخته است. در نهایت بسیاری از نویسندگان مقاله‌های روزنامه‌ها راجع به توانایی‌های بالقوه هوش هیجانی و اثرات آن بر زندگی عادی و روزمره‌ی انسان قلم‌فرسایی نموده‌اند که به هر حال این بحث‌ها سبب گردیده، این باور قدیمی که ماهیت انسان را در تعارض مداوم بین قلب و مغز می‌داند، به چالش کشیده شود و در مورد درستی آن شک و ابهام به وجود آید. علاوه بر این سبب گردیده تا مردم به این باور برسند که هوش هیجانی می‌تواند سبب افزایش میزان سلامتی، رفاه و آسایش عمومی، ثروت، موفقیت، عشق و شادی گردد. درمورد این ادعاها، لازم است تا ارزیابی‌های دقیق و علمی صورت بگیرد تا درستی و نادرستی آن‌ها مشخص گردد.
در فصل اول به بیان کلیات تحقیق توجه شد، در این فصل محقق بر آن است که با توجه به موضوع که مبتنی بر ” بررسی ارتباط هوش هیجانی و رفتار شهروندي سازماني کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه در استان های اصفهان, تهران و خراسان رضوی ” است، به بیان تعاریف، نظرات، مفاهیم مرتبط و تاریخچه و … هوش هیجانی و رفتار شهروندي سازماني از منظر محققان این حوزه پرداخته شده و در نهایت در شعب منطقه غرب بانک ملت شهر تهران، تاثیر هوش هیجانی بر فرایند های مدیریت دانش در کارکنان مورد بررسی قرار گرفته است، لذا در این فصل مبانی نظری و پیشینه پژوهش در سه بخش به شرح زیر گنجانده شده است:
الف: مبانی نظری هوش هیجانی.
ب: مبانی نظری رفتار شهروندي سازماني.
ج: پیشینه پژوهشهای انجام شده در زمینه هوش هیجانی و رفتار شهروندي سازماني ، که در دو بخش پژوهش های انجام شده در داخل کشور و پژوهش های انجام شده در خارج از کشور مورد مطالعه قرار می گیرد.

2-2- بخش اول: هوش هیجانی
هوش در لغت به معني عقل، خرد، فهم، زرنگي و شعور(پختگي) است، ولي به بكار افتادن مجموعه استعداد هاي عالي ذهن و توانايي حل مسئله نيز اطلاق مي شود كه اولين بار توسط چارلز اسپيرمن روانشناس انگليسي مورد مطالعه علمي قرار گرفت. انجمن روانشناسان آمريكا در سال 1995 هوش را اين طور تعريف كرده است: توانايي فهم مسائل پيچيده، انطباق مؤثر با تغييرات محيطي، يادگيري به دنبال تجربيات، استفاده از اشكال مختلف استدلال و فايق آمدن بر مشكلات از طريق تفكر. هوش به طور كلي مجموعه استعداد هايي است كه موجب يادگيري، شناخت، يادآوري اطلاعات در فرد شده و توانايي حل مسئله و سازگاري فرد را با محيط زندگي فراهم مي نمايد. هوش همان تفاوت فردي است و مشخص مي كند چگونه برخي افراد نسبت به ديگري در تحصيل يا زمينه هاي ديگر موفق ترند. بعضي از روانشناسان ترجيح مي دهند به جاي هوش “توانايي ذهني” را به كار ببرند، يعني اگر فردي بتواند مسئوليت خود را به نحو مطلوب انجام دهد و توان كشف و حل مسئله را داشته باشد، او داراي بالاترين هوش است. تا اواخر قرن بيستم فقط هوش عقلي يا شناختي يا منطقي يا IQ يا بهره هوشي يا ضريب هوشي (مانند سرعت انجام كار؛ داشتن حافظه؛ حسابگر بودن؛ درس خواندن) مطرح بود ولي از سال 1995 دانيل گلمن هوش هيجاني را تشريح نمود كه عامل سازگاري كننده در موقعيت هاي مختلف زندگي بوده و 80% عامل موفقيت انسان است. هوش عقلي كف موفقيت و هوش هيجاني سقف موفقيت فرد را تضمين مي‌كنند. هوش عقلي در كشف و اختراعات و هوش هيجاني در مديريت زندگي بيشترين كاركرد را دارند.

2-2-1- انواع هوش
هاوارد گاردنر5 استاد شناخت و آموزش در دانشگاه هاروارد معتقد است هوش یک کمیت واحد قابل اندازه‌گیری نیست، بلکه دربرگیرنده 11 توانش است که حوزه‌هایی همچون زبان، منطق، جنبش و موسیقی را شامل می‌شود. دو دهه پیش که نظریه هوش‌های چندگانه مطرح شد، آثاری به همراه داشت که بسیار فراتر از محیط‌های دانشگاهی طنین‌انداز شد. صاحبان صنایع نیز مشتاقانه از نظریات گاردنر استقبال کردند. آنان از مدت‌ها قبل متوجه شده بودند که داشتن بهره هوشی بالا ضرورتاً باعث نمی‌شود شخص کارمند مولد یا خلاقی باشد. حالا پس از گذشت 23 سال، وی نظریات علمی جدیدی مطرح کرده است. او در کتاب جدید خود با عنوان پنج ذهن برای قرن بیست و یکم، استدلال می‌کند قرن بیست و یکم به کسانی تعلق دارد که می‌توانند به شیوه‌ای خاص بیندیشند.
کسانی که نمی‌توانند  توانایی‌های شناختی را پرورش دهند، با آینده‌ای تاریک روبه‌رو هستند که سرنوشتشان در دست نیروهایی خواهد بود که این مسائل را نمی‌توانند درک کنند. این قبیل افراد زیر بار اطلاعات غرق می‌شوند، نمی‌توانند در محیط کار موفق باشند و نمی‌توانند تصمیم‌های عاقلانه‌ای در امور شخصی و حرفه‌ای خود بگیرند.
 
2-2-2- هوش چندگانه چیست؟
هنگامی که واژه هوش به گوش ما می‌خورد معمولاً مفهوم ضریب‌هوشی ( IQ ) به ذهنمان می‌آید. هوش معمولاً به عنوان توانائی‌های بالقوه عقلانی تعریف می‌شود. چیزی که ما با آن زاده می‌شویم، چیزی که قابل اندازه‌گیری است و ظرفیتی که تغییر دادن آن دشوار است. امّا در سال‌های اخیر دیدگاه‌های دیگری نسبت به هوش پدید آمده است. یکی از این دیدگاه‌ها، نظریه هوش چندگانه است که توسط هاوارد گاردنر، روان‌شناس دانشگاه هاوارد، ارائه گشته است.
بر طبق این نظریه، دیدگاه‌های روان‌سنجی سنتی نسبت به هوش، بسیار محدود و ضعیف است. گاردنر نظریه‌اش را نخستین بار در کتاب قاب‌های ذهنی: نظریه هوش چندگانه، در سال 1983 ارائه کرد. به عقیده او همه انسان‌ها دارای انواع مختلفی از هوش هستند. طبق نظریه گاردنر، برای به دست آوردن تمام قابلیت‌ها و استعدادهای یک فرد، نباید تنها به بررسی ضریب هوشی پرداخت بلکه انواع هوش‌های دیگر او مثل هوش موسیقیایی، هوش درون فردی، هوش تصویری-فضایی و هوش کلامی- زبانی نیز باید در نظر گرفته شود.
نظریه گاردنر با انتقاداتی از سوی روان‌شناسان و مربیان روبرو گشته است. منتقدان می‌گویند تعریف گاردنر از هوش بسیار وسیع و گسترده است و يازده نوع هوشی که او تعریف کرده فقط نشانگر استعدادها، خصوصیات شخصیتی و توانائی‌هاست. از دیگر نقاط ضعف نظریه گاردنر می‌توان به کمبود پژوهش‌های عملی پشتیبان آن اشاره کرد.
اما با وجود این، نظریه هوش چندگانه محبوبیت زیادی در بین مربیان و آموزشگران پیدا کرده است و بسیاری از معلمان از این نظریه در انتخاب شیوه تدریس خود استفاده می‌کنند.
 
انواع مختلف هوش از نظر پروفسور هاوارد گاردنر عبارتست از:
1-هوش زباني: افراد داراي اين هوش توانمندي هايي چون صحبت كردن، تفسير، ترجمه كردن، سخنراني، تدريس، ويراستري، وكالت، مشاوره و كتابداري را دارا مي‌ باشند.
ویژگی‌های هوش کلامی- زبانی
• مهارت در به یادآوردن اطلاعات نوشته یا گفته شده
• لذت بردن از خواندن و نوشتن
• مهارت در مباحثه یا صحبت‌های متقاعد کننده
• توانائی در توضیح دادن مسائل
• استفاده از شوخ‌طبعی به هنگام بیان داستان‌ها
انتخاب‌های شغلی
• نویسنده/ روزنامه‌نگار
• وکیل
• معلم
2-هوش منطق رياضي: اين افراد تواناييها‌يي چون محاسبه كردن، حسابداري، تحقيق، آمارگيري، حسابرسي، استدلال كردن، تجزيه و تحليل، طبقه بندي و مرتب كردن را دارا هستند و در مشاغل مرتبط اولويت دارند.
نقاط قوت- تحلیل مسائل و عملیات ریاضی
کسانی که هوش منطقی- ریاضی بالایی دارند در استدلال، شناسایی الگوها و تحلیل منطقی مسائل قوی هستند. این افراد به تفکر درباره مفهوم اعداد، روابط والگوها علاقه‌مندند.
ویژگی‌های هوش منطقی- ریاضی
• مهارت زیاد در حل مساله
• لذت بردن از تفکر درباره ایده‌های انتزاعی
• علاقه‌مندی به انجام آزمایش‌های علمی
• مهارت در انجام محاسبات پیچیده
انتخاب‌های شغلی
• دانشمند
• ریاضیدان
• برنامه‌نویس رایانه
• مهندس
• حسابدار
3-هوش تجسمي فضايي يا هوش بصري: دارندگان اين هوش استعدادهايي همچون نقاشي، تجسم كردن، انديشيدن در تصوير، طراحي، تصوير سازي، رسم كردن، نقشه كشي، عكاسي و فيلم سازي را دارند. اين افراد براي مشاغل معماري، نقشه كسي، گرافيك، عكاسي و دكوراسيون اولويت دارند.
ویژگی‌های هوش تصویری-فضایی
• لذت بردن از خواندن و نوشتن
• مهارت در درست کردن پازل
• مهارت در تفسیر عکس، گراف و نمودار
• لذت بردن از رسم، نقاشی و هنرهای تجسمی
• تشخیص راحت الگوها

انتخاب‌های شغلی
• معمار
• هنرمند
• مهندس
4-هوش موسيقيايي: اين افراد استعداد هايي براي نواختن، آواز خواني، رهبري اركستر، آهنگ سازي گوش دادن دارند و در مشاغل مرتبط اولويت دارند.
نقاط قوت: ریتم و موسیقی
کسانی که هوش موسیقیایی بالایی دارند در فکر کردن به الگوها، ریتم‌ها و صداها قوی هستند. این افراد از موسیقی لذت می‌برند و معمولاً در نواختن سازهای موسیقی و آهنگسازی مهارت دارند.
ویژگی‌های هوش موسیقیایی
• لذت بردن از آوارخوانی و نواختن سازهای موسیقی
• تشخیص آسان الگوها و نت‌های موسیقی
• توانایی به خاطرسپردن آهنگ‌ها و ملودی‌ها
• درک عمیق از ساختار، ریتم و نت‌های موسیقی
انتخاب‌های شغلی
• موسیقیدان
• آهنگساز
• خواننده
• معلم موسیقی
• رهبر ارکستر
5-هوش جسمي حركتي: افراد اين هوش توانمندي هايي چون بلند كردن، حمل كردن، توزيع، تعمير، نصب، تقليد كردن حركات، با اشاره فهماندن و دسته بندي فيزيكي را دارند. اين افراد در مشاغلي چون جراح، كشاورزي، جواهرسازي، كارگر كارخانه، مكانيك، ورزشكار و صنعتگر اولويت دارند.
نقاط قوت: تحرک فیزیکی، کنترل حرکات
کسانی که هوش اندامی- جنبشی بالایی دارند در حرکت‌های بدنی، انجام عملیات و کنترل فیزیکی قوی هستند. این افراد در هماهنگ سازی چشم و دست مهارت دارند و افراد چالاک وتردستی هستند.
ویژگی‌های هوش اندامی- جنبشی
• مهارت در ورزش و رقص
• لذت بردن از ساختن چیزها با دست
• هماهنگی فیزیکی عالی
• به خاطر سپردن چیزها از طریق انجام دادن آن‌ها، به جای گوش کردن یا دیدن
انتخاب‌های شغلی
• رقصنده
• هنرپیشه
• مجسمه‌ساز
• پیمانکار
6-هوش اجتماعي(ميان فردي):افراد اين هوش توانمندي هايي چون مهمانداري،همدلي كردن، ارتباط داشتن، تدريس، تجارت، مربيگري، مشاوره و راهنمايي، تشويق و تبليغ، وساطت و و مصاحبه كردن دارند و در مشاغلي چون مدير مدرسه، داور، جامعه شناس، پرستار، مددكار، مدير روابط عمومي، فروشنده و منشي گري اولويت داند.
نقاط قوت: ارتباط برقرار کردن و درک دیگران
کسانی که هوش میان فردی بالایی دارند در تعامل با دیگران و درک آن‌ها قوی هستند.این افراد در سنجش هیجانات، انگیزه‌ها، تمایلات و منظور کسانی که دور و برشان هستند مهارت دارند.
ویژگی‌های هوش میان فردی
• مهارت در برقراری ارتباط کلامی
• مهارت در ارتباط غیرکلامی
• نگاه کردن به موقعیت‌ها از زوایای مختلف
• ایجاد روابط مثبت با دیگران
• مهارت در فرو نشاندن اختلافات در داخل گروه‌ها
انتخاب‌های شغلی
• روان‌شناسی
• فیلسوف
• مشاور
• فروشنده
• سیاستمدار
7-هوش درون فردي:استعداد اين افراد در تصميم گيري، به تنهايي كار كردن، خود راشناساندن، آشنا شدن، برنامه ريزي، سازماندهي، تشخيص موقعيت و خود شناسي موقعيت و خودشناسي بالاست و در مشاغل درماني، كارآفريني، مديريت

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه با موضوع هوش هیجانی، رفتار شهروندی، خراسان رضوی Next Entries منابع پایان نامه با موضوع هوش هیجانی، کنترل عواطف، ارتباط با طبیعت