
اتمام ادبيات به محضر عالم ربانى حضرت آية الله ميرزا على فلسفى دامت بركاته ـ كه آن روزگار بعد از مرحوم برهان در مسجد لُر زاده اقامه جماعت داشتهاند ـ میرسد و از ايشان تقاضا میکند كتاب معالم الاصول را بهصورت خصوصى براى ايشان تدريس فرمايد. آن عالم كم نظير تقاضاى وی را میپذیرد و پس از اتمام لمعتين و معالم از محضر آية الله فلسفى كسب اجازه مینماید تا به حوزه علميه قم مهاجرت نمايد.
انصاریان در حوزه علميه قم نيز مانند تهران سعى مینماید با چهرههای الهى مأنوس باشد. لذا به محضر مرحوم آية الله حاج شيخ عباس طهرانى (رحمهالله) میرسد و از محضر پربركت او بهره ها مى برد. همچنين در جلسات اخلاقى مرحوم حاج آقا حسين فاطمى (رحمهالله) شركت مینماید و سرانجام بدست مبارك مرحوم آية الله حاج شيخ عباس طهرانى (رحمهالله) ملبس به لباس روحانيت میگردد و تحصيلات خود را ادامه میدهد.
پس از اتمام سطوح عاليه وارد مرحله استنباطى فقه و اصول ـ درس خارج ـ میگردد. در اين قسمت هم از محضر فقهاى عظام : مرحوم آية الله سيد محمد محقق داماد (رحمهالله)، مرحوم آية الله منتظرى (رحمهالله)، مرحوم آية الله حاج شيخ ابوالفضل نجفى خوانسارى (رحمهالله) و بالاخص ساليانى از محضر مرحوم آية الله العظمى حاج ميرزا هاشم آملى (رحمهالله) استفاده ها مینماید. وی از بزرگان آيات و مراجع تقليد مانند : مرحوم آية الله العظمى ميلانى (رحمهالله) و مرحوم آية الله العظمى آخوند همدانى (رحمهالله)و مرحوم آية الله كمره اى (رحمهالله) و مرحوم آية الله العظمى گلپايگانى (رحمهالله) و مرحوم آية الله العظمى حاج سيد احمد خوانسارى (رحمهالله) و مرحوم آية الله العظمى مرعشى نجفى (رحمهالله) و مرحوم آية الله العظمى امام خمينى (رحمهالله) صاحب اجازات علميه و روائيّه است.
انصاریان بعد از تحصيل علوم دينى و اتمام مدارج عاليه حوزوى و استفاده از محضر بزرگان و اساتيد حوزه علميه براى رسيدن به هدف اصلى خود كه همان تحقيق و تأليف و تبليغ علوم اسلامى است، از حوزه علميه قم به تهران مراجعت مینماید و تاكنون بيش ازچهل سال است كه حدود سی هزار ساعت سخنرانی در داخل وخارج کشور داشته است. شش هزار نوار سخنرانى بى تكرار و بيش از هشتاد عنوان كتاب درقالب 128 جلد ـ از محصولات اقامت اجبارى وی در تهران است. (به نقل از سایت رسمی انصاریان)
فهرست تأليفات فارسی:
1.
1. ترجمه قرآن كريم.
1.
2. ترجمه نهج البلاغه.
3. ترجمه صحيفه سجاديه.
4. ترجمه و بازنويسى مفاتيح الجنان.
5. شرح دعاى كميل جلد 1و2.
6. اهل بيت (عليهم السلام) عرشيان فرش نشين
7. معاشرت.
8. جلوه هاي رحمت الهي
9. فرهنگ مهرورزي
10. عبرت آموز
11. زيباييهاي اخلاق
12. توبه آغوش رحمت
13. بربال انديشه
14. با كاروان نور
15. سيماي نماز
16. لقمان حكيم
17. فروغي از تربيت اسلامي
18. رسائل حج
19. ديوان مسکین (مجموعه اشعار عرفانی)
20. پرسشها و پاسخها- 5 مجلد
21. نظام خانواده در اسلام
22. مونس جان
23. عرفان اسلامى (شرح مصباح الشريعه) 15 مجلد.
24. ديار عاشقان (تفسیرو شرح صحيفه سجاديه) 15 مجلد.
25. اسلام و كار و كوشش.
26. اسلام و علم و دانش.
27. امام حسن بن على (عليه السلام) را بهتر بشناسيم.
28. معنويت، اساسى ترين نياز عصر ما.
29. بسوى قرآن و اسلام.
30. مرز روشنايى ( اشعار).
31. مناجات عارفان ( اشعار).
32. چشمه سار عشق (اشعار).
33. گلزار محبت (اشعار).
34. عبرتهاى روزگار.
35. نسيم رحمت.
36. اخلاق خوبان.
37. در بارگاه نور.
38. چهل حديث حج.
39. حج وادى امن.
40. چهرههای محبوب و منفور قرآن.
41. ادب و آداب زائر
42. راهى بسوى اخلاق اسلامى.
43. ولايت و رهبرى از ديدگاه نهج البلاغه.
44. مجموعه مقالات.
45. عبوديت.
46. شفا در قرآن.
47. نفس.
48. تقريرات درس مرحوم آيت الله العظمى حاج ميرزا هاشم آملى (مخطوط).
49. تقريرات درس خارج مرحوم آية الله حاج شيخ ابوالفضل نجفى خوانسارى (مخطوط ).
50. سیری درمعارف اسلامی (18 جلد مجموعه سخنرانیهای موضوعی)
پایگاه اطلاع رسانی شیخ حسین انصاریان به نشانی www.erfan.ir موجود است. این پایگاه 14 زبانه شامل بخشهایی چون: دارالعرفان، معرفی استاد، تألیفات، مقالات، معصومین، سخنرانیهای صوتی، سخنرانیهای مکتوب، درس تفسیر قرآن، درس تفسیر نهج البلاغه، ویژه نامه، نگارخانه و… است. در بخش تألیفات متن کامل تمام آثار وی در دسترس است؛ مانند: تفسیر جامع صحیفه سجادیه (دوره 7 جلدی)، شرح دعای کمیل، عرفان اسلامی (دوره 15 جلد شرح مصباح الشریعه) توبه آغوش رحمت، لقمان حکیم. همچنین در بخش مقالات 140 مقاله در دسترس کاربران قرار دارد.
فهرست سخنرانیها
1. نظام خانواده در اسلام
2. اهلبیت (ع)
3. حجابهاي ظلماني
4. دامها و ضربه هاي شيطان
5. دنيا از دو ديدگاه حق و باطل
6. نماز كلاس معرفت
7. عوامل قيام امام حسين (ع)
8. مهر و محبت
9. موانع دينداري
10. خدمت به مردم
11. حق و باطل
12. اوصاف اولياء خدا
13. خير و شر
14. انسان كلمه ا…
15. ياري رساندن به اهل بيت
16. روشنگري هاي قرآن كريم
17. تقواي الهي
18. راه رسيدن به رحمت خدا
19. گناهان و زمينه هاي آن
20. نصايح پيامبر اسلام
21. ديدگاهاي اميرالمؤمنين (ع)
22. ويژگي هاي شيعه
23. حلال و حرام مالي
24. انسان در مقام عبوديت
25. خير از ديدگاه اميرالمؤمنين (ع)
26. روش صحيح زندگي
27. روشن دل و كوردل
28. ارزشها و لغزشهاي نفسي
29. نشانههاي مسلمان
30. سلوك الي ا…
31. خواستههای پاكان
32. طاعت و تقوي
33. نكاتي از زندگي انبياء
34. زبان
35. نگاهي به آيات سوره لقمان
36. سلوك معنوي ابوذر
37. ولايت حق و باطل
38. عوامل كسب معنويت
39. چگونه محبوب خدا شويم؟
40. پرونده اعمال در قيامت
41. بازيگران بي خبر
42. اهداف خلقت انسان
43. عمل و ارزش آن
44. پاكيها و ناپاكيها
45. پاداش اعمال
46. آثار مثبت عمل
47. فرصتها از ديدگاه اسلام
48. عرفان در سوره يوسف
49. شيطان و تقوي
50. خواستههای مثبت
51. امور معنوي
52. اسلام و تربيت
53. حادثه كربلا اوج بندگي
54. چشمانداز نماز
55. دنيا از ديدگاه اسلام
56. ويژه گيهاي بندگان صالح
57. بندگي كامل
58. تجارت مادي و معنوي
59. فلسفه هاي سوگند قرآن
60. قرآن و عقل
61. شناخت شيطان
62. مفهوم تلاوت قرآن
63. در پرتو نبوت
64. عناصر ارزش انسان
65. حقوق خدا و مردم
66. ارزيابي ارزش انسان
67. مسئوليت و تكليف
68. ذكر خدا
69. تشيع تنها راه نجات و كمال
70. مرگ و عالم آخرت
71. تواضع و آثار آن
72. گناه و سبب آن
73. توحيد
74. نگاهي به گروه حق و باطل
75. راه رشدو كمال
76. زيبائيهاي دنيا از ديدگاه اسلام
77. شرح خطبه شب عاشوراي سيدالشهدا (ع)
78. ربوبيت از نظر قرآن
79. چهره مؤمن در قرآن
80. بن بستها و راه خروج از آن
81. آثار عبوديت
82. آثار قرآن در زندگي
83. پيمان خدا در قرآن
84. ارزش عمر و راه هزينه آن
85. زهد از ديدگاه اسلام
86. وضو
87. بندگي عامل تحصيل ارزشها
88. ديدگاه پيامبر (ص) به زندگي
89. ارزشهاي يوسف در برابر زليخا
90. صبر از ديدگاه اسلام
91. انسان بين دو دعوت حق و باطل
92. دو نگاه به دنيا
93. طاعت خدا
94. درسهايي از كربلا
95. علل انحراف از تربيت
96. نگاه قرآن به آتش دوزخ
97. عظمت حق
98. پيمان الهي
99. بهشت و دوزخ
100. شــكر
101. مسئوليت اعضاء
102. صراط مستقيم
103. آثار موعظه
104. عاقبت به خيري
105. تفسير سوره واقعه
106. تفسير سوره انفطار
107. صلاح و فساد
108. صادقان
109. دینداری واقعی
110. حسين وارث انبياء
111. شناخت دنیا و مسوولیت انسان در آن
112. فرصتها
113. سرمایه های مادی معنوی
114. طهارت و پاکی معنوی
115. صراط مستقیم
116. امام زمان (عج)
117. تفکر و اندیشه در اسلام
118. حيات سعادتمندان
119. عالم برزخ و جايگاه انسان در جهان و قيامت
120. علم و عمل
121. مرگ و حالت احتضار
122. عبادت خدا و طاغوت
123. حقیقت و خیال
124. راه تربیت فرزند صالح
125. ویژگیهای مومن
126. معیارها برای تشخیص زندگی صحیح
127. تفسیر زیارت وارث
128. اصحاب سید الشهداء و مصداق ارزشها
129. زندگی آگاهانه
130. معشوق واحد
131. اسلام کاربردی
132. نصیحت و نصیحت پذیری
133. دینشناسی
134. خیالات بی پشتوانه
135. محبت
136. ویژگیهای مومن از دیدگاه امام صادق (ع)
137. گناه
138. مسوولیت انسان در دنیا
139. صفات اهل بهشت و اهل دوزخ
140. هدایتگری پیامبر
141. صفات اولیای خدا
142. محرمات در اسلام
143. مرگ از دیدگاه اسلام
144. چهره های محبوب و منفور از نظر امام صادق
145. منافع اقتدا به پیامبر
146. شخصیت معنوی حضرت زهرا
147. فاطمه زهرا و قرآن
148. قیمت دانستن عمر
149. شخصیت ابوذر
150. خواستههای فاطمه زهرا
151. تربیت در اسلام
152. نگاه سید الشهدا به قرآن
153. معرفت و عبادت خدا
154. چشم باطنی
155. نور معرفت
156. قلب مومن
157. نشانههای مومن
158. مسوولیت انسان در دنیا
159. عبادت و تجارت
1.
4.3.1. رویکردشناسی منبر انصاریان
شیخ حسین انصاریان ازجمله منبریهایی است که به دلیل تسلط بر مباحث اسلامی، رویکرد استناد به متن آیات و روایات در او ملموس است. انصاریان در یک سخنرانی گاهی تا 15 آیه و روایت نقل میکند و بنا بر خاطرات وی، این به دلیل مطالعه بسیار وی هست. انتشار کتابهای مختلف تفسیری از آیات و روایات و ادعیه نشان از همین موضوع است. همین موضوع در سخنرانیهای وی نیز آشکار است: تفسیر زیارت وارث، فاطمه زهرا و قرآن، ربوبيت از نظر قرآن، چهره مؤمن در قرآن، تفسیر سوره واقعه، تفسیر سوره انفطار، تفسیر صحیفه سجادیه و … نمونههایی از آن هست
انصاریان از سال 1340 به نهضت امام خمینی (ره) پیوست و رویکرد سیاسی ملموسی پیدا کرد و منبرهای سیاسی فراوان داشت و به همین دلیل موردنظر ساواک بوده است. وی پس از پیروزی انقلاب نیز همین رویکرد را ادامه داد و بهطور ویژهای به منبری مورد علاقه بچههای حزب اللهی و بسیجیان تبدیل شد. رویکرد سیاسی وی در منبرهای دهه 70 و 80 ادامه داشت اما هرگز به اندازه منبرهای سیاسی وی در دوران قبل نبود.
وی نیز مانند فلسفی و کافی رویکرد اجتماعی به مباحث اخلاقی داشت و حتی در طرح مباحثی چون نماز و روزه بازهم به وجه اجتماعی آن تأکید داشت. توجه ویژه به خانواده و بهخصوص مسائلی که از طریق تهاجم فرهنگی گریبان گیر خانوادهها شده است، موضوع غالب سخنرانیهای وی هست. وی خط سیری در سخنرانیهای خود برای ترسیم یک جامعه سالم و اخلاق مدار دارد.
انصاریان نیز مانند سایرین بااینکه سعی در حفظ تعادل میان خوفورجا دارد، اما بنا بر عناوین سخنرانیهایش میتوان گفت او نیز به رویکرد خوفی تمایل دارد؛ هرچند که استماع سخنان وی در موضوعات مختلف نشان میدهد که اتفاقاً رویکرد رجایی وی در خلال سخنرانیها زیاد است. لذا میتوان گفت رویکرد او یک رویکرد بیابینی است.
4.3.2. اسلوبهای اقناع اندیشه
انصاریان در منبرهای خود اسلوب «تجزیهوتحلیل» و «طرح مسئله و تبیین» را در دستور کار دارد و بنابر سطح مخاطبین و شائبه ها و شبهه های احتمالی ایشان، به طرح بحث میپردازد. عمده مباحث اعتقادی وی با رویکرد تجزیهوتحلیل و عمده مباحث اجتماعی وی نیز با رویکرد طرح مسئله و تبیین مطرح میشود.
4.3.3. روشهای تحریک احساس
شیخ حسین انصاریان نیز مانند بسیاری از منبریها از روش داستانی برای طرح مباحث خود استفاده میکند ولی روش غالب وی روش موعظه است. وی بیشتر منبرهای خود را با رویکرد عرفانی و با روش موعظه ای به پیش میبرد. این روش وی بهخصوص در دوران جنگ تحمیلی، انرژی بسیاری به رزمندگان منتقل میکرد تا آنجا که برای برخی عملیات ها، به خواست فرماندهان در منطقه عملیاتی آماده میشد و نسبت به برگزاری منبر یا مراسم دعا اقدام می نمود.
لحن انصاریان، لحن بهخصوصی است که برای برخی گیرایی دارد و برخی نیز آن را نمی
