منابع پایان نامه با موضوع نامه نگاری، روزنامه نگاری، انتقال اطلاعات

دانلود پایان نامه ارشد

نمایش اختصاصی تر و بدیهی است که گیرنده پیام تماشاگر است. در نتیجه نحوه ارسال پیام یا کدهای ارتباطی از طریق منبع پیام یا همان گروه اجرایی به گیرنده پیام یا همان مخاطب، خود نیز اهمیت می یابد. توجه به این نکته که تماشاگر تا چه حد می تواند پیام ها را رمز گشایی کند و یا اینکه چگونه کد ها ارسال شود که برای مخاطب بیگانه نباشد و گاهی اوقات، نحوه ارسال غلط این کدها و پیام ها یا به بیان بهتر، شیوه اجرایی به گونه ای است که موضوعی آشنا را کاملا غیر قابل فهم می کند در نتیجه برای دستیابی به مخاطب و گرایش آنها به تئاتر توجه به نوع پیام و نحوه ارسال آن نیز اهمیت فراوان دارد(جوانمرد، 1383: 34).
1-4-1 طبقه مرفه
از نظر وارنر طبقه دو یا چند قشر اجتماعی است که در آن افراد اجتماع در پایگاه های اجتماعی برتر و فروتر گروهبندی شده اند. برای ورود به هر طبقه باید در کنش های رویارویی شرکت کرد تا مورد پذیر دیگر اعضای گروه واقع شود. وی از معیارهایی مانند شغل، میزان درآمد، منبع درآمد، نوع منزل مسکونی، محل سکونت، تحصیلات برای اندازه گیری پایگاه و طبقه اجتماعی افراد استفاده می کند(وارنر، 1960: 156-138).
از نظر جامعه شناسان، طبقه ی ممتاز، که بخش ِ کوچکی از جمعیت را تشکیل می دهد ) حدود ِ ۱۰ درصد ) و چندان مورد ِ توجه ِ جامعه شناسان نبوده است. این طبقه شامل ِ اشراف ِ زمین دار و کسانی است که از راه مالکیت بر زمین، تجارت، مستغلات و امثال ِ آن امرار معاش می کنند و مارکسیست ها، آنها را بورژوازی می نامند. مستخدمان ِ عالی رتبه ی دولت، روسای نیروهای نظامی و اعضای حکومت را نیز می توان در همین ردیف جای داد(لهسایی زاده، 1374: 64).

1-4-2 طبقه متوسط
از نظر محققان، طبقه ی متوسط (میانی) را کارگران متخصص و کارمندان تشکیل می دهند. مثلا ً معلمان، پزشکان، استادان دانشگاه، روحانیون، مدیران کارخانه ها، کارکنان دفتری، مستخدمان دولت و غیره(همان).
1-4-3 طبقه ضعیف
از نظر محققان اجتماعی، طبقه ی ضعیف، از کارکنان ِ خدمات و کارگران ِ یدی مثلا ً پیشخدمت، آشپز، مکانیک ِ اتوموبیل، بنا، رفتگر، کارگران ِ کارخانه ها و غیره تشکیل می شود که مارکس ایشان را پرولتاریا نامیده است.(همان).

فصل دوم:
شیوه‌های اطلاع‌رسانی
و تبلیغات در تئاتر

2-1 شیوه های اطلاع رسانی
 از زمانی که بشر برای ارتباط و انتقال اطلاعات از اشاره و علائمی مانند دود استفاده میکرد تا بعدها که با اخـتراع خط از چوب، استخوان، پوست حیوانات و سایر فناوریهای ابتدایی برای ثبت، نگـهداری و انتقال اطلاعات اسـتفاده می کـرد، قـرن های متمـادی گذشـته است. اما بعضـی از ابداعات و اختراعات نه تنها تأثیری تاریخی و بنیادی بر اطلاعات و اطلاع رسانی داشته اند و چه بسا بسیاری از بنیان های اجتماعی را سخت متحول ساخته اند (عاملی5، 2003: 65).
در حقیقت دو انقلاب بزرگ و شگرف در عرصه اطلاع رسانی در قرن 20 میلادی را می توان کهکشان گوتنبرگ و کهکشان میلادی نامید. سالیان بعد نیز اختراع کامپیوتر و نیز شبکه جهانی اینترنت نیز راه را برای ورود به دهکده جهانی اطلاعات باز کرد.زندگی بدون داشتن اطلاعات در دهکده جهانی اطلاعات به منزله یک نوع زندگی نکردن است (کوهن6، 2000: 123).
پیشرفت علم و تغییر ماهیت اطلاعات تا آنجا در رسیده است که حتی دقایقی پس از یک رویداد در نقطه ای از جهان تنها با یاری اینترنت و رسانه های ماهواره ای میتوان از همه جزئیات اخبار مربوط به آن آگاه شد.در عصر حاضر که عصر سلطه ارتباطات و اطلاعات نامیده شده است بی شک سنگین ترین وظیفه بر دوش رسانه ها است که وظیفه انتقال اطلاعات و اطلاع رسانی را بر عهده دارند (فریدمن7، 2000: 67).

2-1-1 قبل از انقلاب در ایران
در قبل از انقلاب اسلامی، اطلاع رسانی در ایران بیشتر بوسیله رادیو و روزنامه و در حد بسیار کم تلویزیون بود.
رادیو: تاریخچه تاسیس رادیو در ایران نیز با تلگراف بی سیم ارتباط دارد. در سال 1303 (1924م)، وزارت جنگ وقت، به منظور بر پایی مقدمات راه اندازی تلگراف بی سیم، یک دستگاه کامل فرستنده بی سیم موج بلند به قدرت 20 کیلوات برای تهران و شش دستگاه موج بلند چهار کیلوواتی برای شهرهای: کرمانشاه، تیریز، کرمان، مشهد و خرمشهر سفارش داد8. بالاخره در روز 6 اردیبهشت 1305 و در ساعت سه بعد اظهر، نخستین فرستنده بی سیم ایران، به دست رضاشاه پهلوی با پخش تلگرافی برای دعوت عمومی جهت همکاری با کشورهای مختلف جهان گشایش یافت. (کاوه، 1379: 15 )
تلویزیون: نخستین فرستنده تلویزیون ایران در ساعت ۵ بعد از ظهر جمعه ۱۱ مهر ماه سال ۱۳۳۷، اولین برنامه خود را پخش کرد. این فرستنده که تلویزیون ایران نامیده می‌شد در ابتدا هر روز، ازساعت ۱۸تا ساعت ۲۲ برنامه داشت. تلویزیون ایران در ابتدا به صورت کاملاً خصوصی اداره و هزینه‌های آن از آگهی‌های تبلیغاتی تأمین می‌شد.ایستگاه فرستنده تلویزیونی پس از یک سال فعالیت، برنامه‌های روزانه خود را در تهران به پنج ساعت افزایش داد و درسال ۱۳۴۰، فرستنده دیگری در آبادان و یک فرستنده تقویتی در اهوازتأسیس کرد(روزنامه اطلاعات، 1385).
روزنامه: می دانیم که روزنامه نگاری فارسی از هند شروع شد و روزنامه نگاری در ایران به دنبال سفرمیرزا صالح شیرازی به انگلستان پدید امد. میرزا صالح برای تحیل روزنامه نگاری به انگلستان نرفته بود. او برای آموختن فن ترجمه به انگلستان رفت، اما از فرصت استفاده کرد و الفبای روزنامه نگاری را فرا گرفت. سفر میرزا صالح سه سال و نه ماه و بیست روز به طول انجامید. وی در حین تحصیل. پس از آن در وقت آزاد و اوقات فراغت خود سود برد و دو کار انجام داد. یکی فنون چاپ، تهیه حروف و حاکی و نحوه ساختن مرکب چاپ را فرا گرفت و چاپخانه ای خرید و با خود به ایران آورد و دوم به سبب فهم اجتماعی و شناخت از اوضاع دردناک آن روز ایران و اعتقادش به بنیادهای مدنیت جدید به ضرورت انتشار مطبوعات در ایران پی برد و پس از بازگشت نشریه ای بی نام که مشهور به کاغذ اخبار شد بنیاد نهاد.
روزنامه بی نام میرزا صالح – مشهور به کاغذ اخبار- از سال 1253 ق تا 1256 ق در دوران حکمرانی محمد شاه انتشار یافت و پس از آن تا آغاز دوره ناصری نشریه ای در ایران منتشر نشد(قاسمی، 1379: 32).

2-1-2 بعد از انقلاب در ایران
به طور کلی، رسانه های جمعی، ابزار و وسایلی هستند که در یک زمان واحد پیام مشخصی را به انبوه مخاطبان که در نقاط مختلف پراکنده هستند ارسال می نمایند.منابع اطلاعاتی به کتاب ها، تصاویر، رکوردهای کتاب شناختی، صفحات وب یا انوع دیگر منابع که به صورت مجموعه هستند مانند پایگاه های اطلاعاتی، وب سایت ها، مراکز تهیه مدرک، مدارک چند رسانه ای یا کتابخانه ها اطلاق می شود. بعد از انقلاب اسلامی اطلاع رسانی علاوه بر روزنامه، رادیو و تلویزیون از طریق رسانه های دیجیتال از جمله اینترنت و به طور خاص ایمیل نیز استفاده می شود(طباطبایی، 1375: 21).
ایمیل، یک پیام متنی ساده است که برای گیرنده پیام ارسال میشود. نامه های الکترونیکی در ابتدا و هم اینک نیز اغلب بصورت متن های کوتاه می باشند. که می توان با افزایش ضمائم از جمله عکس، فیلم و… حجم آنها را بیشتر کرد. امروزه شهروندان اینترنت روزانه میلیون ها نامه الکترونیکی را برای یکدیگر ارسال می نمایند. اما اولین پیام ارسال شده توسط نامه الکترونیکی در سال 1971 توسط مهندسی با نام ” ری تاملینسون9“ انجام شده است(معتمد نژاد، 1370: 65).
بنابراین افزايش و رشد مطبوعات و نشريات، افزايش ظرفيت دانشگاه ها، گسترش مراكز علمى و تحقيقى در همه زمينه ‏ها، افزايش و گسترش مدارس در همه مقاطع، توجه به كتاب و كتابخوانى، گسترش كمى و تحول كيفى حوزه‏ هاى علميه و مدارس دينى، همگى نكاتى هستند كه در توسعه و تحول فرهنگى نقطه قوت و توجه هستند.

بخش دوم-تبلیغات
2-2 تبلیغات چیست؟
تبلیغ در لغت به معنای پیام رسانی است و در اصطلاح به معنای رساندن یک پیام به عموم، برای دستیابی به هدفی مشخص، با استفاده از روش ها و ابزارهای پیام رسانی. همچنین در فرهنگ دهخدا در معنی تبلیغ چنین آمده است، تبلیغ به معنی رساندن، خواندن کسی به راهی و به دینی و عقیده و مذهبی و مسلکی و روشی و کشیدن کسی به راهی که تبلیغ کننده قصد دارد(اسفندیار، 1386: 19).
در جایی دیگر آمده است، تبليغ روش يا روش هايی است به هم پيوسته در قالب يك مجموعه، براي بسيج و جهت دادن نيروهاي اجتماعي و فردي، از طريق نفوذ در شخصيت، افكار، عقايد و احساسات آنها جهت رسيدن به يك هدف مشخص كه اين هدف ممكن است سياسي، نظامي، فرهنگي و… و نيز مشروع يا نامشروع باشد. همچنین رود می گوید، تبلیغ، عبارت است از پیامی که به منظور ترویج عقیده یا کالایی از طرف یک منبع ـ که بوسیله همان اگهی به جامعه معرفی می شود ـ به کمک وسایل تبلیغاتی به گروه های خاص یا جامعه منتقل و برای انجام ان پول پرداخت گردد(رود10، 1999: 43).
واژه تبلیغات یا پروپگاندا11 از ریشه لاتینی (به زبان فرانسوی) به معنی ترویج امیال، ایجاد نظر خوب یا بد نسبت به شخصی یا سازمانی یا مذهب یا عقیده ای و یا چیزی، از طریق تحت تاثیر قرار دادن افکار و عقاید مردم می باشد. رابرتسون اعتقاد دارد تبلیغات مجموعه اطلاعات یا نظریاتی است که با آگاهی و عمد در زمینه قانع سازی مخاطبان برای پذیرش عقیده ای خاص شود(رابرتسون، 1372: 54). در واقع تبلیغات شامل همه گونه کوشش به منظور ترغیب مردم به قبول نظری خاص نسبت به یک مساله است(آقا داود، 1381: 76).
کاتلر، (2002) نیز تبلیغات را هر گونه ارائه و عرضه ایده ها، کالاها یا خدمات از یک واحد تبلیغاتی، فرد یا موسسه که مستلزم پرداخت هزینه باشد، تعریف می کند. اما در این میان تبلیغی اثر بخش است که بتواند توجه مخاطب را جلب کرده، تاثیری خاطره انگیز داشته باشد و کنش خرید مخاطبان را تحریک نموده و دریافت حسی مخاطبان را بیدار نماید(پورکریمی، 1381).
همچنین کوالتر تبلیغات را تلاش آگاهانه برای دگرگونی نگرش ها تعریف می کند و کیمبال یونگ کی می گوید: تبلیغات عبارت است از بهره گیری کم و بیش عمدی منظم و طراحی شده از سمبل ها که به طور عمده توسط تلقین و تکنیک های روانی مناسب انجام می شود و با هدف تغییر و کنترل افکار، عقاید، ارزش ها و در نهایت تغییر رفتار آشکار افراد به سوی مسیر تعیین شده همراه است. کلید اصلی این تعریف، تلاش عمدی است و این تنها چیزی است که تبلیغات را از غیر تبلیغات جدا می سازد. زیرا عمل ترغیبی زمانی می تواند تبلیغات نامیده شود که بخشی از یک تلاش برای کنترل نگرش ها و ایجاد یک رفتار باشد. تبلیغ در سالم ترین، طبیعی ترین و اصولی ترین شکل آن نوعی فعالیت آموزش است که به منظور نشر دانش و آگاهی های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و نشر سجایای اخلاقی صورت می گیرد. تبلیغ از بلغ به معنای رساندن می باشد و تبلیغ از نظر لغوی رساندن است و مبلغ رساننده است.(کاتلر وآرمسترانگ، 1379: 65).
به طور کلی اصطلاح تبلیغات به اشکال گوناگون تعریف شده است. به عبارتی دیگر جامعه شناسان، روان شناسان اجتماعی، علمای سیاسی، کارشناسان و متخصصین آگاهی های تجاری و تبلیغات چی های حرفه ای، هر گروه برای خود تعریفی جداگانه از این واژه داشته اند. مثلا:
1-تبلیغات عبارت اند از: عرضه و ترویج یک پیام، ایده، کالا و یا خدمت به صورت غیر مشخص، توسط یک رسانه مشخص.
2-پروفسور ترس کالتر جامعه شناس آمریکایی معتقد است که تبلیغات کوشش آگاهانه فرد یا گروه به منظور کنترل نظریات و یا تغییر وجه نظر دیگران می باشد.
3-هارولد لاسول عالم سیاسی آمریکایی تبلیغات را چنین تعریف می کند: پیام ها و مطالب از قبل طرح ریزی شده که از روی قصد و آگاهی به طور یک جانبه تنظیم و هدف آن تحت تاثیر قرار دادن مخاطبین می باشد(آذین، 1381: 58).
بر این اساس تبلیغات فرآیند روشمند ارایه اطلاعات مناسب در مورد کالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد کردن مؤثر مصرف کنندگان به خرید کالاها و خدمات می باشد (متولی، 1384: 21). به طور کلی در کتاب ها و متون مختلف تعاریف متفاوتی از

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه با موضوع تامین کننده، سودآوری، سیاست فرهنگی Next Entries منابع پایان نامه با موضوع راهنمایی و رانندگی، روش های تبلیغاتی، تغییر نگرش