منابع پایان نامه ارشد درمورد کیفیت زندگی، بیماران مبتلا، کاهش اضطراب، دارو درمانی

دانلود پایان نامه ارشد

لوسيم لنفوبلاستيک حاد (ALL ) بين دو تا سه ماه بيشتر زنده نمي ماند. اين روزها شانس زنده ماندن پنج ساله آنها به بيش از 60% (در مراکز مجهز) رسيده است.
خانواده بيمار بايد با روشهاي تشخيص و درمان اين بيماري آشنا شود. از هنگام تشخيص تا شروع درمان، اين بيماري آشنا شود. از هنگام تشخيص تا شروع درمان ، کودکان مجبور به تحمل يک سري آزمايشات تشخيصي هستند که دشوارترين آن آزمايش مغز استخوان است. بهتر است آزمايش براي کودک توضيح داده شود. بهترين روش به وسيله نقاشييا نشان دادن يک قطره خون در زير ميکروسکوپ است. به اين طريق کودک بيمار با تيم پزشکي ارتباط هم پيدا مي کند.
4-6-2-2. لنفومها
گروهي از سرطان هاي بدخيمي هستند که بيماري در سيستم رتيکولواندوتليال و غدد لنفاوي شروع مي شود. معمولا به دو دسته هوچکين و غير هوچکين تقسيم مي شوند که اين بستگي به نوع نسج دارد. بيماري هاي غير هوچکين اطفال ( به اسامي قديمي لنفوسارکوم، رتيکولوسل سارکوم ) شايعتر از بيماري هوچکين قبل از 5 سالگي بسيار نادر است ولي بين سنين 15 تا 19 سالگي شايع است ولي ميزان شيوع آن به لوسمي ها نمي رسد. در صورت درمان صحيح شانس زنده ماندن 5 ساله در لنفوم غير هوچکين بيش از 60 درصد و در بيماري هوچکين حدود 80 تا 90 درصد است.
4-6-2-3. تومورهاي سيستم عصبي
در سنين کودکي دو نوع سرطان در نسج عصبي به وجود مي آيد: تومورهاي مغز و تومورهاي سخت (Solid) که بعد از لوسمي ها شايعترين سرطان ها هستند. ميزان شيوع نوروبلاستومها در نوزادان بعد از تومورهاي مغزي است.
نياز خانواده ها به حمايت بعد از تشخيص تومورهاي مغز بسيار زياد است. احساسات بيمار در نياز به آگاهي به وسعت جراحي و ناتواني هاي عصبي ، آينده نگري درمان هاي اضافي نبايد ناديده گرفته شود و چون قبل از جراحي نمي توان پاسخ قاطعي داد، والدين خود را براي بدترين حالت آماده مي کنند. بهترين کار تشويق خانواده ها به بيان احساسات خود است. اغلب خانواده گناه زيادي را به گردن خود مي گيرد. شايد قبل از آن کودک را به خاطر بي دقتي و علائم عصبي ديگر بيماري تنبيه مي کرده اند.
4-6-2-4. تومورهاي استخواني
تومورهاي بدخيم استخواني کمتر از 1 درصد تومورهاي بدخيم را تشکيل مي دهند ولي در کودکان شايعتر از بزرگسالان است. بالاترين ميزان شيوع بين 15 تا 19 سالگي است. در کودکان دو نوع تومور بدخيم استخواني پديدار مي شود: استئوژنيک سارکوم و يوينگ سارکوم.
بعد از عمل جراحي ، خانواده ها علاوه بر نياز به آگاهي درباره اين بيماري خطرناک، بايد خود را براي معلوليتهاي جسمي کودک هم آماده کنند. واکنش کودک به صورت خشم و افسردگي واکنشي کاملا طبيعي است. کودک نسبت به والدين خود خشم دارد که اجازه دادند ، عضوي از او قطع شود.
جنبه ديگر درمان بيمار، شيمي درماني سنگين و طولاني مدت اين نوع سرطان ها است که خود با عوارض مهمي همراه مي باشد. در واقع با اين درمان هاي سنگين شانس زنده ماندن اين کودکان در پيشرفته ترين مراکز دنيا 50 تا 60 درصد است.
4-6-2-5. ديگر تومورهاي سخت
تومور ويلمز يا نفروبلاستوم تومور بسيار شايعي در کودکان است . بالاترين ميزان شيوع آن در سن 3 سالگي است. چون بلافاصله بعد از جراحي بيمار تحت درمان با الشعه و يا دارو قرار مي گيرد، توضيح درمان براي خانواده ها بسيار ضروري است. پيش آگهي اين بيماري نسبتا خوب است و بيش از 80 درصد اين کودکان معالجه مي شوند.
4-6-2-6. رابدوميوسارکوم
سارکون نسج نرم چهارمين نوع تومورهاي سخت در اطفال است. با روشهاي کنوني درمان (شيمي درماني، راديوتراپي و جراحي)حدود 50 تا 60 درصد اين کودکان زنده مي مانند.
4-6-2-7. رتينوبلاستوم
در اين نوع تومور اغلب چشم کودک به خاطر خود بيماري ، يا به علت درمان از بين مي رود. بنابراين ، خانواده ها را بايد با چشم مصنوعي آشنا ساخت.
4-6-3. کودکان سرطاني
همه کودکان عزيز هستند و همه آنان سرمايه هاي جامعه کنوني ما مي باشند حتي اگر مشکلات فراواني براي سلامتي آنها وجود داشته باشد . بايد کودکان را پرورش داد و بايد آنان را آماده زندگي نمود تا ساختن جامعه خويش را شروع نمايند. در ميان کودکان، بعضي از آنان از جمله کودکان خاص و سرطاني جهت آموزش ، درمان و مشاوره روحيآماده سازي براي زندگي اجتماعي روش خاصي، وقتي خاص، و توجهي خاص را مي طلبند.
اين کودکان بيش از احساس ترحم افراد جامعه به توجه و نشاط و اجتماع جمعي کودکانه نيازمند ندبه طوري که در صورت درست رفتار کردن با آنان امکان بهبودي آنها بيشتر مي گردد.
کودکان سرطاني ، در سن رشد تحت عمل جراحي وسيعي قرار مي گيرند، يا پرتو درماني و شيمي درماني مي شوند که در مراحل مختلف بيماري اجتناب ناپذير است. بدن در حال رشد که در معرض هجوم سرطان است و درگير درمان آن مي شود، بايد ياد بگيرد که با معلوليتهاي ناشي از آن بسازد.
درمان سرطان هفته ها يا ماهها به طول مي انجامد و در اين مدت عوارض جانبي گوناگوني ممکن است گريبانگير بيمار شود. به عنوان مثال مشکلاتي مانند عفونت، احتمال خونريزي و آنمي خواهد داشت.
4-6-4. شناسايي بيماري کودکان
کودک در سه مرحله از بيماريش در معرض خطر عفونت قرار دارد، که اين مسئله بيشتر در مورد لوسمي ها اتفاق مي افتد:
الف – در زمان تشخيص و عود بيماري
ب – در زمان درمان هاي ايمونوساپرسيو(سرکوب کننده سيستم ايمني).
ج – بعد از درمان هاي طولاني آنتي بادي.
خانواده ها بايد از انتقال عفونت به داخل خانه جلوگيري کنند. حداقل کاري که مي توان کرد رعايت بهداشت و شستن مرتب دستها است.

عوارض ديگر درمان سرطان عبارت اند از:
آنورکسي
از دست دادن اشتها نتيجه مستقيم شيمي درماني و پرتودرماني است که با تهوع و استفراغ همراه مي شود. آنورکسي بدلايل زير ممکن است پيش آيد:
الف – به علت فيزيکي در اثر بيماري
ب – عدم ميل به غذا در حين درمان
ج – تنش هاي محيط درمان
د – افسردگي
ه – مکانيسم اختياري به علت فشارهاي زيادي که بر بيمار وارد مي شود.
و – براي نشان دادن خشم به والدين و تنبيه آنها که باعث بيماري او شده اند.
آلوپسييا ازدست دادن موي سر
يکي ديگر از اثرات دارو درمانييا پرتو درماني است. البته موي همه کودکان نمي ريزد ولي بهتر است که خانواده بيمار و خود بيمار نسبت به ريزش مو آگاه باشند. والدين بايد بهداشت موهاي کودک را رعايت کنند.

گرد شدن صورت
استفاده کوتاه مدت از کورتيکواستروئيدها در رژيم دارويي لوسيم و لنفوم باعث به وجود آمدن صورت گرد در اطفال مي شود که بايد کاهش مصرف نمک رعايت گردد. شايد خانواه ها از صورت گرد خرسند گردند و آۀن را نشانه سالم بودن کودک بدانند و به اين علت رنج کودک را از تغيير شکل نفهمند. والدين کودک بايد از احساسات خود به راحتي با هم صحبت کنند و درک مشترکي از بيماري و عوارضش بيابند. استفاده از کورتون در ورحيه و خلق و خوي کودکان اثر مي گذارد. گاهي احساس شادي دارند و زماني افسرده هستند. والدين بي خبر از اين دگرگون روحيه کودک، نگران مي شوند.
اقدامات مفيد جهت بهبود کودکان سرطاني
اقدامات مفيدکه مي توان در جهت آشنا کردن کودک و والدين با نحوه درمان و درنتيجه پذيرش بهتر آن انجام داد از اين قرارند:
– فراهم آوردن اطلاعات خواندني و ديدني براي بيمار و خانواده او در مورد تشخيص، درمان و برنامه هاي مراکز درماني.
– آماده کردن گروههايي از والدين و افراد نيکوکار جهت سرگرم کردن بيماران، فراهم آوردن امکانات و کمک به پيشبرد برنامه هاي درماني بيمارستان ها.
– کوشش در آماده کردن کودکان براي آزمايشهاي درد آور با استفاده از روشهاي خود آرامي و استفاده از شبيه سازي و ديگر برنامه هاي روياروئي با بيماري
– برنامه هاي بازگشت به مدرسه، تدريس در بيمارستان ، آموزش پرسنل بيمارستان ها ، برنامه ريزي براي عيادت همکلاسي ها و معلم ها از کودک بيمار در بيمارستان
– بهترين برنامه هاي درماني چه در هنگام معالجه در بيمارستان ، چه به صورت سرپايي ، نياز به فضاي دلچسب دارد. هم براي کودک و هم برا ي خانواده او ، فضاي مناسب موجب کاهش اضطراب مي شود. اين فضا جاي مفيدي براي نشان دادن واکنشها و ارج گذاشتن به شخصيت کودکان است.
– برنامه هايي براي کاهش مشکلات مالي و تامين هزينه هاي درماني بيماران از طريق موسسه هاي خيريه
4 – 7 . درمانهاي تکميلي يا جانبي (Complementary therapy)
بسياري ازافراد مبتلا به سرطان در پي کشف روشهاي ديگري براي درمان مي باشند .اين روشها بروي روح وبدن و روان انسان تاثير گذارند. اين روشها جايگزين روشهاي درماني طبي نميشوند ولي به اين روشهاکمک ميکنند اين روشها مي توانند استرس راکمترکرده، وعوارض ناشي ازاشعه درماني وشيمي درماني وعوارض ناشي از خود سرطان را کاهش دهند،واحساس سلامت راافزايش دهند . تعداد کمي از اين روشهاي درماني دراين قسمت شرح داده ميشوند.روشهاي درماني ديگري هم وجوددارد که در این رساله در رابطه با آنها بحث نمي شود ( مانند ،طنز،بررسي رويدادها و اخبار، ودرمان باحيوانات دست آموزوغيره). ( مکاریان ،1393)
4-7-1. بيوفيدبک یا پس خوراندن زيستي (Biofeedback)
شیوه‌ای تکمیل کننده و جایگزین برای دارو درمانی است که در آن می‌آموزیم عملکردهای بدن از جمله ضربان قلب را با کمک ذهن کنترل نماییم. در بیوفیدبک به حسگرهای الکتریکی وصل می‌شوید که به شما کمک می‌کند اطلاعاتی درباره بدن خود را دریافت و اندازه گیری نمایید، حسگرهای بیوفیدبک به شما می‌آموزد که چگونه تغییرات ظریف و ماهرانه‌ای در بدن خود، مثلاً آرام کردن برخی ماهیچه‌ها را بتدریج انجام دهید تا به آنچه می‌خواهید، برای مثال کاهش تنش، برسید.
در اصل بیوفیدبک وضعیت سلامت و عملکرد فیزیکی، به فرد قدرت استفاده از افکار برای کنترل بدن را می‌دهد. بیوفیدبک اغلب به عنوان یک شیوه آرمیدگی بکار می‌رود. (ویکی پدیا ، 1393)

diagram showing the feedback loop between person, sensor, and processor to help provide A
باتمرين در اين زمينه شما ميتوانيد فعاليتهاي بدن خودمانند ضربان قلب ، فشار خون وکششهاي عظلاني را کنترل کنيد این سیستم طوری طراحي شده که هرگاه بدن شما احساس فشار ويا آرامش ميکند آنراحس کرده و به صورت علايمي مانند يک علامت صوتي يا يک جراغ چشمک زن به شما نشان ميدهد . به شما اطلاع مي دهد.نهايتا ، شما ميتوانيد واکنشهايي که سبب آرامش شما ميشود بدون استفاده از دستگاه را فرا گيريد.
4-7-2. منحرف کردن فکر ( Distraction )
منحرف کردن فکر استفاده از فعاليتي است که فکر شما را مشکلي که براي شما ايجاد ناراحتي و نگراني ميکند منحرف خواهد کرد . صحبت کردن بادوستان ياوابستگان ، سرگرم کردن خود با فيلمهاي تلويزيون يا رفتن به سينما يا گوش کردن به راديو،يا انجام کارهاي دستي مانند سوزن کاري يا بازي با پازل يا مدلهاي ساختماني يا نقاشي ، روشهايي است که حواس شما را از احساسات نا خوشايند منحرف مي کند .خيلي از مراکز کانسرامروزه از متخصص هاي موزيک ياخلاقيت درماني در اختيار دارند که ميتوانند با پيشنهاد مناسب با روحيات شما در ضمن درمان سرطان استرس و فشارهای فکری را بکاهند . ( مکاریان ،1393)
4-7-3. هيپنوتيزم
هیپنوتیزم یکی از روشهای درمان مکمل است که برای ارتقای شرایط زندگی بیماران بیماریهای مزمن کاربرد گسترده ای دارد. در همین راستا می توان از هیپنوتیزم برای بیماران مبتلا به سرطاننیز استفاده نمود.
هیپنوتیزم به عنوان یک روش درمانی اصلی یا درمان کمکیِ موثر در بسیاری از انواع مشکلات جسمی و روانی، کاربرد ارزشمندی دارد. هیپنوتیزم حالت تغییر یافته‌ای از هوشیاری است که طی آن درمانگر واجد شرایط این فرصت را پیدا می‌کند که با تاثیر مستقیم بر فرآیندهای ناخودآگاه و ارائه تلقینات درمانی مناسب به اصلاح ساختار روانی بیمار بپردازد و یا زمینه‌ای برای اجرای یک روش درمانی پزشکی مثل جراحی و … فراهم سازد.
با توجه به لزوم کاربرد شیوه هایی که به ارتقای کیفیت زندگی بیمارانی که با بیماری های مزمنی که با درد همراه است زندگی می کنند منجر شود ، امروزه استفاده از هیپنوتیزم به عنوان وسیله ای برای ایجاد

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درمورد ژن درمانی، سرطان پستان، عوامل کلیدی، بهداشت و سلامت Next Entries منابع پایان نامه ارشد درمورد بیمارستان، روانشناسی، فیزیولوژی، جمع آوری اطلاعات