
م افسردگي در دانشجويان حوزه هاي علميه
متغير
ضريب همبستگي اسپيرمن r_s
n
p
بهزيستي مذهبي- علائم افسردگي
378/0-
274
01/0
بر طبق جدول 4ـ 27، ميان بهزيستي مذهبي و علائم افسردگي دانشجويان حوزه هاي علميه کرمان رابطه منفي و معني دار وجود دارد(01/0 p= و37/0= – r_s). بنابر اين فرض وجود رابطه بين بهزيستي مذهبي و علائم افسردگي در دانشجويان حوزه هاي علميه کرمان با 99% اطمينان تأييد مي شود. از روي ضريب تعيين مي توان دريافت که 14% از واريانس علائم افسردگي دانشجويان حوزه را، مي توان به کمک بهزيستي مذهبي پيش بيني نمود.
جهت بررسي سهم بهزيستي وجودي و بهزيستي مذهبي در پيش بيني سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه شهر کرمان، از رگرسيون چندگانه استفاده شد.
جدول 4-28: بررسي معني دار بودن مدل رگرسيون
Sig
F
Mean Square
df
Sum of Square
مدل
سلامت
0001/0
925/79
096/4
2
193/8
رگرسيون
دانشگاه
051/0
373
118/19
باقيمانده
375
311/27
کل
0001/0
846/35
555/1
2
110/3
رگرسيون
حوزه
043/0
271
757/11
باقيمانده
273
868/14
کل
براي سنجش تأثير متغيرهاي بهزيستي وجودي و بهزيستي مذهبي بر واريانس سلامت عمومي در دانشجويان ، از تحليل رگرسيون چندگانه به روش enter استفاده شد. ميزان F محاسبه شده در دانشگاه(925/79F=) و در حوزه(846/35F=)، نشان از معناداري پيش بيني واريانس سلامت عمومي به کمک بهزيستي وجودي و بهزيستي مذهبي دارد (001/0 P< ).
جدول 4-29: نتایج تحلیل رگرسیون چند گانه برای پیش بینی سلامت عمومی براساس بهزیستی وجودی و بهزیستی مذهبی در دانشجویان دانشگاه شهید باهنر و حوزه های عمیه شهر کرمان
R_adj^2
R^2
R
Sig
t
Beta
β
SE
متغير هاي پيشبين
سلامت
296/0
300/0
548/0
0001/0
847/9-
544/0-
016/0-
002/0
بهزيستي وجودي
دانشگاه
908/0
116/0-
006/0
000/0
002/0
بهزيستي مذهبي
203/0
209/0
457/0
0001/0
721/6-
474/0-
013/0-
002/0
بهزيستي وجودي
حوزه
704/0
380/0
027/0
001/0
002/0
بهزيستي مذهبي
براساس جدول4 -29،استفاده از رگرسيون چندگانه متغيرهاي بهزيستي وجودي و بهزيستي مذهبي بر روي سلامت عمومي دانشجويان دانشگاه نشان داد که قريب به 29 درصد تغييرات سلامت عمومي بوسيله اين دو متغير تبيين مي شود(548/0R=و296/0= R_adj^2). همچنين ضرايب تأثير متغيرهاي مستقل بررسي و مشخص شد که وزن رگرسيون عامل بهزيستي وجودي بر روي سلامت عمومي معني دار است ( 544/0 – B= و 847/9 – t= و 001/0 P<) اما تأثير بهزيستي مذهبي بر سلامت عمومي معنادار به دست نيامد (006/0B= و 116/0 – t= و 05/0
همچنين استفاده از رگرسيون چندگانه متغيرهاي بهزيستي وجودي و بهزيستي مذهبي بر روي سلامت عمومي دانشجويان حوزه هاي علميه نشان داد که قريب به 20 درصد تغييرات سلامت عمومي بوسيله اين دو متغير تبيين مي شود(457/0R=و203/0= R_adj^2). همچنين ضرايب تأثير متغيرهاي مستقل بررسي و مشخص شد که وزن رگرسيون عامل بهزيستي وجودي بر روي سلامت عمومي معني دار است ( 474/0 – B= و 721/6 – t= و 001/0 P<) اما تأثير بهزيستي مذهبي بر سلامت عمومي معنادار به دست نيامد (027/0B= و380/0 t= و 05/0 H_1= ميزان بهزيستي معنوي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان به صورت معناداري متفاوت است.جدول 4ـ30: نتايج آزمون يومن ويتني براي مقايسه ميانگين بهزيستي معنوي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان
عامل
گروه ها
تعداد
ميانگين رتبه
مجموع رتبهها
يو من- ويتني
Z
sig
بهزيستي معنوي
دانشگاه
376
45/270
50/101689
5/30813
757/8-
01/0
حوزه
274
04/401
50/109885
با توجه عدم توزيع نرمال متغير بهزيستي معنوي در دانشجويان حوزه براي مقايسه ميانگين سطح کلي بهزيستي معنوي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان از آزمون يو من- ويتني (معادل ناپارامتري آزمون تي مستقل) استفاده شده است مطابق نتايج جدول بالا و مقدار z به دست آمده(757/8- =z ) با توجه به سطح معناداري ( 01/0 = sig) نشانگر تفاوت معني داري بين ميانگين سطح بهزيستي معنوي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان بوده که حاکي از بهزيستي معنوي بالاتر در دانشجويان حوزه است. بنابراين فرض وجود تفاوت در بهزيستي معنوي، بين دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه شهر کرمان، با اطمينان 99% تأييد مي شود.
ت ـ سؤال بيست و دوم تحقيق:آيا سطح شادکامي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان متفاوت است؟
H_0= سطح شادکامي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان تفاوت معناداري ندارد.
H_1= سطح شادکامي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان به صورت معناداري متفاوت است.
جدول 4ـ31: نتايج آزمون تي مستقل براي مقايسه ميانگين شادکامي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان
عامل
گروه ها
تعداد
ميانگين
انحراف استاندارد
درجه آزادي
مقدار t
Sig
شادکامي
دانشگاه
376
27/42
80/12
648
69/4
01/0
حوزه
274
03/47
65/12
بر طبق جدول 4ـ31، يافته ها نشان از بالاتر بودن ميانگين نمرات شادکامي در دانشجويان حوزه هاي علميه(03/47 =M ) نسبت به دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر(27/42 =M ) دارد. ميزان t به دست آمده در آزمون 69/4 بوده، که با توجه به سطح معني داري( 01/0 = sig)، نشانگر تفاوت معنادار در شادکامي دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان است. بنابراين فرض وجود تفاوت در شادکامي، بين دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه شهر کرمان، با اطمينان 99% تأييد مي شود.
ث ـ سؤال بيست و سوم تحقيق:آيا سطح کلي سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان متفاوت است؟
H_0= سطح کلي سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان تفاوت معناداري ندارد.
H_1= سطح کلي سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان به صورت معناداري متفاوت است.
جدول 4ـ32: نتايج آزمون يومن ويتني براي مقايسه ميانگين سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان
عامل
گروه ها
تعداد
ميانگين رتبه
مجموع رتبهها
يو من- ويتني
مقدار Z
p
سلامت عمومي
دانشگاه
376
38/332
124976
48924
095/1-
273/0
حوزه
274
05/316
86599
با توجه عدم توزيع نرمال متغير سلامت عمومي، براي مقايسه ميانگين سطح کلي سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان از آزمون يو من- ويتني (معادل ناپارامتري آزمون تي مستقل) استفاده شده است مطابق نتايج جدول بالا و مقدار z به دست آمده(095/1- =z ) با توجه به سطح معناداري ( 273/0 = sig) تفاوت معني داري در ميانگين سطح کلي سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر و حوزه هاي علميه کرمان وجود ندارد.
سؤال اصلي 1: آيا بين بهزيستي معنوي با شادکامي و سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر رابطه وجود دارد؟
جدول 4-33: نتايج آزمون همبستگي پیرسون براي بررسي رابطه بهزيستي معنوي و شادکامي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر
متغير
ضريب همبستگي پيرسون r
n
p
بهزيستي معنوي- شادکامي
642/0
376
01/0
جدول4-34: نتايج آزمون همبستگي اسپیرمن براي بررسي رابطه بهزيستي معنوي و سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر
متغير
ضريب همبستگي اسپيرمن r_s
n
p
بهزيستي معنوي- سلامت عمومي
498/0-
376
01/0
بر طبق جدول 4ـ33، ميان بهزيستي معنوي و شادکامي دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر همبستگي مثبت و معني دار وجود دارد(01/0 p= و 64/0 r=). بنابر اين فرض وجود رابطه بين بهزيستي معنوي و شادکامي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر با 99% اطمينان تأييد مي شود. با توجه به ضريب تعيين، مي توان بيان کرد که 41% از واريانس شادي را مي توان به بهزيستي معنوي نسبت داد.
همچنين همبستگي ميان بهزيستي معنوي و سلامت روان دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر، منفي و معني دار به دست آمد(01/0 p= و49 /0= – r_s). بنابر اين فرض وجود رابطه بين بهزيستي معنوي و سلامت عمومي در دانشجويان دانشگاه شهيد باهنر با 99% اطمينان تأييد مي شود. يعني با افزايش نمرات بهزيستي معنوي، نمرات افراد در مشکلات سلامت کاهش يافته است. از روي ضريب تعيين مي توان نشان داد که 24% از واريانس سلامت عمومي را مي توان به کمک بهزيستي معنوي پيش بيني کرد.
