منابع پایان نامه ارشد درمورد تلفن همراه، حضور اجتماعی، ارتباطات سیار

دانلود پایان نامه ارشد

گیرنده با طرف گفتگو) اختصاص می یابد ، شیوه خاصی از ارتباط 12شکل می گیرد که باز تاب روابط عاطفی و هیجانی است.استفاده از تلفن همراه در فضاهای عمومی بسیار کمتر از صحبت کردن با تلفن عملی ناپسند تلقی شده و وجه اجتماعی فرد در بین گروهی از افراد ناشناس را مخدوش می کند . در عوض در چنین شرایطی قدرت به افراد منتقل می شود که می توانند به طور سر زده وارد فضای خصوصی افراد دیگر شوند . نه تنها مکالمه بلکه زنگ زدن تلفن همراه محیط شنیداری تغییر می دهد . آرایه های گسترده ای از اصوات جعلی و ملودی هایی وجود دارد که مردم را عصبانی و ناراحت می کند زیرا ممکن است صدای زنگ حس اضطرار را بر انگیزد . کاربرد های صوتی و تصویری تلفن همراه که با هندزفری صورت می گیرد در تجاوز به حریم شنودی فضای عمومی موثر است . اما صحبت کردن با گوشی در حقبقت نتایج غیر عادی بیشتری به بار می آورد. استفاده عمومی از تلفن همراه مردم را درون محیطی پر صدا رها می کند که فاقد قدرت مداخله هستند و آنان را مجبور می کند استراق سمع کنند .استفاده از ارتباطات سیار در جمع ، با ویژگی های حضور در کنار شخصی که تلفنی صحبت می کند متعارض است زیرا مکالمات تلفنی ترکیبی ذاتی از صمیمیت و فاصله را نشان می داد . در نتیجه تضاد هایی در فضا های اجتماعی وجود دارد این کاربر است که تصمیم می گیرد هنجار های فضای فیزیکی را بپذیرد یا هنجارهای فضای مکالمه را .بنابراین ارتباطات سیار به مدیریت نوین مهارت های اجتماعی در تعامل در محیط اجتماعی نیاز دارد.برخی اعمال اجتماعی در فضا های عمومی ، مثل گوش دادن به موسیقی با صدای بلند در وسایل حمل و نقل عمومی بدون توجه به مسافران مورد پذیرش نمی باشد . بنا براین تعجب آوراست که در مقابل مکالمه با تلفن همراه در مکان های عمومی مقاومتی دیده نمی شود . البته استفاده از تلفن همراه در جاهایی مثل سر کلاس درس ، بیمارستان ها ، هواپیما ، تئاتر ، برخی رستوران ها و حتی واگن های آرام قطار ناشایست است .
(Feldman،2005،95 )
: (cmc) ارتباطات- کامپیوتر واسط
تعاملات اجتماعی و اینترنت : با وجود این که در حال حاضر میلیون ها تن کامیپوتر ندارند، اما این رسانه جدید یعنی کامپیوتر زندگی ما انسان ها را دستخوش تغییرات مثبت و منفی قرار داده است .
محمد بتز 21 متخصص در امور آموزشی ، کسی که متوجه شد همه ما به نوعی دستخوش این تکان تاریخی هستیم ، می گوید . (نقل شده در هنریکسون، 2000، ،2)
صرفنظر از ابزاری که به کار می بریم ، احتمالا ً رفتارهایمان تحت تاثیر ابزار هایی است که از آن استفاده می13 کنیم … (و) احتمالا رفتارمان بیانگر برخی از ویژگی های اکتسابی ابزاری است که وقت خود را صرف آن کردیم . من هنوز شگفت زده هستم که جریان مداوم مصنوعات تکنولوژی ، چه تاثیرات دراز مدتی این تکنولوژی اطلاعات می تواند بر ویژگی ، روان شناسی و جسم ما داشته باشد .
منظور او این است که تکنولوژی چیزی بیشتر از خود تکنولوژی است . آن چه که باید مورد توجه قرار گیرد ، ارتباطات انسانی و کاری است که ما با این تکنولوژی انجام می دهیم . مهم تر این که این تکنولوژی در مورد تغییر ا لگوهای تعامل اجتماعی ماست- این که ما چگونه همراه و در کنار تکنولوژی زندگی می کنیم . با این وجود ، مشکل اینجاست که ما همیشه از پی آمد این تغییرات مطلع نیستیم ، چیزی که کاملاً نامشخص است.
احتمالا خود شما نیز متوجه ی سرعت تغییر تکنولوژی در اطرافتان شده اید . برای مثال ، مشکل بتوان آمار دقیقی از تلفن های همراه و کاربران اینترنت در دنیای امروز داد ، در حالیکه بی شک آمار های فردا از آن چه امروز در دسترس است ، فراتر می رود . در واقع ،آنچه که ما هنگام نوشتن این پژوهش با آن روبرو هستیم ، این است که بسیاری از اعداد و آماری که می دهیم تا زمانی که این پژوهش به دست شما برسد دیگر قدیمی شده است . هم چنین مردم به سختی می توانند از سرعت و میزان انتقال اطلاعات و ارتباطات این روزها سر در می آورند .
تمامی این عوامل ، توصیف و درک تغییرات را مشکل می سازد . همان طور که محقق بین المللی جهانی شدن ، آنتونی گیدنز 22 (1999) یاد آور می شود ، هر چند این تغییرات نه تنها «در بیرون از این جا » اتفاق می افتد – در خانه هایمان و درون سرهای ما ، و در این که ما چگونه دنیا و جایی که در آن هستیم ، می بینیم . بنابراین ، ما همه مسئولییم تا در مورد تجربیاتمان از این تغییرات فرهنگی بیندیشیم و بحث کنیم . واقعیت این است که نمی توان نسبت به این تغییرات بی تفاوت بود . بنابراین مهم است بدانیم که چگونه این تغییرات می تواند تعاملات انسانی هر روزه ی ما را تحت تاثیر قرار دهد . مهم تر این که ، برای تمام کسانی که وارد دنیای کار می شوند لازم است تا نظرات خردمندانه ای راجع به اینترنت داشته باشند . (تورلو، کریسپین، ،1389، 12-11)
ارتباطات کامپیوتر- واسط چیست ؟ از نظر تکنیکی ، ارتباطات کامپیوتر- واسط (یاcmc به شکل مرسوم ) تقریباً از زمانی که اولین کامپیوتر دیجیتال الکترونیکی نوآوری شد ، وجود داشت (برخی اوقات در دوران جنگ جهانی دوم ) ، یا لااقل از زمانی که اولین نمونه پست الکترونیک نوآوری شد ، وجود داشت برخی اوقات در دوران جنگ جهانی دوم) ، یا لااقل از زمانی که اولین نمونه پست الکترونیک در اوایل دهه 1960 ثبت شد . تقریباً از 14این زمان به بعد است که افراد به وسیله تکنولوژی کامپیوتر ، ارتباط برقرار کردند . از طرف دیگر ، تاریخ ارتباطات کامپیوتر – واسط بیش از پنجاه سال دارد . برای بیشتر ما تصور این مسئله مشکل است که زمانی کامپیوتر ها بخش یکپارچه ای از زندگی ما نبوده ، اما در بیست ساله اخیر کامپیوتر ها از صورت تکنیکی و تخصصی خارج ،شخصی و عمومی شده است .
هر چند ، پیش از اواسط دهه ی 1990 ، توجه دانشگاهیان به روشی بود که مردم توسط تکنولوژی کامپیوتر تعامل دارند و ارتباط برقرار می کنند . چیزی که کاملاً انحصاری و محدود به موضوعات عملی متنند پردازش اطلاعات ، انتقال داده ها ، طراحی سخت افزار ، و آن چه عموماً به عنوان تعامل کامپیوتر – انسان23 (HCI) نامیده می شد ، بود . هر چند از اواسط دهه ی 1990 بود که رواج و حضور کامپیوتر های شخصی به سرعت رشد کرد ، ( به ویژه برای پست الکترونیک ، گپ زدن و سیاحت در سایت ) و این امر باعث شد که ارتباطات کامپیوتر – واسط (cmc) برای محققین بسیار جذاب و قابل توجه باشد . همچنین می توان تحقیق در مورد ارتباطات کامپیوتر- واسط (cmc) برای محققین بسیار جذاب و قابل توجه باشد . همچنین می توان تحقیق در مورد ارتباطات کامپیوتر – واسط (cmc) را از دهه 1980 و به ویژه از دهه 1990 به عنوان تحقیقی “کلاسیک” دانست ، زیرا دورانی که محققین به شناخت موضوعات اصلی و قابل بحث درcmc پرداختند ، دارای اهمیت بسیاری است . تعریف “کلاسیک” سوزان هرینگ 24 (1996:1) است ، محققی که به این حوزه توجه کرده است . cmc ارتباطی است که از طریق وساطت کامپیوتر در میان انسان ها انجام می پذیرد . www.sagepub.co.uk))
: خوب ، بد و زشت Cmcماهیت
ارزیابی نسبتاً نا خوشایند کیلفورد استدلال 25 از فضایی رایانه ای و تاثیر اینترنت بر ارتباط است. این نوع واکنش ترس از تکنیک 26 و از تکنولوژی ارتباطی به تصویر کشیده شده و دلیلی برای این که اینترنت استثنا است . وجود ندارد . محققین این رشته از cmc از این دیدگاه منفی ، حمایت کرده اند .15
دواتهام که عموماًعلیه cmc نشانه گرفته شده ، باوری است که اینترنت را الزاماً شکل نامناسبی از ارتباط میداند و در واقع چیزی است که می تواند به مردم صدمه بزند ، زیرا آنها خود را از یک روابط واقعی محروم می سازند . به عبارت دیگر، cmc هم به دلیل غیر اجتماعی بودن (یعنی سرد و غیر دوستانه است) و هم ضد اجتماعی بودن (یعنی موجب کاهش تعامل چهره به چهره می شود) مورد اتهام قرار گرفته است . هر دوی این اتهامات در تضاد با این باور مخالف قرار می گیرد که اینترنت می تواند منجر به روابط اجتماعی جدید و حتی بهتری شود که مردم می توانند در سراسر جغرافیا و محدودیت های اجتماعی ارتباط برقرار کنند و دوستی های جدیدی را بر اساس علایق و منافع مشترکشان به وجود آورند .
البته ، برای سال ها همین مجادلات در مورد اثرات منفی تلویزیون و بازی های ویدئویی بر جامعه وجود داشت است . هر چند ، غالباً متخصصین و مردم غیر متخصص آن را فراموش می کنند ، با بیان جبر گرایی تکنولوژی نشان دادیم ، تصویر آن پیچیده است و روش های بسیار متفاوت استفاده از تکنولوژی وجود دارد. هم چنین کاربران متفاوتی با نیاز ها و اولویت های خاص خودشان نیز وجود دارند .
نقد ارتباطات کامپیوتر – واسط cmc به دلیل کیفیت پایین ارتباط ، که آن را یک ارتباط نامناسب می دانند توسط متخصصین cmc مطرح شد و امروزه یک بحث داغ به ویژه در میان مردم غیر متخصص و روزنامه نگاران است و همواره ادامه دارد . در مقایسه با ارتباط چهره به چهره ftf ، cmc ارتباطی ضعیف ، غیر شخصی ، غیر تاثیر گذار و از نظر احساسی سرد است . آشکاراً ارزیابی آن مثبت نیست .حتی از این هم بدتر است . زیرا به نظر می رسد که cmc بی پرده ، ضد – هنجار ، وحتی پرخاشگرانه می باشد . شاید شما چنین تجربه ای نداشته باشید . البته استدلال ما ضعیف است ، استدلالی که می توان به آسانی آن را نفی کرد . ذکر دیدگاه های منفی نیز مفید است ، زیرا این دید گاه ها پرسش های مهمی را مطرح می سازد که برای اتهامات درباره ی ماهیت cmcلازم است.
آیا cmc واقعاَ سرد وضعیف است ؟ همیشه همین طور است ؟
واقعاً بی پرده و پرخاشگرانه است ؟ همیشه همین طور است ؟ cmc آیا
آیا cmc واقعا از ارتباط چهره به چهره (ftf) متفاوت است ؟ همیشه همین طور است ؟
آن چه در تمامی این پرسش ها تکرا شده ، ارائه یک تعریف قطعی و همیشگی از ارتباطات کامپیوتر – واسط cmc است . به عبارت دیگر ، چگونه می توانcmc را تعمیم27 داد . از سوی دیگر این پرسش مطرح16 است که تا چه اندازه ارتباط آن لاین را خود تکنولوژی می توان توصیف نمود ، آیا عوامل متنی و اجتماعی دیگری وجود دارند تا به فهم بهتر روش بر قراری ارتباط آن لاین کمک کنند . برای مثال ، چگونه عواملی چون تجربه ، انگیزه ، تاریخچه روابط ، اهداف ، سن ، جنسیت ، و دیگر مسائل که در بر قراری ارتباط به طور کلی تاثیر گذار است ، بر cmc تاثیر می گذارد ؟ همچنین این پرسش مهم که بدانیم آیا ارتباطات کامپیوتر – واسط cmc کاملاً از ارتباطی که بودن واسطه ی اینترنت انجام می گیرد،متفاوت است ؟
رویکرد های ناقص
حضور، فقدان سر نخ و غنا17
مانند متخصصین برجسته cmc ژوزف والتر28 و مالکولم پارکس 29 (2002) ، فکر می کنیم یکی از بهترین راه ها برای فهم ماهیت cmc ، مرور برخی از مطالعات اولیه در مورد تعاملات اجتماعی وتکنولوژی است . در حالی که هنوز برخی از مسائل برخاسته از مطالعات اولیه مورد نظر اندیشمندان است ، برخی دیگر اساساً در تصورا ت مردم جا افتاده است و به روش بر قراری ارتباط آن لاین شکل می دهد . به طور خاص ، می خواهیم به مرور سه مدل از ارتباط و تکنولوژی بپردازیم که آن را رویکرد ناقص می نامیم ، با این فرض که ارتباط تکنولوژی واسط – به ویژه cmc که متکی بر متن است – فاقد کیفیت های مهم ارتباط چهره به چهره می باشد و بنابراین همیشه نامناسب است . سپس به نقد این رویکرد های ناقص که آن را مدل پردازش اطلاعات اجتماعی30می نامیم ، می پردازیم .
مدل حضور اجتماعی31
حضور اجتماعی به سطوح تماس میان فردی و احساس صمیمیتی که در ارتباط تجربه می شود،باز می گردد . در نظریه ارتباطات این نوع از نزدیکی روانی گاهی برچسب «فوریت» می خورد . حضور اجتماعی از طریق سرنخ های بصری مانند بیانات چهره ای ، ژستها و تماس چشمی منتقل می شود . در دهه های 1960و1970 شورت و همکارانش32 به ارتباط تلفنی توجه کردند ، و بر این عقیده بودندکه اشکال متفاوت ارتباط شامل سطوح متفاوتی از «حضوراجتماعی» است . بر این اساس ، انواع گوناگون ارتباط می تواند با توجه به این که 1-غیر اجتماعی یا اجتماعی 2- غیر احساس برانگیز یا احساس برانگیز 3- سرد یا گرم و4- غیر شخصی

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درمورد تلفن همراه، استفاده از تلفن همراه، سبک زندگی Next Entries منابع پایان نامه ارشد درمورد انتقال اطلاعات، حضور اجتماعی، پایگاه اجتماعی