منابع پایان نامه ارشد درمورد بیمارستان، بیمارستان ها، توسعه پایدار، توسعه پاید

دانلود پایان نامه ارشد

هايي براي گردهمايي کودکان دچار اين درد مشترک و کمک به آن هادر پذيرفتن اين بيماري بعنوان يک دوست خشن که مي توان با آن مبارزه کرد، بسيار مفيد است.
در طرح پيشنهادي ایجاد فضاهای مانند اتاق هاي گردهمايي و مشاوره با محوريت افزايش اميد به زندگي يکي از اهداف اساسي مي باشد. زيرا درک اين مسئله براي کودک که کودکان ديگري با مشکلي مشابه و يا حتي به جرات بزرگتر از مشکل وي دست و پنجه نرم می کنند مي تواند بسيار کمک کننده باشد.
“تمام سلول های بدن ما به طور منظم و بر اساس قاعده خاصی در حال رشد هستند. گاهی اوقات برخی از سلول ها از مسیر رشد طبیعی خود خارج می‌شوند و به طور غیرمنظم و سریع تر از حالت طبیعی رشد می‌کنند. این امر سبب به هم خوردن نظم طبیعی بدن می شود. به این به هم‌ ریختگی سرطان می‌گویند. انواع مختلف سرطان، علایم، راه های درمان و عوارض مختلفی دارند که به نوع سلول و عضو درگیر در بدن بستگی دارد. متاسفانه سرطان فقط بزرگسالان را درگیر نمی‌کند بلکه کودکان هم به این بیماری مبتلا می‌شوند. سالانه 3 تا 4 کودک از هر صد هزار کودک در جهان به انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند که در این میان سرطان‌های لوسمی، لنفوم و مغز شایع‌ترین آنها هستند. . خوشبختانه در حال حاضر برای اغلب سرطان‌های کودکان به خصوص لوسمی، درمان وجود دارد و 70 درصد از کودکان مبتلا درمان می‌شوند. ” (mahak-charity.org، 1393 (
در سال 1992 ، که بیست کشور جهان در سازمان ملل متحد منشور توسعه پایدار را به تصویب رساندند ،توجه به کیفیت زندگی اجتماعی از آن دسته مباحث مورد توجه در آن بوده است ، ساخت و ساز آینده هر اجتماع وابسته به کودکان آن نسل در آن جامعه است ، جای خالی ایجاد فضای درمانی متفاوت ومناسب برای کودکان سرطانی در رسیدن به اهداف توسعه پایدار در جامعه ایرانی حس می شود ،اگرچه نمونه های مرتبط با این موضوع وجود دارد اما بسیار تعداد آنها محدود بوده و نمی توان گفت پروژه ای با این رویکرد بوده باشد .

1-4. تعریف واژه ها
سَرَطان : (به پارسي سره: چَنگار) يعني رشد، تکثير و گاهي انتشار غير طبيعي سلول‌هاي بدن.
معماری سبز) : به انگلیسی: (Green Architecture از شاخه های معماری پایدار یکی از گرایش‌ها و رویکردهای نوین معماری است که در سال‌های اخیر مورد توجه عده زیادی از طراحان و معماران معاصر جهان قرار گرفته است. این معماری که برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار می باشد در پی سازگاری و هماهنگی با محیط زیست یکی از نیازهای اساسی بشر در جهان کنونی است.هدف از ایجاد ساختمان‌های سبز بهبود یافتن آب و هوا و جلوگیری از اثرات منفی ساخت و ساز بر محیط زیست است.
مرکز حمایتی و درمانی : مرکزی است که معمولا وابسته به موسسات خیریه بوده که در آن هم حمایت مالی و هم حمایت روحی از کودکان و والدین صورت میگیرد .
پزشکی کودکان : پزشکی کودکان یا طب اطفال ( به انگلیسی Pediatric) از شاخه های اصلی پزشکی است که عناوین دیگری همچون ؛ بیماری های کودکان ،طب کودکان و نیز شناخته می شود.

فصل دوم:
شناخت و پیشینه موضوع

2-1. تاریخچه فضاهای درمانی
فضاهای درمانی فضاهایی هستند که به تدریج از گذشته تا به امروز برای تداوم حیات و حفظ بقای انسانها در تاریخ زندگی بشر پدیدار گشته اند که همواره در طول تاریخ تکامل یافته و به شکل امروزین خود در خدمت بشر و از نیازهای جوامع انسانی هستند.
طبیعتاً توسعه دانش و علوم پزشکی با تکامل و پیشرفت فضاهای درمانی همگام بوده و در طول تاریخ این دو مقوله هرگز جدا از یکدیگر نبوده اند.
دانش پزشکی و موضوع درمان از پرسابقه ترین علوم بشری است که به علت پیوستگی و قرابت آن با حیات انسانی و نیاز و تمایل انسان به بقا از پدیده هایی است که به طوری که قراین تاریخی از وجود سه مدرسه متفاوت برای درمان بیماران، در سال 9500 قبل از میلاد، در آتلانتیس حکایت میکند.
(Malkin. J. 1992)
بررسی تاریخی، ریشههای علم طب را در مذهب ها، سنت ها، اسطوره ها و آداب و رسوم جوامع گوناگون می یابد که طبیعتاً روش های درمانی در میان ملل مختلف متفاوت بوده است.
پزشکی به عنوان بخشی از نیاز انسان سابقه ای بس طولانی دارد مدارک تاریخی، تحولات مربوط به امر پزشکی در بابل 6000 سال قبل را نشان می دهد همچنین از نظر لغوی کاربرد کلمه “Hospital” به معنی بیمارستان به قرون وسطی بر می گردد.
پس از انقلاب صنعتی با رشد و توسعه شهرها و افزایش روزافزون جمعیت نیاز به بیمارستان ها بیش از پیش احساس شد. در این بازه کشف میکروب (در سالها قبل از کشف آنتی بیوتیک) و مسأله مسری بودن آن و کشف مساله از بین رفتن باسیلها در اثر تابش نور خورشید و هوای تمیز تأثیر بسزایی در نگرش طراحی فضاهای درمانی داشته است (میرزازاد، 1386).
بیمارستانها در قرن 19 مشکلات فراوانی داشتند. فلورانس نایتینگل در سال 1859 در اینباره مینویسد که میزان مرگ و میر بیماران در بیمارستان اصلی شهر بسیار بیشتر از سایر مکانهاست چرا که در طراحی آن به عنوان هوا، نور و تهویه که نقش مهمی در بهبود بیماران دارند بی توجهی شده است. او پیشنهاداتی را در مورد طراحی بخشها ارائه دده است که شامل ارتفاع زیاد اتاقها، پنجره های بزرگ و سیستم تهویه مناسب می باشد. بیمارستانهای جدیدتر قرن 19، ساختمانهای ساده و بدون تزئیناتی بودند که خوب تهویه می شدند و بیماران می توانستند باغ بیمارستان را از پاویونها مشاهده کنند. در مقابل در اواخر این قرن رویکرد به سمت عملکردگرایی و تکنولوژیهای جدید تغییر کرد و کیفیات محیط که می توانست سطح درمان را ارتقاء بخشد مورد غفلت واقع شد. (لیتکوهی،1387،ص 124)
«در ابتدای قرن بیستم ،سلامت ،تناسب اندام و مراقبت از جسم و روان در میان دغدغه های اصلی جوامع پیشرفته قرار گرفت.از آن زمان تا به امروز بیمارستان ها در امکانات پیشرفته ،تخصصی و چند عملکردی فراوانی توسعه یافتند . در طول دهه 1960 و اوایل دهه 1970 ، زمانی که علم بر همه چیز تسلط یافته بود ،دیدگاه غالب این بود که ماشین بهداشت و درمان می تواند هر کاری انجام دهد و بیماران تنها در نقش یک شیئ بودند . نتیجه منطقی ريال توسعه مشهود ساختمان ها بود. اواخر دهه 80 میلادی ،تحولی عظیم در دیدگاه عمومی به سلامت و بهداشت رخ داد ؛ تمرکز دوباره بر بیمار به عنوان محور اصلی در طراحی فضاهای بهداشتی- درمانی .نارضایتی عمومی ناشی از تجربه های تلخ در بیمارستان های عظیم الجثه منجر به مطالبه فضاهایی با کیفیت های انسانی بالاتر گردید .بناهای درمانی در جهت پاسخگویی به نیازهای مختلف درمانی بشر رشد و پیشرفت روز افزونی داشته است .توسعه سریع دارویی و تکنولوژی در بخش سلامت از یک سو . تغییرات جمعیتی از سوی دیگر ،سبب شد بیمارستان های جامع که محصول دیدگاه تکنیکی صرف به موضوع سلامت بود ، با شبکه های جایگزین شود که تمام حوزه های مرتبط با سلامت را پوشش می دهد ؛ موسسات محلی کوچک که روز به روزبه سمت هر چه تخصصی تر شدن ارتقا می یابند .همراه با پیشرفت تکنولوژی در قرن بیستم ، علاوه بر جنبه های درمانی و جنبه های رفاهی ،به مسائلی از قبیل پایداری ،انرژی ،سایت ،منظر ،طبیعت و … توجه بیشتری شد .» (طالبیان، آتشی، نبی زاده،1392،ص9 )
2-2. تاریخچه طب کودکان
پزشکی یا طب کودکان در ابتدا چیزی ورای طب افراد بالغ نبوده و همواره موضوعی پایاپای بوده و هست اگرچه در نوع درمان و نحوهی برخورد و نگهداری تفاوت هایی وجود دارد اما از لحاظ پیشینه این دو مقوله در کنار یکدیگر بوده اند و هر جامعه ای نیازمند حفظ آینده و سرمایه های خود که همان کودکان هستند، می باشد. طب اطفال نیازمند نگرشی خاص بوده و نمی توان با کودکان همان گونه که با افراد بالغ رفتار می شود، رفتار نمود. موقعیت رشد و تأثیرپذیری بالای کودکان شرایطی را ایجاد می کند که باتوجه به آن باید نگاه و روش و فضایی مخصوص به آنها در نظر گرفته شود.
تاریخچه طب اطفال بر می گردد به قرن نهم و رازی پزشک معروف ایرانی که اولین کتاب را در زمینه بیماری های کودکان نوشته است و به همین دلیل برخی از تاریخ نگاران علم پزشکی او را پدر طب اطفال خوانده اند. معلم وی علی ابن سهل ربان آل طبری بحث هایی در این زمینه در کتاب خود فردوس الحکمه داشته است. اولین کار در رابطه با طب اطفال در دنیای غرب کتاب بچه های سیرکا در سال 1530 میلادی توسط توماس فایر است که خود ملهم از کارهای رازی و ابن سیناست.
طب اطفال به صورت مجزا از علم طب به طور واضح در قرن نوزدهم در لندن در بیمارستان کودکان در خیابان اورماند در سال 1852 شکل گرفته است.
این بیمارستان از قدیمی ترین بیمارستان های اطفال در دنیای انگلیسی زبان هاست.
در همان سال ها پزشک مهاجر آلمانی بنام آبراهام جاکوب در زمینه اطفال شروع به کار کرده که وی را پدر طب اطفال امریکا می دانند. (قربانی، 1390، ص 6)
2-3. تاریخچه مراکز درمانی و درمانی کودکان در ایران
سازمان های بهداشتی و درمانی کشور ایران از گذشته تا به امروز را می توان به این ترتیب نام برد؛
– مجلس حفظ الصحیه که به منظور تأمین بهداشت و درمان و آموزش پزشکی بوده، به دنبال کنفرانس صحی بین المللی منعقد شده در پاریس (1279 هـ. ش) در تهران در سال 1284 هـ. ش تشکیل شد.
– اداره کل صحیه مملکتی؛ در سال 1300 هـ ش در یکی از کابینه های دوره قاجاریه وزارت کشور شامل چند اداره بود که این اداره کل از آنها بود.
– اداره کل بهداری؛ در سال 1313 هـ . ش اداره صحیه مملکتی به اداره کل بهداری تغییر نام داد و به مرور تأسیساتی در شهرستان ها به وجود آمد.
– وزارت بهداری؛ طبق ماده 3 از قانون اصلاح بودجه سال 1320 هـ . ش اداره کل بهداری به وزارت بهداری تغییر نام داد.
– وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی در سال 1364 وزارت بهداری منحل و این وزارت بجای آن تشکیل شد.(قربانی، 1390)
این روند تغییر نام و تغییر در گسترهی فعالیتها در ایران جهت افزایش کارایی و مدیریت مناسب با بهرهوری بالاتر بوده است.
مراکز درمانی در ایران به گذشته های خیلی دور بر می گردند بیمارستان های متعددی ایران و اطراف آن عموماً به همت ایرانیان بنا گردیده و ثمره آن به جهان پزشکی آن دوران رسیده است. بیمارستان جندی شاپور، بیمارستان ری، بیمارستان نیشابور، بیمارستان عضدی و بیمارستان معزالدوله دیلمی از جمله این بیمارستان ها بودند، اما ساخت اولین بیمارستان به سبک غربی به دوره قاجاریه بر می گردد.
ساخت بیمارستان مرکز طبی کودکان در سال ۱۳۳۷ توسط مرحوم دکتر حسن اهری پیشنهاد شد. ایشان فکر ساخت این مرکز را ره آورد سفری دانست که به همراه مرحوم دکتر محمد قریب بنیانگزار طب نوین اطفال ایران به شهر مونترال کانادا برای شرکت در نهمین کنگره بین المللی بیماریهای کودکان داشتند. در این سفر ایشان از بیمارستان های کودکان آن شهر و شهر تورنتو و چند مرکز علمی ویژه کودکان در آمریکا بازدید داشتند. از آنجائیکه بسیاری از آن مراکز توسط نیکوکاران با توان مالی متفاوت، حمایت می شد ایشان در تحقق این هدف بر روی کمک افراد و سازمانهای نیکوکار برنامه ریزی کرده و به عنوان اولین گام، اندوخته خود را در فروردین سال ۱۳۴۰ برای این منظور اهدا کرد. پس از آن با ارائه شواهد و آمار موجود در مورد مرگ و میر و شیوع بیماریهای کودکان به نیکوکاران، نظر آنها را جهت ساخت این مرکز جلب نمود.
همکاری دکتر فرهاد و دکتر قریب در تحقق این هدف نیز تأثیر بسزائی داشت اما از آنجائیکه این مبالغ نمی توانست پاسخگوی هزینه های ساخت و تجهیز این بیمارستان باشد به ناچار از سازمان های ملی و دولتی استمداد طلبیدند و سرانجام موضوع ساخت این مرکز در برنامه سوم دولت قرار گرفت و مسئولیت اجرای این طرح در دی ماه ۱۳۴۰ به خود دکتر اهری واگذار شد. ایشان در طراحی این بیمارستان از نقشه بیمارستانهای اطفال کانادا، آمریکا و سوئیس الگو گرفت و بالاخره در مهرماه سال ۱۳۴۲ عملیات ساختمانی بیمارستان آغاز شد.

در ساخت و تجهیز بیمارستان علاوه بر کمک خیرین، سازمان برنامه وقت

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درمورد معماری سبز، بیمارستان، معماری پایدار، معماری بومی Next Entries منابع پایان نامه ارشد درمورد معماری سبز، بیمارستان، معماری پایدار، زیست محیطی