منابع پایان نامه ارشد درباره کودکان و نوجوانان، کودکان و نوجوان، داستان کوتاه، آداب و رسوم

دانلود پایان نامه ارشد

TV- Nejat TV- که هر دو به تبليغ مسيحيت مي‌پردازند.
4-5)اينترنت:
نقش و اهميت اينترنت به عنوان يکي از رسانه‌هاي جديد بر کسي پوشيده نيست. با توجه به جذابيت کم‌نظير آن و نفوذ گسترده‌اي که در جوامع مختلف پيدا کرده است و هم‌چنين هزينه‌هاي اندک آن شايد هيچ وسيله‌اي از وسايل ارتباط جمعي قدرت رقابت با آن را نداشته باشد. اينترنت وضعيتي را پديد آورده است که يک فرد به تنهايي مي‌تواند در گستره‌اي بسيار وسيع تأثيرگذار باشد. تأثيرگذاري بي‌بديل اين رسانه در مقايسه با ساير رسانه‌ها، موجب شده است که در سال‌هاي اخير به عنوان مهم‌ترين ابزار جنگ نرم عليه ملت‌ها و فرهنگ‌هاي مخالف نظام ليبرال دموکراسي به کار گرفته شود. به هر حال اين ابزار قدرتي را در اختيار طراحان و مديران آن قرار داده است که مي‌توانند با هزينه‌هاي بسيار اندکي، بزرگترين مخالفان را از سر راه خود بردارند. با توجه به نفوذ روز افزون اينترنت در ميان مردم که در حال حاضر بيش از نيمي از جمعيت کشور ما به صورت روزانه از کاربران اينترنت به شمار مي‌روند، کشور ایران در حال حاضر هم از نظر تعداد و هم از نظر درصد استفاده از اينترنت در صدر کشورهاي خاورميانه قرار دارد.قدرت شبکه‌سازي در اينترنت، پيدايش سايت‌هاي ارتباطات اجتماعي،‌توانسته است نقشي جدي و تعيين کننده به اين رسانه در ايجاد شورش‌ها و تجمعات سياسي و اجتماعي اعطا نمايد. در حوادث بعد از انتخابات دهمين دورة رياست جمهوري در ايران نقش سايت‌هايي همچون تويتر و فيس بوک با اهميت بود. اينها با انتشار اخبار به تحريک احساسات مخاطبين و مشترکين خود پرداخته است .
4-6) ايميل:
يکي ديگر از پديده‌هاي نوين در عرصة ارتباطات، ايميل است. ايميل يا پست الکترونيکي در حقيقت انقلابي در حوزة نامه‌نگاري و ارسال پيام‌ها و مطالب کوتاه و بلند ايجاد کرده است. سرعت در ارسال، دقت در ارسال، هزينة بسيار اندک و ناچيز، بي‌تأثير بودن موقعيت جغرافيايي و اوضاع جوي در ارسال مطالب و توانايي ارسال حجم بالايي از مطالب و همچنين ارسال همزمان يک مطلب براي تعداد زيادي از افراد از ويژگي‌هاي ايميل است. افزون بر اين با توجه به نرم‌افزارها و امکانات ديگري که اينترنت فراهم کرده است، يک نفر مي‌تواند مطالب خود را براي کساني بفرستد که هرگز آنها را نه ديده است و نه شناختي نسبت به آنها دارد و نه اطلاعي از نوع تفکر و اعتقادات آنها دارد.
4-7)ماهواره‌ها:
در بخش ماهواره‌اي طراحان جنگ نرم کوشيده‌اند که فن‌آوري ساخت ماهواره را در اختيار خود قرار دهند و با شيوه هاي مختلفي از دست‌يابي ساير کشورها به اين فن‌آوري جلوگيري مي‌کنند. در نتيجه عملاً هم سودآوري بسيار بالايي از اين راه دارند و هم سياست‌هاي فرهنگي مبتنی بر جنگ نرم را بر کشورها تحميل مي‌کنند و به طور کلي، کنترل اطلاعاتي و ارتباطاتي جهان را در اختيار دارند. امروزه بسياري از فعاليت‌هاي ارتباطاتي، تلفن همراه، تلويزيون، راديو، اينترنت و تلفن های ثابت وامثال آن، وابسته به ماهواره است. و عمدة ماهواره‌ها نيز ماهواره‌هاي اجاره‌اي با هزينه‌هاي بالا است. آمريکا و متحدان غربي آن از گسترش فن‌آوري ارتباطات و اطلاعات در ميان کشورها و ملت‌ها حمايت‌هاي جدي مي‌کنند و حتي کشورهاي مختلف را به بهره‌گيري از اين فن‌آوري نوين در فعاليت‌هاي اقتصادي ،اجتماعي ،فرهنگي ،نظامي ،مالي و پولي خود ترغيب مي‌کنند؛ و از انعقاد قرارداد با شرکت‌هاي مربوط حمايت مي‌کنندو تلاش مي‌کنند که ديگر کشورها به چنين تکنولوژي‌هايي به ويژه در حوزة امنيت شبکه‌دست پيدا نکنند و اين تکنولوژي در انحصار خود آنان باقي بماند. در حال حاضر در کشور ما امکان دريافت بيش از 3000 شبکة ماهواره‌اي وجود دارد. از آنجا که بخش عمده‌اي از استفاده‌کنندگان ماهواره در ايران به زبان‌هاي خارجي تسلط ندارند، بر اساس بررسي‌هاي انجام شده، درصد بسيار بالايي از استفاده کنندگان به دنبال ديدن فيلم‌هاي متناسب با طراحی جنگ نرم هستند. قريب به 300 شبکة ماهواره‌اي در حال تبليغ اديان جديد هستند و نزديک به همين تعداد به تبليغ و ترويج فرهنگ غربی مي‌پردازند
4-8)ادبيات مکتوب(داستان کوتاه و رمان):
يکي از اثرگذارترين قالب‌هاي ادبي داستان‌هاي کوتاه و رمان است. شايد به همين دليل بوده است که قرآن کريم نيز در بسياري از موارد براي انتقال معارف خود از قالب «داستان کوتاه» استفاده کرده است. در ميان قالب‌هاي مختلف ادبي در ادبيات منثور مي‌توان گفت قالب «داستان کوتاه»، «داستان بلند» و «رمان» از جملة قالب‌ متعارف براي انتقال مفاهيم ارزشي و اعتقادي و ديني است. در گذشته به اين حوزه توجه ويژه داشتند. داستان‌هاي کوتاه مثنوي معنوي، داستان‌هاي گلستان سعدي، داستان‌هايي که در کتاب‌هاي حديثي و اخلاقي مورد توجه بزرگان بوده است، داستان راستان شهيد مطهري، همگي از داستان‌هاي کوتاهي هستند، به طور کلي، در زمينة داستان کوتاه و بلند و به ويژه در عرصة رمان کارهاي ارزشي و ديني و انقلابي و پر محتوا کم است .هر چند امروزه تعداد مخاطبان رمان‌، و به طور کلي کتاب، نسبت به مخاطبان رسانه‌هاي صوتي و تصويري ناچيز است، اما نقش اجتماعي و فرهنگي رمان‌ها با اهميت است بسياري از همان برنامه‌هاي صوتي و تصويري بر اساس کتاب‌ها و رمان‌ها تدوين و توليد مي‌شوند. افزون بر اين،‌در ميان جمعيت کتابخوان کشور، خوانندگان کتاب‌هاي رمان و داستان در رتبة اول بعد از کتاب‌هاي درسي و کمک درسي قرار دارند. طراحان فرهنگ و هنر غرب در روزگار حاضر از اين ابزار نيز استفادة فراوان مي‌برند. توليد رمان‌و داستان‌هاي کودکان و نوجوانان متناسب با فرهنگ غرب و در تقابل با فرهنگ اسلامي در دستور کار طراحان جنگ نرم است. رمان هري‌پاتر از نمونه‌هاي مشهور و جهاني آن است. رماني که فضايي ضد ديني و حتي ضد خدايي را براي نوجوانان و جوانان ترسيم مي‌کند.
4-9)نشريات:
يکي ديگر از ابزارهایي که کار ويژة مخصوص خود را در جنگ نرم ايفا مي‌کند، نشريات عمومي هستند. نشرياتي که به صورت هفتگي، ماهيانه يا فصلي منتشر مي‌شوند و حوزه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، خانوادگي، ورزشي و نيازهاي روحي و رواني مردم را جهت مي‌دهند. نگاهي به نشريات عمومي در پيشخوان روزنامه‌فروشي‌ها و دکه‌هاي فروش نشريات نشان از استفادة بهينة فرهنگ غربي از اين فضا در کشور دارد. حساسيت مسؤولان فرهنگي کشور بر نشريات، صرفاً و يا در اغلب موارد حساسيت‌هاي سياسي و امنيتي است.
4-10)عرصه هنر( فيلم و سينما):
با توجه به اينکه درصد بسيار بالايي از اطلاعات روزمرة افراد از طريق بينايي به دست مي‌آيد نقش رسانه‌هاي تصويري در فرهنگ جامعه به خوبي روشن مي‌شود. افزون بر اين، فقدان فرهنگ مطالعه مخصوصاً در کشور ما نقش و اثرگذاري رسانه‌هاي صوتي و تصويري را چند برابر کرده است. يکي از مهمترين ابزارهايي که در دهه‌هاي اخير توانسته است نقشي منحصر به فرد در انتقال فرهنگ داشته باشد، سينما بوده است. دنياي غرب که مخترع اين صنعت است استفاده‌هاي فراواني از اين ابزار برده است. غرب به زيبايي توانسته است باورها و ارزش‌هاي خود را به زبان تصوير و در قالب فيلم تبليغ و ترويج نمايد. سينماي هاليوود و به طور کلي سينماي غرب تصويري آرماني از دنياي غرب به نمايش مي‌گذارد و در مقابل، تصويري وحشتناک و غير قابل پذيرش از زندگي در کشورهاي مخالف انديشة غرب نشان مي‌دهد. قدرت اطلاعاتي و امنيتي و نظم اجتماعي بالايي براي خود به نمايش مي‌گذارند و به اين وسيله سيطرة فرهنگي و امنيتي و سياسي خود را بر ساير فرهنگ‌ها القا مي‌کنند. هاليوود،98 سالانه نزديک به 700 حلقه فيلم سينمايي توليد مي‌کند که افزون بر درآمد هنگفت، نزديک به 15 ميليارد دلار سود خالص، 78 درصد سينماها و تلويزيون‌هاي دنيا را نيز تغذيه مي‌کند.99فيلم‌هاي متعددي با هدف طراحی جنگ نرم به منظور سياه‌نمايي اوضاع ايران و ناکارآمدي حکومت ديني تهيه کرده است. به عنوان نمونه، فيلم‌هايي مثل «بدون دخترم هرگز»، «اسکندر»، «300»، «پرسپوليس»‌و «سنگسار ثريا»، نمونه‌هاي کوچکي از فيلم‌هاي ضد اسلامي و ضد ايراني هستند‌که توسط مراکز فيلم‌سازي غرب توليد شده‌اند. در فيلم «بدون دخترم هرگز»، فرهنگ و آداب و رسوم و ايمان و ارزش‌هاي مردم ما به سخره گرفته مي‌شود. فيلم ساز مشهور اليور استون، در سال 2004 فيلم «اسکندر» را ساخت. در اين فيلم اسکندر،‌به عنوان نماد غرب، همچون يک قديس و منجي بشريت معرفي مي‌شود و ايرانيان مردماني هرزه و لاابالي. در سال 2006 فيلم «300» ساخته شد. چهرة ايرانيان در اين فيلم به صورت چهرة موجوداتي وحشي به تصوير کشيده شد. فرهنگ و آداب و رسوم آنان نيز فرهنگي غير انساني معرفي گرديد. در فيلم انيميشني «پرسپوليس»، ساختة سال 2007 در کشور فرانسه، دختري ايراني بعد از انقلاب از کشور فرار مي‌کند و به آمريکا به عنوان کشوري امن و حامي حقوق بشر پناه مي‌برد. در اين فيلم سعي شده است مردم ايران مردمي افسرده، دل‌شکسته و چند شخصيتي معرفي شوند و عامل اصلي اين بدي‌ها نيز انقلاب اسلامي معرفي شود. و بالاخره فيلم «سنگسار ثريا» که عليه احکام و ارزش‌هاي اسلامي و ايراني و عليه روحانيت و نيروهاي حزب‌اللهي ساخته شده است.
4-11)انیمیشن:
هنر پويانمايي و کارتون‌سازي در ميان کودکان و نوجوانان طرفداران فراواني دارد. از طريق کارتون‌ها مفاهيم و ارزش‌هاي بسياري را به بچه‌ها مي‌توان منتقل کرد. نظر به ماندگاري تعليم و تربيت در دوران کودکي مي‌توان گفت از طريق پويانمايي و سرگرمي‌هاي دوران کودکي مي‌توان آيندة جامعه را جهت داد. اينکه مي‌بينيم بلافاصله بعد از پخش يک کارتون جذاب، تصوير چهره‌هاي اصلي آن در لباس‌ها، دفترها، کيف‌هاي مدرسه، و امثال آن حک مي‌شود، نشان از جذابيت و الگودهي اين نوع فعاليت‌ها است. يکي از مشهورترين شرکت‌هاي سرگرمي و انيميشن در آمريکا شرکت والت ديسني 100است که در سال 1923 توسط دو برادر به نام‌هاي والت و روي او. ديسني تأسيس شد. اما طولي نکشيد که به يکي از بزرگ‌ترين بخش‌هاي هاليوود تبديل شد. شرکت والت ديسني در سال 2006، 34 ميليارد و 300 ميليون دلار درآمد داشته است. پنتاگون از دهة پنجاه به بعد ارتباط نزديکي با شرکت ديسني دارد (گراهام و آلفورد، 1388: 72 -71). انيميشن‌ها و کارتون‌هايي که توسط شرکت ديسني و شرکت‌هاي مشابه ساخته مي‌شود، مروج فرهنگ، جهان‌بيني و ارزش‌هاي ليبراليستي است. اينان سعي مي‌کنند در قالب اين سرگرمي‌ها، ارزش‌هاي خود را در ذهن و جان کودکان و نوجوانان سراسر دنيا نهادينه کنند.
4-12)بازي‌هاي رايانه‌اي:
غرب در جنگ نرم خود عليه کشورهاي ديگر، به ويژه عليه اسلام و تشيع از تکنولوژي بازي‌هاي رايانه‌اي استفاده‌هاي فراواني مي‌کند. از اين طريق مي‌کوشد تا ذهن و فکر کودکان و نوجوانان را همراه و سازگار با انديشه‌هاي خود نمايد. ذائقة ارزشي و فرهنگي آنان را همسو با اهداف خود کند. و در اين عرصه بسيار هم موفق بوده ‌است. در بسياري از بازي‌هاي رايانه‌اي وارداتي سبک زندگي غير اسلامي و غير ايراني تبليغ مي‌شود و از آنجا که اين نوع بازي‌ها مي‌توانند مستقيماً با کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کنند، نقش تربيتي بسيار زيادي دارند.
4-13)اسباب بازي:
اسباب‌بازي‌هاي توليد شده در کشورهاي غربي اغلب مروج و مبلغ فرهنگ غرب‌اند. و سعي مي‌شود که کودکان از همان سنين با ظواهر و آداب فرهنگ غرب انس بگيرند. جالب است بدانيم که «باربي»، يکي از صدها و هزاران عروسکي که در کشورهاي غربي و شرقي توليد مي‌شود، از ابتداي پيدايش خود (در سال 1959) تاکنون بيش از 500 بار در نقش‌هاي مختلف ظاهر شده است.: پرستار، افسر پليس، معلم، پزشک، دامپزشک، خواننده، نوازنده، ژيمناست، خلبان و مهماندار هواپيما، از جملة اين نقش‌ها است. در سال 1990 در طول جنگ نخست عراق و آمريکا با پوشش يونيفورم نظامي آمريکايي ظاهر شد.
4-14)نمادها و مدها:
يکي از ابزارهاي جنگ نرم، استفادة وسيع و هنرمندانه از «نماد» و «مد» است. روحية تنوع‌طلبي و نوگرايي نوجوانان و جوانان موجب مي‌شود که مد و نماد جايگاه ويژه‌اي در ميان آنان داشته باشد. مدگرايي و تنوع‌طلبي

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درباره فضای مجازی، امنیت اجتماعی، فرهنگ سازی، صاحب نظران Next Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع وجوه نقد، آزمون فرضیه، وجوه نقد آزاد، تئوری نمایندگی