منابع پایان نامه ارشد درباره سبک زندگی، تعریف مفهومی، مواد مخدر

دانلود پایان نامه ارشد

ر عصر حاضر یکی از مهمترین دغدغه‌های متفکرین از جمله جامعه شناسان وروانشناسان و..بوده واز طرفی در دنیایی که اصطلاحا به عصر ارتباطات توصیف شده و بشر به صورت لحظه ای شاهد تغیر وتحول و نوآوری مي‌ باشد وهر روز شاهد تغییر وکشف سبک‌هاي مختلف زندگی از طرق مختلف از جمله رسانه‌های تصویری، لازم است در زمینه‌هاي فوق تحقیقات گستردتر وعمیقتری صورت گرفته تا تاثیر این مقوله ها بر روی همدیگر مورد تحلیل قرار گیرد در این تحقیق محقق سعی نموده با مطالعه تحقیقات صورت گرفته وهمچنین انجام بررسی‌های میدانی گام کوچکی در این زمینه بردارد.

1-4- اهداف پژوهش
1-4-1- اهدف کلی
تعین رابطه بين ادراک از خدا و هویت اجتماعی در سبک زندگی دانشجويان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامي شهرستان دره شهر
1-4-2- اهداف جزیی
تعین رابطه بین سبك زندگي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا
تعین رابطه بین مولفه هاي مختلف سبك زندگي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا
تعین رابطه بین سلامت جسماني و هويت اجتماعی و ادراك از خدا
تعین رابطه بین ورزش و تندرستي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا
تعین رابطه بین كنترل وزن و تغذيه و هويت اجتماعی و ادراك از خدا
تعین رابطه بین پيشگيري از بيماري ها و هويت اجتماعی و ادراك از خدا
تعین رابطه بین سلامت روانشناختي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا
تعین رابطه بین سلامت معنوي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا
تعین رابطه بین سلامت اجتماعي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا
تعین رابطه بین اجتناب از داروها و مواد مخدر و هويت اجتماعی و ادراك از خدا
تعین رابطه بین پيشگيري از حوادث و هويت اجتماعی و ادراك از خدا
تعین رابطه بین سلامت محيطي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا
تعین رابطه بین هويت اجتماعی و ادراك از خدا

1-5- فرضيه‏هاي تحقیق
بين سبك زندگي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا رابطه وجود دارد.
بين مولفه هاي مختلف سبك زندگي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا رابطه وجود دارد.
بين سلامت جسماني و هويت اجتماعی و ادراك از خدا همبستگي و رابطه وجود دارد.
بين ورزش و تندرستي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا همبستگي و رابطه وجود دارد.
بين كنترل وزن و تغذيه و هويت اجتماعی و ادراك از خدا همبستگي و رابطه وجود دارد.
بين پيشگيري از بيماري ها و هويت اجتماعی و ادراك از خدا همبستگي و رابطه وجود دارد.
بين سلامت روانشناختي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا همبستگي و رابطه وجود دارد.
بين سلامت معنوي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا همبستگي و رابطه وجود دارد.
بين سلامت اجتماعي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا همبستگي و رابطه وجود دارد.
بین اجتناب از داروها و مواد مخدر و هويت اجتماعی و ادراك از خدا همبستگي و رابطه وجود دارد.
بین پيشگيري از حوادث و هويت اجتماعی و ادراك از خدا همبستگي و رابطه وجود دارد.
بين سلامت محيطي و هويت اجتماعی و ادراك از خدا همبستگي و رابطه وجود دارد.
بين هويت اجتماعی و ادراك از خدا همبستگي و رابطه وجود دارد.

1-6- تعاريف مفهومي‌ و عملیاتی
1-6-1- سبك زندگي
تعریف مفهومی: سازمان جهانی بهداشت ( 2010 ) سبک زندگی سالم را ، تلاش براي دستیابی به حالت رفاه کامل جسمی،روانی،واجتماعی توصیف کرده است. سبک زندگی سالم شامل رفتارهایی است که سلامت جسمي‌ و روانی انسان را تضمین مي‌ کنند. به عبارت دیگر، سبک زندگی سالم دربردارندة ابعاد جسمانی و روانی است.
تعریف عملیاتی: سبک زندگی در این پژوهش عبارت است از هر آنچه از طریق پرسشنامه سبک زندگی بدست آورده شده است.
1-6-2- هويت اجتماعی
تعریف مفهومی:هویت اصطلاحآ مجموعه ای از علائم،آثار مادی ،زیستی فرهنگی و روانی است که موجب شناسایی فرد از فرد، گروه از گروه، اهلیتی از اهلیت دیگر و یا فرهنگی از فرهنگ دیگر متصور مي‌ شود که محتوا و مظروف این ظرف به مقتضای هر جامعه و ملت متفاوت و بیانگر نوعی وحدت،اتحاد و هم شکلی تداوم و استمرار یکپارچگی و عدم تفرقه است.(محرمی، 1389)
تعریف عملیاتی: هویت اجتماعی در این پژوهش عبارت است از هر آنچه از طریق پرسشنامه سبک هویت(ISI-6G) بدست آورده شده است.
1-6-3- ادراك خدا
تعریف مفهومی:”ادراک خدا” (تصویر خدا) یک مدل کارکردیِ درون روانی است که فرد، “خدا” را بدان گونه و در آن قالب متصور می‌شود. (گاتیس18،2011). ادراک از خدا از دیدگاه روانشناسی یک الگوی شناختی – عاطفی است که از طریق نخستین ارتباطات کودک با افراد مهم زندگی ومراقبینش شکل گرفته است و در سرتاسر زندگی همگام با رشد بلوغ روانی فرد بارها وبارها تجدید مي‌ شود این الگو جهت گیری رفتار واحساس فرد در ارتباط با خدا را هدایت مي‌ کند(لاورنس،192010)
تعریف عملیاتی: ادراک از خدا در این پژوهش عبارت است از هر آنچه از طریق پرسشنامه ادراک از خدا بدست آمده است.

فصل دوم
ادبيات تحقيق

2-1- ادبیات تحقیق
2-1-1- سبک زندگی
درعصر جدید که دوران ما بعد سنتی است در برابر شکل‌هاي نوین تجربه باواسطه ،هویت شخصی به صورت رفتارهایی جلوه گر مي‌ شود که به طور بازتابی بروز مي‌ کنند این تصویر بازتابی از خویشتن بر روایت‌هاي زندگی ناهموار منسجم وهمواره قابل تجدید نظری استوار است که در تارو پود انتخاب‌هاي متعدد وبر آمده از نظام‌هاي مجرد جای مي‌ گیرند، در زندگی اجتماعی امروزین مفهوم شیوه یا سبک زندگی معنایی خاص به خود مي‌ گیرد. هرچه نفوذ وکشش صنعت کمتر مي‌ شود وهر چه زندگی روزمره بیشتر بر حسب تاثیرات متقابل عوامل محلی وجهانی بازسازی مي‌ شود وافراد بیشتر ناچار مي‌ شوند سبک زندگی خود را از میان گزینه‌هاي مختلف انتخاب نمایند .البته عوامل استاندارد کننده هم به ویژه از طریق کلایی کردن بیشتر تولیدات اجتماعی نقش خاص خود را دارند ،چرا که فرایندهای تولید وتوزیع سرمایه داری در واقع مولفه هایی هسته ای نهادهای مدرنیته را تشکیل مي‌ دهند با این وصف به دلیل باز بودن زندگی اجتماعی امروزی وهمچنین به علت تکثر زمینه‌هاي عمل وتنوع مراجع انتخاب سبک زندگی پیش از پیش در ساخت هویت شخصی وفعالیت روزمره اهمیت یافته اند (گیدنز،2011) سبک زندگی اصطلاحی است که در آن فرهنگ سنتی چندان کاربرد ندارد چون ملازم با نوعی انتخاب از میان تعداد کثیری از امکانات موجود است و در عمل نه فقط از نسل گذشته تحویل گرفته نمي‌ شود بلکه پذیرفته مي‌ شود به نظر( دیوید چنی) سبک‌هاي زندگی به مثابه گفتمانی در دوره مدرنیسم محسوب مي‌ شوند . دوران مدرن براساس پیدایش ایدولوِِ‍ژی‌هاي غیر دینی غالب مشخص مي‌ شود که بر حسب درجات وگونه‌هاي متفاوت آگاهی طبقاتی سازنده تضاد اجتماعی اند (چنی20،2010).
دوره مدرن با آنچه( لیوتار )از آن تحت عنوان سلطه کلان به روایت یاد مي‌ کند، سلطه دولت ملی و شکل گیری حوزه عمومي‌ مبتنی بر گفتمکان عقلانی غیر شخصی مشخص مي‌ شود. (آندرسن21،2011) سبک زندگی سه ویژگی یاد شده مدرنیته را از پایه تضعیف مي‌ کند . در ارتباط با مورد نخست سبک‌هاي زندگی یا تعداد پشتیبانیشان در برابر ورود هرگونه کلان روایی که بخواهد مقتدرانه ساختار صورت‌هاي اجتماعی را توصیف کند ایستادگی ومقاومت کند . در ارتباط دولت ملی سازمان‌هاي تولید وتوزیع که ارائه دهنده خدمات سبک زندگی هستند، از مرزهای ملی فرا مي‌ روند وهر تصویری از فرهنگ ملی را مخدوش کرده وبه ریشخند مي‌ گیرند این سازمان ها با آنکه تجربه محلی را نابود مي‌ کنند اما آن رادر رابطه ای ضرورتا دیالتیکی (کنایی) با شبیه سازی دراماتیک جهانی قرار مي‌ دهند. نکته سوم که از همه مهمتر است این است که سبک‌هاي زندگی در راستای تار و مبهم کردن ونهایتا تغیر دادن شکل تمایزات موجود بین حوزهای عمومي‌ وخصوصی عمل مي‌ کند وبااین کار درجهت ساختن وشکل دادن ادراک‌هاي جدید از روابط شکل‌هاي موجودیت اجتماعی فردی وجمعی عمل مي‌ کند. (جمهری، 1391). در این جهت چنین سبک‌هاي زندگی را که فرزند مدرنیته اند نیازمند بازشناسی به واسطه شکل‌هاي ساختاری نوظهوری مي‌ دانند که متعلق به دوران پست مدرن اند . بدین ترتیب میتوان گفت که سبک زندگی عبارتست از طیف رفتاری که اصل انسجام سنجش بر آن حاکم است عرصه ای از زندگی را تحت پوشش دارد ودر میان گروهی از افراد جامعه قابل مشاهده است که الزاما بر همگان قابل تشخیص نیست. (فاضلی، 1389) این در حالی است که محقق اجتماعی میان سبک‌هاي زندگی وبقیه طیف‌هاي رفتارهای افراد جامعه تمایز قائل اند، البته سبک زندگی مي‌ تواند تشخیص پذیر باشد یا اساسا به قصد ایجاد تشخیص سامان داده شود در نهایت مي‌ توان گفت که سبک زندگی زاییده انتخاب‌هاي مردم در میان محدودیت‌هاي ساختاری است که آنها را فرا گرفته است با عنایت به تعریف بالا سبک زندگی باید به این نکته توجه داشت اولا تحلیل سبک زندگی تنها به بررسی الگوهای مصرف مادی محدود نمي‌ شود.(شبری، 1390) تحلیل سبک زندگی پژوهشی است در باره زندگی اجتماعی آن چنان که در عمل تحقیق میابد وزندگی عناصری پیش از مصرف نیز در بر دارد، ثانیا پژوهش در باره سبک زندگی به منزله مفهومي‌ که در حد وسط ساختار وانتخابگری عاملان منشاها و پیامدهای خود ومصرف بقیه فرایندهای دنیای جدید قرار گرفته است راهی را برای آزمون دنیای اجتماعی در ابعاد مختلف است پژوهش در مورد سبک زتدگی عرصه است برای دنبال کردن مباحثه در واقعیت آزموده شود وپیامد آنچه تحقیق یافته است برای خود فرد وجامعه ارزیابی شود از آنچه که پژوهش سبک زندگی درباره رفتارها وفعالیت‌هاي واقعی است این امکان را فراهم میآورد که تا تغییراتی که در تحقیق یافته است مطالعه کنیم وحتی به این نکته بپردازیم که میان آنچه ارزش‌هاي ما حکم میکرده اند ونگرشهای ما بدان تمایل داشته اند با آنچه تحقیق یافته است چقدر فاصله دارد (ریاحی، 1388).
در دوره بندی حیات تمدنی به گونه‌هاي سنتی مدرن وپست مدرن با توجه به ویژگی‌هاي ذاتی هر دوره به سختی مي‌ توان جایی دقیق ومتفق القول برای جامعه ای در حال گذار همانند ایران در نظر گرفت که گاه تئوری‌هاي موجود منطبق است وگاه در برخی موارد به آن معارض وناهمخوان است حکومتی شبه سنتی وبرخوردار از امکانات سخت افزاری مدرنیته وطیف جمعیتی که سبب مواجه ومشارکت ناگزیرا جریان جهانی شدن ماهیتی پست مدرن به وجود آورده است .موضوعی مبهم را تداعی مي‌ کند که در اجتماع آنها به سختی مي‌ توان تصویری دقیق از یک برهه تمدنی مشخص را باز شناخت پرداختن به مساله سبک زندگی امری نیست که به گونه ای در خود قابل توجه باشد ما در دوره ای مختلف کسبه ،عمله ،شنحه ،مالک ،رعیت ،…بوده ایم کسبه واهل عیالش پوشاکی از مخمل ودیبا واطلس بر تن مي‌ کردند وعمله از پوششی چون شلوار جین وکرابات برخوردار بوده اند، در واقع مطالعه درباب سبک زندگی جوانان در عوامل اجتماعی موثر بر آن از جهات مختلف مي‌ توان مثمر ثمر باشد ،اولا در پی انجام چنین تحقیقاتی مي‌ توان به شناختی ذیقیمت از جامعه دست یافت، ثانیا از طریق چنین پژوهش هایی به ویژه مطالعه سبک زندگی فرهنگ مردم مي‌ توان عوامل متعددی را شناسایی کرد که روندی دراز مدت قریحه ورفتار فرهنگی آنها را در سطوح مختلف ساخته اند ثالثا عوامل سازنده مسیر شناخته مي‌ شوند، رابعا این گونه مطالعات نشان مي‌ دهند که سبک زندگی مردم بر نوع سناریوی هایی که در آینده ترسیم مي‌ کنند تاثیر مي‌ گذارند واین نکته درباره سبک زندگی مادی ومعنوی توام صدق مي‌ کند دانستن این سناریو ها راهی برای شناخت مسیر احتمالی حرکت جامعه یا حداقل شناخت راهی است که مردم پیمودن آن را مطلوب مي‌ پندارند واین گونه اطلاعات حداقل لازم برای ساختن سیاست اجتماعی واقع بینانه ترند (بخشش، 1389).
تغییرات سبک زندگی از منظر جامعه شناسان سبک‌هاي زندگی هر چند در تاریخ فکری مغرب زمین اصطلاحی نوپدید به شمار نمي‌ آید وشاخه‌هاي متفاوت علوم انسانی چون فلسفه وروانشناسی در قالب اصطلاحاتی مشابه کم وبیش بدان پرداخته اند ظهور خود را به عنوان اصطلاحی فنی مدیون تاسیس جامعه شناسی است .(جمهری، 1391)پس بیراه نیست اگر مساله بندی سبک زندگی رابا روزگار

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درباره سبک زندگی، هویت اجتماعی، تصور از خدا Next Entries منابع پایان نامه ارشد درباره سبک زندگی، جامعه شناختی، جامعه شناسی