منابع پایان نامه ارشد درباره سبک زندگی، هویت اجتماعی، تصور از خدا

دانلود پایان نامه ارشد

به عنوان باز خورد از خود دیگران دریافت مي‌ کند رشد وتوسعه میابد . اوقات فراغت (به عنوان سازنده سبک زندگی) زمینه ای را فراهم مي‌ کند که افراد قادر شوند از طریق آن هویتشان را تثبیت و نیز برای دیگران ابراز کنند ( غباری بناب،1388).
طبق نظریه مشارکت، اوقات فراغت علاوه بر آنکه هویت فرد تاثیر مي‌ گذارد واز آن نیز تاثیر مي‌ پزیرد. (کمپل42007) ماکس وبر که یکی از دیگر نظریه پردازان این حوزه است برمبنای تعریف چند بعدی خود از قشر بندی اجتماعی وتاکید بر منزلت به عنوان یکی از ابعا د ومولفه‌هاي قشر بندی اصلاح سبک زندگی را به کار مي‌ بندد وسبک زندگی از نظر وی شیوه‌هاي خاص از زندگی است وگروه‌هاي اجتماعی برای تمایز از دیگران وکسب منزلت (هویت اجتماعی ) به کار مي‌ گیرند (ربانی وشیری، 1388).
از نظر تامیلسون نیز هویت بیشتر محصول جهانی شدن ( که سبک زندگی نیز یکی از ابعاد ومهم آن به حساب مي‌ آید ) است تا قربانی آن، به عقیده اوهویت در قالب تصورات فرهنگی معاصر جای گرفته است ویکی از ابعاد قابل توجه زندگی اجتماعی نهادینه شده در مدرنیته است (تامیلسون5، 1387).
فدرستون که یکی از نظریه پردازان موجود در این حوزه مي‌ باشد، معتقد است که واژه سبک زندگی در دوره معاصر به نوعی فردیت ابراز وجود وخود آگاهی سبک گرایانه اشاره دارد به زعم وی بدن ،لباسها ،طرز بیان ،فراغت، ترجیهات خوردن ونوشیدن وانتخاب محلی برای تعطیلات به عنوان شاخصهای سبک زندگی به حساب مي‌ آید. (فدرستون6، 2009) ( رابرت7، 2011) در الگوي مفهومي مطالعه حاضر نيز نقش معنادار تصور از خدا بر تصور از خود معني دار شد، بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت كه چگونگي ادراك فرد از خدا در ادراك اواز خودش تاثير مي گذارد.(كربين8،2009)نيز در پژوهش خود به اين نتيجه رسيد كه بين ويژگي هاي شخصيتي منفي توام با عدم شايستگي فرد تصوير ذهني منفی از خداوند رابطه وجود دارد. انجمن مشاوره آمريكا9 (2007)نقل از زرين لك وطباطبايي (1391) نيز در پژوهشي نشان دادند يك رابطه ايمن با خدا همواره مي توان تحويل كننده حرمت خود پايين باشد.
ازآنجایی که سبک زندگی را باید درارتباط با مدرنیته مورد بررسی قرار داد در اینجا جهت تبین ارتباط سبک زندگی وهویت اجتماعی از نظریه گیدنز استفاده مي‌ شود .
ایشان معتقد است که هویت شخصی برنامه مدرنی است که افراد آن را بر حسب درکی که از روش‌هاي ابراز وجود و زندگی نامه شخصی خود دارند، مي‌ فهمند. ( گیدنز10، 1388) بنابراین در جهان مدرن نسبت ها وآن عناصری از زندگی انسان مدرن که سنتی به نظر آید باز اندیشی مي‌ شود ،در این راستا بیشتر موقعیت‌های زندگی مدرن با دین به صورت حاکم برزندگی روزانه سازگاری ندارد بخشی از این واقعیت به دانش باز اندیشانه سازمان داده شده است وتحت تسلط مشاهده‌هاي تجربی واندیشه منطقی بر مي‌ گردد ،این دانش مبتنی بر رفتارهای مادی واصول اجتماعی است .البته لازم به ذکر است که دنیوی شدن به نحو کامل به دین نمي‌ انجامد (گیدنز، 1388).
دین وسنت همیشه دارای پیوند نزدیک با یکدیگر بوده است وباز اندیشی زندگی اجتماعی مدرن مغایرت مستقیم با سنت دارد ونسبت را بیشتر از دین تضعیف کرده است تفاوت این دو نوع سبک زندگی در آن است که سبک زندگی مذهبی مبتنی بر رفتارهای مذهبی است در حالیکه سبک زندگی سنتی افراد از رفتارهای مبتنی بر سنت که در سطحی گسترده تر قرار دارد واز او تبعیت مي‌ کند ( پایبنده، 1389).
در جامعه ایران بنابر بافت وساخت مذهبی دین واعتقادات در اساس هویت افراد ریشه دارد اعتقادات و باورهای دینی شاکله وهویت افراد را شکل مي‌ دهد و این جهانی شدن است که به وسیله رفتارهای نوین اطلاعات و ارتباطات باعث تغیر نگرش وهویت اجتماعی افراد مي‌ شود (مقدس وخواجه نوری، 1388).
به باور گیدنز مذهب یکی از منابع اقتدار سنتی است واز این طریق با سنت ارتباط پیدا مي‌ کند در نتیجه تجربه معنا وتفسیر بر اساس آن صورت مي‌ گیرد وبه همین دلیل اکثر کنش ها ی زندگی دارای دلایل دینی و مذهبی است . در نتیجه هویت مذهبی سازه ای اجتماعی مبتنی بر مذهب است .نقش مهمي‌ ایفا مي‌ کند در واقع افراد با اتخاذ به رفتارهای اجتماعی مبتنی بر مذهب به نوعی متمایز خود را از سایر افراد نمایان نمي‌ کنند وبه تشخیص وفردیت دست مي‌ یابند اما در زمان حال تجدد مراجع زندگی بشری را متعدد کرده است مراجعی که همه مدعی صلاحیت هستند وسنت که مهمترین مرجع ماخذی بوده اند که بشر به آن رجوع کرده است اهمیت کلی خود را از دست داده است ودر عرض مابقی مراجع موجود در جهان مدرن واقع شده است ودر واقع به طور کلی از لحاظ ساختاری منابع جهان مدرن متعدد تر از منابع سنتی هستند ودر بعضی موارد با آنها تفاوت دارند (گیدنز،1388).
بنابراین هویت برساخت عصر جدید زاده تجدد و نهادهای امروزین است وهویت اجتماعی نیز همانند هویت شخصی با توجه به موقعیت ها واوضاع واحوال اجتماعی ونیز خود آگاهی شکل مي‌ گیرند به عبارت دیگر خود آگاهی بر خود هویت شخصی زمینه بروز هویت اجتماعی است. (ذوالفقاری وسلطانی، 1389 ) این هویت‌هاي جدید به میزان‌هاي مختلف با سنت دارای زاویه هستند بر این اساس کسانی که دارای سبک‌هاي سنتی تر هستند دارای هویت‌هاي سنتی تر خواهند بود وسبک‌هاي زندگی مدرن با هویت‌هاي
اجتماعی مدرن همخوانی خواهند داشت .
هدف این پژوهش شناخت معیارهاو متغیرهای مختلف هویت اجتماعی و ادراک از خدا و میزان تاثیر آنها بر سبک زندگی که از نظر کارکنان اساتید ودانشجویان مورد پرسش قرار گرفتند، مي‌ باشد .
دراین تحقیق پس از شناخت مولفه‌هاي مختلف سبک زندگی و میزان اهمیت وتاثیر آنها برروی دومتغیر هویت اجتماعی وادراک از خدا پرداخته خواهد شد تامیزان همبستگی متغیرهای فوق برهمدیگر مشخص گردد.
بررسی وشناخت این معیارها علاوه بر این که باعث خواهد شد تا بتوان نظر آزمودنی ها رادر مورد مولفه‌های مورد مطالعه با هم مقایسه کرد، منجر به رسیدن به تعدادی شاخص و نقطه نظر در مورد سبک زندگی در حوزه مورد پژوهش خواهد شد وبا استفاده از آن مي‌ توان نمای کلی از وضعیت گرایشات فرهنگی در این شهرستان بدست آورده ولی در نهایت هدف اصلی پژوهش رسیدن به این پرسش است که به واقع تاثیر هویت اجتماعی وادراک از خدا بر سبک زندگی دانشجویان وکارکنان دانشگاه آزاد دره شهر به چه میزان بوده است.متاسفانه مطالعات در خصوص دگرگونی‌هاي فرهنگی – اجتماعی در این شهرستان بسیار اندک است بدین جهت مطالعه برروی این دانشگاه وسایر واحدهای آموزشی منطقه از باب تغییرات فرهنگی واجتماعی از اهمیت بسیار ی برخوردار است .

1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق
جهان به جاي ورود به دنياي پست مدرن به سوي دوره اي گام بر مي دارد كه در آن پيامدهاي مدرنيته ريشه‌اي تر و جهاني تر از پيش شده اند.( گيدنز11،2011) ترديدي نيست كه دنياي متجدد كنوني به ميزان گسترده اي فراسوي محيط فعاليت هاي انفرادي امتداد مي يابد و هيچ كس قادر نيست از تحولات ناشي از گسترش تجدد مصون بماند يا خلاف آن گزينشي به عمل بياورد؛ حتي مدرنيته ، مردمي را كه در سنتي ترين سكونتگاه هاي ممكن خارج از بخش پيشرفته جهان به سر مي برند، تحت تأثير قرار مي دهد. در دهه اخير، سازه هاي اجتماعي كه در بستر هويت معنا پيدا مي كنند مثل طبقه ( نظام توليد) از بين رفته است. جهت گيري نظريه هاي اجتماعي در دهه اخير به سمت پذيرش اهميت فزاينده سبك زندگي در شكل دادن به هويت شخصي و اجتماعي است و به عنوان موضوعي براي نظريه و پژوهش اجتماعي مطرح شده است (چاوشیان، 1389).
سبك زندگي شيوه اي نسبتا ثابت است كه فرد براي رسيدن به اهداف خود به كار مي برد. يعني راهي است براي رسيدن به اهداف زندگي. اين سبك حاصل دوران كودكي فرد است، به عبارت ديگر، سبك زندگي بعد عيني و كميت پذير شخصيت افراد است (سلطانی،1389). اولين بار (آلفرد آدلر12 ،1922) سبك زندگي را مطرح كرد و اين مفهوم را بعدا پيروان او گسترش دادند. او شناخت فرد را مستلزم شناخت سازمان ادراكي و شناخت سبك زندگي او مي دانست و معتقد بود سبك زندگي به ايمان و اعتقاداتي اطلاق مي شود كه فرد در روزهاي اوليه زندگي خود كسب مي كند و يك الگوي ادراكي جهت دار است. سبک زندگی، شیوه زندگی فرد است و عواملی همچون ویژگی هاي شخصیتی، تغذیه، ورزش، خواب، مقابله با استرس، حمایت اجتماعی، و استفاده از دارو را شامل مي‌ شود. با ارزیابی سبک زندگی افراد مي‌ توان میزان موفقیت‌هاي فردي و اجتماعی آنان را در زندگی مورد ارزیابی و بررسی قرار داد (کوکرهام،13 2007 ). سازمان جهانی بهداشت14( 2012 ) سبک زندگی سالم را ، تلاش براي دستیابی به حالت رفاه کامل جسمی، روانی، و اجتماعی توصیف کرده است. سبک زندگی سالم شامل رفتارهایی است که سلامت جسمي‌ و روانی انسان را تضمین مي‌ کنند. به عبارت دیگر، سبک زندگی سالم دربردارندة ابعاد جسمانی و روانی است. بعد جسمانی شامل تغذیه، ورزش، و خواب است، و بعد روانی شامل ارتباطات اجتماعی، مقابله با استرس، روش هاي یادگیري و مطالعه، و معنویت است.
یکی از مؤلفه هاي مهم معنویت تصور از خداست. به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، تصور از خدا یک الگوي درونی روانشناختی از تصورات فرد در مورد خداست. درواقع یک فرایند ترکیب محفوظات و تنظیم انبوه خاطراتی از منابع مختلف و در ارتباط با خدا، مي‌ باشد. (لاورنس15، 2013) ادراک از خدا یک مدل کارکردی درون روانی است که فرد خدا را بدان گونه و در قالب متصور مي‌ شود.ادراک از خدا نه فقط یک ساز روانی در ارتباط با هوش معنوی افراد است بلکه مي‌ تواند نشان دهندة درجه رشد یافتگی استدلال اخلاقی و میزان بلوغ روانی و در نگاهی ژرفتر تمامیت شخصیت فرد باشد.در حالیکه افکار واندیشه‌هاي افراد در مورد خدا که مستقیمآ از آموزه‌هاي مذهبی نشآت مي‌ گیرند و بیشتر با ادبیات و سنن دینی منتقل مي‌ شوند اغلب به راحتی توسط یک مصاحبه قابل دستیابی است اما دستیابی به سطح تصور و تصویر افراد از خدا یا همان ادراک فرد از خدا کاری دشوار است.(گاتیس ،162007 )ادراک از خدا از دیدگاه روانشناسی یک الگوی شناختی- عاطفی است که از طریق نخستین ارتباطات کودک با افراد مهم زندگی و مراقبینش شکل گرفته و در سرتاسر زندگی همگام با رشد و بلوغ روانی فرد بارها و بارها تجدید مي‌ شود این الگو جهت گیری ،رفتار و احساس فرد در ارتباط با خدا را هدایت مي‌ کند به همین خاطر ادراک از خدا مجموعه ای مستقیم از آخرین سطح ادراکی فرد در مسائل انتزاعی و امور ماورایی است.همچنین در صورتیکه صحبت از شناخت افراد وشخصیت ایشان در میان باشد و بخواهیم سازه ای روانی انتخاب کنیم تا با بررسی آن بر بسیاری از خصایص روانی افراد پی ببریم آنگاه ادراک فرد از خدا و تصویری که وی بر آن دست یافته بسیار مهم است (گاتیس، 2007).
هویت اصطلاحآ مجموعه ای از علایم،آثار مادی،زیستی،فرهنگی و روانی است که موجب شناسایی فرد از فرد،گروه از گروه،اهلیتی از اهلیتی دیگر و فرهنگی از فرهنگ دیگر مي‌ شود که محتوا و مظروف این ظرف به متقاضی هر جامعه و ملت متفاوت و بیانگر نوعی وحدت،اتحاد،هم شکلی،تداوم،استمرار،یکپارچگی و عدم تفرقه است.(محرمی،1383)مفهوم هویت مانند بساری از مفاهیم فلسفی،اجتماعی و انسانی،انتزاعی،سهل و ممتنع مي‌ باشد و از سوی دیگر در حال دائمي‌ شدن است.لذا همواره باید از طیفی یاد کرد که در یک سوی آن،هویت،صرف نظر از پسوند‌هاي که بدان افزوده مي‌ شود بر روی این طیف معانی بی پایان هویت قرار دارد و تمامي‌ بحث‌هاي هویت صرف نظر از پسوند هایی که به آن افزوده مي‌ شود بر روی این طیف قرار دارند (پیران، 1384).
مطالعه در زمینۀ علمي‌ اجتماعی هویت نشان داده است که افراد داراي هویت هاي گوناگون مذهبی، شغلی، قومی، اجتماعی، سیاسی و جنسی مي‌ باشند. مذهب زمینه را براي کشف و تعهد هویت از طریق پیشنهاد کردن مفاهیم ایدئولوژیکی،اجتماعی ومعنوي فراهم مي‌ کند، به طوريکه نتایج نشان داده است که بین مذهب و هویت کسب شده رابطۀ مثبت وجود دارد (کینگ،172010).
با توجه به اینکه از دیرباز مساله درک وجود خداوند از مهمترین چالش‌هاي بشر بوده واز طرفی مساله هویت د

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درباره سبک زندگی، هویت اجتماعی، ضریب همبستگی Next Entries منابع پایان نامه ارشد درباره سبک زندگی، تعریف مفهومی، مواد مخدر