منابع پایان نامه ارشد درباره زنجیره تامین، حمل و نقل، نقشه استراتژی، مشتریان داخلی

دانلود پایان نامه ارشد

2-1-5-1- بازارهایی را که شرکت شما در آنها فعالیت می کند ، بشناسید .
شرکت شما به چه نوع مشتریانی خدمت دهی می کند؟ شرکت شما به چه نوع مشتریانی محصول می فروشد؟ شرکت شما عضو چه نوع زنجیره تامینی است؟ پاسخ به این سئوال به شما خواهد گفت شرکت شما چه زنجیره تامینی را به کار ببرد و تاکید این زنجیره ها بر پاسخ دهی باشد یا کارایی؟ چوپرا و میندل16 برای کمک به تعیین نیازمندی های مشتریانی که به آنها خدمت دهی
می کنید، صفات ذیل را تعریف نموده اند :
تعداد محصول مورد نیاز هر دسته : آیا مشتریان شما خواستار مقادیر کمی از محصول هستند یا در حجم بالا خرید می کنند؟ آیا مشتری در یک فروشگاه با امکانات و تسهیلات بالا یا در یک فروشگاه با حجم پایین خرید می کند؟
زمان پاسخ دهی که مشتریان حاضر به تحمل آنها هستند: آیا مشتریان شما با دقت و حساسیت پایین خرید می کنند و انتظار خدمت دهی سریع دارند یا زمان تحویل طولانی تر از نظر آنها قابل قبول است ؟
تنوع محصول مورد نیاز : آیا مشتریان به دنبال مجموعه خاص و تعریف شده ای از محصولات هستند یا طیف وسیعی از انواع مختلف محصولات را جستجو می کنند؟
سطح خدمت در خواستی : آیا مشتریان انتظار دارند همه محصولات جهت تحویل فوری در دسترس باشد و یا اینکه تحویل های جزئی محصولات و زمانهای تحویل طولانی را می پذیرند؟
قیمت محصول : مشتریان حاضرند چقدر پول بپردازند؟ برخی مشتریان حاضرند برای کسب راحتی بیشتر یا سطوح خدمت دهی بالاتر پول بیشتری بپردازند، حال آنکه دیگر مشتریان بر اساس کمترین قیمت ممکن خرید می کنند .
سرعت مطلوب برای نوآوری : محصولات جدید با چه سرعتی وارد بازار می شوند و محصولات موجود بعد از چه مدتی منسوخ می گردند؟ در محصولاتی همچون وسایل الکترونیکی و کامپیوترها ، مشتریان انتظار نرخ بالایی از نوآوری را دارند، در حالی که برای دیگر محصولات چنین انتظاری وجود ندارد .
2-1-5-2- نقاط قوت و مزیت های رقابتی شرکت خود را تعریف کنید.
قدم بعدی، تعریف نقشی است که شرکت شما در زنجیره های تامین بازی می کند یا قصد آن را دارد . شرکت شما جزء کدام گروه از شرکای زنجیره تامین محسوب می شود؟ شرکت شما یک تولید کننده، توزیع کننده، خرده فروش و یا یک شرکت خدماتی است؟ شرکت شما چه کاری برای توانمند ساختن زنجیره تامینی که عضو آن است انجام می دهد؟ شایستگی های محوری شرکت شماچیست؟ شرکت شما چگونه پول در می آورد؟ پاسخ به این سئوالات به شما خواهد گفت که چه نقش هایی در یک زنجیره تامین برای شما مناسب است .
هنگامی که شما به چندین بخش بازار خدمت دهی می کنید، می بایست شایستگی های محوری خود را تقویت کنید . قسمت هایی از این زنجیره تامین ممکن است برای هر بخش از بازار منحصر به فرد باشند، در حالی که دیگر بخش ها را بتوان به منظور استفاده از صرفه جویی های ناشی از مقیاس، با یکدیگر ترکیب کرد . برای مثال، فعالیت ساخت به عنوان شایستگی محوری شرکتی باشد، این شرکت می تواند طیفی از محصولات مختلف را به وسیله تجهیزات موجود تولید نموده و از انتخاب های مختلف موجودی و حمل و نقل برای تحویل محصولات به بخش های مختلف بازار استفاده کند .
2-1-5-3- توانمندی های مورد نیاز زنجیره تامین را توسعه دهید .
هنگامی که دریافتید به چه نوع بازارهایی خدمت دهی می کنید و نقش شما در زنجیره تامین این بازارها چیست یا چه خواهد بود، سپس به این قدم نهایی یعنی بستر سازی و ایجاد توانمندیهای مورد نیاز برای زنجیره تامین به منظور پشتیبانی از این نقشها خواهید رسید . تصمیمات گرفته شده درباره پنج محرک زنجیره تامین این بسترها را هدایت می کنند . هر یک از این محرک ها را می توان بسته به نیازمندیهای کسب و کار، با هدف تمرکز بر پاسخ دهی یا کارایی توسعه داده و مدیریت کرد.
محرک های زنجیره تامین
پاسخ دهی
کارایی
تولید
ظرفیت اضافه
ساخت انعطاف پذیر
کارخانجات کوچکتر متعدد
ظرفیت اضافه ناچیز
تمرکز در زمینه خاص
تعداد معدود کارخانجات مرکزی
موجودی
سطوح بالای موجودی
طیف وسیعی از محصولات
سطوح پایین موجودی
محصولات کمتر
موقعیت
محل بسیار نزدیک به مشتری
خدمت دهی در سطح وسیع توسط تعداد معدودی محل های متمرکز
حمل و نقل
حمل و نقل های مکرر
روش های سریع و انعطاف پذیر
حمل و نقل های کم و با حجم بالا
روش های آرام و ارزان تر
اطلاعات
جمع آوری و به اشتراک گذاری به موقع و سریع اطلاعات
حذف هزینه اطلاعات اما افزایش سایر هزینه ها
جدول 2- 1 : تصمیمات مربوط به قابلیت های پاسخ دهی و کارایی در در هریک از محرکهای زنجیره تامین
با توجه به تغییر سریع انتظارات و خواسته های مشتریان و تغییرات سریع بازار سازمانها
می بایست مدل کسب و کار و استراتژی خود را مجدداً مورد ارزیابی قرار دهند و از آنجایی که زنجیره تامین شرکت ها تاثیر زیادی بر توانایی آنها در اجرای موفقیت آمیز مدل کسب و کار شان دارد، لذا زنجیره تامین می بایست همواره با تغییرات استراتژی کسب و کار منطبق شود .
در شکل ذیل نقشه استراتژی ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان رادر زنجیره تامین شرکتهای پالایشی نشان داده شده است . نقشه استراتژی فرایند تبدیل دارایی های نامشهود به نتایج مشهود مالی و مشتری را تشریح می نماید و به سازمان کمک می نماید تا استراتژی خود را به صورت منسجم، یکپارچه و سیستماتیک مشاهده کنند . همانطور که مشاهده می شود نقشه استراتژی ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان ماشین آلات با استفاده از دیدگاه کارت امتیازی متوازن از چها منظر مورد بررسی قرار گرفته است . با انتخاب تامین کننده استراتژیک و روابط پایدار با آنها می توان به قابلیت و مزیت رقابتی که همان کاهش بهای تمام شده وافزایش سود آوری شرکتهای پالایشی است دست یافت و در نهایت رضایت مشتریان داخلی شرکت و ایمنی در تولید پایدار محقق خواهد شد .

شکل 2 – 10 : نقشه استراتژی انتخاب تامین کنندگان برتر و استراتژیک

« بخش دوم »
2.2. زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تامین و مفاهیم مربوط به آن

2-2-1- مقدمه:
بی شک تولید کالا و خدمات یکی از شاخصهای توسعه جوامع انسانی و سلاح رقابتی موثر در توسعه و افزایش توان اقتصادی کشورها محسوب می شود . تولید تبدیل مواد اولیه و خام به کالای ساخته شده با استفاده از منابع سازمانی جهت ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان است که تمامی بخشهای عملیاتی و ستادی از مراحل اولیه تامین کالا، طراحی، تحقیق و توسعه، اداری ومالی، مهندسی، نگهداری و تعمیرات و … در تامین اهداف تولید تاثیرگذارمی باشند.
لذا توجه به کیفیت ارائه محصولات و دستیابی به کیفیت موردتقاضای مشتریان همواره مورد توجه تولیدکنندگان و ارائه دهندگان کالا و خدمات می باشد . این مهم درسالهای اخیر با توسعه تجارت الکترونیک و افزایش رقابت جهانی وارتقاء دانش مشتریان درخصوص محصولات، کاهش طول عمر محصولات لزوم پاسخگویی به موقع به نیاز و خواست مشتریان و تولید سفارشی اهمیت موضوع را پیش از پیش نمایان ساخته است .
ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان کالا و خدمات به عنوان یک ضرورت و توجه به کیفیت در همان مراحل اولیه نیز می بایست یکی از توجهات و ملاحضات تولید قرار گیرد تا به کیفیت تهیه و تامین مایحتاج مورد نیاز تولید از همان مراحل اولیه توجه شود تا در سایه توجه به کیفیت از همان مبادی اولیه بتوانیم محصولات قابل قبول و مورد نیاز مشتری را تولید نمود .
صنعت نفت و بالاخص صنعت پالایش کشور، به عنوان یک صنعت مهم در تامین سوخت مورد نیاز کشور ، نیز از مفاهیم مورد اشاره شده جدا نبوده و همواره سعی در ارائه فراورده های مورد نیاز مشتریان داخلی خارجی با کیفیت های تعریف شده داخلی و بین المللی می باشند . اقدامی که همواره با حساسیت موضوع سعی در تولید با کیفیت و استفاده از دانش و فناوری روز و جهانی میسر خواهد بود. در این بین توجه به تامین کنندگان داخلی و خارجی که سعی در ارئه کالا و قطعات مورد نیاز این صنعت دارند نیز به عنوان یک اصل مورد توجه دست اندرکاران صنعت مهم کشور می باشد، که ارزیابی های کیفی تامین کنندگان در همان مراحل اولیه نه تنها می بایست به عنوان یک ضرورت باشد؛ بلکه باید به عنوان یک استراتژی در راس برنامه های تولید و عملیات قرار گیرد .
2-2-2- زنجیره تامین :
پیشرفتهای فن آوری، جهانی شدن بازارها و افزایش تعداد رقبا در رده جهانی، سازمانها را مجبور به توسعه و بهبود فرایندهای داخلی خود ساخته است؛ بطوریکه امکان رقابت در عرصه جهانی میسر گردد . این امر باعث گردید که شرکتها بیش از پیش جهت ارضاء نیازهای مشتریان و افزایش وفاداری مشتریان استراتژی بازار خود را به سمت طراحی کالا یا خدمات بر اساس سفارش17مشتریان متمرکز نمایند، تا نهایتاً محصولی تولید و روانه بازار نمایند که نیازمندیهای مشتریان را درهمان مراحل اولیه طراحی لحاظ کرده ودرحقیقت محصولی با سطح کیفی مناسب باصرف هزینه ای معقول تولید نمایند.
در بين سال هاي 1960 تا 1970 شركت ها مجبور شدند تا جزئيات استراتژي هاي بازار خود را كه بر ايجاد، تسخير و حفظ مشتري متمركز بود بهبود بخشند . آنها همچنين بايد در مديريت شبكه تمام شركت هاي پيش ازخود كه ورودي ها را تهيه مي كنند ( به صورت مستقيم و غيرمستقيم ) و شبكه شركت هاي بعد از خود كه كار تحويل وخدمات پس از فروش را انجام مي دهند، مشاركت كنند .ازاين رو مفهوم « زنجيره تامين » پديدار شد . (سليماني شيري ؛1388)
با بهبود فرایندها و روشهای تولید و افزایش انعطاف پذیری در زمینه تولید محصولات و خدمات بر اساس نیازمندیهای مشتری و قابلیت پاسخگویی سریع به نیاز مشتریان مورد توجه شرکتها قرار گرفت؛ بطوریکه در دهه 1990 به موازات بهبود در توانمندیهای تولید ، مدیران صنایع درک کردند که مواد و خدمات دریافتی از تاٌمین کنندگان مختلف، تاثیر بسزایی در افزایش توانمندیهای سازمان به منظور برخورد با نیازهای مشتریان دارد .
این امر به نوبه خود تاثیر مضاعفی در تمرکز سازمانها بر پایگاههای تامین18 و استراتژی های
منبع یابی بر جای نهاد . همچنین مدیران دریافتند که صرفاًتولید یک محصول کیفی کافی نیست و در واقع عرصه محصولات با دکترین مورد نظر مشتری به موقع ، کجا ، چگونه) و با کیفیت و هزینه مورد نظر آنها چالش جدیدی را برای سازمانهای تولیدی به وجود آورد . در چنین شرایطی سازمانها دریافتند که این تغییرات در طولانی مدت برای مدیریت سازمانها کافی نیست . آنها باید در مدیریت شبکه همه کارخانجاتی که ورودیهای سازمان را به طور مستقیم و غیرمستقیم تامین می کردند . همچنین شبکه همه کارخانجات علاقمند به تحویل و خدمات بعد از فروش محصول به مشتری، مشارکت می کردند . با چنین نگرشی نظریه زنجیره تامین پای به عرصه وجود نهاد.
زنجیره تامین، تمامی اتفاقاتی که بر روی محصول رخ می دهد و شامل مراحل قبل از تولید تا مرحله پس از آن تعریف می شود . (از مواد اولیه تا تبدیل شدن به زباله) اصولاً زنجیره تامین چیزی بیش از تعریف فوق بوده یعنی جابجایی فیزیکی کالا ” از زمین تا بازگشت دوباره به زمین ” است . زنجیره تامین شامل اطلاعات، جابجایی پول و تخصیص سرمایه و تخصیص سرمایه هوشی یا همان چیزی که “کار فکری” نامیده می شود است .
بدلیل اینکه زنجیره تامین از فرایند ها تشکیل می گردد، بنابراین طیف وسیعی از فعالیتها شامل منابع یابی، تولید، حمل و نقل و فروش را در بر می گیرد . با این حال در جدول ذیل چند نمومه از تعاریفی که توسط صاحبنظران مدیرت تولید بیان شده است تشریح می گردد . ( کاظمی و زاهدی؛ 1388 ؛ 10-9 )

ردیف
محققین
سال تحقیق
تعریف
1
استرادر، لاین و شاو
1998
زنجیره تامین شامل همه تسهیلاتی و امکانات ، وظایف و فعالیتهایی می شود که در تولید و تحویل یک کالا یا خدمت ، از تامین کنندگان تا مشتریان ادامه دادرو و شامل مدیریت و هماهنگی عرضه و تقاضا ، تامین مواد ، تولید محصول ، انبارش ، کنترل موجودی و توزیع محصول به مشتری می گردد.
2
سوآمینتان ريالاسمستوسده
1998
زنجیره

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درباره زنجیره ارزش، زنجیره تامین، عرضه کنندگان، مزیت رقابتی Next Entries منابع پایان نامه ارشد درباره زنجیره تامین، مدیریت زنجیره تامین، تامین کننده، مصرف کنندگان