منابع پایان نامه ارشد درباره زنجیره تامین، نفت و گاز، زنجیره تأمین، مزیت رقابتی

دانلود پایان نامه ارشد

نگاه به مباحث این بخش از نظرمدیریتی ( نه از منظر فنی ) می باشد . موضوعات مورد بحث این حوزه عبارتند از :
اجرای یک سیستم اطلاعاتی که که فعالیت های زنجیره تامین را پوشش دهد به همراه گزینه هایی که برای پیاده سازی وجود دارد .
اجزای یک سیستم زنجیره تامین
نوآوری در فناوری
راه حل نرم افزاری
موانع اجرایی
2-2-7-5- زدودن هزینه از زنجیره تامین :
هزینه ها همواره در کانون توجه تلاش های بهبودی زنجیره هستند . این تلاشها در جهت کسب مزیت استراتژیک و تاکتیکی و یافتن علل ریشه ای هزینه های غیر ضروری انجام می شوند . در این بخش شش علت ریشه ای مدنظر می باشد :
عدم شفافیت در خصوص اینکه در زنجیره تامین چه روی می دهد .
تغییرات فعالیتها که تحت تاثیر عوامل داخلی و یا خارجی می باشند .
نواقص در طراحی محصول
اطلاعات نادرست در تصمیم گیری
ارتباطات ضعیف میان شرکاء زنجیره تامین
شرایط ناخواسته در اثر ذهنیت سنتی
فاز سوم
فاز دوم

2

3

4

5

شکل 2 -17 : حرکت های ابتکاری در قالب پنج وظیفه در زنجیره تامین
همچنین چالش های موجود در زنجیره تامین بدلیل ” عدم وجود سیستم ارزیابی سطح کیفی یا ضعف در آن ” را می توان به شرح دیل عنوان نمود :
افزایش هزینه های کیفیت
افزایش ریسک ایمنی در خط تولید بدلیل قطعه یا ماشین آلات نامرغوب
کاهش و یا از بین رفتن اعتبار شرکت در بین مشتریان ناشی از خطرات و ریسکهای احتمالی
افزایش هزینه های حمل و نقل بدلیل کالای مرجوعی
افزایش هزینه های جستجو و جایگزینی تامین کننده دیگر
از بین رفتن فرصتهای سازمان بدلیل عدم تامین خواست مشتریان در زمان مورد انتظار
احتمال ایجاد ضایعات و خطرات زیست محیطی ناشی از تامین ماشین آلات معیوب
تحمیل هزینه های بالای نگهداری و تعمیرات
ریسک توقف فرایند تولید فرآورده
هزینه فرصت ناشی از دست دادن تهیه قطعه و ماشین آلات با کیفیت به سازمان و …
2-2-8-چالشهای زنجیره تامین در صنایع نفت و گاز :
صنعت نفت و گاز دارای ویژگیهای خاصی می باشد که آن را از صنایع دیگر متمایز می نماید . اهمیت استرتژیک محصول تولیدی، قیمت های متلاطم و فشارهای سیاسی زنجیره تامین نفت و گاز را تحت تاثیر قرار می دهد . زنجیره تامین این صنعت دارای سه بخش اساسی بالا دست، میان دست و پایین دست می باشد که این نیز به نوبه خود بر پیچیدگی مساله می افزاید زیرا هر یک از این بخشهای سه گانه دارای چالشهای خاص خود می باشند . بخش بالادست زنجیره تامین و گاز شامل فعالیت های اکتشاف و استخراج نفت خام و گاز طبیعی می باشد . صنعت میان دست به فرآوری، انبارش، بازاریابی و حمل این محصولات خام می پردازد . در نهایت، بخش پایین دست شامل پالایشگاه های نفت، مجتمع های پتروشیمی، توزیع کننده های محصولات تولیدی، مراکز گاز طبیعی می باشد . یکی از مهمترین چالشها در مدیریت زنجیره تامین در صنعت نفت و گاز بحث هماهنگی و یکپارچه سازی بخش های سه گانه نامبرده در زنجیره تامین می باشد .
مساله لجستیک در صنعت نفت و گاز بسیار فراتر از حمل کالاهای همگن کانتینری شده در قالب خطوط تجاری مرسوم مرتبط با کالاهای مصرفی می باشد . تقاضا برای حمل و نگهداری کالا در این کالا در این صنعت بسیار متلاطم می باشد . کالاهای حمل شده شامل دامنه وسیعی از کالاها از تجهیزات سرمایه ای عظیم الجثه، قطعات و مولفه های سکوهای نفتی، تاسیسات زیر دریایی، لوله های حمل، مواد شیمیایی مرتبط گرفته تا تجهیزات الکترونیکی و مواد مصرفی می گردد . تمامی این کالاها بایستی بین مناطق جغرافیایی دورافتاده و با فواصل زیاد اعم از خشکی و دریا حمل گردند .
تجربه نشان داده است سودی که شرکت های فعال در صنعت نفت و گاز از طریق افزایش کارایی زنجیره های تامین مربوطه بدست می آورند، به مراتب بیشتر از سود شرکت های فعال درصنایع دیگر می باشد . علت اصلی این امر هزینه بالای تجهیزات مورد استفاده در تولید و انتقال این محصولات، بحرانی بودن فاکتور زمان و همچنین ارزش بالای خود محصول می باشد . این امر موجب می گردد شرکت های نفت و گاز اهمیت زیادی به مدیریت لجستیک و زنجیره تامین قائل شده و از مشاورین و متخصصان بزرگ در این زمینه بهره ببرند که این امر نیز به نوبه خود سبب گرایش تعداد زیادی ازشرکت های ارائه دهنده خدمات لجستیکی به بخش نفت وگاز شده است .
نکته مهم دیگر اهمیت بالای زمان یا بعبارتی بحرانی بودن فاکتور زمان در پروژه های نفت و گاز است . با توجه به اینکه برخی از میدانهای نفت و گاز در مناطق مختلف دنیا بصورت مشترک بین چند کشور مورد بهره برداری قرار می گیرد، شرکت های فعال در این صنعت به شدت نسبت به تکمیل به موقع این پروژه ها مطابق برنامه زمان بندی حساس می باشند بگونه ای که تاخیر یک هفته ای در بهره برداری از این نوع پروژه ها ، شرکت ها را متحمل ضررهای هنگفتی می نماید . بنابراین اهمیت تامین به موقع تجهیزات حفاری و تولیدی، حمل و نقل سریع و مطمئن محصول استخراجی و همچنین وجودفضای انبارش ایمن و کافی، دارای اهمیت حیاتی در صنعت نفت و گاز می باشد.
کشور ایران از جمله بزرگترین تولید کنند های نفت و گاز دنیا بشمار می آید . از طرف دیگر با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و شناخته شدن آن بعنوان کشوری لجستیکی لزوم توجه بیش از پیش و همچنین سرمایه گذاری در بخش لجستیک نفت وگاز را دو چندان می نماید . ارتقای لجستیک در این بخش از یک طرف هزینه های مربوط به توزیع و صادرات این محصول گرانبها را بطور چشمگیری کاهش می دهد و ازطرف دیگر فرایند تکمیل پروژه های عظیم نفت و گاز مانند پروژه های پارس جنوبی را تسریع نموده و درآمدهای کلانی را نصیب کشور می نماید .
از مهمترین موانع و چالشهای پیش رو در صنعت نفت وجود تحریم های بین المللی درتامین ماشین آلات و قطعات استراتژیک و با تکنولوژی های بالا32 می باشد که مشکلات بسیاری در مسیر تامین قطعات و ماشین آلات بوجود آورده است و در این بین صنعت نفت با افزایش چند برابری در تامین، آنهم با واسطه های متعدد و با هزینه های چند برابر، اشاره کرد .
از دیگر چالشها کاهش مراودات علمی شرکت های نفتی با شرکت های صاحب نام در مسایل تحقیق و توسعه و بالاخص در زمینه موضوعات زنجیره تامین و مدیریت آنها و الگوبرداری از شرکت های صاحب نام و سبک می باشد .
2-2-9-زنجیره تامین به عنوان یک مزیت رقابتی برای شرکتها:
با گسترش جهانی شدن بازارها، تنها راه ادامه بقای شرکت‌ها و سازمان‌ها منوط به افزایش رقابت پذیری و کسب و حفظ مزیت رقابتی پایداراست . برای رسیدن به رقابت پذیری زنجیره تأمین، باید خدمت به مشتریان سرلوحه فعالیت‌ها قرار گیرد . امروزه رقابت بین شرکت‌های منفرد، جای خود را به رقابت بین زنجیره‌های تأمین داده است . یکی از قابلیت‌های ضروری برای دستیابی به رقابت پذیری زنجیره تأمین، تسهیم اطلاعات است . تسهیم اطلاعات به توانایی شرکت برای تسهیم دانش با شرکای زنجیره تأمین به شیوه‌ای اثربخش و کارا اشاره دارد . تسهیم اطلاعات اثربخش به‌عنوان یکی از اساسی‌ترین توانایی‌های فرایند زنجیره تأمین به‌شمار می‌رود .
اگر شرکتی بتواند زنجیره تامینی را طراحی و ایجاد کند که پاسخگوی تقاضای بازار باشد،
می تواند از یک شرکت کوچک به یک بازیگر تبدیل شود . زنجیره تامینی که بیشترین ارزش را به مشتریان نهایی خود می دهند، قطعا برای محصولات و خدمتشان تقاضا وجود خواهند داشت . این زنجیره ها محلی مناسب برای کسب و کار تولید کنندگان، شرکت های خدمات لجستیک، توزیع کنندگان و خرده فروشان است . در این زنجیره ها، کارایی کل زنجیره تامین به شدت بر توانایی رشد یک شرکت اثر می گذارد و لذا استانداردهای عملکردی در این زنجیره های تامین در طول زمان ارتقاء می یابند . در حال حاضر شرکتها نمی توانند وارد زنجیره ها شوند، مگر اینکه بتوانند خود را به سطح این استانداردها برسانند . این بدان معنا است که شرکتهایی که عملکرد خوبی در عملیات های کلیدی خود دارند، به منظور ارائه بیشترین ارزش به مشتری نهایی، تنها به همکاری در زنجیره تامین منتخب خود می پردازند . (سجادیه و جوکار؛1387 ؛ 220-218)
این امر همچنین بدان معناست که برای تمامی شرکتهای درون یک زنجیره تامین که یاد گرفته اند برای افزایش کارایی و کاهش هزینه ها با یکدیگر همکاری کنند، به صورت بالقوه سود بسیاری وجود دارد . شرکتهایی که یاد بگیرند در جهت رسیدن به سطوح جدیدی ازکارایی و صرفه جویی در هزینه ها با یکدیگر همکاری کنند، زنجیره تامینی خواهند داشت که از سایر زنجیره های وجود در بازار سریعتر رشد می کند . ( همان منبع؛ 219)
“مزیت رقابتی پایدار امتداد مزایای به‌کارگیری برخی استراتژی‌های ایجاد ارزش منحصر به‌فرد است که به‌طور همزمان توسط رقبای فعلی یا بالقوه به‌کار گرفته نمی‌شوند و رقبا قادر به کپی کردن مزایای آن نباشند”. شرکت‌های درون زنجیره تأمین ازطریق توسعه روابط نزدیک‌تر با شرکت‌های عضو زنجیره تأمین، می‌توانند به مزیت رقابتی پایدار دست‌یابند و زمان و هزینه را درحالی‌که همزمان به نیازهای مشتریان نیز پاسخ می‌دهند، با توجه به مدیریت صحیح زنجیره تأمین به‌طوری معنی‌دار کاهش دهند .در محیط رقابتی، مدیریت زنجیره تأمین موفق، برای تقویت رقابت پذیری شرکت سودمند است.
قابلیت‌های زنجیره تأمین با به‌کارگیری فناوری اطلاعات33 ، باعث تمایز شرکت نسبت به رقبا شده و غیر قابل تقلید برای آنهاست . قابلیت‌های زنجیره تأمین می‌تواند منابع مرتبط با فناوری اطلاعات را به سطحی بالاتر از ارزش، انتقال دهند .
“لی”34 و دیگران ، پنج بعد معمول مدیریت زنجیره تأمین (مشارکت استراتژیک با تأمین کننده، ارتباط با مشتریان، سطح اشتراک گذاری اطلاعات، کیفیت اشتراک گذاری اطلاعات و تعویق) و ارتباط بین ابعاد معمول زنجیره تأمین، مزیت رقابتی و عملکرد سازمانی را بررسی کردند. نتایج این تحقیق با استفاده از دیدگاه مبتنی بر منابع، بیانگر آن است که سطوح بالاتر از معمول مدیریت زنجیره تامین35، می‌توانند منجر به کسب مزیت رقابتی و بهبود عملکرد سازمانی شوند . همچنین مزیت رقابتی می‌تواند تأثیری مثبت و مستقیم بر عملکرد سازمانی داشته باشد . ( بها ، افسانه ؛ 1388 )

« بخش سوم »
3.2. انتخاب تامین کنندگان و معیارهای انتخاب تامین کنندگان

2-3-1- مقدمه:
سازمان هاي تولیدي به منظور حفظ مزیت رقابتی و همچنین فعالیت در محیط پویایی که دائما در حال تغییر است نیازمند انعطاف پذیري بالایی هستند . موفقیت سازمان ها، به توانایی آنها در ارائه خروجی ها وابسته است. ارائه مطلوب محصولات باتوجه به معیارهایی مانند هزینه، کیفیت، عملکرد، تحویل، انعطاف پذیري و نوآوري به توانایی سازمان در اداره جریان مواد، اطلاعات و …. درون و بیرون سازمان وابسته است. این جریان به عنوان زنجیره تامین شناخته می شود. مدیریت موثر زنجیره تامین از عوامل اصلی بقاي سازمان می باشد و به طور کلی مدیریت زنجیره تامین بر افزایش انطباق پذیري و انعطاف پذیري شرکتها تاکید دارد و از سوي دیگر داراي قابلیت واکنش و پاسخ سریع و اثر بخش به تغییرات بازار است. (شفیعی و همکاران ؛ 1390)
موفقیت و شکست زنجیره عرضه در بازار در نهایت توسط مشتري یا مصرف کنندة نهایی تعیین می شود. رساندن کالاي درست، در قیمت وزمان مناسب به مصرف کننده، نه تنها مهمترین عامل براي موفقیت رقابتی است، بلکه نقش کلیدي در بقاي یک سازمان تولیدي دارد . بنابراین، در راستاي برقراري یک استراتژي زنجیره عرضه، تامین بموقع مواد اولیه و آماده سازي آن تاثیربسزایی دارد.
انتخاب تامین کننده موضوع مهمی در زنجیره تامین محسوب می شود. بگونه اي که
تولید کنندگان شصت درصد از زمان خود را صرف تامین مواد اولیه، اجزا و قطعات می کنند . بعلاوه اینکه هفتاد درصد از هزینه هاي تولیدي مربوط به خرید کالا و خدمات می شود . بنابراین انتخاب و تعیین مناسب ترین تامین کننده موضوع مهمی در زنجیره تامین محسوب می شود که باید بگونه اي

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درباره زنجیره تامین، حمل و نقل، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت اطلاعات Next Entries منابع پایان نامه ارشد درباره ساخت یا خرید، تامین کننده، انعطاف پذیری، مشتری گرایی