منابع پایان نامه ارشد درباره تامین کننده، تامین کالا، حل اختلاف، ارزیابی کیفی

دانلود پایان نامه ارشد

می‌شود. حفظ کیفیت محتویات داخل بسته و طولانی کردن عمر آن یکی از مهمترین وظایف بسته بندی است.
اطلاع رسانی : اطلاعاتی مانند نحوه انبارش و استفاده از محصول، ترابری، چگونگی حذف یا نابود کردن بسته‌ها یا محصولات بر روی بسته‌ها چاپ شده و یا توسط برچسب آنها چسبیده می شوند. تمامی محصولات غذایی، دارویی، پزشکی و شیمیایی بسته بندی باید با استانداردهای معتبر بین‌المللی مطابقت داشته و در برخی موارد با قوانین بین‌المللی یا منطقه ای یا انجمنی مانند FDA , IMDG code , و… مطابقت داشته باشند.
بازاریابی : بسته بندی‌ها و برچسب‌ها می‌توانند توسط بازاریابان برای ترغیب مشتریان بالقوه برای خرید محصول استفاده شوند. طراحی بسته یک نمود بیرونی ثابت و مهم برای دوجین از سالها بوده‌است.ارتباطات بازاریابی و طراحی‌های گرافیکی برای نما دادن به بسته و در اکثر موارد به عنوان نقطه اصلی فروش بکاربرده شده‌اند.
ایمنی: بسته بندی نقشی مهم و اساسی در کاهش ریسک امنیتی برای سلامت محموله دارد. بسته‌ها با پوشش مقاومتی مناسب بهتر می‌توانند در کاهش آسیب و همچنین جلوگیری از دستبرد به محصول مطلوب واقع شوند.
جلوگیری از سرقت : بسته‌ها می‌توانند برای کاهش خطر دستبرد و دسترسی غیر مجاز به کالا ، سازماندهی و مهندسی شوند: ساختمان بعضی از بسته‌ها برای جلوگیری از دسترسی غیر مجاز عایق مقاومتی دارند و بعضی نیز دارای مهر و لاک برای جلوگیری از بازشدن و دستبرد می باشند. بسته‌ها همچنین می‌توانند شامل ابزارهایی مانند بسته‌های زنگ دار و یا برچسب‌های امواج رادیویی 68باشند.
سهولت : بسته‌ها باید ویژگی‌هایی را به همراه داشته باشند که باعث سهولت در توزیع، جابه جایی، نمایش، باز و بسته نمودن دوباره، فروش، استفاده و استفاده مجدد از آن گردند.
علاوه بر این ، حمل و نقل ماشین آلات و نحوه جابجایی و انبارش آنها نیز از عوامل موثر در کاهش هزینه ها و افزایش طول عمر و کیفیت قطعات خواهند بود . لذا همانطور که گفته شد ارسال ماشین آلات و قطعات مورد نیاز با توجه به فوریت دسترسی به قطعات و ماشین آلات ، دوری و نزدیکی تامین کننده می تواند بر نوع وسیله حمل آنها تاثیرگذار باشد .
2-3-9-8- تولید طبق سفارشات فنی ( استاندارد فنی مشتری ) :
ساخت / تولید و یا تهیه قطعات بر طبق سفارش مشتری 69 یکی از ضروریات انتخاب تامین کننده اصلح می باشد . با توجه به حساس بودن تولید قطعات و ماشین آلات در صنایع نفت و گاز ، ضرورت ایجاد می نماید تا تولیدکنندگان و تامین کنندگان از استانداردهای بین المللی و داخلی تبعیت ودر مواقعی محصولات را بر طبق خواسته و سفارشات فنی مشتری تولید نمایند. بنابراین، دراین مورد تولید کنندگان باید از قابلیت و توانایی طراحی و تولید محصولات خواسته شده برخوردار بوده و بتوانند با تولید کنندگان خارجی رقابت نمایند .
2-3-9-9-سهولت و قابلیت نگهداری و تعمیرات ماشین آلات :
هزینه‌های نگهداری و تعمیرات، در مجموع، بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید را در بر می‌گیرد. با توجه به نوع صنعت مورد بررسی، این هزینه چیزی حدود ۱۵ تا ۶۰ درصد هزینه محصول تولید شده را در بر می‌گیرد. تحقیقات نشان داده‌است که حدود ۳۳ سنت از هر دلار که برای فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات هزینه می‌شود و این هزینه ها مربوط به فعالیت‌های غیر ضروری در حوزه نگهداری و تعمیرات می‌باشد . این در حالی است که صنایع آمریکا سالانه حدود ۲۰۰ بیلیون دلار برای نگهداری و تعمیرات تجهیزات خود هزینه می‌نمایند. این بدان معنی است که مدیریت صحیح فرآیند نگهداری و تعمیرات، سالانه، ۶۰ بیلیون دلار صرفه جویی در این حوزه را به همراه خواهد داشت.( موبلی ؛ 2002 )
تکنولوژی و سهولت طراحی قطعات داخلی ماشین آلات نقش موثری در نگهداری ، تعمیرات و تامین قطعات ماشین آلات دارد. هر چه فرایند تعمیرات با سرعت و سادگی همراه باشد به مراتب صرفه جویی بیشتری در آینده نصیب خریدار خواهد شد . (از جلمه کاهش زمان تعمیرات ، کاهش هزینه تعمیرات و سرعت یادگیری پرسنل واحد نگهداری تعمیرات از دستگاه مربوطه ) البته ذکر این نکته ضروری است که کیفیت ماشین آلات و تکنولوژی آن و سایر معیار ها را نبایستی فراموش نمود.
2-3-9-10-عملکرد مناسب محصول ( قابلیت اطمینان ) :
قابلیت اطمینان در حقیقت احتمال موفقیت و یا نرخ وقوع خرابی بنا است ، یا احتمال اینکه سیستم یا مجموعه بدون وقوع خرابی به وظایف تعیین شده با محدودیت‌های تعیین شده در طراحی (مانند محدوده زمانی و مکانی) و در شرایط کارکردی مشخص(مانند دما، رطوبت، ارتعاش و…) عمل کند.
تکیه بر این معیار، راه را برای تضمین ایمنی و ثمر بخشی سامانه‌های مهندسی و تسریع روند تکامل صنایع در ابعاد مختلف هموار کرده است و از جمله می‌توان به بهبود و تداوم عملکردها ، دسترس پذیری، کاهش هزینه های چرخه عمر، کاهش نیاز به تلاشها در پایش، بازرسی و نگهداری و همچنین حوادث کمتر، تأمین دوام بیشتر و پیش بینی عمر و صدمات احتمالی اشاره کرد.
2-3-9-11-حسن شهرت و سوابق اجرایی :
تجربیات گذشته در رابطه با فروشندگان نیز از جمله معیارهای سنجش ارزیابی کیفی تامین کنندگان سازمان می باشد . برای تعیین حسن سوابق درکارهای قبلی ، اخذ اطلاعات حداکثر پنج سال گذشته شامل نشانی و مقام مطلع در دستگاههای کارفرمایی ، موضوع و مبلغ قراردادها و نام و نشانی دستگاه نظارت در آن قراردادها از طریق استعلام ضروری است . لذا امتیاز ارزیابی کارفرمایان کارهای قبلی نسبت به مواردی نظیر کیفیت کار،کفایت کادر فنی و زمان تحویل قطعات تعیین می شود .(رجائی و همکاران ؛ 71 ؛1390)
2-3-9-12-موقعیت جغرافیایی تامین کننده :
دوری و نزدیکی تامین کننده به محل شرکت در معیارهایی نطیر هزینه حمل و نقل ، تحویل به موقع ، خدمات پس از فروش و بطورکلی سرعت پاسخگویی تامین کننده به نیازهای مشتری تاثیر گذار می باشد . این معیار در شرایطی حائز اهمیت می باشد که شرکت در نقاط دور ازدسترس از مرکز قرار گرفته باشد . با توجه به موقعیت جغرافیایی جزیره لاوان و قرار گیری آن در خلیج فارس و شرایط دور از مرکز ، این معیار می تواند یکی از معیارهای سنجش در ارزیابی تامین کنندگان مورد نطر قرار گیرد.
2-3-9-13-توان تخصصی تامین کننده ( قابلیت فنی ):
آیا تامین کننده مهارت های فنی و دانش مورد نیاز را دارد و یا امکانات تجهیزات سخت افزاری جهت تامین ماشین آلات و یا قطعات یدکی را دارد ؟ یا می توان انتظار معقول داشت که این قابلیت را می تواند داشته باشد؟ داشتن توان تخصصی در تامین و یا ساخت ماشین آلات و قطعات یدکی توسط تامین کنندگان ، به لحاظ ماهیت صنعت نفت ، از نکات کلیدی است که می بایست در انتخاب تامین کنندگان به آن توجه شود .
به منظور پشتيباني در بهبود محصول يا خدمات توليدي و تحويل به موقع ، بايد مطمئن شد که تأمين کنندگان داراي منابع و توانايي کافي باشند . معيارهاي انتخاب تأمين کنندگان بايد به امکانات ، سيستمهاي اطلاعاتي، آموزش و تربيت نيروي انساني معطوف باشد. اين موارد بايد بسته به نوع کار تا پس از مدت معيني از تأمين کالا يا خدمات از سوي تأمين کننده تضمين شود.
2-3-9-14-شهرت فنی تامین کننده ( توانایی فنی ):
از بین تامین کنندگان برخی از آنان از شهرت فنی خاصی برخوردار می باشند . این شهرت با توجه به توانایی و قابلیت فنی که در فوق به آن اشاره گردید حاصل شده است که نشان از کیفیت محصولات / خدمات می باشد . شهرت فنی تامین کننده می تواند باعث حسن شهرت و متمایز شدن70 محصولات از سایر محصولات تامین کنندگان دیگر گردد .
2-3-9-15- ظرفیت تولید :
ظرفیت تولید بر اساس بازدید و مشاهده میدانی ، ارائه پروانه ها با مجوزهای تولید تعیین می شود . در نظر گرفتن ظرفیت تولید از این حیث اهمیت دارد که باید اطمینان یافت میزان سفارشات را تامین کننده در موعد مقرر ساخته و می بایست تامین نماید . عدم توجه به این معیار امکان دارد موجب اتلاف و از دست دادن زمان درتامین کالا و ماشین آلات مورد نیاز گردد و موجب خسارتهایی در بخش تولید به علت دیر کرد در تامین کالا گردد .
2-3-9-16-سابقه تجارت قبلی سازمان با تامین کننده :
تجربیات گذشته مشتری ( سازمان ) دررابطه با تامین کنندگان انتخاب شده ، کیفیت محصولات وچگونگی تعاملات فی مابین نقش تاثیر گذاری در انتخاب تامین کنندگان خواهد داشت . با توجه به اینکه ممکن است سازمان در ارائه سفارشات خرید / ساخت با پیشنهاد تامین کنندگان قبلی در محصولات مشابه مواجه گردد ، سابقه کارکرد تامین کننده معیار مناسبی جهت ارزیابی کیفی محسوب خواهد شد . بطوریکه اگر تامین کننده دارای سابقه ضعیف با مشتری ( سازمان / شرکت ) باشد ، می توان در همان مراحل اولیه نسبت به کنار گذاشتن تامین کننده ای که سابقه عملکرد ضعیف است اقدام نمود.
2-3-9-17-انعطاف پذیری در حل اختلافات فی ما بین ( تامین کننده و شرکت ):
انعطاف تامین کننده در حل اختلافات فی مابین با مشتری از نکات و امتیازات برجسته تامین کننده محسوب می گردد . این معیار می تواند حسن سابقه برای تامین کننده محسوب گردد . از مزایای این معیار می توان به صرفه جویی در زمان و هزینه در موارد حل اختلاف در مراجع قضایی و رسیدن به شرایط برد – برد در تجارت عنوان کرد .
2-3-9-18-تحویل به موقع اجناس / خدمات :
در دنیای رقابتی ، تحویل به موقع و پاسخگویی به موقع به نیازهای مشتریان با کمترین قیمت از اصول اولیه محسوب می گردد . لذا تحویل به موقع کالا / خدمات و مایحتاج مورد نیاز مشتری از سوی تامین کنندگان از ضروریات انتخاب تامین کنندگان محسوب می گردد و از اثرات آن می توان به تامین به موقع ماشین آلات و قطعات یدکی ، جلوگیری از وقفه در خط تولید ، کاهش هزینه های ناشی از دیرکرد تامین کالا و مایحتاج ، کاهش هزینه های پیگیری سفارشات و در نتیجه شرکت می تواند به تعهدات خود در مقابل مشتریان خود عمل نماید .
2-3-9-19-خدمات پس از فروش (گارانتی ):
پیشنهاد تامین کننده جهت گارانتی محصول نهایی و مدت زمان ارائه تعهدات نقش تعیین کننده ای در انتخاب تامین کننده خواهد داشت . گارانتی به این معنی است که ارائه دهنده خدمات یا فروشنده در مقابل محصول یا خدماتی که ارائه می کند، و معمولاً متعهد می شود در صورت نقض ادعای خود، حاضر به تعمیر یا تعویض کالا یا پرداخت مبلغی خواهد شد. نقض عهد زمانی اتفاق می افتد که این تعهد به نحوی اجرا نشود، یعنی کالا نقصی داشته باشد یا مطابق میل یا انتظار مشتری نباشد.
2-3-9-20-نحوه برخورد و پاسخگویی تامین کننده :
نحوه برخورد و پاسخگویی کارکنان بخش فروش تامین کنندگان با متصدیان بخش خرید نیز می تواند تاحدودی بر انتخاب تامین کنندگان تاثیر داشته باشد . لذا فروشندگان هر شرکتی نقش مهمی در جذب و ترغیب مشتریان بالقوه جهت خرید خواهند داشت. در این راستا ارسال اطلاعات، پاسخگویی به نیاز مشتریان و ارائه توضیحات در خصوص محصول و مشخصات کالا از اهمیت خاصی برخوردار است .
2-3-9-21-زمان پاسخگویی به نیازها و مکاتبات فی مابین :
سرعت پاسخگویی به نیازها و مکاتبات بین مشتری و تامین کننده از دیگر عوامل مهم در انتخاب تامین کننده است . فناوری اطلاعات و ارتباطات 71 این مساله تاحدود زیادی تسهیل نموده است . ولی اهمیت زمان پاسخگویی به مکاتبات به حدی است که در مواقعی در فاصله زمانی مکاتبات ممکن است فاکتورهای دیگری تحت تاثیر قرار گیرد . به عنوان نمونه در شرایطی که قطعات تحت تاثیر نرخ ارز می باشد ، ممکن است با طولانی شدن زمان مکاتبات قیمتها تغییر نمایندو یا ممکن است نیاز به قطعه ای ضروری باشد ، که با افزایش زمان مکاتبات تامین قطعه با تاخیر صورت پذیرد .
2-3-9-22-آموزش دانش فنی استفاده از محصول بعد از فروش محصول :
پیشنهاد آموزش کارکنانی که به نحوی با ماشین آلات کار می نمایند ؛ می تواند به عنوان شاخصی در جهت ارزیابی تامین کنندگان قرار گیرد . ارایه آموزش های حضوری و نحوه تعمیر و نگهداری ، ارائه دستورالعمل های کاربرد قطعه و چگونگی نگهداری و تعمیرات آن ، نقشه های محصول و ارائه مشخصات

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درباره تامین کننده، حمل و نقل، ارزیابی توان، توان مالی تامین کنندگان Next Entries منابع پایان نامه ارشد درباره روش تحقیق، روش شناسی، شرکت ملی، ظرفیت اسمی