منابع پایان نامه ارشد درباره تامین کننده، حمل و نقل، ارزیابی توان، توان مالی تامین کنندگان

دانلود پایان نامه ارشد

جهت ارزیابی سطح کیفی تامین کنندگان: (عوامل موثر بر انتخاب تامین کنندگان )
جهت انتخاب تامین کنننده مناسب از بین تامین کنندگان بالقوه موجود ، معیارها و عوامل مختلی می توان در نظر گرفت که در ذیل به آنها اشاره شده است .
2-3-9-1- قیمت رقابتی :
بی شک قیمت و هزینه خرید محصولات از مهمترین عوامل در انتخاب تامین کننده محسوب می گردد. ارائه و پیشنهاد قیمت مناسب و رقابتی در بین قیمت های ارائه شده سایر رقبا ، از عوامل مهم در انتخاب تامین کنندگان می باشد. به عبارتی می توان گفت ، قیمت رقابتی شرط لازم برای انتخاب تامبن کننده است اما شاط کافی انتخاب نخواهد بود . این امر به خصوص در خرید قطعات و ماشین آلات یدکی در صنایع نفت ، گاز ، پالایش و پتروشیمی نمود بیشتری دارد ؛ بطوریکه در اکثر موارد در خصوص ماشین آلات و قطعات وابسته به آن در صنعت نفت بحث پایین بودن قیمت پیشنهادی و تخفیفات از سوی تامین کنندگان مطرح نبوده و قیمت ها و تخفیفات مربوط به آن بیشتر باید تحت تاثیر گزینه های دیگر از جمله نوع تکنولوژی، کیفیت، زمان تحویل و سایر معیارها مورد سنجش و پایش قرار گیرد . بنابراین در این تحقیق از بحث قیمت و تخفیفات مربوط به آن ، با استفاده از نطرات و تجربیات کارشناسان مربوطه ، تحت عنوان ” قیمت های رقابتی ” عنوان شود .
2-3-9-2- فروش اعتباری و مدت دار :
فروش اجناس با امکان بازپرداخت هزینه های آن در مدت زمان های مشخص شده و مدت دار، از امتیازات مهم در خرید محصولات می باشد . لذا این عامل، تاثیر مهمی در امتیاز بندی و ارزیابی انتخاب تامین کننده خواهد داشت . بطوریکه خرید مدت دار و اعتباری باعث خواهد شد تا خریدار از سرمایه در گردش بیشتری برخوردار باشد و در خریدهای آتی سازمان مدنظر خریدار قرار گیرد . از سوی دیگر عمل به تعهدات از سوی خریدار باعث اعتبار بخشی و اعتماد فروشنده به خریدار خواهد شد و در مواقعی استثنایی که شرکت از گردش مالی کمتری برخوردار است ، فروش اعتباری و مدت دار از موثرترین عوامل خرید خواهد بود .
نکته دیگری که باید به آن اشاره نمود این است که در شرایطی که نوسان قیمت ها در بازار وجود دشته باشد و ثبات در بازار وجود نداشته باشد ، فروشندگان از ارائه فروش های اعتباری خودداری خواهند نمود . بالاخص این مورد درشرایطی در کشور ما نمود پیدا کرد که قیمت ارز به صورت حباب در مواقعی به صورت دو و یا چندین برابر افزایش یافت و تامین قطعات با نرخ های با ثبات برای بسیاری از شرکت های صنایع نفت با مشکل روبرو شد وتامین کنندگان در فروش قطعات احتیاط و پیش فاکتورهای با زمان اعتبار اندک در اختیار خریداران قرار می دادند .
2-3-9-3-قدرت و توانايي مالي :
قدرت و توانايي مالي شاخص بسيار خوبي است که کمک مي کند تا تأمين کننده ، استانداردهاي مورد نظر را تأمين کند و خريدار را به آنچه مي خواهد برساند . ارزیابی توان مالی تامین کنندگان می تواند با توجه به تایید اعتبار از سوی بانکها یا موسسات مالی و اعتباری معتبر تا سقف مبلغ موضوع مناقصه و یا ارزیابی توان مالی تامین کنندگان براساس حداکثر پنج سال گذشته باشد .
2-3-9-4-مقدار سفارش مشتری / شرکت :
مقدار سفارش مشتری نیز از عواملی می باشد که می تواند در انتخاب تامین کنندگان از سوی خریدار و نیز رغبت تامین کننده برای تامین کالا و ماشین آلات خریدار تاثیرگذار باشد . مقدار سفارش مشتری و مقدار سفارش اقتصادی از چند بعد قابل تحلیل می باشد . یکی از این ابعاد ، بعد هزینه می باشد . بالطبع هر چه مقدار سفارش بیشتر باشد هزینه سفارش ، حمل و نقل آن کاهش و در صرفه جویی قابل ملاحضه ای در زمان خرید خواهد داشت . بعد دیگر آن ، افزایش هزینه های انبارداری و نگهداری می باشد که هزینه های زیادی در طول زمان برای سازمان خوهد داشت . بعد سوم آن کاهش گردش مالی و خواب سرمایه در سازمان خواهد بود ، که این مورد تاثیر مثبتی در موفقیت سازمان هاخواهد داشت . بعد چهارم مسئله از این حیث قابل بررسی می باشد که در اثر گذشت زمان بسیاری از تکنولوژی ها مشمول زمان شده و به اصطلاح کهنه خواهند شد. بعد دیگر فضای نگهداری اجناس خریداری شده و نیروی انسانی مورد نیاز جهت نگهداری است اجناس می باشد .
مقدار سفارش اقتصادی62، مقدار سفارشی از یک محصول است که هزینه های سفارش دهی ونگهداری را حداقل می کند. فرمول مقدار سفارش اقتصادی به گونه ای عمل می کند که کاراترین شکل سرمایه گذاری بر روی موجودی نتیجه شود . کارایی در اینجا تحت عنوان کمترین هزینه واحد موجودی کالا تعبیر می شود . اگر کالای خاصی از نرخ مصرف بالایی برخوردار بوده و گران قیمت نیز باشد ، مدل مقدار سفارش اقتصادی، سفارش دهی در مقادیر کم را پیشنهاد می دهد که این امر تعداد دفعات سفارش هی بیشتری در سال را سبب خواهدشد ، اما در عین حال پول کمتری در هر سفارش مورد نیاز خواهد بود .اگر قلم کالای دیگری نرخ تقاضای پائینی داشته باشد و گران نیز نباشد، مدل مقدار سفارش اقتصادی مقدار سفارش بالایی را توصیه می کند. این وضعیت به معنای سفارشات کمتر در سال بوده ، ولی از آنجایی که قیمت واحد محصول ناچیز است ، همچنان مقدار سرمایه درگیر در موجودی بهینه خواهد بود . مدیریت صحیح موجودی نیازمند اطلاع از مقدار سفارش اقتصادی برای تمامی محصولات خریدنی یک شرکت است . مقدار مقدار سفارش اقتصادی برای محصولات مختلف در طول زمان تغییر می کند و شرکت نیازمندیک فرایند اندازه گیری مداوم است تا بتواند مقدار بدست آمده را دقیق و به روز نگه دارد. ( سجادیه و جوکار ؛ 74-76 ؛1387 )
EOQ=√(2UO/hC)
رابطه 2-1- مقدار اقتصادی سفارش
که در فرمول بالا U= نرخ مصرف سالیانه ، O= هزینه هر بار سفارش دهی ، C= قیمت هر واحد محصول ، h= هزینه نگهداری سالیانه به صورت درصدی از قیمت واحد می باشد .

نمودار2 – 1 : مقدار اقتصادی سفارش
در مقابل در روش تولید بهنگام63 امور به نحوی مناسب ، دقیق و به موقع انجام می شوند . این تعریف بسیار گسترده است و مفاهیم بسیاری را شامل می شود . این روش مبتنی بر کشش تقاضا است که در آن یک قطعه تنها زمانی خریداری یا تولید می شود که علامتی از مصرف کننده آن دریافت شده باشد . آرمان تولید بهنگام ، تولید مورد نیاز و در زمان مورد نیاز است . رسیدن به این هدف باعث افزایش قابلیت رقابت شرکت می شود ، زیرا اینامر تاثیر مثبتی بر هزینه و زمان دارد و باعث بهبود کیفیت قابلیت اطمینان و انعطاف پذیری می شود . هدف نهایی در تولید بهنگام دستیابی به یک سیستم متوازن است یعنی جریان مواد سریع و هموار به تولید برسد و گردش مالی شرکت همواره در جریان باشد . از برخی اهداف این سیستم می توان به موارد ذیل اشاره نمود .
از بین بردن نوسان تولید
ایجاد سیستم انعطاف پذیر با کاهش زمانهای راه اندازی و تدارک
حذف ضایعات و خصوصاً موجودی اضافی
افزایش توان مالی شرکت و سرمایه در گردش شرکت
لذا با توجه به فلسفه تولید و انطباق سازی این فلسفه با شرایط داخلی سازمانها و بومی سازی آن می توان به اهداف آن دست یافت . لذا این شرایط در محیط رقابتی داشته و در شرایطی که تحریم و ساختارهای اقتصاد و فرهنگ رقابتی در جامعه حاکم نباشد منطبق سازی آن با سازمانها مشکل خواهد بود .
2-3-9-5-ثبات قیمت های پیشنهادی :
ثبات در قیمت های پیشنهادی ارایه شده تامین کنندگان از جمله مهمترین عامل در تامین ماشین آلات و قطعات یدکی محسوب می گردد . این موضوع به خصوص در شرایطی که اقتصاد کشورها با تورم مواجه باشد و ثباتی در نرخهای ارز وجود نداشته باشد محسوس است و باعث ضررهای جبران ناپذیری جهت شرکت های تولیدی خواهد شد و شرکتها مجبور به پرداخت هزینه های حبابی خواهند شد . دراین شرایط تامین کنندگان نیز با توجه به شرایط بازار مجبور به تامین مواد اولیه و یا ماشین آلات با نرخهای بالایی خواهند شد .
2-3-9-6-دارا بودن گواهینامه های کیفی :
ارزﯾﺎﺑﯽ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ ﺑﺎﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل در صنعت نفت ﻣﻨﻮط ﺑﻪ اﺣﺮاز شرایط ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ و رد ﻫﺮﯾﮏ از ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺟﺐ ﻋﺪم ارزﯾﺎﺑﯽ و ﺣﺬف ﺳﺎزﻧﺪه / تامین کننده از ارزﯾﺎﺑﯽ ﺻﻼﺣﯿﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد . این عوامل عبارتند از :
وﺟﻮد ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﻨﺘﺮل ﮐﯿﻔﯿﺖ از ﺟﻤﻠﻪ آزﻣﻮﻧﻬﺎی ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺎری
ﺑﺮرﺳﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻣﻮاد اوﻟﯿﻪ ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺑﺮای ﻫﺮ ﻣﺤﺼﻮل
اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل ﺻﻨﻌﺖ هماننداﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی وزارت نفت ، ﺳﺎزﻣﺎن های ذینفع ، ﻣﺆﺳﺴﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت
ﺻﻨﻌﺘﯽ اﯾﺮان ، اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﺑﯿﻦاﻟﻤﻠﻠﯽ موسسه نفت آمریکا64 و موسسه بین الملی استاندارد65، اﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎی ﻣﻠﯽ ﯾﺎ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﯽ و غیره .
علاوه بر این ، سيستم مديريت كيفيت در صنايع نفت،گاز و پتروشيمي66 اولین استاندارد مدیریت کیفیت خاص صنایع نفت، گاز و پترو شیمی است که در سال 2003 و با همکاری موسسه نفت آمریکا(API)  و کمیته (TC 67) سازمان جهانی ایزو منتشر گردیده است.
این استاندارد علاوه بر الزمات ایزو 9001 شامل یک سری الزامات خاص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین صنایع وابسته به آن هاست و اخذ گواهی آن تنها برای شرکت هایی که در این صنایع فعالند امکان پذیر است . هدف از تدوين اين سري استاندارد، تكميل كردن الزامات سيستم مديريت كيفيت ISO 9001:2008 براي طراحي، توسعه،  توليد، نصب و ارائه خدمات در زمينه صنايع نفت،‌ گاز و پتروشيمي مي باشد كه توسط كميته فني 67سازمان ايزو ،‌ تدوين و تصويب شده است.
مزاياي بكارگيري سيستم مديريت كيفيت – سري استاندارد ISO/TS 29001) ( علاوه بر فوايد ذكر شده در سيستم مديريت كيفيت ISO 9001:2008) ( موارد زير باعث شده است كه صنایع نفت در تحقق اهداف و برنامه ريزي هاي سيستم مديريت كيفيت از الزامات استاندارد(ISO/ TS29001) استفاده نمايد.
بالا بودن ميزان سرمايه گذاري در صنايع نفت،‌گاز و پتروشيمي
 افزايش تعداد پروژه هاي عظيم در صنايع فوق
رشد روزافزون و علاقه مندي به استقرار سيستم هاي مديريتي در صنايع فوق
ترويج فرهنگ مديريت كيفيت در صنايع فوق
محصولات و خدمات با کيفيت بالا و تحويل به موقع ، مستلزم فرايندهاي تضمين کيفيت تأمين کنندگان است . بدين منظور مي توان معيارهاي انتخاب مفيدي را در نظر گرفت ، مانند : فرايندها و چگونگي تضمين کيفيت ، چگونگي رويارويي با مشکلات، دستورالعملهاي کيفي، استانداردهاي ايزو و يا سيستم هاي پاسخگويي.
2-3-9-7-کیفیت بسته بندی و حمل و نقل :
بسته بندی علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری ، انبارش ، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است. بسته بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تو لید بسته‌ها می شود . وظیفه اصلی بسته بندی محافظت از محصول است . بسته بندی با برچسب های استاندارد این امکان را به ما می‌دهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است. سازمان جهانی استاندارد (ISO) و سازمان های معتبر و ملی استاندارد کشورهای پیشرفته گامهای مهمی در تدوین استانداردهای بسته بندی ومشخصات فنی آن برداشته اند.
بسته بندی به سیستم هماهنگی اطلاق می شود که هدف از آن آماده سازی کالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبارش ، فروش و مصرف باشد. بسته بندی یک عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری است که در بنیادی ترین شکل خود ،کارکرد های محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش را شامل می شود .بسته بندی نوعی عملکرد خدماتی است که به خودی خودنمی تواند وجود داشته باشد زیرا به یک کالا نیازمند است .اگر کالا یی وجود نداشته باشد بسته بندی نیز وجود نخواهد داشت.
ازاهداف بسته بندی می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
محافظت فیزیکی : اشیاء قرار داده شده درون بسته نیاز به محافظت در برابر سایر عوامل مانند ضربه، لرزش، فشار، حرارت و غیره… دارند.
لایه و مانع محافظتی : محافظت در برابر عدم ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و خاک ، اشعه ماورابنفش و…، در بسته بندی مدنظر قرار می گیرند. عدم نفوذپذیری بسته یک فاکتور اساسی و مهم در طراحی بسته بندی است. در بعضی از بسته ها از ماده جذب کننده اکسیژن برای کمک به طول عمر بسته و به ویژه محصول داخل آن استفاده

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درباره تامین کننده، ثبات مالی، محدودیت ها، توانایی مدیریت Next Entries منابع پایان نامه ارشد درباره تامین کننده، تامین کالا، حل اختلاف، ارزیابی کیفی