منابع پایان نامه ارشد درباره ارتباط مؤثر، کدگذاری باز، کدگذاری محوری، مدیران مدارس

دانلود پایان نامه ارشد

کدگذاری باز، گام بعدی، پالایش و تمیز دادن مقوله‌های حاصل از کدگذاری باز است. به‌این‌ترتیب که از انبوه مقوله‌هایی که در کدگذاری باز به‌دست‌آمده‌اند، مقوله‌هایی انتخاب می‌شوند که به نظر می‌رسد دقیق شدن در آن‌ها نتایج ثمربخش‌تری به دنبال خواهد داشت (حریری، 1385).
کدهای به‌دست‌آمده از مرحله قبلی دوباره دسته‌بندی شدند. در این مرحله کدهای به‌دست‌آمده، ازنظر محتوایی و به شکلی مفهومی چندین بار و با دقت مرور شدند و در دسته‌هایی که ازنظر مفهومی مشترک هستند، قرار گرفتند. برخلاف مرحله قبل، که کدها نوعی تعریف55 بودند، در این مرحله کدها مفاهیم56 مرتبط با تعاریف هستند. هدف اصلی این مرحله کاهش دادن مجموعه اولیه کدها به چارچوب تبیینی مقوله‌های سطح بالا است. این کار با مرتبط کردن مقوله‌ها با یکدیگر، به هر نحو ممکن و حتی با شکستن مقوله‌ها در واحدهای کنترل‌پذیرتر انجام می‌گیرد. البته ممکن است نتوان همه کدهای مرحله اول را به هم مرتبط نمود. ممکن است بعضی کدها فقط توصیفی باشند و امکان ارتباط دادن آن با سایر کدها وجود نداشته باشد (خامسان، 1388؛ نقل در طالب‌زاده شوشتری، 1390).
لازم به ذکر است که کدگذاری محوری از همان مصاحبه اول و پس از کدگذاری باز انجام می‌گیرد و به همین دلیل در طول اجرای پژوهش تغییراتی نیز شامل حال آن می‌شود. به‌عنوان‌مثال درحالی‌که تا مصاحبه‌های پایانی به نظر می‌رسید کد باز «انگیزه و علاقه به مدیریت» جزء کد محوری «ویژگی‌های شخصی مدیر» باشد؛ اما با توجه به مصاحبه‌های بعد و مرور مصاحبه‌های قبل مشخص گردید که «انگیزه» خود جایگاهی محوری در استانداردهای شغلی مدیران ایفا می‌کند.
نمونه‌ای از کدگذاری محوری در جدول ‏43 آورده شده است.

جدول ‏43: نمونه کدگذاری محوری
کدگذاری باز
کدگذاری محوری
تأثیر و نفوذ تصمیمات اداره آ.پ. + پیگیری حضوری در اداره آ.پ. + اعتمادبه‌نفس در مقابل تصمیمات غلط اداره آ.پ. + مطالبه‌گری از اداره آ.پ. + تعامل با اداره آ.پ. جهت کسب استقلال + تعامل با اداره آ.پ. جهت پشتیبانی از برنامه‌ها + سعه‌صدر در برابر روابط خشک و مقررات اداره + مقابله با بخشنامه‌های غلط + آگاه کردن مدیران بالادستی از خطاهایشان
ارتباط با اداره آ.پ.
داشتن برنامه سالانه + تفویض اختیار در برنامه‌ریزی + زمان برنامه‌ریزی سالانه + برنامه‌ریزی مدت‌دار + برنامه‌ریزی سالانه در راستای برنامه مدت‌دار+ توانایی برنامه‌ریزی + داشتن تقویم اجرایی+ شناخت وضعیت موجود + شناخت وضعیت سایر مدارس + اطلاع و توجیه خانواده جهت برنامه سالانه + عملی بودن برنامه سالانه + رعایت چارچوب بخشنامه‌ها + اولویت‌بندی متناسب با اهداف مدرسه + اطلاع و توجیه دانش‌آموزان درباره برنامه سالانه + شفافیت برنامه‌ها + جایگاه متزلزل مدیران + هماهنگی با اسناد بالادستی آ.پ. + اولویت داشتن مسائل دانش‌آموزان
برنامه‌ریزی
جذب مشارکت‌های مردمی + جذب منابع از فوق‌برنامه + استفاده از دبیران توانمند + استفاده از تمام ظرفیت‌های مدرسه + توسعه امکانات متناسب با نیاز و ظرفیت + تعامل در جهت جذب منابع + تعامل با محیط بیرونی جهت جذب بودجه + تعامل با خیرین
جذب بودجه
توانایی ICDL + تسلط بر آیین‌نامه‌ها + گذراندن دوره‌های ضمن خدمت + تحصیل در تربیت‌معلم + مدرک مدیریت + اطلاع از مسائل روز اجتماع + اطلاع از حسابداری + اطلاع از روش تحقیق + اطلاع از اصول اخلاق کاری + اطلاع از دروس دبیرستان + توجه به عوامل تربیتی خارج از مدرسه + اطلاع از علوم روانشناسی + اطلاع از مشاوره + اطلاع از روش تدریس + اطلاع از برنامه‌ریزی درسی + شناخت مشکلات + مخاطب شناسی + به‌روز بودن اطلاعات سیاسی و اجتماعی + انسان‌شناسی + شناخت منابع مالی و مدیریت مالی + جامعه‌شناسی
علم و آگاهی

با بررسی شش‌صد و هفتادوهفت کد به‌دست‌آمده از مرحله قبل، 27 کد و مفهوم محوری استخراج شد که مشروح آن را مشاهده خواهید کرد.

1. ارتباط مؤثر با اداره آموزش‌وپرورش
بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های ابلاغی و تصمیماتی که توسط مدیران بالادستی در اداره آموزش‌وپرورش برای مدیران مدارس متوسطه گرفته می‌شود، ایشان را ناگزیر می‌کند که با اداره آموزش‌وپرورش ارتباط مؤثری برقرار کنند.
تأثیرگذاری بر تصمیمات اداره ناحیه آ.پ.، تعامل مستمر جهت پشتیبانی اداره از برنامه‌های مدرسه و رسیدن به استقلال کاری از طریق آن، و درعین‌حال مطالبه‌گری از مدیران بالادستی و مقابله با تصمیمات غلطی که احیاناً به‌صورت بخشنامه صادر می‌شود، مؤلفه‌هایی است که می‌تواند نشانگر یک ارتباط مؤثر با اداره آموزش‌وپرورش در جهت رسیدن به استانداردهای شغلی مدیریت مدارس متوسطه باشد. به‌عبارت‌دیگر ارتباط مدیر مدرسه با اداره آموزش‌وپرورش و مدیران بالادستی باید فعالانه باشد نه منفعلانه.
به‌عنوان‌مثال در این رابطه مصاحبه‌شونده شماره 4 اذعان می‌دارد: «مدیر مدرسه تعاملش با مسئولین اداره باید در سطح خیلی بالایی باشد، این خودش باعث می‌شود که استقلال داشته باشد، و کارها را به نحوی خودش مدیریت بکند و بتواند با کمک اداره انجام دهد.»

2. ارتباط مؤثر با والدین
ازنظر تمامی مصاحبه‎‌شوندگان ارتباط والدین با مدرسه از جهات مختلف موردنیاز مدیریت و رشد دانش‌آموز است؛ جایگاه تربیتی خانواده بر روی دانش‌آموز و ظرفیت‌های بالای نهفته در درون خانواده‌ها این ارتباط را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، اما با توجه به نگرش غلط والدین‌ها این ارتباط جزو دشوارترین کارهای یک مدیر می‌تواند باشد. مصاحبه‌شونده شماره 4 در این رابطه می‌گوید: «اولیاء حتی چندین سال بود که جرئت نمی‌کردند بیایند مدرسه. [با این دیدگاه] که مدرسه دعوت کرده که پول بگیرد. یادم هست در دعوت‌نامه‌ای که من دعوت کرده بودم… می‌گفتم بنویسید که هدف ما مادیات نیست، پول نيست تا اولیا بیایند.»
بدین‌جهت برای ایجاد اعتماد والدین، مدیر باید اقدامات بسیاری را انجام دهد که از آن جمله می‌توان به شناخت کامل مدرسه از خانواده‌ها و برنامه‌ریزی جهت رفع نیازهای ایشان، برخورد با والدین متناسب با اقتضائات هرکدام، مشارکت والدین متناسب با علایق ایشان، شفافیت در برنامه‌ها و اطلاع‌رسانی برنامه‌های مدرسه به ایشان نام برد.
به‌عنوان‌مثال مصاحبه‌شونده شماره 3 درباره نحوه تعامل با والدین می‌گوید: «جلوی خانواده‌ها آدم (مدیر) باید بیشتر کوتاه بیاید. من خودم مقابل افرادی که آگاهی کمتری نسبت به مسائل آموزش‌وپرورش دارند، که مخصوصاً پدر و مادرند، یک مقدار با صبر و حوصله و تعامل بیشتری برخورد می‌کنم.»

3. ارتباط مؤثر با دانش‌آموز
دانش‌آموزان به‌عنوان مشتریان مدارس و کسانی که تمامی برنامه‌های آموزش‌وپرورش متوجه آنان است، باید در فکر و عمل مدیر جایگاه محوری را ایفا کنند. ارتباط مدیر با دانش‌آموزی که بیشتر بر اساس احساساتش تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند، ظرافت بسیار زیادی را می‌طلبد، به‌طوری‌که بنا به نظر مصاحبه‌شونده شماره 5 «اگر در کار مدیر و معاون مدرسه بحث عدالت و انصاف نباشد ممکن است دانش‌آموز ترک تحصیل کند، اگر قضیه عدالت نباشد ممکن است سرنوشت او عوض بشود آینده او عوض شود و این اتفاق خواهد افتاد.»
مدیر در تعامل با دانش‌آموز باید با رعایت نکاتی چون محبت و عدالت، توجه به دانش‌آموزان و مشورت از ایشان، حضور در بین دانش‌آموزان و ارتباط مستقیم با ایشان و مسئولیت دهی به دانش‌آموزان، درنهایت در دانش‌آموز دبیرستانی ایجاد شخصیت و هویت نماید.
مصاحبه‌شونده شماره 8 در این رابطه خاطره‌ای را نقل می‌کند: «… بچه‌ها دیدند ارزش برایشان قائل شدیم، بعد دیدم کم‌کم همین بچه‌هایی که می‌گفتند پول نداریم، گفتم هر چقدر پول دارید ماهی 1000 تومان بیاورید به انجمن اولیا کمک کنید، دیدیم از فردا همین بچه‌هایی که پول ندارند، در آن زمان که منظورم حدود ده سال پیش دهه‌ی‌80 است، ماهی صد، صد و پنجاه هزار تومان، صد و بیست هزار تومان پول جمع می‌شد.»

4. ارتباط مؤثر با محیط بیرون
ارتباط با نهادهای اجتماعی خارج از مدرسه و استفاده از ظرفیت‌های آن در رشد و ترقی مدرسه و دانش‌آموزان بسیار می‌تواند مؤثر باشد. به‌خصوص دانشگاه‌ها به‌عنوان مراکز تولید علم و همچنین مکانی که آینده دانش‌آموزان با آن گره خورده است، نقش مؤثری را می‌تواند در ارتباط با مدرسه ‌ایفا کند.
به‌طوری‌که مصاحبه‌شونده شماره 1 در این رابطه می‌گوید: «بچه‌ها را می‌بریم که دانشگاه را ببینند، و آزمایشگاه‌ها بینند، فضای دانشجویی را ببینند، چون اگر این ارتباط نباشد یک‌دفعه من دیپلم می‌گیرم و وارد دانشگاه می‌شوم، از هول حلیم در دیگ می‌افتم، خودم را گم می‌کنم.»
از دیگر نهادهای مورد تأکید مدیران مدارس جهت ارتباط مدرسه با آن، شهرداری است؛ به‌خصوص در خصوص جذب امکانات و منابع مالی و مادی.

5. ارتباط مؤثر با معلم و کارکنان
ارتباط با معلم به‌عنوان بازوی اجرایی برنامه‌های مدرسه و کسی که بیشترین ارتباط مستقیم را با ‌دانش‌آموز دارد از اهمیت بالایی برای مدیر برخوردار است.
نکته مهم در تعامل با معلم و کادر مدرسه نوع نگاه و نحوه برخورد مدیر با ایشان است. با توجه به این‌که در آموزش‌وپرورش اکثر افراد مشغول در مدرسه به‌نوعی معلم بوده یا هستند، وجود این نگاه می‌تواند راهگشای تعاملات مؤثر بین مدیر و بقیه افراد باشد. «به‌هرحال در سیستم آموزش‌وپرورش همیشه به من می‌گویند، هرکسی که دارد فعالتی می‌کند، نهایتش معلم است، یعنی هرلحظه به او بگویند گچ و تخته (معلم باش)» (مصاحبه‌شونده شماره 7).
نکته دیگری که در تعامل مدیر با معلم و کارکنان باید به وجود بیاید این است که معلم و کادر مدرسه احساس بکند که مدیریت مدرسه به او اهمیت می‌دهد. مصاحبه‌شونده شماره 9 در این رابطه اذعان دارد: «وقتی همکار من، مجموعه من، بداند و احساس کند که من به او اهمیت می‌دهم، او برای من مهم است، با جان‌ودل بیشتر کار می‌کند»

6. انگیزش
یکی از راه‌های افزایش بازدهی و اثربخشی در معلم، کارکنان و دانش‌آموزان افزایش انگیزه در آنان است. این امر به‌خصوص در فضای آموزش‌وپرورش که تماماً انسانی است مورد تأکید اکثر مصاحبه‌شوندگان بود. مصاحبه‌شونده شماره 2 در این رابطه می‌گوید: «وقتی دبیر می‌آید اینجا و انگیزه کار ندارد، به لحاظ آن نگرانی‌هایی که دارد از جاهی دیگر‌، از برخورد مثلاً سیستم آموزشی با او‌، نحوه‌ی حقوق، ارتباطش با مردم. خوب این‌ها اگر مدیر نتواند به‌اصطلاح بی‌انگیزه بودن او را ترمیم بکند و اگر نتواند درواقع در او ایجاد تحرک و پویایی بکند کاری نمی‌شود کرد.»
ازنظر مدیران مدارس متوسطه با استفاده از خلاقیت در تشویق افراد فعال (چه کادر، چه دانش‌آموز) می‌توان انگیزه بالایی در افراد ایجاد کرد. یکی از روش‌های ایجاد انگیزه در کادر مدرسه ازنظر مصاحبه‌شونده شماره 1 استفاده از روش دلفی است.
7. آموزش منابع انسانی
معلم و کادر مدرسه با توجه به تغییرات شدید محیطی و به‌روز بودن نسل امروزی دانش‌آموزان نیازمند آموزش در مسائل مختلفی هستند.
مدیر علاوه بر دوره‌های ضمن خدمتی که معمولاً اداره آموزش‌وپرورش برای معلمان و کادر مدرسه برگزار می‌کند، خود نیز باید به دنبال آموزش نیروهایش باشد. در این میان علاوه بر آموزش‌هایی که می‌تواند برای مباحث فناوری‌ها جدید، روش تدریس و یا مسائل خانوادگی برای منابع انسانی خود داشته باشد، استفاده از فرصت‌های مختلف همچون جلسات شورای دبیران، اردوها، و… جهت ارائه مباحث روز، می‌تواند تأثیر به سزایی در ارتقای سطح کارکنان داشته باشد. مصاحبه‌شونده شماره 1 در مورد ارتقای سطح نیروی انسانی این‌گونه می‌گوید: «مدیر با توجه به شرایطی که در آن قرار می‌گیرد می‌تواند یک جلسه توجیهی برای کارکنان خود بگذارد مثلاً اگر یک جلسه دوساعته دارد نیم ساعت را اختصاص بدهد به طرح موضوع در ارتباط با آن موضوع خاص.»

8. برنامه‌ریزی
قطعاً بدون داشتن

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد درباره کدگذاری محوری، کدگذاری باز، کدگذاری انتخابی، مدیران مدارس Next Entries پایان نامه با واژگان کلیدی معیارهای ارزیابی، ارزیابی کیفی، ضریب همبستگی، جامعه علمی