منابع پایان نامه ارشد با موضوع کودکان و نوجوان، کودکان و نوجوانان، رفتار متقابل

دانلود پایان نامه ارشد

مهرماه 1337 در ساعت پنج بعد از ظهر افتتاح و تلويزيون در ايران تأسيس شد. پخش برنامه‌ها به صورت زنده از ساعت 18 تا 22 انجام مي‌گرفت. پس از اين تاريخ، در سال 1342 دولت وقت تصميم به راه اندازي تلويزيون دولتي گرفت و رسما با فرانسوي‌ها قرارداد بست که تلويزيون را در ايران راه‌اندازي کنند. سرانجام در تاريخ 29 اسفندماه سال 1345، تلويزيون ملي افتتاح شد.
سيماي جمهوري اسلامي ايران در دهه 80 و با گذشت نيم قرن، با بيش از ده‌ها شبكه سراسري و برون‌مرزي در كنار ده‌ها تلويزيون محلي، درصدد رفع نياز رسانه‌يي مخاطبان خود در هر گروه سني و با هر تحصيلات برآمده است كه اين روزها بايد از پس رقيب‌هاي ماهواره‌يي خود نيز برآيد.
“شبكه اول سيما” با نام نهادن “شبكه ملي” بر خود سعي دارد با قايل شدن وظيفه‌اي خطيرتر نسبت به ساير شبکهها براي خود منعکسکننده هويت ملي و خواستههاي مردم باشد. “شبكه دوم سيما” مدتهاست كه تلاش مي كند به عنوان شبكه كودك نزديك شود. “شبكه سه سيما: شبكه جوان” نيز براي طرح، بررسي و پاسخگويي به نيازهاي اجتماعي، فرهنگي و ورزشي گروه سني جوان كشور با رويكرد اطلاع‌رساني، آموزشي، سرگرمي و تفريح به تهيه و پخش برنامه‌ در قالب‌هاي مختلف و به صورت سراسري ميپردازد. در فروردين 1375 شبكه چهار سيما با شعار “شبكه چهار، شبكه علمي” بر اساس تصميمات اتخاذشده در سازمان صدا و سيما نسبت به مخاطبان خاص راه‌اندازي شد، اهدافي چون گسترش روحيه دانش‌دوستي، تفكر، مطالعه، پژوهش، گسترش نگاه ديني به علم، گسترش دين باوري در مخاطبان، با هفت گروه برنامهساط در اين شبکه دنبال ميشود. شبكه تهران نيز كه در زمره‌ي شبكه‌هاي محلي سيما قرار مي‌گيرد، با پوشش قرار دادن استان تهران برنامه‌هايي را با موضوعات اجتماعي، فرهنگي، ديني، و سياسي تهيه و پخش ميکند. “شبكه قرآن” به عنوان نخستين شبكه تلويزيوني قرآني در جهان اسلام در سال 1378 آغاز به كار كرد. اين شبكه
تلاش ميکند برنامههايي با موضوعات قرآني توليد و پخش کند. شبكه جام‌ جم نيز با سه شبكه جهاني، سعي دارد ايرانيان مقيم قاره‌هاي اروپا، آمريكا، آسيا و اقيانوسيه را هرچه بهتر و بيشتر در جريان اخبار داخلي كشور قرار داده و با فرهنگ و مذهب ايراني و اسلامي آشنا كند. شبکههاي العالم، کوثرو سحر به زبان عربي در جهت ارضاي نيازهاي مخاطبان عربطبان تلاش ميکنند و شبکه پرس تي وي نيز در راستاي ارائه اخبار جهان و ايران يه زبان انگليسي گام بر ميدارد.
شبكه آموزش با شعار “شبكه آموزش، شبكه فرصت‌هاي برابر آموزشي” به منظور توسعه و بهبود كيفيت آموزش‌هاي مختلف از طريق امكان دسترسي جامعه به آموزش‌هاي عمومي و فني‌ و حرفه‌يي و ترويجي و آموزش‌هاي عالي تاسيس شده است. اين شبكه گامي در راه تكميل شبكه‌هاي تلويزيوني
و پاسخهاي تخصصي به نيازهاي متنوع مخاطبان اين رسانه محسوب ميشود. “شبكه پيام” ( تله تکست )نيز رسانه‌اي تازه در عرصه اطلاع‌رساني به شمار مي‌آيد كه به بيننده امكان مي‌دهد اطلاعات نوشتاري را روي گيرنده تلويزيون دريافت كند. در اين شبكه سعي بر اين است تا زمينه‌اي فراهم شود كه مطالب، شامل اخبار، نيازمندي‌ها، مطالب متنوع ورزشي، اقتصادي، علمي، ادبي و تازه‌هاي
کتاب به مخاطب انتقال شود. شبكه خبر سيماي جمهوري اسلامي ايران نيز كه براي ايرانيان خارج از كشور نيز قابل دريافت است با هدف اطلاع رساني و تنوير افكار عمومي در دوم آبان ماه سال 78 به صورت آزمايشي فعاليت رسانه‌يي خود را آغاز كرد و پس از يك ماه فعاليت آزمايشي در راستاي تحقق اهداف و سياستهاي تعيين شده رسما به ادامه فعاليت پرداخت.
اخيراً نيز شبکه هاي آيفيلم، نمايش، مستند، شما، ورزش، بازار و پويا با هدق تخخصي کردن برنامهها،جذب مخاطب بيشتر و توجه به نيازها،علايق و سلايق بيننده احداث گرديدهاند. شبکههاي استاني نيز به پوشش اخبار و رويدادهاي استان خود ميپردازند.
15-2-2- دو نگرش متضاد درباره تلويزيون
دو نگرش کاملاً متضاد با يکديگر، در بين انديشمندان و پژوهشگران اين رسانه به چشم ميخورد. نگاهي خوشبينانه که تلويزيون را در دانشاندوزي، افزايش لغات خزانة کودکان، افزايش مهارت گفت و شنود، آشنايي با سرزمينهاي دور، هدايت افکار به سمتوسوي برنامهريزي شده و ايجاد جريانات فکري مثبت در بين مخاطبين، ايجاد سرگرمي و رهايي از خستگي روزمره و … مفيد و موثر ميداند. ( پوپر و کندري، 1374، ص 29) و نگاهي بدبينانه که تلويزيون را عامل اصلي ترويج خشونت، بياعتمادي، عدممشارکت و ابتذال فرهنگي ميداند. تلويزيون بر خلاف رسانههاي چاپي توانايي تاثيرگذاري کمي در بعد معرفتي يا شناختي دارد. تماشاي تلويزيون به دو مفهوم عملي انفعالي است: اول اينکه به کوشش و سرمايهگذاري فيزيکي، عاطفي و فکري اندکي نياز دارد و دوم اينکه به نظر ميرسد اين کار در مواقعي که کار بهتر يا مهمتر نداشته باشيم به عنوان يک سرگرمکننده مورد توجه است. ( ارنبرگ و بارويز، 1378، ص 158)
16-2-2- تلويزيون و خانواده
تلويزيون پديدهاي است با ابعاد و ويژگيهاي فراوان و ميبايست از مواضع و ديدگاههاي متنوعي مورد بررسي قرار گيرد. شرام ميگويد: تلويزيون به مسأله عادي تبديل شده است و در اکثر خانوادهها دوست دارند، تلويزيون از صبح تا شب در منزلشان روشن باشد. اينکه تلويزيون بر کودکان و نوجوانان که ساختار اصلي شخصيتشان در حال ساخته شدن ميباشد، موثر است بديهي است تنها در شدت و ضغف اين تاثيرات و جهتگيري آنها اختلافنظر وجود دارد. (کازنو، 1370، صص 92-89)
تماشاي تلويزيون رويدادي است که ميتواند عوامل تشويق و يا دلسردي در کنش متقابل اجتماعي را فراهم سازد. فرد ميتواند براي اجتناب از برقراري ارتباط متقابل با مردم به جايي که امکان تماشاي تلويزيون به تنهايي وجود دارد پناه ببرد. متقابلاً تماشاي تلويزيون ميتواند فعاليتي مشترک تلقي شود که اعضاي خانواده در آن فرصت با هم صحبت کردن، در کنار هم نشستن، دعوا کردن و يا به آرامي در کنار هم بودن را پيدا ميکنند.
محقق اجتماعي، “جيمز لول”81، در سال 1980 در مورد کاربردهاي اجتماعي تلويزيون يک تيپشناسي پيشنهاد کرد که بر پايه اطلاعات قومنگاري وي قرار داشت. اين اطلاعات بر پايه رفتار بيش از 200 خانواده در خانههاي آنان و نيز نوشتههاي موجود در زمينة ميزان رضامندي فراهم آمده است. لول دو نوع عمده از کاربرد اجتماعي تلويزيون يعني ساختاري و رابطهاي بودن را پيشنهاد ميکند. هنگامي که از تلويزيون به شيوه ساختاري استفاده ميشود، رسانه يک صداي پسزمينه و همراهي کننده اطمينانبخش را فراهم ميسازد (استفادة محيطي) و وسيلهاي است براي نشان دادن زمان و تنظيم کردن فعاليتها (استفادة تنظيمي). هنگامي که تلويزيون به شيوه رابطهاي به کار گرفته ميشود، موضوعهايي براي بحث و گفتگو (تسهيلات ارتباطي) و فرصتهايي براي تماسهاي فيزيکي و احساسي(وابستگي/ اجتناب) فراهم ميآورد و مثالهاي بالقوه سودمندي در مورد کنشهاي ميانفردي(يادگيري اجتماعي) ارائه ميدهد و فرصتهايي براي تعيين نقشها و روابط قدرت (صلاحيت/ تسلط) فراهم ميسازد. همچنين صرف نظر از اينکه تيپشناسي کاملاً صحيح باشد يا خير به روشني طيف کنشهاي متقابل اجتماعي را که رويداد تماشاي تلويزيون امکانش را فراهم ميسازد، تشريح ميکند. تماشاي تلويزيون موضوعي را براي گفتگو ميان اعضاي خانواده چه در طول تماشا و يا پس از آن فراهم ميسازد. افزايش زمان گفتگو با اعضاي خانواده پس از پيدايش تلويزيون در ميان خانواده يا جامعه، معمولاً به گفتوگوهايي نسبت داده ميشود که در طول تماشا در مورد موضوع مورد تماشا صورت ميگيرد. بنابراين، تماشاي تلويزيون فرصتهايي را براي ايجاد کنش متقابل ميان خانواده، قبل و بعد و در طول تماشا، فراهم ميآورد. همچنين به طور مکرر انواع گوناگوني از رويدادهاي اجتماعي مثل گفتوگو درباره محتواي تلويزيون، رفتار متقابل با هدف تنظيم تماشا و مبادلات اجتماعي در چارچوب تماشا، در کنار هم صورت ميگيرند و مساله تماشا را به رويداد بسيار اجتماعي در ميان اعضاي خانواده مبدل ميسازند. (دور، 1374، صص 150-147)
17-2-2- نظريههاي ارتباطات
در حوزه مربوط به نظريههاي ارتباطات جمعي و رسانهها، ميتوان سه دوره عمده را تشخيص داد. در اولين دوره چنين تصور ميشد که ارتباط جمعي و رسانهها داراي تأثيرات نيرومندي هستند. اين دوره که بيشتر در سالهاي بين دو جنگ جهاني قرار داشت مثل نظريه گلوله جادويي. مرحله دوم که پس از پايان جنگ جهاني دوم تا آغاز دهه هفتاد را در برميگيرد زماني است که محققان درباره اينکه ارتباطات جمعي داراي تأثيرات زيادي هستند، به ترديد افتادند و شواهدي براي تأييد آنها پيدا نکردند. اين دوره که به دوره تأثيرات محدود شهرت يافت مبتني بر اين باور بود که رسانههاي جمعي داراي قوت و قدرتي که نظريات قبلي توصيف ميکنند نيستند. (ويندال و ديگران، 1387، ص 326) در اين زمان جريان دو مرحلهاي ارتباطات مطرح ميشود. مرحله سوم، مرحله الگوي تأثيرات نيرومند است که اولين بار توسط اليزابت نيومن در مقاله بازگشت به مفهوم رسانههاي جمعي قدرتمند در سال 1973 ارائه شد. نظريه مارپيچ سکوت وي با الگوي تاثيرات قدرتمند تطبيق ميکند. (سورين و تانکارد، 1381، ص405) يکي از مهمترين دلايل اين بازگشت، استفاده گسترده از تلويزيون بود که باعث شد تا مفهوم تاثيرات محدود، حداقل بطور نسبي کنار گذاشته شود. در اين دوره علاوه بر نظريه مارپيچ سکوت ، انواع نظريات مربوط به تاثيرات مثل اثرات کاشت و برجسته سازي نيز پديدار شدند. (ويندال و ديگران، 1387، ص 337)
1-17-2-2- نظريه گلوله جادويي
بر اساس اين نظريه ميتوان پيام را به نحوي تجويز کرد که بتواند در قلب و ذهن افراد نفوذ کند و آن رفتاري که مورد نظر است را در مخاطبان به وجود آورد. در بين عناصر ارتباط تکيه بر پيام است. مخاطب منفعل است و ارتباط گر همه کاره. بر اساس اين نظريه، پيام ها مثل مادهاي است که در داخل “سرنگ” مي توان آن را به افراد تزريق کرد. در اين نظريه به ارتباط به صورت سيستمي نگاه نميشود. مخاطب غيرپوياست، بين مخاطبان رابطه ميان فردي برقراراست، آنان مثل اتم هاي مجزا از هم مي باشند. هر کس پيام را جداگانه دريافت و پيام مستقيماً روي افراد تأثير ميگذارد. (زارعيان، 1382، ص117) اين نظريه بر ايجاد نظم و مشارکت اجتماعي در کوتاه مدت بر پايه احساسات و عواطف استوار است و چون مخاطب غير پويا و غير فعال در نظر گرفته ميشود، مي توان در بحرانهاي طبيعي و اجتماعي مختلف احساسات آنان را بسيج کرد. الگوي تزريقي بيشتر در جوامع يکسان، همشکل يا توده وار کاربرد دارد. در اين جوامع انبوه، توليد انبوه، فرهنگ انبوه ايجاد ميکند و جامعه يا کشور شبيه کندوي عسل است. اين نظريه بر مبناي نظريه محرک-پاسخ دهههاي 30 قرار داشت که توسط “پاولف” روسي مورد آزمايش انجام گرفته بود. جامعه آمريکا تا دهه 1970 چنين وضعيتي داشت. با به کارگيري روش تزريقي، حمله ژاپن به پرل هاربر(بندر مرواريد)، موجب قتل عام 60 هزار ژاپني در آمريکا شد، و در زمان حمله آمريکا به ويتنام، با به کارگيري روش تزريقي به مردم القا شد که خطر کمونيزم وجود دارد و اين حمله براي منافع ملي ضروري است. اين نظريه با 4 انتقاد رو به رو است:
1.جامعه را بصورت مجزا و بدون ارتباطات ميان فردي در نظر ميگيرد.
2.تأثير پيامهاي وسايل ارتباطي را پايدار ميداند و اين در حالي است که تأثيرات کوتاهمدت نمي تواند نظم اجتماعي را استوار نگاه دارد.
3.تکرار پيام، برابر با تأثير پيام نيست، زيرا در بعضي موارد تکرار پيام تاثير منفي دارد.
4.اين نظريه در جوامعي مطرح است که تنوع و تعدد رسانهها و کثرت وسايل ارتباطي وجود ندارد. (رزاقي، 1385، صص 92-91)
2-17-2-2- نظريه جريان دو مرحلهاي ارتباطات
“کاتز”82 و “لازارسفلد”83 به دو مرحلهاي بودن پيامها تأکيد دارند، بر اساس اين نظريه، پيام وسايل ارتباطي، ابتدا به رهبران عقايد داده ميشود و سپس رهبران عقايد پيامها را به ديگران انتقال ميدهند. رهبران عقايد نقش يک گزينشگر خبر که فقط برخي خبرها را انتخاب ميکند ندارند، بلکه

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع نهاد خانواده، ناکجاآباد Next Entries تحقیق رایگان درمورد کودکان و نوجوان، آموزش مهارت، کودکان و نوجوانان