منابع پایان نامه ارشد با موضوع ظلم و ستم، امام حسن (ع)، امید به آینده، حقوق بین الملل

دانلود پایان نامه ارشد

عُضْوٌ تَدَاعَی لَهُ سَائِرُ الجَسَدِ بِالسَّهَرِ وَ الحُمَّى354» که انسان ها هم چون اعضای یک جسم واحدی هستند که هر گاه عضوی از آن دچار نقصان شود سایر اعضا نیز دارای نقص هستند. در پس این حزن و اندوه، جویده آرزو دارد که به زودی سرزمین قدس ستمکاران و خیانتکاران را به محاصره خود درخواهد آورد و اشیای مرده را از بین خواد برد.
القُدْسُ سَوْفَ تُحَاصِرُ الموْتَى
ستَهدِمُ كلَّ جُدرانِ المقابرْ
تَصرُخُ في بُیُوتِ السُّوءِ
سوف تَصيحُ مِن فَوقِ المَنَابرْ
يَتَدفَّقُ الصَّوتُ العتيقُ
فيُغرقُ الجُثَثَ القديمة..ثمَّ يَبعثها
و تَنْبُتُ مِنْ بَقَايَاهَا الخَنَاجِرْ
يا نُوحُ..لاتَعْبَأْ بِمَنْ خانُوا
فَلَنْ يَنجُو مِنَ الطّوفانِ غَادِرْ355.
هم چنین جویده در این قصیده با به تصویر کشیدن شخصیت حضرت نوح علیه السلام، از آیه ﴿وَاصْنَعِ الفُلکَ بِاَعْیُنِنَا وَ وَحْیِنَا وَ لاَ تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِین ظَلَمُوا اِنَّهُم مُغْرَقُونْ﴾356 بهره جسته است. در این آیه، عبارت ﴿اِنَّهُمْ مُغْرَقُونْ﴾ کافران را به طور عام و همسر نوح و پسرش کنعان را به طور خاص شامل می گردد. جویده در این قسمت از اشعار خود، کسانی را که به قدس و کشورشان خیانت می کنند، همانند ظالمان زمان حضرت نوح می داند که از عذاب الهی در امان نخواهند بود.
در نظر جویده سرزمین قدس آتشفشانی است که منفجر خواهد شد و زمانه تیره و تار ظلمت را از بین خواهد برد و در شب تاریک خواهد درخشید. امید به آینده ای درخشان مسأله ای است که در بیشتر ابیات جویده به چشم می خورد:
اَلقُدْسُ سَوْفَ تَعُودُ کَالبُرکَانِ
تَکْتَسِحُ الزَّمَانَ الرَّاکِدَ المَوبُوءَ
تُشْرِقُ في دُجَی اللَّیلِ البَصَائِرْ357.
جویده در ورای آرزوهایش، کودکانی را به تصویر می کشد که بعد از پیروزی سرزمین قدس قصه های گذشتگان را تعریف می کنند و در دستان خود خنجرهایی را به دست می گیرند تا ریشه ظلم را از بین ببرند:
سَتُدَاعِبُ الأطْفالَ بِالحَلْوَی..
وَ بِالقِصَصِ القَدِیمَةِ .. وَ الحَکَایا..
سَوْفَ تَحْمِلُ في یَدٍ زَیتُونَةِ خَضْرَاءَ
تَحْمِلُ فِي الیَدِ الأخْرَی.. خَنَاجِرْ358.
کودکان سرزمین قدس خواهند آموخت که چگونه باید ظلم و ستم را از بین برده و صدای حقیقت را در درون انسان ها به تراوش درآورند:
سَتُعَلِّمَ الأطفَالَ نُطْقَ الحَرْفِ..
قَتْلَ الظُّلْمِ.. وَأدَ الخَوْفِ..
کَیْفَ یَکُونُ صَوتُ الحَقِّ
نُوراً في الضَمَائِرْ
وَ سَیَسْقُطُ الکُهَّانُ کَالحَشَراتِ..
في صَمْتِ المَقَابِرْ
وَ سَیَزْحَفُ المَوتَی جُمُوعاً بِالبَشَائِرْ359.
در این قصیده جویده پیروزی نزدیک مردم فلسطین را بشارت داده و قدس را که نماد وحدت دینی عرب ها مشهور است مد نظر قرار داده است. در این ابیات منظور جویده از کهان همان کسانی هستند که صلح با رژیم اشغالگر قدس را نیکو دانسته و عوامل مؤثر بر امضای قرارداد کمپ دیوید هستند.
جویده در ادامه قصیده، در ابیاتی که رنگ و بوی مقاومت نیز دارد قدس را شبیه انسان رزمنده ای می داند که مردم را به ادامه مبارزه برای رهایی از چنگال ظلم تشویق می کند:
وَ القُدْسُ سَوفَ تَصرُخُ خَلْفَهُمْ..
لَنْ تَمُوتُوا..
لَنْ تَمُوتُوا مَرَّتَیْنْ360.
جویده پس از آن که از زبان کودک بوسنیایی، تصویری از اتحاد میان ادیان جلوه می دهد، از سایه افکندن نور الهی بر تمام خانه های مسلمانان نیز سخن به میان می آورد:
یَا سَیِّدِي بُوشَ العَظِیمْ
اِنْ شِئتَ یَومًا اَوْ أبَیْتْ
سَیَظَلُّ نُورُ اللهَ في وَطَنِي
یُعَانِقُ کُلَّ بَیْتْ
سَیَظَلُّ نُورُ اللهَ في وَطَنِي
یُعَانِقُ کُلَّ بَیْتْ361.
در این ابیات جویده با اطمینان خاطری کامل از باقی ماندن نور الهی در خانه های مسلمانان می سراید. آرایه تکرار در این ابیات نشانگر تأکید جویده بر این امر است.
آرزوی روزهای خوشی و سرفرازی برای سرزمین مصر، یکی از موضوعاتی است که همواره در افکار وی موج می زند. جویده با پشت کردن به گذشته و این که چرا چشمانش محزون بوده، یا ستاره امیدشان در آسمان افول نموده، آینده ای درخشان برای مصر و مردم آن آرزو می کند. وی در این ابیات، خورشید درخشان آزادی و پیروزی را می بیند که بر مصر تابیده و سایه ظلم و ستم را از بین خواهند برد:
مَهْمَا تَوارَی الحُلمُ في عَیْنَيَّ
وَ أرَقَّنِي الأجَلْ
مَازِلتُ اَلمَحُ في رِمادِ العُمْرِ
شیئاً مِنْ اَمَلْ
فَغَداً سَتُنبُتُ في جَبِینِ الأفقِ
نَجمَاتٌ جَدِیدَةْ
وَ غَدَا سَتُورِقُ في لَیَالِی الحُزْنِ
اَیَّامٌ سَعِیدَةْ
وَ غَداً اَرَاکِ عَلَی المَدَی
شَمساً تُضِیءُ ظَلاَمَ اَیَّامِي
وَ اِنْ کَانَتْ بَعِیدَةْ362.
علی رغم ظلم و ستم هایی از قبیل گرسنگی و محرومیت از داشتن حقوق بین المللی و فشاری که در حق مردم عراق می شود، جویده به طلوع صبح پیروزی و شادمانی امید داشته و بر این عقیده است که هر چند شرایط سیاسی و نظامی بر مردم فشار می آورد ولی در پی آن با طلوع صبح پیروزی ظلم و ستم تجاوزگران از بین خواهد رفت. جویده در این گونه قصاید از درد و رنج های انسان معاصر سروده و درباره بغداد چنین می سراید:
بَغْدَادُ لاَ تَتَألَّمِي
مَهْمَا تَعالَتْ صِیحَةُ البُهْتَانِ
في الزَّمَنِ العَمَی
فَهُنَاکَ في الأفقِ البَعِیدِ صَهِیلُ فَجْرٍ قَادِمُ
في الأفْقِ یَبْدُو سِرْبَ اَحلْاَمٍ
یُعَانِقُ اَنجُمِي
مَهْمَا تَوارَی الحُلْمُ عَنْ عَینَیْکِ
قَومِي.. وَ احْلُمِي
وَ لِتَنْثُرِي في مَاءِ دِجْلَةَ أعْظُمِي
فَالصُّبْحُ سَوْفَ یُطِلُّ یَوْماً
في مَواکِبِ مَأتَمِي363.
وی در ادامه همچنین درباره تابیدن خورشید سعادت و پیروزی بر سرزمین قدس چنین می سراید:
رُغْمَ انْطِفَاءِ الحُلْمِ بَیْنَ عُیُونِنَا
سَیَعُودُ فَجْرُکِ بَعْدَ طُولِ الغِیَابِ364.
جویده به رغم تحمل درد و رنج ها و سختی های به وجود آمده در مصر در زمان حسنی مبارک، کشور مصر را هم چون هدایت گری می داند که مردمان سرگردان را هدایت می نماید و بر این امر تأکید می نماید که مصر در آینده ای نزدیک به پیروزی خواهد رسید. وی حق را هم چون شمشیری می داند که نصیب کسانی می شود که شمشیر ندارند:
سَیَبْقَی نَشِیْدُکِ رُغْمَ الجِرَاحِ
یَضِیءُ الطَّرِیقَ عَلیَ الحَائِرینْ
سَیَبقَی عَبِیرُکِ بَیتَ الغَریبِ
وَ سَیفَ الضَّعِیفِ.. وَ حُلْمَ الحَزِینْ
سَیَبْقَی شَبَابُکِ رُغمَ اللَّیَالي
ضِیَاءً یَشِعُّ عَلَی العَالَمِینْ365.
جویده در میان ادیان، بیشتر از همه چیز به فراگیر شدن دین اسلام در میان ملت ها امید دارد. وی هرگز جدایی و تفرقه یا از بین رفتن عزم و اراده مردم را مانعی در برابر رسیدن به آرزوها نمی داند:
سَیَظَلُّ دِینُ اللَّهِ یَجْمَعُ شَمْلَنَا
مَهْمَا افْتَرَقْنَا.. اَوْ تَضَاءَلَ عَزْمُنَا
سَیَظَلُّ دِینُ اللَّهِ یَجْمَعُ شَمْلَنَا366.
از آن جایی که مضامین اشعار فاروق جویده بین رومانتیسیسم و واقع گرایی است، وی در اشعار انقلابی خود ندای آزادی و سربلندی سر داده و امید پیروزی و رسیدن به خواسته های مردم را نوید می دهد:
لَا تَحْزَني
مَازِلْتُ اَلْمَحُ في حُطَامِ النَّاسِ
اَزهَاراً سَتَمْلأ دَرْبَنَا
لَا تَحزَنِی
اِنْ صَارَتِ الدُّنیَا حُطَاماً حَولَنَا
اَلصُّبْحُ سَوْفَ یَجِيءُ مِنْ هَذَا الحُطَامِ367.
واژه الصبح در ابیات فوق نماد آزادی بوده و جویده آن را با استناد به مفهوم آیه ﴿ اِنَّ مَوْعِدَهُمُ الصُّبْحُ ألَیْسَ بِقَرِیْبٍ﴾368 مردم را به طلوع صبح پیروزی بشارت می می دهد.
جویده در قصیده أحْزَان لَیْلَة مُمْطِرَة امید بیشتری به آزادی از چنگال دشمنان داشته و به مردم گرفتار در بند خفقان سیاسی کشورش نوید رهایی و نابودی خفاش هایی که مانع آزادی هستند را می دهد:
لَا تَحْزَني
اِنَّ الزَّمانَ الرَاکِعَ المَهْزُومَ لَنْ یَبْقَی
وَ لَنْ تَبْقَی خَفَافِیْشُ الحُفَرْ
فَغَداً تَصِیحُ الأرضُ وَ الطُوفَانُ آتٍ..
وَ البَرَاکِینُ الَّتِي سُجِنَتْ أراهَا تَنْفَجِرْ
وَ الصُّبْحُ هَذَا الزَّائِرُ المَنْفِيُّ فِي وَطَنِي
یُطِلُّ الآنَ.. یَجْرِي.. یَنْتَشِرْ
وَ غَداً اُحِبُّکِ مِثْلَمَا یَوماً حَلَمْتُ..
بِدُونِ خَوفٍ.. أوْ سُجُونٍ.. أو.. مَطَرْ369.
طوفان که در سنت های کهن به مداخله و خشم الهی تعبیر می شود، مظهر الهی و قدرت مطلق و رعب آور خداوند است.370 آتشفشانی که از کوه برمی خیزد، نمادی از عروج بشر و خلوص اوست که به سوی پیشرفت و شناخت حقیقی اوج می گیرد.371
در ابیات فوق، مردم در نظر جویده هم چون آتشفشانی در حال انفجار و طوفانی مواج هستند که انقلاب به دست آنان رخ خواهد داد و صبح امید را به وطن باز می گردانند و با از بین بردن ترس و تاریکی ها، آزادی را به ارمغان خواهند آورد.
3_2_ رومانتیسیسم اجتماعی
در رومانتیسیسم اجتماعی، شاعران با به تصویر کشیدن مشکلات جامعه، در پی بیان آن ها بوده و به گونه سعی بر حل آن مشکلات با استفاده از عواطف درونی و احساسات خود دارند. لذا جویده شاعری نیست که تنها دارای افکار و احساسات رمانتیسیسم فردی باشد، لذا در برخی موارد با به تصویر کشیدن مسائل و مشکلات جامعه در مضامین اشعارش، آن مشکلات را به مسئولان دولت گوشزد کرده و امید به حل آن مشکلات دارد. وی در این گونه اشعار از سران حکومت به ویژه اتحادیه عرب می خواهد تا مسأله فقر، نبود آزادی و دزدی را از بین ببرند. به تصویر کشیدن جامعه ای آرمانی یکی از اهداف جویده است. اما رسیدن به این آرمان در مسیر خود با مشکلاتی مواجه است. یکی از مهم ترین آن مشکلات، مسأله فقر می باشد. فقر و پیامدهای شوم آن، یکی از مشکلات و مسائلی است که بیشتر جوامع با آن مواجه می شوند. فقر همان چیزی است که سبب فساد و شکسته شدن حرمت ها می شود؛ از این رو خداوند در قرآن از فقر با عنوان وعده شیطانی یاد کرده و چنین می فرماید: :﴿الشَّیطَانُ یَعِدُکُمُ الفَقْرَ وَ یَأمُرُکُمْ بِالفَحْشَاء﴾372. رسول اکرم نیز در این باره چنین می فرمایند: «کادَ الفَقرُ أنْ یَکُونَ کُفرَا»373.
جویده با توجه به این که شاعری است که مسائل اجتماعی را نیز در اشعارش بررسی می کند، به مسأله فقر به عنوان مشکلی اساسی به ویژه در زنان اشاره نموده و آن را سبب نابودی حیا و عفت زنان می داند:
اَلفَقْرُ حَطَّمَ فِی النِّسَاءِ حَیَاءَهَا
صَارَتْ تُبَاعُ بِأرْخَصِ الأثمَانِ374.
فقر و گرسنگی همواره یکی از دلایل اعتراض مردم به حکومت ها و دولت است. جویده در کنار مردم مصر زندگی کرده و همواره از اوضاع معیشتی آنان نیز آگاه است. وی در برخی از قصایدش مردم به خصوص جوانان را به مبارزه با فقر دعوت کرده است. از جمله این قصاید، المقاتلون بدماء مصر است که در آن مردم را به این امر مهم تشویق نموده است:
تَعَالُوا نُقَاتِلُ مِنْ جُوعِ مِصْرٍ
تَعَالُوا نُصَافِحُ آلامِ شَعبٍ
وَ نَصرِخُ هَلْ مِنْ مِزِیدٍ
تَعَالُوا لِنَسکِرَ مِنْ دِمعِ أرْضٍ375.
دزدی، فقر اقتصادی و تاراج دارایی های مردم یکی دیگر از مشکلاتی است که جامعه مصر با آن روبروست. افرادی که اموال مردم را دزدیده و به نفع منافع شخصی خود از آن ها استفاده می کنند. وی در قصیده و تسقط بیننا الأیام این گونه به بیان موضوع دزدی اشاره می نماید:
لُصُوصُ الحَيِّ قَدْ سَرَقُوا ثِیَابي
فَصِرنَا ِفي مَدِینَتِنَا عُرایَا
فَلَا وَطَنٌ یُلِمَّ العُمرَ مِنَّا
وَ لَا أمَلٌ یَلُوذُ بِهِ الضَّحَایَا376.
یکی دیگر از مشکلات مردم در جامعه ای که مردم آن، زیر فشار هستند، سلب آزادی مردم جامعه است. همان چیزی که حضرت علی (ع) در نهج البلاغه طی نامه ای به حضرت امام حسن (ع) می فرماید: « لاَ تَکُنْ عَبدَ غَیرِکَ وَ قَدْ جَعَلَکَ اللَّهُ حُرّاً»377. امام در این نامه با مطرح نمودن مسأله آزادی، از برده اشخاص دیگر بودن نهی می نماید. جویده نیز به تبعیت از این کلام مولا، در قصیده ای با عنوان علی باب المصطفی، سلب آزادی را ناپسند دانسته و بر آزادی انسان ها که نهایت دین نیز می باشد، تأکید می کند:
حُرِّیَةُ الإنسانِ غَایَةُ دِینِنَا
وَ طَرِیقُنَا في کُلِّ فَجْرٍ آتي378.
نتایج
1_

پایان نامه
Previous Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع دوران کودکی، امید به آینده، ظلم و ستم، ادبیات عربی Next Entries منابع پایان نامه ارشد با موضوع جبران خلیل جبران، روزنامه نگاری، رومانتیسم، نامه نگاری